Pickup-besatt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bushido: Jag hade en diesel med startproblem, det var jorden till startmotorn. Eftersom starten jordar genom motorblocket är kontakten viktig mellan block och startmotor. Startmotorgaveln är gjord av aluminium och blocket är gjutjärn, det bildas oxid mellan dessa.
Efter att jag tagit bort startmotorn och gjort rent anliggningsytorna (kolla kol o.s.v. när ändå allt är isär) så funkade det igen.
Efter detta så tog jag det säkra före det osäkra och drog en grov separat jord från batteriet som var närmast till startmotorn.

Tack för tipset! Kan mycket väl vara jordningsfel, ska kolla upp det imorgon! :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Jag orkar inte idag, bilen står för fan fyra mil härifrån mitt ute på landet (inget ljus att meka i eller något) och jag har sovit 5 timmar på två dygn. Ska snart gå och lägga mig, sen upp tidigt imorgon och fixa bilen.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Förstår, ska göra så.

Har testat, funkar inte... testade även att starta i n istället, gick inte heller. Startmotorn är död.

Vet inte hur det är på den där, men tomatlådor brukar aldrig gå att starta på N.
Bara P.
Vissa behöver man tom hålla ner bromsen på.
Glappar kontakten i P-läget så kan bli lustiga fenomen.

Men som skrotnisse sa:
Växla lite fram och tillbaka några gånger för att se om det fungerar.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Du har rätt! Det och en avgasbroms.

Kan nån vänlig själ förklara hur avgasbroms fungerar :va
I min hjärna är det nån slags omskrivning för motorbroms, men hur funkar det?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det är ett spjäll, vanligen kopplat till gaspedalen (när den släpps upp) eller till en knapp, i avgasröret efter turbon. Spjället blockerar de utrusande avgaserna och genererar därmed negativ effekt (bromseffekt).

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.

Man stänger ett spjäll i avgasröret så att motrycket bromsar kolvarna och man får en förstärkt motorbroms.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är ett spjäll, vanligen kopplat till gaspedalen (när den släpps upp) eller till en knapp, i avgasröret efter turbon. Spjället blockerar de utrusande avgaserna och genererar därmed negativ effekt (bromseffekt).

På lasbilar ofta (alltid?) kopplat till bromspedalen.
Förstärker motorbromsen innan färdbromsen anbringas.
Sparar mycket belägg.
Tidiga dieslar hade inget luftspjäll vilket gav obetydlig motorbroms.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
På lasbilar ofta (alltid?) kopplat till bromspedalen.
Förstärker motorbromsen innan färdbromsen anbringas.
Sparar mycket belägg.
Tidiga dieslar hade inget luftspjäll vilket gav obetydlig motorbroms.

Volvo bland annat har ett läge för avgasbromsen som innebär att den aktiveras så fort man släppt gaspedalen med växel ilagd. Fx12 serien bland annat. Däremot tänds inte bromsljuset...

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Kom hem sent igår kväll ifrån en månads semester.
Det första man gjorde när man vaknade idag var självklart att gå upp och starta pickisen som spannigång utan problem.

Varit ute och kört nästan hela dagen, helt underbart.
Skönt att det börja blir lite barmark också, hittat en hel del nya vägar att köra på idag.

Hade verkligen ångest sista dagarna på semestern för att jag skulle hem igen, men efter en sånhär dag så är det känns det rätt bra ändå :)

Bifogat

• IMG_0710.jpg
    IMG_0710.jpg
    242.7 KB · Visningar: 109
  • IMG_0690.jpg
    IMG_0690.jpg
    257.5 KB · Visningar: 123

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Det första man gjorde när man vaknade idag var självklart att gå upp och starta pickisen som spannigång utan problem.

Skönt att det börja blir lite barmark också, hittat en hel del nya vägar att köra på idag.

Hade verkligen ångest sista dagarna på semestern för att jag skulle hem igen, men efter en sånhär dag så är det känns det rätt bra ändå :)

Bilden tagen mellan Bredaryd och Forsheda?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Ser riktigt skönt ut! Vi får helt enkelt ta och styra upp en pickisträff under våren. Någon som vet ett ställe med fina countryvägar man kan ge sig ut på?

Sen kan vi stanna och sitta på lämmarna, grilla och någon kan starta en motorsåg eller något.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Saknas bara tuggtobak och en rekorderlig bygelrepeter, för flanellskjortan är väl ett obligatorium?

U bet. Jag har jagat förgäves efter en cowboyhatt men inte hittat någon som lever upp till mina astronomiskt höga krav.

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Ser riktigt skönt ut! Vi får helt enkelt ta och styra upp en pickisträff under våren. Någon som vet ett ställe med fina countryvägar man kan ge sig ut på?

Sen kan vi stanna och sitta på lämmarna, grilla och någon kan starta en motorsåg eller något.

Tailgateing is the shit! Vad gillar du F250 jag länkade lite högre upp?
Synd att den bara får lasta typ 900 kilo för var riktigt bra pris. Jag kikar lite efter en 350 med 1½ hytt. Hojta till om du ser. (4x4 såklart)

Last edited:

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm

Bifogat

• IMG_0720.jpg
    IMG_0720.jpg
    240.4 KB · Visningar: 51

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Tailgateing is the shit! Vad gillar du F250 jag länkade lite högre upp?
Synd att den bara får lasta typ 900 kilo för var riktigt bra pris. Jag kikar lite efter en 350 med 1½ hytt. Hojta till om du ser. (4x4 såklart)

Den ferden är tvärfin. Ingen turbo bara men den är stark ändå. Den KAN vara en IDI-turbomaskin men det låter jag vara osagt. tråkigt att jag inte har kvar 4" höjsatsen till en sådan jag hade...

Har inte sett en 1,5 hytt-350 innan -97 men senare modellen finns ju.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...