Pickup-besatt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om du hör ett klick från startmotorn men inget mer händer när du försöker starta så är det troligen startmotor/solenoid som är kass, om det däremot inte klickar så är det tändningslås/startspärr.
Just att den "kommer" efter att du hållit nyckeln en liten stund tyder på dålig kontakt i tändningslåset.
Be någon mäta med en voltmeter på den tunna kabeln vid startmotorn samtidigt som du försöker starta, får du ingen spänning där så är det lås/startspärr.

Förstår.

Det var bara en gång som den dröjde lite, därefter fungerade den precis som vanligt och starten kom in så fort man vred om nyckeln...:va

Ska göra det, väntar på lite bättre väder bara och sen blir det storservice och översyn av pump och startmotor:)

Självlagande bilar, helt fantastiskt!?
Var det kallt när den vägrade eller hur var det den uppfört sig?
Tänker att det låter lite som att solenoiden spökar...
Hört att chevastarterna är känsliga för värme, någon hade varit tvungen att skärma av startmotorn för att få den att hålla nåt längre tag och det på en diesel....

Hehe, visst är det:va
Inte kallare än när den startade... Tycker mest att det är konstigt att felet både kom och försvann sådär plötsligt. Jag menar, kontaktfel borde väl ändå komma gradvis om det berodde på ärg, och om det varit en sladd som skakat loss borde den ju inte fixa sig själv sådär...:va

Tändningslåset kanske?

Skulle kunna vara, men den funkar ju alltid annars... Tycker det verkar konstigt att låset lägger av och sen börjar funka igen:va

Jag tror den är kvinna.

Klart hon är, det förklarar allt:D


Som kvinnonamn då, eller hur menar du? Sorry, you lost me:gnissla
 
Last edited:

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Bushido, hade en bil ett tag som var precis som din. Ibland var den bara tvärdöd.
Brukade öppna huven då för att kika lite och pilla på det mesta, oftast hoppade den igång efter det.
Tillslut så hittade jag felet, ena kabeln till startmotorn hade gått av.
Ibland så låg den på, ibland inte.
Värt att kolla iaf.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Förlåt, jag är uppenbarligen ung och obildad:D Ska dock ta och se om jag kan hitta filmen, den verkade ju spännande:)

Bushido, hade en bil ett tag som var precis som din. Ibland var den bara tvärdöd.
Brukade öppna huven då för att kika lite och pilla på det mesta, oftast hoppade den igång efter det.
Tillslut så hittade jag felet, ena kabeln till startmotorn hade gått av.
Ibland så låg den på, ibland inte.
Värt att kolla iaf.

Tack för tipset, ska kolla det! Pillade också runt bland olika sladdar men hittade inget speciellt...:va Men kan ju vara ett kabelbrott också. får ta fram mätinstrumentet och kolla:)
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Det är ett spjäll, vanligen kopplat till gaspedalen (när den släpps upp) eller till en knapp, i avgasröret efter turbon. Spjället blockerar de utrusande avgaserna och genererar därmed negativ effekt (bromseffekt).

Ungefär som jag trodde alltså :)

Tackar.

Man stänger ett spjäll i avgasröret så att motrycket bromsar kolvarna och man får en förstärkt motorbroms.

Tackar x2

På lasbilar ofta (alltid?) kopplat till bromspedalen.
Förstärker motorbromsen innan färdbromsen anbringas.
Sparar mycket belägg.
Tidiga dieslar hade inget luftspjäll vilket gav obetydlig motorbroms.

Tackar x3
 
Last edited:

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Har du axeln ovanför bladfjädrarna så kan du köra budgetmodell och sätta klossar mellan fjäder och infästning.
Annars finns det ju kit med lägre byggande fjädrar, tex 3 istället för 4 osv.

Edit/ Plocka bort ett blad eller två är ju också ett alternativ men brukar inte funka så bra...
Köp längre ihopvikbar ramp istället och sen kör du upp hojarna och höjer skiten istället :D

Jag får inte ihop varför bilen blir lägre om man lägger imellan klossar, kan förklara, gärna med bild :D

Vad är det som inte funkar så bra med att plocka bort något blad?

Vi snackar om en bil som är värd 4-siffrigt belopp

Hade ju varit läckert med högre men nej det får vara ;)
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Jag får inte ihop varför bilen blir lägre om man lägger imellan klossar, kan förklara, gärna med bild :D

Vad är det som inte funkar så bra med att plocka bort något blad?

Vi snackar om en bil som är värd 4-siffrigt belopp

Hade ju varit läckert med högre men nej det får vara ;)


typ så :)



9978fhuf.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, ofta är det så, men inte i fallet med min SUV.
I det fallet monterade jag ett nytt "europadrag" men bilen var inte typad för högre dragvikter inom EU. Hade jag haft "USA-drag" hade den fått dra 750kg här hemma. (och som sagt, samma drag i USA över 4 ton)

Hade du haft USA draget kvar så hade du blivit snopen över att kulan inte är 50mm som i sverige, utan 2".

En marginellt liten skillnad men det har hänt att svenska släp med 50mm handske har fasnat på kulan så att dom har fått kapa loss handsken.

Oftast är dock handsken på släpvagnarna så nött att det bara är bra att ha OD på kulan.

Dessutom har ofta USA drag en kula som är gängad fast, vilket inte är tillåtet här.

Dragvikterna vi tillåter är ju bara löjliga och från en tid då den stora famijebilen vägde 1300kg.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hade du haft USA draget kvar så hade du blivit snopen över att kulan inte är 50mm som i sverige, utan 2".

En marginellt liten skillnad men det har hänt att svenska släp med 50mm handske har fasnat på kulan så att dom har fått kapa loss handsken.

Oftast är dock handsken på släpvagnarna så nött att det bara är bra att ha OD på kulan.

Dessutom har ofta USA drag en kula som är gängad fast, vilket inte är tillåtet här.

Dragvikterna vi tillåter är ju bara löjliga och från en tid då den stora famijebilen vägde 1300kg.

Jag körde min Izusu Trooper (saknar den fortfarande - särskilt 2,8 liters traktordieseln) till räddningsverkets skola i Skövde, med 1200 kg husvagn efter, tre hundar, fullt lass med utrustning och sovande hustru i passagerarsätet.
En bit upp (ganska många halvbranta backar där) väckte jag hustrun ety "bilen håller nog på att lägga av - den sackar i backarna".
Hon tittade sig omkring lite yrvaket och replikerade:
"Du kör 130 km/h med husvagn."
Jag hade glömt bort den.
Den märktes inte.
Naturligtvis var det ordentligt överlass enligt typningen...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ahha nu är jag helt med, man trycker alltså ihop fjädern :)

Tack så mycket

Nej, du har axeln placerad ovanför fjädern med en distans emellan. Avståndet mellan fjädern och resten av bilen är mer eller mindre konstant (bortsett från fjädringsvägen då), så genom att placera en distans mellan axeln och fjädern får du ner fjädern mot marken (i förhållande till däck och axel då) och därmed sänks också resten av bilen. Distansen är bara där för att fjädern och axeln fortfarande ska sitta ihop, du hade uppnått samma sänkningsförhållande bara genom att såga loss axeln från fjädern och låta bilen falla. Men det hade påverkat körbarheten negativt:D
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Hade du haft USA draget kvar så hade du blivit snopen över att kulan inte är 50mm som i sverige, utan 2".

En marginellt liten skillnad men det har hänt att svenska släp med 50mm handske har fasnat på kulan så att dom har fått kapa loss handsken.

Oftast är dock handsken på släpvagnarna så nött att det bara är bra att ha OD på kulan.

Dessutom har ofta USA drag en kula som är gängad fast, vilket inte är tillåtet här.

Dragvikterna vi tillåter är ju bara löjliga och från en tid då den stora famijebilen vägde 1300kg.

Det är en liten djungel med drag. Det är förövrigt inga problem med gängad kula om den sitter på en godkänd dragmodell, har reg bes sån oxå.(ja, jag har haft för mycket bilar) Dock går det inte att köpa biltemas gängkula och sätta på "vad som helst"
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Hittade på en pickis jag inte sett tidigare i listan över bilar som skulle vara med på lite demovisning: VW Amarok.
Ser rätt fin ut faktiskt. :)


Finns även utan flak.

VW-Amarok_kombi_big.jpg

Den utan flak är en design"skiss" den finns alltså bara i fantasin än så länge.
I övrigtt så suger Amarok precis lika mycket som japan pickisarna, är man fullvuxen så slutar sittdynan på halva låret och baksätet blir oanvändbart för allt annat än att förvara prylar som man inte vill ha på flaket.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top