Pickup-besatt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Webaston står och värmer Långforden och det är en underbar morgon. Snart bär det av mot Hedemora där en polare ska tjöpa gammeldodge med cummins I tells ya! Helgen kommer gå i pickispillets tecken.
 

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Ort
Norröver
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Webaston står och värmer Långforden och det är en underbar morgon. Snart bär det av mot Hedemora där en polare ska tjöpa gammeldodge med cummins I tells ya! Helgen kommer gå i pickispillets tecken.

Ta nu ordentligt med bilder. :)
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Den utan flak är en design"skiss" den finns alltså bara i fantasin än så länge.
I övrigtt så suger Amarok precis lika mycket som japan pickisarna, är man fullvuxen så slutar sittdynan på halva låret och baksätet blir oanvändbart för allt annat än att förvara prylar som man inte vill ha på flaket.
Intressant att de nästan helt tagit över pickismarknaden då, kan de ha nått med den obefintliga kvaiten på jänken nummera? eller att man får betala det dubbla för dem?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Intressant att de nästan helt tagit över pickismarknaden då, kan de ha nått med den obefintliga kvaiten på jänken nummera? eller att man får betala det dubbla för dem?

Jänkare är dyrare och svårare att köpa om man bor utanför storstäderna, snickare och plåtisar vill bara knalla in till handlaren och handla sin bil.
Dessutom så finns det ju ingen generalagent för chevrolet, dodge eller fords amerikanska program i Sverige då finns det inte något servicenät m.m.

Kvaitén skiljer sig på jänkare och japan pickisar men vill man dra tungt och sitta normalt så kan jag leva med att det är lita plastigare inredning än i andra pickuper.
VW transporter är den enda flakbilen som jag skulle kunna tänka mig att köpa av dom icke amerikanska.

När japanerna skryter om sina starka dieslar på 160-170hk så lämnar en ny cheva nästan 400hk och det går att få automat det gör det inta alltid på japanerna och inte ännu på amarok.
Jag hade höga förväntningar på amarok när det började pratas om den men tyvärr så blev det en halvmessyr, dom skulle baserat den på touaregen istället. Touaregen får dra 3500kg amarok får dra 2700...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Intressant att de nästan helt tagit över pickismarknaden då, kan de ha nått med den obefintliga kvaiten på jänken nummera? eller att man får betala det dubbla för dem?

"Intressant att de nästan helt tagit över pickismarknaden då"

Fords F-serie är fortfarande den mest sålda pickisen i världen vilket den har varit i 28 år...

Vad för obefintlig kvalitet? Samtliga maskiner i dagens jänkepickisar (och gårdagens) kommer spinna år efter att japs/europickisarna återvunnits till redbullburkar.
Ett bra chassi/drivlina behöver inte smetas in i luxuös inredning för att förföra föraren. Det är bara bristfälligt ihopsatta skitbilar med deformationszoner som behöver ha exklusiva material i ratten för att lura föraren att han/hon tjöpt en kvaletativ pjäs. vad är viktigast, en kvalitativ ratt eller en rejäl framaxel?

Eller skulle en skitdiesel på 1,9 liter i ett självbärande galvaniserat skal, fullsmetat med elektronik som skrotas efter 20.000 mil vara mer kvalitativt än en välbeprövad cumminssexa som även sitter i huddig, mfl, monterad i en stålram och vars första "maskinservice" ligger på ca 50.000 mil?:va
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Sen får man ju även räkna med den faktorn att man faktiskt inte vill köra samma pickis i mer än max 3-4 år så det kvittar ju om japanen dör vid 20 000mil eller inte.
I slutänden är det ju ekonomin som räknas allt som oftast, därför man köper japansk pickis allt som oftast.
Nu talar jag om den vanligaste pickisföraren, dvs han som använder bilen i sitt arbete och bilen är skriven på firman.
Den här tråden handlar väl mer om folk som köper pickis med hjärtat istället, lite som en Ducce-tråd :D
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Sen får man ju även räkna med den faktorn att man faktiskt inte vill köra samma pickis i mer än max 3-4 år så det kvittar ju om japanen dör vid 20 000mil eller inte.
I slutänden är det ju ekonomin som räknas allt som oftast, därför man köper japansk pickis allt som oftast.
Nu talar jag om den vanligaste pickisföraren, dvs han som använder bilen i sitt arbete och bilen är skriven på firman.
Den här tråden handlar väl mer om folk som köper pickis med hjärtat istället, lite som en Ducce-tråd :D

Kanske det men ser folk det som kvalitet att en bil har en gnisselfri inredning framför att hela bilfan är borta långt innan det är dags att byta undre spindelleder på en jänkepickis?:va

Långforden kommer jag aldrig sälja. Visst att det ligger hjärta i ägandet men det är utan tvekan den bil som är billigast att äga av alla jag haft. Delar kostar inte ett piss och behövs sällan bytas. Sen drar den inte mycket mer än vilken japsdieselpickis som helst. Päronens Land Rover drar mer än Longforden med sin trötta 1,9 liter.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Kanske det men ser folk det som kvalitet att en bil har en gnisselfri inredning framför att hela bilfan är borta långt innan det är dags att byta undre spindelleder på en jänkepickis?:va

Långforden kommer jag aldrig sälja. Visst att det ligger hjärta i ägandet men det är utan tvekan den bil som är billigast att äga av alla jag haft. Delar kostar inte ett piss och behövs sällan bytas. Sen drar den inte mycket mer än vilken japsdieselpickis som helst. Päronens Land Rover drar mer än Longforden med sin trötta 1,9 liter.


Allså, ni kan snacka hur mycket som helst att det är bra bilar men jag är väldigt skeptisk. Nya bilar handlar mer om värdeminskning än servicekostnader och soppaförbrukning. Och där ligger inte en enorm pickup från usa så bra till.
Och på gamla harvar så är det helt omöjligt i mitt huvud att en pickup som drar lika mycket som en van ska vara mer ekonomisk än en något annat. Kör man 2K mil om året och den drar 1L mer bensin per mil är det ca 14000K. Det är mycket delar det.
Vad kostar ett par nya sulor tex? Skatt?
Arbetskostnaden är nästan densamma oavsett bilmärke om man inte går till märkesverkstad.

Så jag tycker att det kan vara coola bilar, men jag har kräkts lite i munnen varje gång jag sett insidan på dom.
IMHO mer något man äger pga hjärta än att man tycker det finns logiska argument för det.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Hur ekonomiska är era sporthojar jämfört med en moped då?
Det är ungefär samma sak som att jämföra en amerikansk pickis med en japansk pickis eller en personbil.

Teo: hur gick det men dodgen? Bilder?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Allså, ni kan snacka hur mycket som helst att det är bra bilar men jag är väldigt skeptisk. Nya bilar handlar mer om värdeminskning än servicekostnader och soppaförbrukning. Och där ligger inte en enorm pickup från usa så bra till.
Och på gamla harvar så är det helt omöjligt i mitt huvud att en pickup som drar lika mycket som en van ska vara mer ekonomisk än en något annat. Kör man 2K mil om året och den drar 1L mer bensin per mil är det ca 14000K. Det är mycket delar det.
Vad kostar ett par nya sulor tex? Skatt?
Arbetskostnaden är nästan densamma oavsett bilmärke om man inte går till märkesverkstad.
Min drar 1,27 liter diesel/milen enligt senaste mätningen. totalrenoverade framaxeln med nya knutkors, undre spindelleder, yttre och inre lager+lagerbanor på bägge sidor samt damskydd och packboxar för 4.500:- nyss.
Som jag sa så är det den bilen som är i särklass billigast att äga av de jag haft.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Du kanske har råd med flera dyra fordon men vi som inte har det kan väl få diskutera lite ekonomiska aspekter?

Självklart, har aldrig ägt någon annan pickis än den jag har nu så jag har inget att säga om hur ekonomiska dom är jämfört med en japanare.


Men med en amerikaner så får man bättre lastkapacitet, bättre komfort större och starkare motor osv osv.

Saker man hade klarat sej utan men gör bilägandet så mycket roligare.

Men i slutändan handlar det nog om känslan om jag ska vara ärlig.
Jag har iaf svårt att se hur jag skulle kunna hitta en bil i samma prisklass med samma driftkostnader som jag skulle vara lika nöjd med.

Läggerupp ett par bilder ifrån dagens omväg på väg hem ifrån jobbet idag.
 

Bifogat

  • IMG_0724.jpg
    IMG_0724.jpg
    261.5 KB · Visningar: 188
  • IMG_0722.jpg
    IMG_0722.jpg
    260 KB · Visningar: 147

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top