Ingen aning... Och nu startar bilen som sagt inte alls...
Tror dock inte att felen behöver vara relaterade, det här verkar vara något nytt...
Körde bilen igår, den gick helt perfekt och startade som den skulle och allting. Så körde jag kanske en halvmil eller något hem till en polare, och där fick bilen stå över natten. Kommer ut på morgonen och vrider om nyckeln, och ingenting... Inte ett ljud, startmotorn är helt död. Misstänker såklart urladdat batteri, men inga ljus är glömda på och ingenting kan ha dragit ur batteriet över natten... Testar ändå med startkablar från polarens bil, men ingenting. Startmotorn är fortfarande död.
Bilen har ström i övrigt, alla lampor och annat grejs fungerar. Likaså glödstift och dylikt. Allt fungerar precis som det brukar vid själva uppstartsprocessen, alla lampor som ska lysa lyser, glödstiften jobbar och lampan slocknar efter ett tag, men när man vrider om nyckeln för att engagera startmotorn händer ingenting. Alla lampor som ska slockna slocknar och sådär, men startmotorn kommer inte igång.
Har som sagt testat startkablar, utan funktion. Har även testat för jordfel genom att koppla minuspolen på batteriet rakt till motorblocket medelst en startkabel (fick tips av teos chevaguru, tackar för det), men inte heller detta fungerade.
Någon som har några förslag? Fukt någonstans, eller annat kontaktfel? Någon sladd som trillat loss? Hjälp mig snälla...
Tack för tipset! Fuel solenoid drivern, är inte det en liten svart box med kylflänsar?
Har en sån sittandes på sidan av motorrymmet, och på den står det just fuel solenoid driver...
Tack för tipset, ska kolla det om jag får igång den igen...
Diesel i allmänhet är ju ganska lågvarviga, så jag tycker att det är lite underligt att min drar ända in på 4-4500 varv när rödmarkeringen är vid 3500... Den har ju inte ens särskilt mycket av sin effekt där uppe, allt vrid är ju i bottenregistret så den borde växla uppåt så fort som möjligt när man gasar och inte dra ur på låga växlar... Tycker jag i alla fall. Höga varv är ju skadligt för diesel så...