Pickup-besatt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad ska man montera i Powerstroken får att den ska leverera lite mer normala effekter för litervolymen? KCR går fetbort..

Quadsilla? Edge?

En VGT-turbo kanske?

Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Kollade 100 igår kväll, 2300 varv ca. Min växlar till sista någonstans vid 75, och hamnar då på ca 1700 varv. 1950, som din gör i 100, inträffar vid 85 ca... Så min varvar helt klart lite högre än din...:va

Dessutom har jag upptäckt att det där lilla startfelet jag berättat om tidigare troligen inte har så mycket med upprepade start och stopp att göra, utan snarare med hur varm bilen är... två dagar i rad nu som jag upplevt startsvårigheter när motorn är varm. Startmotorn bara går, men bilen startar inte förrän den svalnat. När den är kall startar den alltid... någon som vet vad detta vara? :(

Googla fsd modul eller fuel solenoid driver, har du otur är den kass och då får man riva av pumpen för att byta. Alternativt lirka ur sladden och ersätta den med en ny.

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Bushido:

För att testa overdriven så kör i ca80-90, och dutta till bromsen, (så att bromsljuset tänds, men du behöver inte bromsa) då ska du höra att varvtalet stiger lite eftersom overdriven kopplas ur. Gör det de så fungerar overdriven.

Hörde detta av en mycket kunnig pickis ägare som tipsa om det när jag skulle åka och kolla pickis.

Kan inte mycket om diesel spisar så detta är nog en dum fråga, men varför ska man inte kunna varva till rödmarkering?

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Hehe, tell me about it... Kollade många såna under mitt letande efter egen bil, så bara kände att jag måste lägga ut en egen när jag nu köpt en:D

Så bra!:) Förstår. Var det något du hörde på kallstartsfilmen men inte på den andra då eller?

Jag vet...:gnissla Men det var bara denna enda gång, lovar!:) Men på tal om att varva, märkte precis nyss att min pickis varvar ända in på rödmarkeringen om man trampar fullt. Ska det vara så?:vaTycker att den ligger hyfsat högt i varv i övrigt också, nästan 2500 varv om man kryssar motorväg...:va Rödmarkeringen är från 3500-5000.

...:va

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hade det varit 6.2:an så hade det handlat om dieselpumpen men din har väl någon form av elektronisk pump va?

Ingen aning... Och nu startar bilen som sagt inte alls...:( Tror dock inte att felen behöver vara relaterade, det här verkar vara något nytt...

Körde bilen igår, den gick helt perfekt och startade som den skulle och allting. Så körde jag kanske en halvmil eller något hem till en polare, och där fick bilen stå över natten. Kommer ut på morgonen och vrider om nyckeln, och ingenting... Inte ett ljud, startmotorn är helt död. Misstänker såklart urladdat batteri, men inga ljus är glömda på och ingenting kan ha dragit ur batteriet över natten... Testar ändå med startkablar från polarens bil, men ingenting. Startmotorn är fortfarande död.

Bilen har ström i övrigt, alla lampor och annat grejs fungerar. Likaså glödstift och dylikt. Allt fungerar precis som det brukar vid själva uppstartsprocessen, alla lampor som ska lysa lyser, glödstiften jobbar och lampan slocknar efter ett tag, men när man vrider om nyckeln för att engagera startmotorn händer ingenting. Alla lampor som ska slockna slocknar och sådär, men startmotorn kommer inte igång.

Har som sagt testat startkablar, utan funktion. Har även testat för jordfel genom att koppla minuspolen på batteriet rakt till motorblocket medelst en startkabel (fick tips av teos chevaguru, tackar för det), men inte heller detta fungerade.
Någon som har några förslag? Fukt någonstans, eller annat kontaktfel? Någon sladd som trillat loss? Hjälp mig snälla...:(

Googla fsd modul eller fuel solenoid driver, har du otur är den kass och då får man riva av pumpen för att byta. Alternativt lirka ur sladden och ersätta den med en ny.

Tack för tipset! Fuel solenoid drivern, är inte det en liten svart box med kylflänsar?:va Har en sån sittandes på sidan av motorrymmet, och på den står det just fuel solenoid driver...

Bushido:

För att testa overdriven så kör i ca80-90, och dutta till bromsen, (så att bromsljuset tänds, men du behöver inte bromsa) då ska du höra att varvtalet stiger lite eftersom overdriven kopplas ur. Gör det de så fungerar overdriven.

Hörde detta av en mycket kunnig pickis ägare som tipsa om det när jag skulle åka och kolla pickis.

Kan inte mycket om diesel spisar så detta är nog en dum fråga, men varför ska man inte kunna varva till rödmarkering?

Tack för tipset, ska kolla det om jag får igång den igen...:(

Diesel i allmänhet är ju ganska lågvarviga, så jag tycker att det är lite underligt att min drar ända in på 4-4500 varv när rödmarkeringen är vid 3500... Den har ju inte ens särskilt mycket av sin effekt där uppe, allt vrid är ju i bottenregistret så den borde växla uppåt så fort som möjligt när man gasar och inte dra ur på låga växlar... Tycker jag i alla fall. Höga varv är ju skadligt för diesel så...

Last edited:

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
Ingen aning... Och nu startar bilen som sagt inte alls...:( Tror dock inte att felen behöver vara relaterade, det här verkar vara något nytt...

Körde bilen igår, den gick helt perfekt och startade som den skulle och allting. Så körde jag kanske en halvmil eller något hem till en polare, och där fick bilen stå över natten. Kommer ut på morgonen och vrider om nyckeln, och ingenting... Inte ett ljud, startmotorn är helt död. Misstänker såklart urladdat batteri, men inga ljus är glömda på och ingenting kan ha dragit ur batteriet över natten... Testar ändå med startkablar från polarens bil, men ingenting. Startmotorn är fortfarande död.

Bilen har ström i övrigt, alla lampor och annat grejs fungerar. Likaså glödstift och dylikt. Allt fungerar precis som det brukar vid själva uppstartsprocessen, alla lampor som ska lysa lyser, glödstiften jobbar och lampan slocknar efter ett tag, men när man vrider om nyckeln för att engagera startmotorn händer ingenting. Alla lampor som ska slockna slocknar och sådär, men startmotorn kommer inte igång.

Har som sagt testat startkablar, utan funktion. Har även testat för jordfel genom att koppla minuspolen på batteriet rakt till motorblocket medelst en startkabel (fick tips av teos chevaguru, tackar för det), men inte heller detta fungerade.
Någon som har några förslag? Fukt någonstans, eller annat kontaktfel? Någon sladd som trillat loss? Hjälp mig snälla...:(

Tack för tipset! Fuel solenoid drivern, är inte det en liten svart box med kylflänsar?:va Har en sån sittandes på sidan av motorrymmet, och på den står det just fuel solenoid driver...

Tack för tipset, ska kolla det om jag får igång den igen...:(

Diesel i allmänhet är ju ganska lågvarviga, så jag tycker att det är lite underligt att min drar ända in på 4-4500 varv när rödmarkeringen är vid 3500... Den har ju inte ens särskilt mycket av sin effekt där uppe, allt vrid är ju i bottenregistret så den borde växla uppåt så fort som möjligt när man gasar och inte dra ur på låga växlar... Tycker jag i alla fall. Höga varv är ju skadligt för diesel så...

Kass startmotor? Tjonga till den med en hammare lite lätt.

Är dodge ram 1500 årsmodell 04-05 med hemisnurran nått att ha? sjukt sugen på en sån.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Bushido, har du testat att banka på startmotorn? Jag har haft många bilar med varierande kvalité på startmotorer och allt som oftast är det nåt skit med solenoiden som brukar hoppa igång efter en rejäl bankning på startmotorn.
Bara ett litet tips som är enkelt att testa, men det kanske du redan har gjort?

Edit/ En minut sen...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kass startmotor? Tjonga till den med en hammare lite lätt.

Bushido, har du testat att banka på startmotorn? Jag har haft många bilar med varierande kvalité på startmotorer och allt som oftast är det nåt skit med solenoiden som brukar hoppa igång efter en rejäl bankning på startmotorn.
Bara ett litet tips som är enkelt att testa, men det kanske du redan har gjort?

Edit/ En minut sen...

Tack för tipset grabbar, problemet är bara att det är så inihelvete trångt just där startmotorn sitter (den är typ bakom avgasröret) så jag kom aldrig åt riktigt ordentligt... Och jag är inte helt sugen på att ha motorn på bröstkorgen och ligga där och banka på startmotorn medan en kompis försöker starta, om bilen skulle hoppa igång tror jag att det kan bli lite otrevligt...:näsblod :klaustrofob

Blev tvungen att ge upp och låta polaren köra till jobbet innan jag han försöka klura ut något vettigt sätt, får försöka igen nästa gång jag kan ta mig ut och försöka få hem bilen då...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tack för tipset grabbar, problemet är bara att det är så inihelvete trångt just där startmotorn sitter (den är typ bakom avgasröret) så jag kom aldrig åt riktigt ordentligt... Och jag är inte helt sugen på att ha motorn på bröstkorgen och ligga där och banka på startmotorn medan en kompis försöker starta, om bilen skulle hoppa igång tror jag att det kan bli lite otrevligt...:näsblod :klaustrofob

Blev tvungen att ge upp och låta polaren köra till jobbet innan jag han försöka klura ut något vettigt sätt, får försöka igen nästa gång jag kan ta mig ut och försöka få hem bilen då...

Startmotorn knackar man på med ett ganska klent järnrör.
Snärtigt, så att det klingar lite.

Men jag misstänker kontakten som talar om att du har "P" ilagt.
Växla lite fram och tillbaka så kan det hoppa igång.

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja

Aha, jag missuppfatta de!

Trodde du tyckte det var konstigt att den varvade till rödmarkeringen när du stog still och gasa bara.

Att den drar ut på det så håller jag med om verkar konstigt.

Ursäkta missuppfattningen :tungan

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Startmotorn knackar man på med ett ganska klent järnrör.
Snärtigt, så att det klingar lite.

Men jag misstänker kontakten som talar om att du har "P" ilagt.
Växla lite fram och tillbaka så kan det hoppa igång.

Förstår, ska göra så.

Har testat, funkar inte... testade även att starta i n istället, gick inte heller. Startmotorn är död.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Förstår, ska göra så.

Har testat, funkar inte... testade även att starta i n istället, gick inte heller. Startmotorn är död.
Såg år det när man köper en, citat: "En pickis ska ha lite rostblemmor och bucklor, vara bättrad med hammarlack samt oftast vara täckt av grus, damm och lera."

:hihi ;)

Hoppas det är ngt enkelt fel..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Såg år det när man köper en, citat: "En pickis ska ha lite rostblemmor och bucklor, vara bättrad med hammarlack samt oftast vara täckt av grus, damm och lera."

:hihi ;)

Hoppas det är ngt enkelt fel..

Hehe, touché ;) Men som jag också poängterade någon gång i samma veva, det viktigaste är att den är mekaniskt frisk och fungerar som den ska ;)

Tack:)

Jorden till startmotorn som vibrerat loss?

Testade att dra minus rakt i motorblocket, trodde det var för att testa och utesluta sagda fel? För i så fall funkade det inte... Men jag tror också på sladd som skakat loss, frågan är bara var... Hatar elfel:huvet

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Att stå i skiten med en bil som krånglar är uppfostrande. Skillnaden mellan en vanlig skitbil och en pickis är att man blir sjukt nöjd när pickisen hoppar igång igen och åker och bjuder henne på lite findiesel medan skitbilen bara hoppar ett snäpp närmre skroten.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Att stå i skiten med en bil som krånglar är uppfostrande. Skillnaden mellan en vanlig skitbil och en pickis är att man blir sjukt nöjd när pickisen hoppar igång igen och åker och bjuder henne på lite findiesel medan skitbilen bara hoppar ett snäpp närmre skroten.

Vad räknas som findiesel? gyllenfärgad från -67 har ja ramlat över å den ser fet å fin ut :yoparty

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...