Pickup-besatt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Teo; ska det va manuell eller automat till 7.3 Powerstroken? Tyckte manuell + fyrkrafs lät spännande på en sådan tingest.. Inget fel på de nyare karosserna heller va?

Jag är bekväm och gillar automat men jag måste byta konverter så den växlar lite tidigare. Det problemet slipper man ju med manuell. Klart ballt att köra manuellt faktiskt. Så fort den börjar rulla petar man in 4:an. Då drar den ju lite som fan också.

Nu har jag kollat. Avgasrörsfilmer verkar vara het grej på YT :D
Ja den lät ju frisk. Man kan höra lite hur skicket är på spridarna genom att lyssna om alla cylindrarna tänder igång samstämmigt när varvtalet dalar ned till tomgång och regulatorn skickar på bränsle igen, men det ska vara varm motor då, när den är kall så kan det vara ursäktat om några cylindrar är med på noterna och knackar till före de andra.
Det är svårt att höra hur lökarna går på djewtewbfilmer har jag märkt. Fluttret från avgasröret smäller i micken på didjitalkameran så det låter som de går på 3 burkar ofta.

Har skumpat långford i dag och allt ät frid och fröjd sånär på att det kan behövas lite mer utrymme för nerpipan från turbon då den ligger mot lite när motorn vrider sig.
Visslet emellertid hörs in i hytten via ett otätt skjutfönster i bakrutan så man trampar på och ler.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag är bekväm och gillar automat men jag måste byta konverter så den växlar lite tidigare. Det problemet slipper man ju med manuell. Klart ballt att köra manuellt faktiskt. Så fort den börjar rulla petar man in 4:an. Då drar den ju lite som fan också.


Det är svårt att höra hur lökarna går på djewtewbfilmer har jag märkt. Fluttret från avgasröret smäller i micken på didjitalkameran så det låter som de går på 3 burkar ofta.

Har skumpat långford i dag och allt ät frid och fröjd sånär på att det kan behövas lite mer utrymme för nerpipan från turbon då den ligger mot lite när motorn vrider sig.
Visslet emellertid hörs in i hytten via ett otätt skjutfönster i bakrutan så man trampar på och ler.

Ja det går ju inte, så jag menade inte att jag tyckte mig höra ngt konstigt med Bushidos spis. Det var mer ett tips man kan kolla själv apropå tomgångsgasande


Ja det är nice sound när vevaxelvarvalet är rätt konstant men turbovarvtalet följer varierande belastning.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ja det går ju inte, så jag menade inte att jag tyckte mig höra ngt konstigt med Bushidos spis. Det var mer ett tips man kan kolla själv apropå tomgångsgasande


Ja det är nice sound när vevaxelvarvalet är rätt konstant men turbovarvtalet följer varierande belastning.

Jag vet, det var bara en reflektion jag gjorde när jag lyssnade på min egen film.

Storturbovissel är närapå magiskt! Folk bara glor på en på Sveav när man kommer vinande. "skit ner er jag tjör monstertrukk!" :mad:
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag är bekväm och gillar automat men jag måste byta konverter så den växlar lite tidigare. Det problemet slipper man ju med manuell. Klart ballt att köra manuellt faktiskt. Så fort den börjar rulla petar man in 4:an. Då drar den ju lite som fan också.

Håller grejorna då?
Förr svarvade man kugghjulen runda och fina till akompanjemang av knastrandet från brustna drivaxlar när man kopplade våttor till manuella lådor.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu har jag kollat. Avgasrörsfilmer verkar vara het grej på YT :D
Ja den lät ju frisk. Man kan höra lite hur skicket är på spridarna genom att lyssna om alla cylindrarna tänder igång samstämmigt när varvtalet dalar ned till tomgång och regulatorn skickar på bränsle igen, men det ska vara varm motor då, när den är kall så kan det vara ursäktat om några cylindrar är med på noterna och knackar till före de andra.

Inte varva kall dieselmotor :gnissla lite höjd tomgång så att den har stabilt oljetryck och veven inte torsionsvänger är lagom sedan gärna börja köra :D

[YOUTUBE-ID]qGM3QA5z3YM[/YOUTUBE-ID]

Hehe, tell me about it... Kollade många såna under mitt letande efter egen bil, så bara kände att jag måste lägga ut en egen när jag nu köpt en:D

Så bra!:) Förstår. Var det något du hörde på kallstartsfilmen men inte på den andra då eller?

Jag vet...:gnissla Men det var bara denna enda gång, lovar!:) Men på tal om att varva, märkte precis nyss att min pickis varvar ända in på rödmarkeringen om man trampar fullt. Ska det vara så?:vaTycker att den ligger hyfsat högt i varv i övrigt också, nästan 2500 varv om man kryssar motorväg...:va Rödmarkeringen är från 3500-5000.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Håller grejorna då?
Förr svarvade man kugghjulen runda och fina till akompanjemang av knastrandet från brustna drivaxlar när man kopplade våttor till manuella lådor.

Det håller fint.

Jag vet...:gnissla Men det var bara denna enda gång, lovar!:) Men på tal om att varva, märkte precis nyss att min pickis varvar ända in på rödmarkeringen om man trampar fullt. Ska det vara så?:vaTycker att den ligger hyfsat högt i varv i övrigt också, nästan 2500 varv om man kryssar motorväg...:va Rödmarkeringen är från 3500-5000.

Låter högt. Min har aldrig varvat mer än 2500 och ligger på 1.600-1.700 i 90.
Men då har jag 4 växlar och OD. Du har 700-låda va?
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Låter högt. Min har aldrig varvat mer än 2500 och ligger på 1.600-1.700 i 90.
Men då har jag 4 växlar och OD. Du har 700-låda va?

Jo, tycker det jag med... Min varvade över 4000 när jag drog på lite tidigare...:va Min ligger också på något liknande i sisådär 80-90, men ska man upp i motorvägsfart (100-110) så landar det på nästan 2500...:va
Just det.
 

750SOHC

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2010
Ort
Umeå
Hoj
Honda 750 café -75
Varv...

Tycker att den ligger hyfsat högt i varv i övrigt också, nästan 2500 varv om man kryssar motorväg...:va Rödmarkeringen är från 3500-5000.

Har du 700-låda så är de lite känsliga på att bromsljuskontakten fungerar som den ska för att lockupen ska gå i.
Hur länge hade de 700, eller när kom den helt elektriskt styrda varianten?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag är bekväm och gillar automat men jag måste byta konverter så den växlar lite tidigare. Det problemet slipper man ju med manuell. Klart ballt att köra manuellt faktiskt. Så fort den börjar rulla petar man in 4:an. Då drar den ju lite som fan också.
Det är ju detta som gör att man bara älskar V8:eek:r. Min fjollåtta har på sexans växel ett hastighetsregister på 25-280 km/h. :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har du 700-låda så är de lite känsliga på att bromsljuskontakten fungerar som den ska för att lockupen ska gå i.
Hur länge hade de 700, eller när kom den helt elektriskt styrda varianten?

Alla bromsljus och sådär fungerar som de ska, och jag tror att den går igenom alla växlar ordentligt... Jag vet att det är en "extra" växel när man kör i det inringade drive-läget jämfört med det vanliga, så då borde det väl vara fungerande?
 

750SOHC

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2010
Ort
Umeå
Hoj
Honda 750 café -75
Alla bromsljus och sådär fungerar som de ska, och jag tror att den går igenom alla växlar ordentligt... Jag vet att det är en "extra" växel när man kör i det inringade drive-läget jämfört med det vanliga, så då borde det väl vara fungerande?

Kan vara så att bromsljuskontakten har 2 brytare i sig så att den för ljusen funkar men inte den som ska ge signal till lådan.

Har inte kört pickis med 700 och diesel, bara Corvette... Och den var inte diesel.
På vetten växlar lådan 1 2 3 och sen läger den i lockupen på 3:an och sen kommer 4:an tillsamans med lockup i lite högre fart. Känns med andra ord som 5 växlar när man kör lugnt.
När lockupen är i har du direktdrift, som på en manuell.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kan vara så att bromsljuskontakten har 2 brytare i sig så att den för ljusen funkar men inte den som ska ge signal till lådan.

Har inte kört pickis med 700 och diesel, bara Corvette... Och den var inte diesel.
På vetten växlar lådan 1 2 3 och sen läger den i lockupen på 3:an och sen kommer 4:an tillsamans med lockup i lite högre fart. Känns med andra ord som 5 växlar när man kör lugnt.
När lockupen är i har du direktdrift, som på en manuell.

förstår. Får kolla hur den växlar... Om brytaren inte funkar ordentligt, är den då lätt att fixa? Dyr del om den måste bytas?:va
Kan ju vara så att lådan är en utbytes från en bensinare någon gång, och att det är därför den varvar mer...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag vet, det var bara en reflektion jag gjorde när jag lyssnade på min egen film.

Storturbovissel är närapå magiskt! Folk bara glor på en på Sveav när man kommer vinande. "skit ner er jag tjör monstertrukk!" :mad:

Den såg ju rätt fin ut. Såg den stå parkerad på din gata när jag kvistade hem från kontoret ikväll.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Den såg ju rätt fin ut. Såg den stå parkerad på din gata när jag kvistade hem från kontoret ikväll.

Tackar. Hittade en nära på magiskt strategisk plats på vilken jag kan observera uppstartandet av Webaston samt förbiknatande pälsquinnors reaktioner på nämnda helvetesmaskin.


Edit: Fan va najs! Jag hör dieselvärmaren ända upp till holken på 5 trappor!
 

Bifogat

  • IMG_0436.jpg
    IMG_0436.jpg
    249.7 KB · Visningar: 172
  • IMG_0437.jpg
    IMG_0437.jpg
    245 KB · Visningar: 104
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Tackar. Hittade en nära på magiskt strategisk plats på vilken jag kan observera uppstartandet av Webaston samt förbiknatande pälsquinnors reaktioner på nämnda helvetesmaskin.


Edit: Fan va najs! Jag hör dieselvärmaren ända upp till holken på 5 trappor!
Är nästan beredd att sätta en öl på att du bor på Runebergsgatan 1 eller 3...

:dekdektiv
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top