Pierobon F042 lättviktsracer

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
F042 by NFR
Hej alla

Jag håller just nu på att bygga en Pierobon lättviktsracer. Ni kan följa bygget på min blogg Detta är en ren banmaskin byggd på en luftkyld 1000 cc Ducatimotor (ca 95 hk på slangen) och kommer att ha en vikt på ca 138 kg utan bränsle om alla beräkningar stämmer. Chassigeometrin är som en Aprilia 250 GP racer.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ser riktigt grymmt ut :tummenupp dock kanske tråden skulle legat i hojbyggen forumet ?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nice! Men hur tusan kan den väga 138 kg torr? Är motorn lätt jämfört med en R6-motor?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Vad kostar ett sånt bygge? (komplett byggsats inkl motor)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tog gärna emot en Pierobon ram. Väger inte många kilo. :)

Härligt bygge, ser fram emot att följa det! :tummenupp

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Vad kostar ett sånt bygge? (komplett byggsats inkl motor)

Undrar samma sak, varför ska folk alltid ha så svårt för att tala om vad grejorna kostar?

edit:
http://thekneeslider.com/archives/2007/04/18/pierobon-f042-ducati-frame-kit/

"Just to let people know, the parts are currently in production and they are also developing a kit. Basic pricing is as follows, not including taxes and shipping. All prices are in euros. Current Euro to US dollar ratio is 1 Euro to 1.3 US dollars. SO the main frame works out to #3600 US.

Frame = 2649.60
Rear Frame = 325.00
Front Frame = 216.00"

Last edited:

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
Undrar samma sak, varför ska folk alltid ha så svårt för att tala om vad grejorna kostar?

Saxat från nfracing.se

Prisexempel

Delarna till en F042 banhoj med frontkåpa och kuts, anpassad till en Ducati Supersport 1000DS av årsmodell 2003 till 2006, kostar från 84.900 inklusive moms. Frakt tillkommer.

Så, inte så svårt att hitta? totalpris beror ju såklart på vad man ska använda för hoj som donator, och vilka komponenter man vill använda.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Flytta´t till ombyggnatjonsforat och bömba in bilder direkt i tråden!

I övrigt hejar jag på, jättefina ramar med vilka ett bygge inte kan misslyckas!

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
F042 by NFR
Flytta´t till ombyggnatjonsforat och bömba in bilder direkt i tråden!

I övrigt hejar jag på, jättefina ramar med vilka ett bygge inte kan misslyckas!

Har bett DonQ flytta tråden till rätt forum.

Kommer att lägga upp lite bilder också, de flesta kommer dock att ligga på bloggen.

Tog gärna emot en Pierobon ram. Väger inte många kilo. :)

Härligt bygge, ser fram emot att följa det! :tummenupp

5,9 kg väger denna.

om du vill se den på nära håll och kolla in svetsarna så klicka här så får du se högupplöst bild. (5 mb så ha tålamod)

Last edited:

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
F042 by NFR
Nice! Men hur tusan kan den väga 138 kg torr? Är motorn lätt jämfört med en R6-motor?

Jag vet inte vad en R6 motor väger men en Ducati 1000DS årsmodell 2003 - 2006 väger på min badrumsvåg strax under 70 kg inkl olja och insprut. Bättre är en Ducati 1100 EVO som väger 5 kg mindre. Skall tillägga att mina fälgar inte är standard utan superlätta. Med standard fälgar får man nog räkna med några kg till. Jag bygger med glasfiberkåpor och förmodligen kan man komma ned på 125 kg om man lättar ordentligt med kolfiber och titan m.m. och en 125 hk på slangen om man trimmar lite.

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag blev jättefrestad när jag fick utskicket om Pierobon-ramarna. Fattades bara kapital egentligen. De är smått magiska de där ramarna.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
5,9 kg väger denna.

om du vill se den på nära håll och kolla in svetsarna så klicka här så får du se högupplöst bild. (5 mb så ha tålamod)

Ja, vill minnas att jag läst något sånt.

Får ett oerhört ha-begär måste jag säga. Skulle helt klart vara kul med en hoj som har 1hk/kg och bara väger kring 130kg. :tummenupp

Kanske får bli nästa projekt? :)

Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Skulle man kunna få ett sånt där bygge väggodkännt via SFRO månne?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Skulle man kunna få ett sånt där bygge väggodkännt via SFRO månne?

Ser ingen anledning till att det skulle vara något problem. Håller ramen för racing så håller den för gatkörning. Är bara en fråga om att få den inreggad.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Häftigt bygge, lycka till!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ser ingen anledning till att det skulle vara något problem. Håller ramen för racing så håller den för gatkörning. Är bara en fråga om att få den inreggad.

Brukar inte SFRO vara ganska petiga med materialkvalitet och svetsar etc? Dvs, att man ska kunna dokumentera vilket alu-kvalisort man har haft och att svetsarna är korrekt utförda?

Jag vet inte vad en R6 motor väger men en Ducati 1000DS årsmodell 2003 - 2006 väger på min badrumsvåg strax under 70 kg inkl olja och insprut. Bättre är en Ducati 1100 EVO som väger 5 kg mindre. Skall tillägga att mina fälgar inte är standard utan superlätta. Med standard fälgar får man nog räkna med några kg till. Jag bygger med glasfiberkåpor och förmodligen kan man komma ned på 125 kg om man lättar ordentligt med kolfiber och titan m.m. och en 125 hk på slangen om man trimmar lite.

Visst finns det även ett gatkit för denna hoj? Dvs, med lysen etc? Vet du vad färdig hoj väger då?

Tycker det är intressant att den kan bli så lätt. En SuperDuke har t.ex. en motor som väger 58 kg, men ramen väger ca 12 kg (dvs totalt samma som bara motorn i ditt bygge), om vad jag läst på nätet stämmer, vilket borde ge förutsättningar att bygga ett ännu lättare bygge än ett Pierobon-kit. Ändå väger SuperDuken 186 kg utan soppa.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Brukar inte SFRO vara ganska petiga med materialkvalitet och svetsar etc? Dvs, att man ska kunna dokumentera vilket alu-kvalisort man har haft och att svetsarna är korrekt utförda

Jag skulle vilja träffa och prata med kontrollanten som ger nedslag på svetsarna på en av ovanstående ramar. Antingen är han blind eller okunnig.

Nä, jag tror en Pierobon ram går igenom utan några som helst problem. Jag tror det spelar mer roll hur övriga delar av hojen är byggt.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Jag skulle vilja träffa och prata med kontrollanten som ger nedslag på svetsarna på en av ovanstående ramar. Antingen är han blind eller okunnig.

Nä, jag tror en Pierobon ram går igenom utan några som helst problem. Jag tror det spelar mer roll hur övriga delar av hojen är byggt.

Vad de bryr sig om är material som blir spröda med tiden, dvs lätta och fina för race men kanske inte lika bra till 4 gånger längre livslängd och otaliga mil på dåliga vägar. Tror det skall stå lite om det i sfroboken. Har debatterat crmo ramar med en besikningsman, det är inte det lättaste att få igenom utan rejäla överdimensioner.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Vad de bryr sig om är material som blir spröda med tiden, dvs lätta och fina för race men kanske inte lika bra till 4 gånger längre livslängd och otaliga mil på dåliga vägar. Tror det skall stå lite om det i sfroboken. Har debatterat crmo ramar med en besikningsman, det är inte det lättaste att få igenom utan rejäla överdimensioner.

Spondon (och numera GIA-Engineering) har byggt rörramar med 7020 alurör i snart 20 år med mycket stor framgång. Har aldrig hört talas om nån ram som blivit dålig på grund av ålder. Pierobon använder samma legering i sina ramar så jag tvivlar starkt på att deras skulle vara sämre.

Nåja, nog med OT nu.

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
F042 by NFR
Visst finns det även ett gatkit för denna hoj? Dvs, med lysen etc? Vet du vad färdig hoj väger då?

Gatversionen F042 hstreet (med en Ducati Hypermotard som donatorhoj) väger under 154 kg inkl lättviktsbatteri.

Glöm SFRO, ramen har ett VIN-nr och hojen går att registrera som vilken hoj som helst, det går redan ett par stycken i Tyskland. Kravet är att den uppfyller kraven enl Euro 3, vilket innebär att du måste ta motor, insprut, luftbox, avgassystem, elsystem och bromssystem från en Euro 3-godkänd hoj.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...