Pierobon F042 lättviktsracer

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En gammal Folanmotor? Hur driftsäker är en sådan egentligen?

1200mil mellan ventiljusteringarna, det är förvisso inte i racingtempo...
Nja, den är ju besläktad med folanen men har växt i grovlek och materialval och heter Highland (Andra kolvar, cylindrar, toppar, kammar, kamdrivning, vevparti, smörjsystem, koppling och...)ja det är väl den grundläggande designen som är lite lik :)

Finns ju en ram till dessa också... Den är lätt...
 
Last edited:

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Detta läste jag om i.... Motorrad? Eller Classic Bike. Troligen Motorrad. Fett.
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Uppdaterad blogg

Bloggen uppdaterad med lite text och bilder om:

Montering och shimsning av sving

Fäste för lufttempmätare

Inpassning av tank

Håll till godo

http://F042.blogspot.com
 
Last edited:

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Ser bra ut o låter bra, intressant lätt i framändan.

Faktum är att viktfördelningen är mer åt en japansk 600 med 53-54 % på framhjulet snarare än tradionell Ducati med 50%. Mätte lite på hojen i helgen och motorn sitter ca bra myckelt längre fram i ramen samt att svingen är längre än ex en 996a. Dock är hela hojen lätt.
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Faktum är att viktfördelningen är mer åt en japansk 600 med 53-54 % på framhjulet snarare än tradionell Ducati med 50%. Mätte lite på hojen i helgen och motorn sitter ca bra myckelt längre fram i ramen samt att svingen är längre än ex en 996a. Dock är hela hojen lätt.

Lätt i framänden behöver inte alltid betyda att tyngdpunkten ligger långt bak..
Verkar vara riktigt bra driv i den på dom låga varven, låter som om han shortshiftar den hela tiden..
Vill minnas att min gamla Monster S4 lät som om den varvade åtminstone 1500- 2000rpm till då vi filmade på Assen öhh.. typ -02.
Det gjorde den troligen också..
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Bloggen uppdaterad med lite text och bilder om:

  • Montering av Adige Power Torque slirkoppling
  • Inpassning av cuts, tillverkning av sadel och montering av avgasrör
 

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Grymt fint bygge:tummenupp angående neoprengummit till sadeln har jag för mig man kan slipa kanterna med sandpapper för att få en snygg rundning av dem.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Vinkelslip med slipskiva..och lätt på handen..Blir jättebra och jätteskitigt!!
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Kopplingen på plats

DSC_0147.jpg
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Bloggen uppdaterad med lite text och bilder om:

* Falcon instrument på plats
* Monteringskit för bensinpump
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Grymt bygge!! :tummenupp

Videon skapade ett visst sug att lyfta ur motorn ur ramen och börja byta ut delar på hojen i garaget :)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top