Pierobon F042 lättviktsracer

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Glöm SFRO, ramen har ett VIN-nr och hojen går att registrera som vilken hoj som helst, det går redan ett par stycken i Tyskland. Kravet är att den uppfyller kraven enl Euro 3, vilket innebär att du måste ta motor, insprut, luftbox, avgassystem, elsystem och bromssystem från en Euro 3-godkänd hoj.

Då är det inga som helst problem att få en inreggad. :)
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Slirkoppling och lättviktsbatteri

Vist är det en rolig fas i bygget när grejorna börjar rulla in. APTC Slirkopplingen som är ganska unik och bl.a. används av NCR i sina byggen kommer att passa bra. Finns en förutom slirfunktionen en inbyggd "servofunktion" som drar åt lamellpaketet när motorn driver, vilket innebär att man klarar sig med halva kopplingsfjädertrycket.

Ett lättviktsbatteri från Shorai på 483 gram sitter ju som en smäck när det gäller ett bygge med lätta ambitioner. :)

Jag har uppdaterat bloggen lite med lite ny info.

Härnäst kommer det en del om montering av elsystem, insprut och luftbox.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Vist är det en rolig fas i bygget när grejorna börjar rulla in. APTC Slirkopplingen som är ganska unik och bl.a. används av NCR i sina byggen kommer att passa bra. Finns en förutom slirfunktionen en inbyggd "servofunktion" som drar åt lamellpaketet när motorn driver, vilket innebär att man klarar sig med halva kopplingsfjädertrycket.

Ett lättviktsbatteri från Shorai på 483 gram sitter ju som en smäck när det gäller ett bygge med lätta ambitioner. :)

Jag har uppdaterat bloggen lite med lite ny info.

Härnäst kommer det en del om montering av elsystem, insprut och luftbox.


Härligt Mikkel!

Ser fram emot att se/prova :krama den.. :tummenupp
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Nu byggs det, bloggen uppdaterat med Montering av insprut, luftbox, motorstyrning och elsystem och lite modifieringar. Håll till godo.
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Fantastiskt fin ram, men...

Lättviktsbygge var det väl? :confused:

En luftkyld motor som väger 70 kilo låter överviktig.

Totalvikten räknas och denna blir enligt beräkning 138 kg utan bränsle allt annat inräknat. Motorn kan också bantas ett antal kg, men det blir ett senare projekt. Alternativt skaffa en EVO motor som ju väger 5 kg mindre och har 5 hk mera. :D
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Totalvikten räknas och denna blir enligt beräkning 138 kg utan bränsle allt annat inräknat. Motorn kan också bantas ett antal kg, men det blir ett senare projekt. Alternativt skaffa en EVO motor som ju väger 5 kg mindre och har 5 hk mera. :D

Mikkel. Tips är att prova byta ut tändspolarna med nyare (999/1098) varinter så du slipper de där klumparna som väger bly.
Inte helt 100 om det passar rakt av med det borde gå, tror jag. :tummenupp ett kilo till..
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Mikkel. Tips är att prova byta ut tändspolarna med nyare (999/1098) varinter så du slipper de där klumparna som väger bly.
Inte helt 100 om det passar rakt av med det borde gå, tror jag. :tummenupp ett kilo till..

Tackar för detta tips, skall undersökas.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Totalvikten räknas och denna blir enligt beräkning 138 kg utan bränsle allt annat inräknat. Motorn kan också bantas ett antal kg, men det blir ett senare projekt. Alternativt skaffa en EVO motor som ju väger 5 kg mindre och har 5 hk mera. :D
Ett så hängivet lättviktsbygge borde väl ha en motor som är byggd för att vara lätt (se bild)? Den där överviktiga Ducatimotorn (visserligen välljudande) mellan ramrören känns ju som en lackering med sprayburk där man har spacklat, slipat och grundat med perfekt noggrannhet.
 

Bifogat

  • aprilia450v2.jpg
    aprilia450v2.jpg
    32.3 KB · Visningar: 552
  • ulli2 600.jpg
    ulli2 600.jpg
    115.8 KB · Visningar: 331
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vist är det en rolig fas i bygget när grejorna börjar rulla in. APTC Slirkopplingen som är ganska unik och bl.a. används av NCR i sina byggen kommer att passa bra. Finns en förutom slirfunktionen en inbyggd "servofunktion" som drar åt lamellpaketet när motorn driver, vilket innebär att man klarar sig med halva kopplingsfjädertrycket.

Ett lättviktsbatteri från Shorai på 483 gram sitter ju som en smäck när det gäller ett bygge med lätta ambitioner. :)

Jag har uppdaterat bloggen lite med lite ny info.

Härnäst kommer det en del om montering av elsystem, insprut och luftbox.

Skall du vekligen ha slirkoppling på den? Känns som lite dubbla budskap...

Citat
""Back to basic", sug på den lite. Vad behövs egentligen för att ta sig runt på två hjul kring en roadracing bana (förutom all personlig utrustning)? Kalla mig gärna bakåtsträvare men jag tycker att dagen hojar är för effektstinna och till följd av detta måste ha hjälpmedel som antispinn för att hjälpa föraren att inte "highsida" ut ur kurvorna. Detta tillsamman med ABS ,"fly by wire" och annan elektronik som skall hjälpa föraren tycker jag förflyttar fokus från vad det handlar om. En motorcykel skall ha samspel och avvägning mellan vikt, chassi, däck, bromsar och effekt. Den skall på bästa sätt förmedla underlaget till föraren och vara lätthantering och samtidigt stabil. Det föraren som kör motorcykeln utan hjälpmedel och det är förarens skicklighet som är avgörande för hur fort det går."
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Skall du vekligen ha slirkoppling på den? Känns som lite dubbla budskap...

Citat
""Back to basic", sug på den lite. Vad behövs egentligen för att ta sig runt på två hjul kring en roadracing bana (förutom all personlig utrustning)? Kalla mig gärna bakåtsträvare men jag tycker att dagen hojar är för effektstinna och till följd av detta måste ha hjälpmedel som antispinn för att hjälpa föraren att inte "highsida" ut ur kurvorna. Detta tillsamman med ABS ,"fly by wire" och annan elektronik som skall hjälpa föraren tycker jag förflyttar fokus från vad det handlar om. En motorcykel skall ha samspel och avvägning mellan vikt, chassi, däck, bromsar och effekt. Den skall på bästa sätt förmedla underlaget till föraren och vara lätthantering och samtidigt stabil. Det föraren som kör motorcykeln utan hjälpmedel och det är förarens skicklighet som är avgörande för hur fort det går."

Om det i fet stil ska funka måste man ha slirkoppling på den rovan. :tummenupp
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Ett så hängivet lättviktsbygge borde väl ha en motor som är byggd för att vara lätt (se bild)? Den där överviktiga Ducatimotorn (visserligen välljudande) mellan ramrören känns ju som en lackering med sprayburk där man har spacklat, slipat och grundat med perfekt noggrannhet.

Vist det finns lätta motorer men de passar inte i en ram från Pierobon. Sedan står det inte Ducati på dom och är man ducatifanatiker som jag är så är valet enkelt. Vet du i övrigt vad de motorer väger som du lagt upp bilder på?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Vist det finns lätta motorer men de passar inte i en ram från Pierobon. Sedan står det inte Ducati på dom och är man ducatifanatiker som jag är så är valet enkelt. Vet du i övrigt vad de motorer väger som du lagt upp bilder på?

Den vänstra väger 32 kg.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Ett så hängivet lättviktsbygge borde väl ha en motor som är byggd för att vara lätt (se bild)? Den där överviktiga Ducatimotorn (visserligen välljudande) mellan ramrören känns ju som en lackering med sprayburk där man har spacklat, slipat och grundat med perfekt noggrannhet.

men det är ju en slö 450 motor inte konstigt att den inte väger nått.... vad ska man då med ett dyrt stabillt chassi till:va
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top