Briarrot går att köpa på nätet främst från utlandet. Jag sökte lite och hittade info om det på det svenska pipforumet och några svenska tillverkare som berättade hur de gör. Det går till och med att få förborrade klotsar för munstycke.
Savinelli låter intressant! Jag trivs iofs med min Old Friend efter att jag tog bort kondensorn, men ett filter kanske skulle göra upplevelsen ännu bättre. Just nu håller jag på och testar hur den ska stoppas bäst för att kunna bibehålla glöden så länge som möjligt, utan att behöva tända om. Beror ju mycket på tobakssorten också...
Svårt att välja vad som är favoriten bland tobaken nu. Den ena doftar si och den andra så och man vill liksom prova alla samtidigt
ack dessa val!
Jag har sett några briarblock på eBay, men de är så satans dyra... Från hundringen stycket och uppåt, plus frakt. Och då räcker det till en pipa... Skulle man göra ett misstag räcker det till ingen pipa... Känns dumt att börja med så dyrt råmaterial, bättre då att köpa en päronträbalk eller något att börja med så kan jag gå på briarroten när jag fått lite känsla för det så att jag inte riskerar att ha sönder några dyra klossar
Jag har ju två petersonpipor också, men deras kolfilter stoppar upp flödet ganska bra och det känns som att de filtrera bort en del smak med... Fördelen med balsafiltret i savinellin är ju att röken går runtom filtret i princip obehindrat medan fukten absorberas i det mjuka träet, helt suveränt till de allra fuktigaste aromaterna som annars nästan dränker pipan i kondens
Tampar du något medan du röker? Jag har kommit fram till att det är lättare att hålla glöden om man tampar ordentligt. Man ska ju stoppa ganska löst för att få bra genomdrag, men det känns som att det ibland gör att glöden inte riktigt når vidare ner genom tobakslagren så att säga... Tampar man då ner topplaget när det börjar bli aska av det så komprimerar man ner glöden i nästa tobakslager, och så jobbar man vidare så. Tampa, röka upp lite aska, Tampa på nytt etc. Funkar ganska bra för mig iallafall, ibland har jag råkat Tampa lite hårt så att flödet börjar strypas men då får man kratsa upp översta lagret, tömma ur lite aska och sen köra på igen
Det finns onekligen många sorter ja
jag är glad att jag köpte hem ett gäng olika, oven om inte alla föll mig riktigt lika bra i smaken så hittade jag ett par riktigt fina och fick mig samtidigt en bra bild av vad jag gillar och inte! Favoriterna just nu är molto dolce, best of show och frog Mortons cellar, de tre har jag snart rökt upp en burk vardera av