Polaren körde sönder hojen!!!

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Är motorn i bra skick så ska du naturligtvis kunna ligga på varvstoppet på 6ans växel, länge dessutom. Det är en rad-4a!

Long story short; din polare borde inte ha kört som fan med den eftersom du bad honom att ta det lungt: därav borde han be om ursäkt. Däremot så vill jag påstå att det inte är "hans fel" att motorn la ner.

Om du har komp på alla cylindrar förutom en så torde det inte vara gravallvarligt, hade den skurit så hade den inte ens dragit runt.

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
Orange.
Äh släpp sargen. Hojen var gammal och pajjade. Spela inte ut det över din vänskap.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92

Nä okej ordet finns kvar. Men förr kunde man skriva "befintligt skick" på ett kvitto och i princip friskriva sig från allt ansvar. Idag kan man inte göra det då man som köpare har rättigheter som inte går att friskriva sig ifrån. Jag kan hålla med tidigare talare om att det är jävligt svårt att få igenom ett krav som köpare då det oftast handlar om ord mot ord men möjligheten finns iallafall.
Jag kom på en rolig grej som påminner lite om vad TS råkat ut för i denna tråden. Jag lånade en polares Cbr600 och drog iväg på en repa. Hojen gick riktigt bra och jag gasade rätt friskt, sen bara dog den och lät riktigt illa. Jag rullade in till kanten och försökte få igång den men icke. Efter att ha komplementerat hur mycket det skulle kosta och berett mig på en utgift på 10-15.000 så såg jag att bensinkranen var avstängd. Slog på den och VROOM! så sparade man dom pengarna. :D:D:D

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag tycker väl att den viktigaste lärdomen i det är att hade du köpt en Yamaha hade det aldrig hänt !

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Det råkar inte vara den röd-svarta gixxerturbon med gula fälgar som var tillsalu i Norrköping som du köpt?

Anledningen till att jag frågar är att jag var och kollade på den sommaren 2012, men det blev ingen affär eftersom hojjen var totalt slut, och körd av en kille som inte hade koll på någonting. Den var bara kilometer från att rasa.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Förstår att det är surt med en trasig hoj. Men att bestämma skulden är nog lättare än vad du tror.
Bara att vända på det o ponera att det var du som lånade polarens hoj som efter ett par hundra meter går sönder.
Hade du då, utan att tveka, sagt till polarn att du tar på dig skulden och betalat kalaset.
Tror kanske att du lutar mot att du helst inte velat betala för något som inte har något med din körning/körstill att göra, då hojen uppenbart inte var helt 100 från början (förväntar mig att polarn inte låg på varvstopp på 1:an hela vägen innan det small till)

Last edited:

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
DR 650-99
Tror ni båda lärde er en läxa på ..... aldrig låna ut en hoj man inte vet skicket på till sina kompisar allt för att undvika sådant här...Och ber jag en polare ta det lite lugnt om dom nu ska prova min hoj, så skulle jag vara lite bitter om jag hör någon dra som fan...

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Kompisen som testade hojen kan inte lastas för att maskinen var slut eller felbyggd så att den inte höll att köra fullt med. Var tacksam för att han inte råkade ut för en olycka i samband med haveriet.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Två exempel bland mina vänner.

En lånade en trimmad Yamaha 426 och körde is, skiten nöp och ha la sig med polarens hoj. De delade på kalaset (delar)

En polare körde en polare bil, blev påkör av en gubbjävlel som sedan smet. (Kom för många bilar för att vända och hinna ikapp). De delade på försäkringen, som ägaren sen fick tillbaka. (Smitning osv)

Som kompis hade ja delat på skiten, som ägare hade jag uppskattat antingen kompensation för delar eller att kompisen (om duktig mek) hade hjälpt mig att få ihop skiten:)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag brukar låna ut med frasen, det som går sönder får du laga.

För många år sedan blev jag ovän med en polare enkom på den frasen, tydligen var det oförskämt att låna ut något med de kraven.

Lite rätt hade han, men jag tvingar ingen att låna mina prylar.

Är det en riktig vän tar han sin del av kakan utan att det behöver nämnas, annars vet du iaf var han står.

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Är motorn i bra skick så ska du naturligtvis kunna ligga på varvstoppet på 6ans växel, länge dessutom. Det är en rad-4a!

Long story short; din polare borde inte ha kört som fan med den eftersom du bad honom att ta det lungt: därav borde han be om ursäkt. Däremot så vill jag påstå att det inte är "hans fel" att motorn la ner.

Om du har komp på alla cylindrar förutom en så torde det inte vara gravallvarligt, hade den skurit så hade den inte ens dragit runt.

Ponera att en vevstake har gått av och man fortfarande kan dra runt motorn, det är nog inte så gravallvarligt va? Blir ju en trepip då! :tummenupp

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Låna inte ut saker du är rädd om till vänner du är rädd om.

Jag lånar iofs gärna ut min hoj under regeln "Pajar den så står jag för det, lägger du den så lånar jag din under tiden du fixar den". Ställer samma krav på att låna någon annans men jag hade ändå hjälpt till med arbete OM den hade rasat.
Har aldrig träffat på någon som kör hårdare med en lånad hoj än vad jag gör med min egen så om den rasar är det nog mitt fel.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Ponera att en vevstake har gått av och man fortfarande kan dra runt motorn, det är nog inte så gravallvarligt va? Blir ju en trepip då! :tummenupp

Klart att den kan dra runt med en vevstake av, men då är det fullständigt övertydligt att det är just det.
"Klonket" som uppstår är inte direkt otydligt.

En rad4a som bara går på 3 cylindrar (när exempelvis tändning saknas på en) låter skumt, men absolut inte på samma nivå som när en vevstake är av.

Jag gissar på kolvringarna.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Klart att den kan dra runt med en vevstake av, men då är det fullständigt övertydligt att det är just det.
"Klonket" som uppstår är inte direkt otydligt.

En rad4a som bara går på 3 cylindrar (när exempelvis tändning saknas på en) låter skumt, men absolut inte på samma nivå som när en vevstake är av.

Jag gissar på kolvringarna.

brolle skrev:
Bakifrån ser jag bara ett rökmoln, när jag kommer fram så står han vid vägkanten och det ryker från hojen, när man drar på starten så hör man att allt inte står rätt till.

Eftersom det inte alls framgår hur det lät kan det mycket väl vara en stake. Men jag gissar på hål i kolven iom att det inte är direkt ovanligt på turbohojar om dom råkar gå lite magert pga slarv/dålig konstruktion/whatever.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Efter att ha läst lite i tråden känns det skönt att ha en försäkring som bara gäller när ägaren kör. Ingen vill låna min hoj :)

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har en gammal hoj
jag lånar ut den till kompisar som jag " litar på"
Jag plågar min gamla hoj ganska friskt , men räknar med att den skall hålla. Sporthojar med sportiga motorer är gjorda för att användas "sportigt", -oavsett ålder :yoparty

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring