Polisen jagar inte fortkörare på MC

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Hehe, ser att steffo är med i alla trådar som har med trafikmoral att göra!
Vi har alla lite olika syn på trafikvett, äldre är mer syniska än yngre generellt
och steffo är en av de äldre ; )

Denna dialog kan vi lika gärna lägga ner på en gång då flertalet har olika syn
på detta och kommer inte öppna sina ögon för mera!

Någon som vet statistik hur många personer som blir svårt skadade eller
dödade av en fortkörande motorcyklist per år?
(Jag har då aldrig varit nära att skada annan person fast jag har kört fort i mina dagar, bara mig själv)

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
...bla bla bla... Det jag egentligen vill säga med mitt snack är att om det kan hittas ett sätt att få stopp på hojar, med absolut minimala risker, så gärna för mig.
Vad sägs om att dra in kopplingen, hålla blicken långt fram samtidigt som man mjukt bromsar in och stannar på av polisen anvisad plats?

Last edited:

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Hoj
hojlös... :(
Vad sägs om att dra in kopplingen, hålla blicken långt fram samtidigt som man mjukt bromsar in och stannar på av polisen anvisad plats?

Jodå, absolut. Håller med, men nu pratar vi om dom som INTE stannar.. vad ska man göra åt dom?

Da bitch

Gick med
13 Aug 2006
Hoj
Vad tror du?
Vad skulle fått dig att stanna den gången du dRog snUten?

Ja du det är en bra fråga. Kan ärligt talat inte svara på det.
Om det kunde hittas några bättre förebyggande åtgärder skulle det vara bra. men vad det skulle vara det vet jag inte.. isåfall skulle jag nog ha delat med mig av dom redan.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Ingen skulle antagligen ens försöka köra ifrån polisen om de fick skjuta efter en, lägga ut spikmattor eller preja en av vägen. Så det kanske är rätt väg att gå.. Drar man iaf så får man faktiskt skylla sig själv om man lyckas köra ihjäl sig. Hellre det än någon medtrafikant.

Da bitch

Gick med
13 Aug 2006
Hoj
Ingen skulle antagligen ens försöka köra ifrån polisen om de fick skjuta efter en, lägga ut spikmattor eller preja en av vägen. Så det kanske är rätt väg att gå.. Drar man iaf så får man faktiskt skylla sig själv om man lyckas köra ihjäl sig. Hellre det än någon medtrafikant.

Jag vet inte jag... är ett liv värt mer än ett annat menar du?

Bah..ärekränkning.:kulspruta
Min übercoola image kan naggas i kanten:mattias

:)

inte då... inser du hur säker på sin image man måste vara för att våga åka en sån?? Så egentligen är goldwingåkarna de coolaste människor som finns!!!

:rolleyes: :D

Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Någon som vet statistik hur många personer som blir svårt skadade eller dödade av en fortkörande motorcyklist per år?
Av lätt insedda skäl finns inga uppgifter på hur många av hoj-person olyckorna som skett när hojen kört snabbare än skyltad hastighet.
Men 2007 skedde enligt SIKA följande olyckor:

MC - gående 17 st
MC - cykel 21 st
MC - moped 25 st
MC - djur 39 st (varav 1 med dödlig utgång)
MC - traktor 6 st (varav 1 med dödlig utgång)
MC - MC 26 st (varav 2 med dödlig utgång)

Ungefär hälften av alla skadade och dödade på hoj har satt sig i knipan på egen hand (singelolycka) medan resten fått mer eller mindre hjälp på traven av andra fordon eller djur.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Låter perfekt!!! Och så postar du en fin bild så man verkligen ser att det är du här på forumet!!!!

nejdu ingen bild!
SÅ roligt är det faktiskt inte.
Det räcker med att jag får krypa runt och gömma mig i dikena varje skottår.

Last edited:

KJECOP

Guest
För vad det är värt hävdar nu DN att ovan citerade Bengt Svensson till dem har bekräftat att Polisen INTE ska jaga MC-förare.

"- Vi försöker inte jaga efter. Riskerna är allt för stora. Vi får tillämpa andra metoder helt enkelt, säger Bengt Svensson, trafikhandläggare på Rikspolisstyrelsen."

Citerat GP eller direkt citat till DN?
Ja det är en många olika bud... Jag ringde upp Bengt Svensson och lämnade ett meddelande där jag bad honom att ringa upp mig för att jag hade några frågor omkring detta. Men han valde uppenbarligen bort mig av någon anledning eller också vill han bara inte bara prata med mig. Han ringde istället upp BIKE och pratade med dem. Inget ont i det, men tydligen så är det viktigare att föra en dialog med tidningarna än med sina egna kollegor så att man som polis får klara besked om vad som gäller direkt från källan och inte via media... Trist tycker jag.

önskar alla poliser vore som du... då skulle jag sackta in vid varje poliskontroll o stanna till ett tag o ta fram kaffekannan o bjuda på en kopp o snacka lite hoj o stressa ner:pannkyss
:) Och vi poliser skulle ha fikabröd med oss till kaffet :tummenupp

Då det gäller vilka hastigheter polisen rapporterar för och då polisen rapporterar andra saker som t.ex. miniskyltar m.m så är det ganska uppstyrt. Polisledningen följer upp polisernas arbete och vilka brott som rapporteras och var gränserna är satta. Man har centralt bestämt att om man kör 6 km/tim så ska detta rapporteras, som exempel rapporteras man om man kör 36 på en 30 väg, 56 på en 50 väg och 116 på en 110 väg... Jag tar det en gång till 116 km/tim på en motorväg med 110 km/tim skall rapporteras. 6 km/tim för fort på en 30 väg vid en skola anser jag vara värre än 6 km/tim för fort på en motorväg med stängsel mot skogen.

Detta följer sedan polisledningen upp och har inte poliserna på gatan följt de order man fått så blir det skäll och krav på bättring. Och sedan som en extra påtryckning så ska man börja med individuell lönesättning och är det så att en polis inte rapporterar de som som kör 6 km/tim för fort så kan det komma att märkas i lönekuvertet. Ett system som jag anser är fullständigt åt helvete! :mad:

Så nog läggs det en del krav på de poliser som jobbar med trafikövervakning (även andra poliser) som poliserna själva inte tycker om. En av anledningarna till att jag blev polis var att jag ville hjälpa andra, skapa trygghet och gripa brottslingar. Men nu jagar man bara statisktik och siffror som polisledningen vill kunna visa för sina chefer. Eftersom mycket av polisarbetet numera mest handlar om statistik, antal rapporter för trafikförseelser, antal rattfyllerikontroller och annat vad man gjort och inte så mycket om människan man möter som polis så funderar jag alltmer på att lägga ner det här med polisjobbet. Men jag får tyvärr inte så mycket annat pga åldern och dessutom så finns det liknande krav på andra jobb också. Men då drabbas oftast inte den enskilda människan för att ett företag ska kunna visa fina siffror för ledningen och politiker... Så det blir väl så att jag stannar kvar inom polisen ändå.

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
"Bengt Svensson på Rikspolisstyrelsen bekräftar idag kl 14 det vi misstänkt. Det ligger ingen ny policy till grund för nyheten, ingen förändring mot tidigare. Kontentan är enligt mig att Göteborgs-Posten sensationslystet på egen hand skapar en nyhet när de skriver att..."
Ja och nej. Anledningen till att GP väljer att skriva det är förstås att de är sensationslystna och uppenbarligen ganska ointresserade av sanningen, men de har inte kommit på detta själva. Någon har planterat "nyheten" hos dem, väl medveten om att den var för bra för att GP skulle nobba den. Vem det är kan man ju bara spekulera om, men det saknas ju inte organisationer som skulle se en opinion mot motorcyklister som något positivt...

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Ja det är en många olika bud... Jag ringde upp Bengt Svensson och lämnade ett meddelande där jag bad honom att ringa upp mig för att jag hade några frågor omkring detta. Men han valde uppenbarligen bort mig av någon anledning eller också vill han bara inte bara prata med mig. Han ringde istället upp BIKE och pratade med dem. Inget ont i det, men tydligen så är det viktigare att föra en dialog med tidningarna än med sina egna kollegor så att man som polis får klara besked om vad som gäller direkt från källan och inte via media... Trist tycker jag.

:) Och vi poliser skulle ha fikabröd med oss till kaffet :tummenupp

Då det gäller vilka hastigheter polisen rapporterar för och då polisen rapporterar andra saker som t.ex. miniskyltar m.m så är det ganska uppstyrt. Polisledningen följer upp polisernas arbete och vilka brott som rapporteras och var gränserna är satta. Man har centralt bestämt att om man kör 6 km/tim så ska detta rapporteras, som exempel rapporteras man om man kör 36 på en 30 väg, 56 på en 50 väg och 116 på en 110 väg... Jag tar det en gång till 116 km/tim på en motorväg med 110 km/tim skall rapporteras. 6 km/tim för fort på en 30 väg vid en skola anser jag vara värre än 6 km/tim för fort på en motorväg med stängsel mot skogen.

Detta följer sedan polisledningen upp och har inte poliserna på gatan följt de order man fått så blir det skäll och krav på bättring. Och sedan som en extra påtryckning så ska man börja med individuell lönesättning och är det så att en polis inte rapporterar de som som kör 6 km/tim för fort så kan det komma att märkas i lönekuvertet. Ett system som jag anser är fullständigt åt helvete! :mad:

Så nog läggs det en del krav på de poliser som jobbar med trafikövervakning (även andra poliser) som poliserna själva inte tycker om. En av anledningarna till att jag blev polis var att jag ville hjälpa andra, skapa trygghet och gripa brottslingar. Men nu jagar man bara statisktik och siffror som polisledningen vill kunna visa för sina chefer. Eftersom mycket av polisarbetet numera mest handlar om statistik, antal rapporter för trafikförseelser, antal rattfyllerikontroller och annat vad man gjort och inte så mycket om människan man möter som polis så funderar jag alltmer på att lägga ner det här med polisjobbet. Men jag får tyvärr inte så mycket annat pga åldern och dessutom så finns det liknande krav på andra jobb också. Men då drabbas oftast inte den enskilda människan för att ett företag ska kunna visa fina siffror för ledningen och politiker... Så det blir väl så att jag stannar kvar inom polisen ändå.

Kul att läsa att det finns vettiga poliser i landet:tummenupp

Jag har läst många av dina tidigare inlägg :)

Håller med om att focuserandet på 6km/h oavsett var är knäppt samt att acceptansen för polisens arbete iom detta blir låg bland befolkningen vilket i sin tur leder till högre farter (lite av de är ju ändå knäppa så varför lyssna på dem).

Vad som ökar incitamenten för att försöka köra ifrån polisen är de dumma böterna för miniskylt, felaktigt placerade blinkers osv och om man i kombination med böter för dessa skitsaker riskerar böter för fortkörning eller rent av förlora KK så tror jag att skaran förare som är beredda att prova sina chanser att köra ifrån en kontroll ökat kraftigt.

Tom jag som är en lite av "oldie" på MC känner faktiskt att jag numera är så pass irriterad på dummheterna att det känns som om flykt är ett vettigt alternativ och polisen borde börja begripa detta och därför inta en annan attityd mot MC-kollektivet, att förändra vår attityd görs ju inte lika lätt som polisen kan göra genom lite vettiga direktiv..

En kompis blev stoppad för några veckor sedan och han kör min förra MC (Gixxer 1000)som har miniskylt, det possitiva var att de inget sa om den och tackade för att han stannade, är detta en charmoffensiv eller var det bara en ny approach som ledningen bestämt? Om så är fallet är det ju possitivt!

Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Vad som ökar incitamenten för att försöka köra ifrån polisen är de dumma böterna för miniskylt, felaktigt placerade blinkers osv och om man i kombination med böter för dessa skitsaker riskerar böter för fortkörning eller rent av förlora KK så tror jag att skaran förare som är beredda att prova sina chanser att köra ifrån en kontroll ökat kraftigt.

Tom jag som är en lite av "oldie" på MC känner faktiskt att jag numera är så pass irriterad på dummheterna att det känns som om flykt är ett vettigt alternativ och polisen borde börja begripa detta och därför inta en annan attityd mot MC-kollektivet, att förändra vår attityd görs ju inte lika lätt som polisen kan göra genom lite vettiga direktiv..
Raffe,
litet nyfiken bara - vilket är det du syftar på när du säger att du blir irriterad på dumheterna? Att det är bötesstraff för fortkörning? Att fortkörning kan ge indraget kk? Att en mc/bil/whatever måste ha en synlig regskylt i standardiserat utförande? Att blinkers behöver vara beskaffade och monterade på rätt vis? Är det dessa saker du menar är dumheter och skitsaker, som borde vara helt oreglerat eller åtminstone straffritt?

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...