Ja det är en många olika bud... Jag ringde upp Bengt Svensson och lämnade ett meddelande där jag bad honom att ringa upp mig för att jag hade några frågor omkring detta. Men han valde uppenbarligen bort mig av någon anledning eller också vill han bara inte bara prata med mig. Han ringde istället upp BIKE och pratade med dem. Inget ont i det, men tydligen så är det viktigare att föra en dialog med tidningarna än med sina egna kollegor så att man som polis får klara besked om vad som gäller direkt från källan och inte via media... Trist tycker jag.
Och vi poliser skulle ha fikabröd med oss till kaffet
Då det gäller vilka hastigheter polisen rapporterar för och då polisen rapporterar andra saker som t.ex. miniskyltar m.m så är det ganska uppstyrt. Polisledningen följer upp polisernas arbete och vilka brott som rapporteras och var gränserna är satta. Man har centralt bestämt att om man kör 6 km/tim så ska detta rapporteras, som exempel rapporteras man om man kör 36 på en 30 väg, 56 på en 50 väg och 116 på en 110 väg... Jag tar det en gång till 116 km/tim på en motorväg med 110 km/tim skall rapporteras. 6 km/tim för fort på en 30 väg vid en skola anser jag vara värre än 6 km/tim för fort på en motorväg med stängsel mot skogen.
Detta följer sedan polisledningen upp och har inte poliserna på gatan följt de order man fått så blir det skäll och krav på bättring. Och sedan som en extra påtryckning så ska man börja med individuell lönesättning och är det så att en polis inte rapporterar de som som kör 6 km/tim för fort så kan det komma att märkas i lönekuvertet. Ett system som jag anser är fullständigt åt helvete!
Så nog läggs det en del krav på de poliser som jobbar med trafikövervakning (även andra poliser) som poliserna själva inte tycker om. En av anledningarna till att jag blev polis var att jag ville hjälpa andra, skapa trygghet och gripa brottslingar. Men nu jagar man bara statisktik och siffror som polisledningen vill kunna visa för sina chefer. Eftersom mycket av polisarbetet numera mest handlar om statistik, antal rapporter för trafikförseelser, antal rattfyllerikontroller och annat vad man gjort och inte så mycket om människan man möter som polis så funderar jag alltmer på att lägga ner det här med polisjobbet. Men jag får tyvärr inte så mycket annat pga åldern och dessutom så finns det liknande krav på andra jobb också. Men då drabbas oftast inte den enskilda människan för att ett företag ska kunna visa fina siffror för ledningen och politiker... Så det blir väl så att jag stannar kvar inom polisen ändå.