Polisens oönskade uppmärksamhet...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
CHROLO skrev:
2208203 "Idiotfrågan" kommer sig av att man som ägare till fordonet kan ställas till svars för fordonets brister på ett annat sätt än om man bara är förare.
Kan man inte ställas till svars om man inte äger bilen?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
zykl0n skrev:

ang bilden.. :rofl den känner man igen, från Mariestad

:notme

Polis kraschade polisbil mot träd
En polisman körde av vägen tidigt på söndagsmorgonen och kraschade mot ett träd utanför Mariestad.
Polisbilen blev skrotfärdig och polismannen fördes till Kärnsjukhuset i Skövde med lindriga skador.
- Han mår efter omständigheterna ganska väl och är vid gott mod, säger kollegan Magnus Ramsin, inre befäl vid Skövdepolisen.

Polismannen var ensam i bilen när olyckan inträffade.

En stund tidigare hade han släppt av en kollega i Falköping och var på väg mot stationen i Mariestad efter fullgjort nattpass, som han därefter skulle gå av.

Avåkningen ska utredas.
- Den drar nog igång idag (måndag), säger Magnus Ramsin

Edit..tilläggas bör att det var inne i samhället, 50-väg.

Last edited:

HighfidelitY

Ny medlem
Gick med
3 May 2006
Hoj
Triumph STR-R *grå*
HanneZ skrev:
2208205 Kan man inte ställas till svars om man inte äger bilen?

Hmmmm...Är det så att om man fått låna ett fordon och den tillexmpel är oskattad & obesiktad så är det ägarens ansvar och inte förarens? :va

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
CHROLO skrev:
2208203 "Idiotfrågan" kommer sig av att man som ägare till fordonet kan ställas till svars för fordonets brister på ett annat sätt än om man bara är förare.

Inte sant, du är även som förare skyldig att kolla att bilen är skick att framföras på väg. Om jag förstod din fråga rätt nu

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Hårn1 skrev:
2208234 Inte sant, du är även som förare skyldig att kolla att bilen är skick att framföras på väg. Om jag förstod din fråga rätt nu
avdelningen - Jag vet bättre än vad trafikpolisen själv gör? :tomten

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
Japp :D
Tror dock att jag missförstod hela svaret :tomten
Har själv fått böta pga av brister på budbil en gång i tiden!

Last edited:

didjik

Guest
War-psycho skrev:
2207907 Jag har blivit stoppad en del i bil.
Det blir så när man har udda arbetstider, och är ute å kör när snuten inte har något bättre för sig.

En sak jag aldrig begripit är just idiotfrågan: "Är det din bil?"

Varenda gång jag har fått den frågan, så går dom likförbannat till snutbilen och kollar upp bilens reg.nr.
Varför frågar dom för ? Blir man gripen för "Ljugit för polisman" om man svarar fel ? :va

Nästa gång tänker jag svara "Nej"
- "Vems är bilen då?"
- "Det vet jag inte, du får väl kolla."
Han kollar...
- "Det ÄR ju din bil !!"
- "Åfan, det hade jag glömt, tack för att du kollade då."

Bara för att se vad som händer. :)

Nej så här ska du säga
- "Är det din bil?"
- "Nej!, jag hittade den ståendes på en pakering så jag lånade den"

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Naturligtvis gäller det inte ALLA som vanligt....men en del poliser har en förmåga att se lagom uppblåsta ut.
Jag blev tex. stoppad en mc-snut förra sommarn, o han va hur trevlig som helst. Klart att en del har en förmåga att spela allan så fort de får på sig uniformen, dock så är de flesta sjyssta, iaf vad jag har fått erfara.

Edit: Sverige är för överbyråkratiskt, misshandla och döda gärna andra MEN kör för HELVETE inte 30km för fort :gnissla !!!

Last edited:

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Riskerar väl att bli bannad nu, men jag har lyckats bli ihop med en polis (nej, inte en trafikare) och det kan faktiskt vara ganska fördelaktigt då man får svar på sina frågor omedelbart! Dejtade dessutom en annan polis strax innan (har tydligen en förkärlek för uniformer) och och fick order att om hon nämnde att hon ville bli trafikare så skulle jag banka lite vett i henne omedelbart! Orsaken är just denna att alla som de stoppar är sååååå oskyldiga och de som stoppar dem är facistsvin! Visst kan många poliser bete sig på ett extremt opedagogiskt sätt när man råkar få med dem att göra, men det gäller inta alla. Sen brukar det inte spela någon roll hur de gör för de får mest kritik ändå! Visst har själva valt yrket, men de flesta har gjort så för att de vill hjälpa till och inte för att de vill köra med folk!
Denna diskussion är ju som en perpetuum mobile, den kommer aldrig att ta slut och alla har sin åsikt om hur polisen ska agera!
Själv tycker jag att de kan anpassa sina insatser efter de misstänkta brottets allvarlighet, men det är nog lättare sagt än gjort!

Kan även nämna att dessa två poliser själva kör som biltjuvar :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
pajo skrev:
2208302
Själv tycker jag att de kan anpassa sina insatser efter de misstänkta brottets allvarlighet, men det är nog lättare sagt än gjort!

Man skulle väl iofs kunna säga att polisen inte skulle ha råd att bedriva någon annan verksamhet om det inte vore för alla pengar de drar in från trafikpolisen..
:hihi

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
CHROLO skrev:
Läs igen. :7peta

Vad är det för vits med att fråga personen om det är hans bil, om man ändå kollar upp den i datan ???

Jag har aldrig varit med om att polisen inte kollar upp bilen, trots att jag har sagt att bilen är min.

Så varför fråga ?? Blir man gripen för "lögn mot polisman" eller ?? :va

(Jag har väl aldrig ifrågasatt att man kollar upp bilen heller, det ser jag som självklart.)

Du som är polis får gärna förklara detta för mig.

destruid

Carpe Diém!
Gick med
2 Sep 2005
Hoj
Lean Mean Wheelie Machine
2fast4hjo skrev:
2208221 ang bilden.. :rofl den känner man igen, från Mariestad

:notme

Polis kraschade polisbil mot träd
En polisman körde av vägen tidigt på söndagsmorgonen och kraschade mot ett träd utanför Mariestad.
Polisbilen blev skrotfärdig och polismannen fördes till Kärnsjukhuset i Skövde med lindriga skador.
- Han mår efter omständigheterna ganska väl och är vid gott mod, säger kollegan Magnus Ramsin, inre befäl vid Skövdepolisen.

Polismannen var ensam i bilen när olyckan inträffade.

En stund tidigare hade han släppt av en kollega i Falköping och var på väg mot stationen i Mariestad efter fullgjort nattpass, som han därefter skulle gå av.

Avåkningen ska utredas.
- Den drar nog igång idag (måndag), säger Magnus Ramsin

Edit..tilläggas bör att det var inne i samhället, 50-väg.

Hehe 50-väg är det men man kan ju undra viken hastighet han höll eftersom han har haft ca 10-15 meter luftfärd m.m...Har varit o kollat på platsen dagen efter olyckan..Fattar inte hur fan han kunde köra av där, måste somnat eller nånting..Katastrofalt men det är iaf en polisbil mindre o tänka på..

däpä

sladdo
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
KTM 660
Äh, polisen vill ju bara dösnacka lite med dig för att kolla om du är påtänd eller inte, eller om du visar upp nåt annat nervöst beteende som kan få dem att tro att bilen är stulen.

Vad gäller ägaransvaret, t.ex en bot om körförbud behöver inte nödvändigtvis falla på föraren, det kan bli ägaren som får den boten om han lånat ut bilen utan att berätta om körförbudet.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
däpä skrev:
2209579 Äh, polisen vill ju bara dösnacka lite med dig för att kolla om du är påtänd eller inte, eller om du visar upp nåt annat nervöst beteende som kan få dem att tro att bilen är stulen.
Javissst, dom lär ju inte se om bilen är stulen när dom kollar den i datorn ??? :3freak

Och jag har iallafall inte sluppit blåsa, trots att jag svarat "nyktert" på deras frågor.

däpä

sladdo
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
KTM 660
War-psycho skrev:
2209609 Javissst, dom lär ju inte se om bilen är stulen när dom kollar den i datorn ??? :3freak

Och jag har iallafall inte sluppit blåsa, trots att jag svarat "nyktert" på deras frågor.

Den kanske är nystulen och ägaren har inte hunnit anmäla det :3freak

Alkoblåsen ger inte utslag på narkotika, pöjk !

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
däpä skrev:
2209953 Den kanske är nystulen och ägaren har inte hunnit anmäla det :3freak
Och då kommer biltjuven säga det direkt, bara för att polisen frågar om det är hans bil ? :

- "Är det din bil?"
- "Nej, jag har stulit den."

Yeah right... :rofl :rofl :rofl

däpä skrev:
2209953Alkoblåsen ger inte utslag på narkotika, pöjk !
Det sa jag inte heller... (*grabbhalva*) :)

Men en polis är knappast ett finjusterat mätinstrument för det heller.
Och vill man testa sånt, så kan man göra det utan att ställa dumfrågor.

- "Är det din bil?"
- "Ja, det är det."
- "Okej, jag ska bara gå å kolla så du inte ljuger för mig."

Känns ju trevligt med sånt bemötande.

Last edited:

Jonathan

Guest
Men vad är det här egentligen ?
Lyssna på er själva (ni som känner er träffade, ta åt er).

Jag har blivit stoppad ca 5-7 ggr av polisen för rutinkontroll med bil. Grinar jag för det ?

"Buuuhuuu, snutgrisjävlarna stoppar mig och min sporthoj och tar upp min oerhört dyrbara tid med lite frågor".

Ja föffan, vi skiter i alla onödiga poliser och kör på medborgargarde istället. Tänk så bra allt skulle bli då :yoparty

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Jonathan skrev:
2210054 Men vad är det här egentligen ?
Lyssna på er själva (ni som känner er träffade, ta åt er).

Jag har blivit stoppad ca 5-7 ggr av polisen för rutinkontroll med bil. Grinar jag för det ?

"Buuuhuuu, snutgrisjävlarna stoppar mig och min sporthoj och tar upp min oerhört dyrbara tid med lite frågor".

Ja föffan, vi skiter i alla onödiga poliser och kör på medborgargarde istället. Tänk så bra allt skulle bli då :yoparty
Kan hålla med om det faktiskt.

Själv har jag aldrig blivit stoppad på hoj, bara med bil.
Men det stör mig ingenting, det händer ju inte så ofta heller.

Det är väl bara bra att dom gör någonting iallafall. :)
(Jag undrade bara över en viss frågeställning dom använde.)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0