Polisens rädsla över att bli filmade.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Som en parantes till det hela så är det helt jävla olidligt att titta på en film som är filmad med en hjälmkamera.

Goodchild

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2018
Hoj
Japsare
Ibland undrar man om folk inte har viktigare saker för sig än att lägga så mycket energi på sina "rättigheter" och sin syn på Polisen.

Det är väl bara svara på frågorna, visa körkortet och gå vidare med sitt liv?
Man skäms ju nästan att vuxna människor är så barnsliga.

Att jobba som Polis är nog otacksamt som det är, att då folk ska ha attityd och hävda sina "rättigheter" gör knappast jobbet lättare.

Ibland undrar man om folk inte har viktigare saker för sig än att lägga så mycket energi på att förklara hur fel andra har när åsikter går isär.

Körkortet visar jag alltid, det är när irrelevanta frågor kommer som jag inte svarar. Om du tror att polisen ställer frågor för att man i första hand bryr sig om dig som person eller vill ditt bästa så tror du fel, man gör det för att använda det som du säger emot dig, att försöka hitta bevis.

Och jag skäms över människor som viker sig för andra, det visar på att man är svag som inte vågar stå up för sig själv.

Så när polisen agerar utöver sina lagstadgade rättigheter så ska man ge efter bara för att göra deras jobb lättare? Grattis, du är en del av problemet om du har den inställningen.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Filmar när jag kör oavsett tidpunkt för att ha bevis vid en eventuell trafikolycka. Polisen filmar jag också för att ha bevis då deras ord väger över mitt om det skulle bli en rättssak. Att polisen inte alltid är ärliga är nog inte en nyhet för någon.

Så du menar på fullaste allvar att du filmar varje meter motorcykelkörning IFALL en olycka med efterföljande rättstvist skulle uppstå...? I så fall måste du vara otroligt paranoid och ha otroligt dålig erfarenhet av poliser såväl som andra medmänniskor. Eller verkligen vara bosatt i Ryssland eller något annat korrupt u-land utan fungerande rättssystem.

Dina inlägg antyder dessutom att du blir stoppad av polisen ganska ofta...? Trots att du håller lagstadgad hastighet och allt det andra du skrev...? Samtidigt kan jag själv och många andra motorcyklister som kör betydligt fler mil än genomsnittet inte ens komma ihåg när vi senast blev stoppade av polisen. Du tror inte att det finns någon särskild anledning till att just du blir stoppad betydligt oftare än oss andra...?

Att polisen stoppar dig för kontroll klockan tre på morgonen är inte ett dugg konstigt för det ÄR inte vanligt att hederligt folk kör motorcykel den tiden på dygnet. Däremot visar brottstatistiken att väldigt många brott begås just den tiden på dygnet. Således har polisen all anledning och alla former av rättigheter att undersöka något de tycker är onormalt, helt enligt den lag du själv länkade till. Så jag har absolut inga problem med en polisman som bestämmer sig för att stoppa dig - eller mig - för att kolla att allt står rätt till. Han gör bara sitt jobb och det är ju det jag betalar för via skattsedeln.

Sedan är jag lite fundersam över syftet med denna tråd...? Nyreggad forummedlem som börjar med att spy galla över poliser som inte vill bli filmade och som ställer "irrelevanta frågor". Gör du denna tråd för att skriva av din frustration i någon form av självterapi i vintermörkret...? Eller för att vänligt informera oss icke vetande "icke-filmare"...? Ska vi också upp på barrikaderna för att försvara våra RÄTTIGHETER...?

I så fall väljer jag att bejaka min SKYLDIGHET att vara en god arbetsgivare som tänker på budget såväl som arbetsmiljö. Eftersom jag betalar polisen så finns ingen anledning för mig att fördröja hans arbete genom att tjafsa, vara motsträvig och vägra att svara på "irrelevanta frågor". Och jag tänker inte heller förpesta hans arbetsmiljö eller integritet genom att köra upp en kamera i ansiktet på honom, oavsett om det är min rättighet eller inte.

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Ibland undrar man om folk inte har viktigare saker för sig än att lägga så mycket energi på att förklara hur fel andra har när åsikter går isär.

Körkortet visar jag alltid, det är när irrelevanta frågor kommer som jag inte svarar. Om du tror att polisen ställer frågor för att man i första hand bryr sig om dig som person eller vill ditt bästa så tror du fel, man gör det för att använda det som du säger emot dig, att försöka hitta bevis.

Och jag skäms över människor som viker sig för andra, det visar på att man är svag som inte vågar stå up för sig själv.

Så när polisen agerar utöver sina lagstadgade rättigheter så ska man ge efter bara för att göra deras jobb lättare? Grattis, du är en del av problemet om du har den inställningen.

Jag tror vi har lite olika syn på livet och vad som menas med att vika ner sig, vara svag och att inte våga stå upp för sig själv, och när man ska göra det.

Önskar dig en fortsatt trevlig helg, vi kommer inte längre i denna diskussion.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125

Om du nu på fullaste allvar tror att Polisen "agerar utöver sina lagstadgade rättigheter" när han stoppar dig kl 3 på natten och undrar vart du ska så kan du väl driva det rättsligt? Filmbevis har du ju och hålla på din rätt är du ju stenhård med så jag vet inte vad du väntar på och varför du inte redan har gjort det?

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Tänk om polisen skulle hålla på sina rättigheter på samma fyrkantigasätt som du håller på dina? Polisen ställer en enkel "irrevelant" fråga som du inte vill"kan" svara på då kan dom ju misstänka dig för att vara påverkad av någon drog och låsa in dig på 6 timmar med bara polismans bedömning av ditt handlande som enda anledning

Goodchild

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2018
Hoj
Japsare
Så du menar på fullaste allvar att du filmar varje meter motorcykelkörning IFALL en olycka med efterföljande rättstvist skulle uppstå...? I så fall måste du vara otroligt paranoid och ha otroligt dålig erfarenhet av poliser såväl som andra medmänniskor. Eller verkligen vara bosatt i Ryssland eller något annat korrupt u-land utan fungerande rättssystem.

Dina inlägg antyder dessutom att du blir stoppad av polisen ganska ofta...? Trots att du håller lagstadgad hastighet och allt det andra du skrev...? Samtidigt kan jag själv och många andra motorcyklister som kör betydligt fler mil än genomsnittet inte ens komma ihåg när vi senast blev stoppade av polisen. Du tror inte att det finns någon särskild anledning till att just du blir stoppad betydligt oftare än oss andra...?

Att polisen stoppar dig för kontroll klockan tre på morgonen är inte ett dugg konstigt för det ÄR inte vanligt att hederligt folk kör motorcykel den tiden på dygnet. Däremot visar brottstatistiken att väldigt många brott begås just den tiden på dygnet. Således har polisen all anledning och alla former av rättigheter att undersöka något de tycker är onormalt, helt enligt den lag du själv länkade till. Så jag har absolut inga problem med en polisman som bestämmer sig för att stoppa dig - eller mig - för att kolla att allt står rätt till. Han gör bara sitt jobb och det är ju det jag betalar för via skattsedeln.

Sedan är jag lite fundersam över syftet med denna tråd...? Nyreggad forummedlem som börjar med att spy galla över poliser som inte vill bli filmade och som ställer "irrelevanta frågor". Gör du denna tråd för att skriva av din frustration i någon form av självterapi i vintermörkret...? Eller för att vänligt informera oss icke vetande "icke-filmare"...? Ska vi också upp på barrikaderna för att försvara våra RÄTTIGHETER...?

Jag filmar alltid när jag kör, både hoj och bil. Det har räddat mig en gång när motparten hävdade något som inte skett. Filmen visade att jag hade rätt så jag behövde inte tvista.

Har inget med att vara paranoid att göra utan att vara smart och använda tekniken till min fördel.

Du måste leva i en bubbla om du tror att svensk polis är en ärlig poliskår. Justitiekanslern har upprepade gånger gått ut publikt och sagt att polisen ljuger för att skydda sig själv. Att polisens ord väger mer än ditt när ord står mot ord gör det svårt att få rätt, även när du har rätt. Hur mycket svårare, om inte omöjligt, är det då att få rätt om polisen också ljuger? Därför är det bra att ha bild- och ljudbevis.

Prova också läsa nyheterna, finns en hel del att läsa om polisen agerande mot oskyldiga.

Ja, jag blir nog stoppad mer än normalt men så kör jag också hoj på natten vilket polisen intresserar sig för. Jag kör inte på industriområden, villaområden, på bakgator eller liknande, som kan vara skäl till att man blir stoppad om det inträffat mycket inbrott där, utan på vanliga vägar. Att köra på en vanlig väg är inte ett skäl att stoppa mig bara för att det råkar ske på natten och att fordonet jag framför oftast inte framförs då.

Måste man vara medlem en viss period för att få starta trådar som du inte gillar?

Du har problem med att jag skriver om hur jag ser på saken. Du kallar det att jag spyr galla och det är fel enligt dig, men trots det gör du samma sak tillbaka mot mig. Gillar du inte tråden så behöver du inte skriva i den, eller hur?

Om du nu på fullaste allvar tror att Polisen "agerar utöver sina lagstadgade rättigheter" när han stoppar dig kl 3 på natten och undrar vart du ska så kan du väl driva det rättsligt? Filmbevis har du ju och hålla på din rätt är du ju stenhård med så jag vet inte vad du väntar på och varför du inte redan har gjort det?

Om du läser om det jag skrivit så klarnar det nog upp.

Tänk om polisen skulle hålla på sina rättigheter på samma fyrkantigasätt som du håller på dina? Polisen ställer en enkel "irrevelant" fråga som du inte vill"kan" svara på då kan dom ju misstänka dig för att vara påverkad av någon drog och låsa in dig på 6 timmar med bara polismans bedömning av ditt handlande som enda anledning

Eftersom jag äger fordonet, det är försäkrat, skattat och besiktigat, jag har körkort för fordonet, jag är inte drog- eller alkoholpåverkad (normala pupiller, ingen alkohollukt det ser/känner polisen som har kontakt med mig) och jag har heller inte brutit mot några lagar eller regler, så kan man försöka.

Last edited:

Onewall72

Medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Okej, nu har jag läst alla inlägg på 4 sidor och jag är faktiskt besviken.

Tråden handlar i grund och botten, rätta mig här nu TS om jag är ute och cyklar, om poliser och kanske i synnerhet trafikpoliser. Trots detta så är det INGEN som har skrivit om den person jag förväntade mig skulle dyka upp först?!
Antingen så är han glömd sedan länge eller så bor ingen kvar i Stockholm så jag får väl påminna om hur det var för cirka 10 år sedan, när många tycker allt var bättre förr:

HAMRÉN :smasha :yoparty

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Måste man vara medlem en viss period för att få starta trådar som du inte gillar?

Du har problem med att jag skriver om hur jag ser på saken. Du kallar det att jag spyr galla och det är fel enligt dig, men trots det gör du samma sak tillbaka mot mig. Gillar du inte tråden så behöver du inte skriva i den, eller hur?

Ja, jag skulle gärna se att fler internetforum inför en prövotid innan nya användare får starta nya trådar. Kanske också tvinga alla användare att uppge fullständig identitet. Det skulle göra många forum bra mycket seriösare och dessutom hålla ner antalet anarkister, troll och andra karaktärer från att starta konstiga trådar där andra skall övertygas om deras sneda samhällsuppfattning i en fråga som 99% av forumet inte ens visste var en fråga.

Du pekar ut stora delar av den svenska poliskåren som lögnare utan att presentera några som helst bevis. För mig är det inget annat än att spy galla och det är också min och andras rättighet att argumentera emot sådant, precis som du anser att det är din rättighet att trycka upp kameran i fejan på polismannen.

Tack för att du försöker bilda oss, men jag lever gladeligen vidare i min bubbla gällande den svenska polisen. Jag har haft mina duster med dem, men jag kan ärligt säga att de har aldrig någonsin ljugit om mig. Men då tillhör jag varken förortens arga unga män, den lättkränkta generationen eller facebookgruppen "vi som inte leken tåla".

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Om man har majoriteten emot sig i en fråga så kanske man ska börja ifrågasätta sina värderingar/ideal om de verkligen är de rätta.
Visst ska man tro på sig själv i många fall, men även kunna inse när man ska försöka ändra på sig själv. Man kan ju ha fel,,,eller vägra inse det.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
"Det är bättre att komma lite sent i detta livet, än att komma för tidigt till nästa."

Kommunikation är inte allid det enklaste. Man kan mena samma sak men tolka det som helt motsatt. Helt klart är att ingen vill ha en ljugande polis och alla vill ha en polis som sätter dit rattfyllerister.

"Det är bättre att komma lite tidigt i detta livet än att inte komma alls i nästa". ;-)

Simon76

Medlem
Gick med
6 Dec 2017
Hoj
Street Triple RS
Hoppas alla inser att detta är en troll-tråd?!

TS öppnar ett konto här, endast för att starta en tråd om att stå upp mot staten och den förtryckande ordningsmakten.

Den har ju fått ganska bra fart, kanske blir en extra vodka i lönekuvertet denna månaden..

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Polisens jobb är att kolla så hojen inte är stulen, att den är påställd, skattad och försäkrad samt att föraren har körkort och inte kör drog- eller alkoholpåverkad. 60% av det kan man göra utan att stoppa föraren, speciellt när enda skälet att kolla detta är att fordonet framförs kl 03 på natten. Att sedan lägga sig i förarens privatliv hör inte till arbetsuppgifterna så var man är på väg eller varifrån man kommer, varför man kör fordonet vid en viss tidpunkt etc har man alltså inte med att göra.
När tror du flest hojar stjäls? Och tror du att en majoritet av hojägarna skulle märka om deras hoj blev stulen mitt i natten?

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Polisens jobb är att kolla så hojen inte är stulen, att den är påställd, skattad och försäkrad samt att föraren har körkort och inte kör drog- eller alkoholpåverkad. 60% av det kan man göra utan att stoppa föraren, speciellt när enda skälet att kolla detta är att fordonet framförs kl 03 på natten. Att sedan lägga sig i förarens privatliv hör inte till arbetsuppgifterna så var man är på väg eller varifrån man kommer, varför man kör fordonet vid en viss tidpunkt etc har man alltså inte med att göra.
Skall man vara lite petig med matten också så stämmer det inte med 60%.
Du räknar upp 7 saker, stulen, påställd, skattad, försäkrad, körkort, drogpåverkad och alkoholpåverkad.

Av dessa kan en polisman endast kontrollera och verifiera 3 saker utan att stoppa föraren, påställd, skattad och försäkrad. Det blir ca 43 %.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att det med all önskvärd tydlighet har framgått att polisen inte bara gjorde rätt, utan också hade bra omdöme. :fakta

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det här luktar troll lång väg...
Men, i sitt möte med länsman kan man ju hålla i huvudet att din värsta dag i livet är deras arbetsdag. Det slutar vara underligt att de ibland är lite griniga när man tänker på att de för några timmar sedan fått lämna dödsbud om någon tonåring som tog en överdös till sörjande familjer, eller i allmänhet ha fått hantera ett fyllo som misshandlat frugan, eller någon dryg tjuvjävel som blåljuger dem rakt i ansiktet trots att de står med kofoten i handen innanför den uppbrutna dörren.
Min personliga erfarenhet av poliser är att de uppdräder korrekt mot mig. Jag har iofs itne blivit stannad så värst ofta. Den där gången jag mötte en polisbil när jag körde gatrejs i min ungdom, och just då precis passerade en refug på fel sida var väl lite läskig, eftersom att det var 5 jävligt stora konstaplar i bilen, och de satte mig i mitten i baksätet med en jättepolis på var sida. De var ändå fullkomligt korrekta i sitt uppträdande mot mig. (Och det är jävligt ovanligt att jag träffar på 5 personer som samtliga är 1 dm längre än mig) så misstänker att de var i stan av något helt annat ärende än att jaga busande bilister.

Jag har blivit stannad med racehoj på släp och frågad diverse "irrelevanta" frågor klocka 3-4 på morgonen på väg till en bana i en annan landsände. De irrelevanta frågorna var för att säkerställa att jag troligtvis var ägaren till hojen.
Jag har blivit stannad på väg hem från Nürburgring en gång, då de letade efter en svart hoj med sidoväskor som dragit snuten. Jag körde en svart Z1000SX med sidoväskor. Men jag hade inte dragit snuten. Jag var alldeles degig i huvudet när de stannade mig med, så hade de velat hade de nog haft fog för att plocka in mig för drogtest även om det bara var 100 mil i sträck på motorväg. :hihi Men konstapeln var artig och korrekt.
Visst har de ofta vid första mötet använt "myndighetsstämman", med lite extra bas och volym, men det gör mig inget.

Visst har man, för det mesta, all rätt att filma konstapeln när man blir stannad (förutsatt att skyddsvärden och liknande inte föreligger), men just polisen känner jag ivf inget behov av att skydda mig mot.
Sedan är det ju egentligen inte tillåtet att ha kameran fäst på hjälmen, så vill konstapeln jävlas kan han ju bötfälla dig för otillåten hjälm, och förbjuda vidare färd med den så du får bärga hem hojen. Men, det har jag aldrig hört något om alls, så så hemska kan ju inte konstaplarna i riket vara.

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE

TS öppnar ett konto här, endast för att starta en tråd om att stå upp mot staten och den förtryckande ordningsmakten.

Den har ju fått ganska bra fart, kanske blir en extra vodka i lönekuvertet denna månaden..

Vad trött jag blir! Om det visar sig att detta är ännu en trolltråd blir jag heligt förbannad! Detta förstör hela forumet!
Vad finner man för nöje att regga sig som ny medlem och sen bara posta en massa skit?! Ungefär lika roligt och begåvat som att skriva" Spafspt" eller "niFtz" på femtielva elskåp i området där man bor! Skaffa ett liv!

Till Sweedie!
Mitt förslag: Ta bort möjligheten för nyreggade medlemmar att posta inlägg de första 3 mån. Tråkigt men nödvändigt för att få bort en del av detta skräp. Ett trollinlägg till och jag begär utträde ur forumet!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad trött jag blir! Om det visar sig att detta är ännu en trolltråd blir jag heligt förbannad! Detta förstör hela forumet!
Vad finner man för nöje att regga sig som ny medlem och sen bara posta en massa skit?! Ungefär lika roligt och begåvat som att skriva" Spafspt" eller "niFtz" på femtielva elskåp i området där man bor! Skaffa ett liv!

Till Sweedie!
Mitt förslag: Ta bort möjligheten för nyreggade medlemmar att posta inlägg de första 3 mån. Tråkigt men nödvändigt för att få bort en del av detta skräp. Ett trollinlägg till och jag begär utträde ur forumet!

3 månader är lite väl tilltaget.
ett par dagar räcker nog, och sedan någon veckas graceperiod där nya trådar måste kollas av de där med gröna namn.

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09

Det där funderade jag också över. Omogna rättshaverister med bristande impulskontroll finns det gott om, och de brukar ju dyka upp här också mellan varven (oftast på vintern av nån anledning).

Den här Goodchild ger intryck av att
1) vara både uthållig och välformulerad i skrift (han har ju inte avslutat sin insats med i "ni är idioter allihop på det här forumet" än)
2) vara en rutinerad hojförare, som kör jättemycket hoj på nätterna
3) vara en man med principer som (om polisen frågar nåt) endast svarar på de frågor han är lagstadgad att svara på, ungefär som en brittisk general som blivit tillfångatagen av tyskarna i en film från andra världskriget.
4) se på polisen och staten som fienden som försöker inskränka den lille mannens rätt att styra över sitt eget liv

Frågan är bara: varför skulle dom skicka in ett ryskt troll på Sporthoj, av alla ställen?!

Vad som talar för det hela:
Putins analytiker har fattat att på SH samlas resursrika och egensinniga män i ett outsidernätverk, som helt naturligt gör skillnad mellan guds lagar och människans förordningar. Bästa grogrunden för radikalisering, ungefär som tonårsgrabbar i ett flyktingläger. Fast med pengar, samhällsställning, och tillräckligt med teknisk kunskap och material för att bygga vapen hemma i garaget.

Vad som talar mot det hela:
Kostnaden för att trimma upp ett ryskt troll till Goodchilds språknivå och grad av samhällsorientering, kontra den maximala nyttan för att göra det, är knappast försvarbar. Samt att de flesta av oss är individualister och tycker att vi själv vet bäst, oavsett om det är grannen, ryssen, eller Stefan Löfvén som tycker nåt.

Sitter Goodchild bakom ett känt VPN-IP så kan vi inte utesluta det förstnämnda. Men är han uppkopplad från nån skogsbuske så tror i alla fall jag att han är en vanlig vältalig rättshaverist.

Har själv varit nära att hamna där emellan varven - när samhället har jävlats med mig, som är en sån rättskaffens och hederlig karl :fakta

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...