Polisjakt som ledde till olycka

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ganska roligt konstaterande. Alla som tycker att vi skall ta i med hårdhandskarna mot dom som kör 3 km/h för fort och preja av alla motorcyklister som inte stannar vid polismans tecken har typ TDM 850 eller någon sur 1100 från stenåldern och är 40+
Vi andra hör nog till kategorin SH.
Lägger ingen värdering i detta bara konstaterar.

Det är just det som är pointen. Dom kanske ska släppa han som sticker med hojen för en fortkörning eftersom riskerna att någonting händer är större en brottets betydelse.
DET ÄR DERAS JOBB ATT RISKBEDÖMMA!
Om dom inte klarar av jobbet skaffa ett nytt!

Dessutom är det som du säger i din bok. Men poliserna har som jobb att följa lagboken och skall alltså riskbedömma och släppa ex de fall du beskrev!

Hej och hå. Du för en nyanserad debatt ser jag.
Jag vet inte alls var mitt val av motorcykel har med det här att göra så varför du tar upp det vet jag inte.

Mitt val av hoj är på inget sätt förenat med min inställning till polisen. Det har helt och hållet att göra med mina kriterier för vad jag vill kunna göra med hojen. Jag använder min hoj till att åka på semester med och vill kunna köra 40 mil i ett sträck och jag behöver kunna ta med mig packning för att kunna vara borta några veckor. Dessutom har jag inte lust att lägga ut 20000 per år på försäkring så av just dom skälen är inte en Retta ett alternativ för mig även om jag säkerligen hade haft jätteroligt på den när jag pendlar till jobbet.
Däremot vill jag inte helt och hållet försaka körglädjen och därför föll valet på en TDM då den är tillräckligt lätthanterad och tillräckligt pigg för att hänga på en ganska friskt satsande SH på en kurvig 70 väg.

Du hävdar att polisen ska släppa den som inte stannar när dom försöker stoppa denne efter en fortkörning då brottet inte står i proportion till eventuella följder.
Problemet är att polisen inte på något sätt kan veta att denne bara är skyldig till fortkörning. Om någon hyser en sådan motvilja mot att träffa polisen så utgår dom ifrån att det är något mer. Exempelvis olovlig körning eller fylla/droger/stulen motorcykel och då är läget genast ett annat.
Enligt min åsikt så är det dessutom betydligt värre att inte stanna för polismans tecken än att köra 110 på 90-väg men det är ju min egen värdering.

Som vuxen och myndig så har du en skyldighet mot dig själv innan du gör något att faktiskt överväga om riskerna du tar är värda det i förhållande till din vilja att göra just den handlingen.
Kör du för fort så vet du att du kan åka dit för fortkörning. Är det värt det? Försöker du dra ifrån polisen så vet du att risken finns att dom försöker få stopp på dig mot din vilja. Är det värt det.

För min egen del så kör jag för fort ibland men jag försöker välja mina tillfällen och graden av fortkörning då jag gärna vill ha kvar mitt körkort och inte är överdrivet intresserad av att hamna i ett skogsparti med alla ben i kroppen brutna.
Av samma anledning väljer jag att inte dra polisen då jag inte anser att riskerna som jag då skulle utsätta mig för står i proportion till vad som händer om jag stannar. Jag tar böterna även om det svider. Skulle jag dra polisen och i samband med detta klota ordentligt skulle jag inte tycka att det var värt det.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är med i din tankegång, men håller inte med.

Med ditt sätt att tänka angående PP och MM så finns det ingen anledning till att polisen inte skulle jaga ALLA. En mördare eller ett pedo håller väl ganska låg profil och gör inte så mycket väsen av sig att de skulle råna nå´n och köra som en vettvilling för att dra uppmärksamheten till sig.

Att man begår ett brott innebär inte att man begått ett annat. Skulle en pedofil vara på rymmen från polisen så tror jag att samtliga patruller i närheten känner till detta, och vilket fordon han flydde på. Detta förutsatt att han inte flydde hals över huvud just efter dådet, innan det ens var anmält, vilket jag ser som synnerligen otroligt. Likaså mördaren du tog som exempel.

Jag har inte mycket till övers för polisen, men helt jävla dumma i huvudet är de inte. De är inte Kling och Klang, direkt. Och kommunicera med varandra kan de. Till viss del...

Visst är det så att i dom kända fallen vet dom ofta vilket fordon förövaren smitit på.

Men om vi drar ett hypotetiskt scenario då.

Antag att någon stulit din hoj och du har inte hunnit upptäcka det.
Denna person kör sedan för fort i en fartkontroll och struntar i att stanna då han inte har lust att få fortkörningsböter OCH åka dit för stöld.
Anser du då att dom borde låta honom åka med din motorcykel eftersom han ju bara har gjort sig skyldig till en ynklig fortkörning eller tycker du att dom borde stoppa honom och kanske förhindra att han i övermorgon stjäl även din polares motorcykel.

Är motorcykeln anmäld stulen är det ju solklart men är den ännu inte anmäld stulen är det inte längre solklart.

Personligen skulle jag tycka att dom skulle stoppa den personen även om det skulle innebära att motorcykeln blir förstörd.
Samma inställning har jag för övrigt till om personen i fråga hade kört sin egen motorcykel eller bil på fyllan men inte vill stanna i fartkontrollen för att han inte har lust att åka dit både för fortkörning och för rattfylla.

Cruesey

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
99 Yamaha R1
Av samma anledning väljer jag att inte dra polisen då jag inte anser att riskerna som jag då skulle utsätta mig för står i proportion till vad som händer om jag stannar. Jag tar böterna även om det svider. Skulle jag dra polisen och i samband med detta klota ordentligt skulle jag inte tycka att det var värt det.

Klart som *** att man inte skulle tycka det va värt det om man klotar..
Men lyckas du dra dom vilket är större chans till att du lyckas med än att klota om du har en retta eller gixxer1000 tex V.S trött volvo V70 och har ett par års kör erfaranhet (gärna lite banåkning)
Så skulle det väl va skönt att komma hem 4 papp rikare och kan bjuda ut frugan på middag istället:)

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Snacka om att alla poliser skulle gå runt som en Loose canon som borde skjuta på folk så fort dom kommer fram och vill ha vägbeskrivning...
Om jag inte anmält min mc stulen skulle jag inte vilja att dom prejade eller dödade kompisen eller tjuven...

Visst är det så att i dom kända fallen vet dom ofta vilket fordon förövaren smitit på.

Denna person kör sedan för fort i en fartkontroll och struntar i att stanna då han inte har lust att få fortkörningsböter OCH åka dit för stöld.
Anser du då att dom borde låta honom åka med din motorcykel eftersom han ju bara har gjort sig skyldig till en ynklig fortkörning eller tycker du att dom borde stoppa honom och kanske förhindra att han i övermorgon stjäl även din polares motorcykel.

Är motorcykeln anmäld stulen är det ju solklart men är den ännu inte anmäld stulen är det inte längre solklart.

Personligen skulle jag tycka att dom skulle stoppa den personen även om det skulle innebära att motorcykeln blir förstörd.
Samma inställning har jag för övrigt till om personen i fråga hade kört sin egen motorcykel eller bil på fyllan men inte vill stanna i fartkontrollen för att han inte har lust att åka dit både för fortkörning och för rattfylla.

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
Det var det märkligaste jag läst i tråden, att en en civiliserad västerländsk demokrati skulle ha myndigheter som beter sig på det viset.

Hur ett trafikbrott skulle försvara verkanseld från polismakten där omgivningen tar oerhörda risker - bara för att föraren inte stannar på uppmaning. Bättre att preja bilen om det är uppenbart att flyktbilen medvetet drar iväg.

Om du låser tråden lååångsamt och eventuellt använder ett lexikon för de ord du inte förstår så kommer du till insikt om att jag gör en LIKNELSE avseende våldstrappan. Det framgår tydligt att precis som militär/polis börjar med att varna, skjuta varningsskott och sedan verkanseld så tycker jag att en jämförbar våldstrappa/ingreppstrappa i trafiksituationen är att göra tecken, blinka/tuta, försöka göra ett "övertagande", preja... Läs om, läs rätt!

Cruesey

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
99 Yamaha R1

Är den inte anmäld stulen så är han fortfarande BARA misstänkt för fortkörning ellerhur?? Då är det det som dom ska gå efter inget annat..
Hur skulle det se ut om dom antog att alla som körde för fort va polismördare tex?

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Jag brukar vara den med mest dubbelmoral men nu vann du nog.

Köra för fort utan att utsätta andra för fara...?
Varför har vi hastighetsgränser för då?
Jag trodde det berodde på att vi inte skulle utsätta andra och en själv för fara...:va
Isf behöver det inte finnas poliskontroller alls med det resonemanget :)
Det handlar väl om flera faktorer än bara själva överträdelsen?
Hur mycket för fort?
Tid och plats?

Dom flesta här kör för fort hela tiden. Men det är väl ändå en avsevärd skillnad på köra 20-30 km/h för fort på en 90-sträcka, eller ännu fortare på en folktom väg där det är obebyggt, gentemot att dra från polisen vilket skapar en farlig jaktsituation?

Jag har inte heller någon gång påstått att jag alltid är laglydig, bara att jag inte tycker att det är försvarbart att smita när polisman vill stoppa någon, eftersom det då i princip alltid blir falrligt...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
4 papp och ett körkort hade varit tillräckligt för mig att dra iaf..
Jag har bara blivit stannad en gång och då stannade jag för en civilmc.
Hade bara reserven kvar och va på bra humör och strålande väder..
Bad snällt han att skriva ner det lite då jag tyckte ja va snäll och stannade men ack nej..han la på lite istället för han tyckte reg-skylten va för liten.
Nä om det blir fler gånger så vettifan om man stannar för att pynta dom idiot höga böterna/bli av me kortet..
Nu vet man ju vilka fula knep dom kan ta till så då skulle man inte va nådig på rullen..sen är det ju DERAS VAL om dom vill försöka hänga på.. och göra situationen ännu farligare..
Avbryter dom jakten kör man ju bara hem och dricker kaffe.

Ja. Men då är du ju också medveten om att om du drar så kan det hända att dom försöker få stopp på dig mot din vilja och ditt val att inte stanna är en medveten prioritering. Således har du inte i det läget så mycket att beklaga dig över.
Visst. Det svider när man får böter eller får körkortet indraget (Jag har provat båda) men samtidigt så är man ju som vuxen person medveten om att det man gör kan få konsekvenser.
Har man inte lust att få böter för felaktig skylt så byter man inte ut sin skylt mot en olaglig dito, vill man absolut inte ha fortkörningsböter så väljer man att inte köra för fort. Gör man det så har man också gjort valet att risken för böter är värd det.

Är den inte anmäld stulen så är han fortfarande BARA misstänkt för fortkörning ellerhur?? Då är det det som dom ska gå efter inget annat..
Hur skulle det se ut om dom antog att alla som körde för fort va polismördare tex?

Men samtidigt så är det så att det är relativt många brottslingar som åker fast gör det då dom blir stoppade för något helt annat. Just det att en förare beter sig konstigt/misstänkt och exempelvis inte stannar för polismans tecken tolkas som ett tecken på att det är något mer som ligger bakom och i ganska många fall är det också så.

Jag vet inte riktigt hur du resonerar nu. Vart har jag påstått att alla som kör för fort är polismördare??????? Skärp dig.

Jag påstår inget annat än att dom som kör för fort är fortkörare och är inte misstänkta för något annat. Dom som kör för fort och sedan väljer att inte stanna för polismans tecken blir misstänkta för att ha gjort något värre än att bara köra för fort. Hur svårt är det att fatta.

Last edited:

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Ja. Men då är du ju också medveten om att om du drar så kan det hända att dom försöker få stopp på dig mot din vilja och ditt val att inte stanna är en medveten prioritering. Således har du inte i det läget så mycket att beklaga dig över.
Visst. Det svider när man får böter eller får körkortet indraget (Jag har provat båda) men samtidigt så är man ju som vuxen person medveten om att det man gör kan få konsekvenser.
Har man inte lust att få böter för felaktig skylt så byter man inte ut sin skylt mot en olaglig dito, vill man absolut inte ha fortkörningsböter så väljer man att inte köra för fort. Gör man det så har man också gjort valet att risken för böter är värd det.

Jag tror faktiskt att jag sticker för att jag inte har någon respekt för dom längre. Tappade den efter några möten med dom. Alla ggr har dom stått på vägsträckor som jag kommit själv på och som har varit utan övergångsställe, utfarter m.m.
Alla Fartkameror som sätts upp på säkra vägar (vilket dom lovat att inte göra obs inte polisen) osv.
Dessutom att dom är så nitiska.
Däremot skiter dom i att ta folk som ligger 5 meter bakom i 100 km/h, folk som kör 60 på motorvägen, folk som inte blinkar i rondellen osv.
Detta beror enbart på att dom skall ha in sina kvoter.

När dom i stort sett skiter i många andra grövre brott så har också respekten försvunnit.

Smagatusk

Guest

Jag är väl av den naturen att straffet ska passa brottet. Självklart är jag partisk när det gäller min hoj, och du sätter mig lite i en sits nu. Hur ska jag snacka mig ur detta utan att låta dubbelmoralen ta över? Tror inte att det går.

Men ett liv är inte värt att sätta till för en hojstöld, kan jag säga. Och hade min hoj blivit stulen hade jag lagt in en tråd om det på SH, för att både varna, och för att hojkollegorna skulle vara uppmärksamma.

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
Det är just det som är pointen. Dom kanske ska släppa han som sticker med hojen för en fortkörning eftersom riskerna att någonting händer är större en brottets betydelse.
DET ÄR DERAS JOBB ATT RISKBEDÖMMA!
Om dom inte klarar av jobbet skaffa ett nytt!

Absolut! Och sen låter vi alla snattare (som flyr när polisen kommer) springa eftersom de annars kanske misshandlar nån i flykten, snor en bil eller skjuter nån... Ehh.. eller inte!

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Absolut! Och sen låter vi alla snattare (som flyr när polisen kommer) springa eftersom de annars kanske misshandlar nån i flykten, snor en bil eller skjuter nån... Ehh.. eller inte!

Nu hängde jag inte med?
Om du menar att vi ska skjuta dom hellre än att dom ska springa förstår jag vad du menar men kan tyvärr inte hålla med :va

Däremot har jag varit med dryga 10 ggr och brottat ner snattare när jag jobbade i but. Men jag skulle aldrig slå ihjäl snattaren eller köra över honom

Cruesey

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
99 Yamaha R1

Men samtidigt så är det så att det är relativt många brottslingar som åker fast gör det då dom blir stoppade för något helt annat. Just det att en förare beter sig konstigt/misstänkt och exempelvis inte stannar för polismans tecken tolkas som ett tecken på att det är något mer som ligger bakom och i ganska många fall är det också så.

Jag vet inte riktigt hur du resonerar nu. Vart har jag påstått att alla som kör för fort är polismördare??????? Skärp dig.

Jag påstår inget annat än att dom som kör för fort är fortkörare och är inte misstänkta för något annat. Dom som kör för fort och sedan väljer att inte stanna för polismans tecken blir misstänkta för att ha gjort något värre än att bara köra för fort. Hur svårt är det att fatta.

Har man köpt en retta, gixxer1000 och liknande vill jag påstå att man redan gjort valet att köra för fort..:gnissla
Lite onödigt att slänga ut så mycket flis på försäkring annars om man vill va bror duktig i trafiken..
OCH NEJ det är inte svårt att fatta det va det jag ville komma till..
Om man då BARA är misstänkt för fortkörning är det helt OK för polis att preja av personen som valde att köra vidare och riskera hans liv.. tycker du :va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nått i denna storry som inte stämmer....

Klart att poliser gör fel, men att säga att dom skulle släppa en kille som inte stannar i en kontroll å inte ta upp jakten på han e ju korrkat.

Självklart ska polisen jaga dom som försöker smita men därifrån till att dessutom köra på smitaren är ett väldigt stort steg.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Många hänger upp sig på om det är lagligt eller inte, det är betydligt viktigare om det är livsfarligt eller inte, speciellt för din omgivning.

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Självklart ska polisen jaga dom som försöker smita men därifrån till att dessutom köra på smitaren är ett väldigt stort steg.

Det sammanfattar ca 8 sidor av diskussionen :tummenupp

En vinkling på det hela
Om er son/dotter åker trimmad moppe och inte stannar när farbror blå kommer tycker ni det är ok om poliserna kör över och skadar/dödar honom/henne då?
(kan ju vara en mördare under hjälmen)
Om er son "lånat" er hoj när ni är bortresta... osv.

Last edited:

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
Nu hängde jag inte med?
Om du menar att vi ska skjuta dom hellre än att dom ska springa förstår jag vad du menar men kan tyvärr inte hålla med :va

Däremot har jag varit med dryga 10 ggr och brottat ner snattare när jag jobbade i but. Men jag skulle aldrig slå ihjäl snattaren eller köra över honom

Borde använt multiquotefunktionen eftersom jag syftade på innehållet i ett flertal inlägg. Syftningen blev lite vag nu när jag ser det. Syftade på att det tidigare diskuterats att det som börjar med en fortkörning ofta utvidgas till vårdslöshet m.m. samt ökad risk för omgivningen. Tolkade dig som att polisen därigenom provocerar fram ökad risk och ökad brottslighet genom att "jaga" efter och att du tyckte att det var ett felaktigt beteende. Då jämförde jag det med att låta snattare löpa... Nog om detta.

Att blanda in vapen och att skjuta folk hit och dit vill jag minnas att det var du eller han som kände smitaren som drog igång i nån jämförelse. Jag tycker fortfarande inte att polisen skall skjuta rymmande snattare eller smitande fortkörare. Däremot tycker jag att det är korrekt att stegvis gå upp för våldstrappan. Och spontant kan jag nog känna att om man inte stannar/avslutar flykten efter att ha blivit prejad så man bryter handleden så är man nog ungefär så dum att ett nackskott varken kan göra till eller från :va

Eller nä, nu var jag kanske lite väl hård. Men återigen, enligt den beskrivning vi fått från den bekante så har ju inte polisen prejat av honom från vägen i hög hastighet eller så. Prejat till honom lite i en rondell är väl inte så mycket att bråka om. En snattare kan väl också bryta en arm om han försöker slita sig loss samtidigt som du står och håller honom i nåt "polisgrepp"?

De verkar ju ha gjort en djupgående riskbedömning som du efterlyste i nåt inlägg...

Cruesey

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
99 Yamaha R1

Jasså? Sist jag blev stoppad kollade dom bara körkort och skrev en lapp..
Gjorde varken alkotest, drogtest, tog fingeravtryckning eller
letade mordvapen på mig..:rolleyes:
Hur ska dom då få fast eventuella brottslingar vid vägkanten??
Hade jag precis mördat någon så hade inte jag dratt på mig mer
uppmärksamhet genom att försöka dra polisen iaf.. då hade man nog bara stannat och glatt skrivit på lappen kört vidare och dumpat liket..:va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...Ge dig inte in i något om du inte tål spelreglerna...

Och sedan när hör det till spelreglerna att det är ok att meja ner motorcyklister som smiter från en fortkörningsbot?

Om jag såg en chans att rädda mit körkort med en smitning så skulle jag smita och det hör också till spelreglerna. Jag har naturligtvis höjt insatsen i spelet. Att en polisman däremot mejar ner en smitare är utanför spelreglerna.

Men om jag däreomt skulle ha gjort ett väpnat bankrån så vore det återigen enligt spelreglerna att dom kör på mig eftersom det är ett grovt brott och jag är en människa som troligen är redo att skjuta hederliga medborgare.

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Ok inga problem!:tummenupp
Jag tycker som sagt att dom ska jaga efter men att köra på motorcyklisten eller stressa honom förbi ex en skola/dagis tycker jag är fel

Borde använt multiquotefunktionen eftersom jag syftade på innehållet i ett flertal inlägg. Syftningen blev lite vag nu när jag ser det. Syftade på att det tidigare diskuterats att det som börjar med en fortkörning ofta utvidgas till vårdslöshet m.m. samt ökad risk för omgivningen. Tolkade dig som att polisen därigenom provocerar fram ökad risk och ökad brottslighet genom att "jaga" efter och att du tyckte att det var ett felaktigt beteende. Då jämförde jag det med att låta snattare löpa... Nog om detta.

Att blanda in vapen och att skjuta folk hit och dit vill jag minnas att det var du eller han som kände smitaren som drog igång i nån jämförelse. Jag tycker fortfarande inte att polisen skall skjuta rymmande snattare eller smitande fortkörare. Däremot tycker jag att det är korrekt att stegvis gå upp för våldstrappan. Och spontant kan jag nog känna att om man inte stannar/avslutar flykten efter att ha blivit prejad så man bryter handleden så är man nog ungefär så dum att ett nackskott varken kan göra till eller från :va

Eller nä, nu var jag kanske lite väl hård. Men återigen, enligt den beskrivning vi fått från den bekante så har ju inte polisen prejat av honom från vägen i hög hastighet eller så. Prejat till honom lite i en rondell är väl inte så mycket att bråka om. En snattare kan väl också bryta en arm om han försöker slita sig loss samtidigt som du står och håller honom i nåt "polisgrepp"?

De verkar ju ha gjort en djupgående riskbedömning som du efterlyste i nåt inlägg...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept