Ganska roligt konstaterande. Alla som tycker att vi skall ta i med hårdhandskarna mot dom som kör 3 km/h för fort och preja av alla motorcyklister som inte stannar vid polismans tecken har typ TDM 850 eller någon sur 1100 från stenåldern och är 40+
Vi andra hör nog till kategorin SH.
Lägger ingen värdering i detta bara konstaterar.
Det är just det som är pointen. Dom kanske ska släppa han som sticker med hojen för en fortkörning eftersom riskerna att någonting händer är större en brottets betydelse.
DET ÄR DERAS JOBB ATT RISKBEDÖMMA!
Om dom inte klarar av jobbet skaffa ett nytt!
Dessutom är det som du säger i din bok. Men poliserna har som jobb att följa lagboken och skall alltså riskbedömma och släppa ex de fall du beskrev!
Hej och hå. Du för en nyanserad debatt ser jag.
Jag vet inte alls var mitt val av motorcykel har med det här att göra så varför du tar upp det vet jag inte.
Mitt val av hoj är på inget sätt förenat med min inställning till polisen. Det har helt och hållet att göra med mina kriterier för vad jag vill kunna göra med hojen. Jag använder min hoj till att åka på semester med och vill kunna köra 40 mil i ett sträck och jag behöver kunna ta med mig packning för att kunna vara borta några veckor. Dessutom har jag inte lust att lägga ut 20000 per år på försäkring så av just dom skälen är inte en Retta ett alternativ för mig även om jag säkerligen hade haft jätteroligt på den när jag pendlar till jobbet.
Däremot vill jag inte helt och hållet försaka körglädjen och därför föll valet på en TDM då den är tillräckligt lätthanterad och tillräckligt pigg för att hänga på en ganska friskt satsande SH på en kurvig 70 väg.
Du hävdar att polisen ska släppa den som inte stannar när dom försöker stoppa denne efter en fortkörning då brottet inte står i proportion till eventuella följder.
Problemet är att polisen inte på något sätt kan veta att denne bara är skyldig till fortkörning. Om någon hyser en sådan motvilja mot att träffa polisen så utgår dom ifrån att det är något mer. Exempelvis olovlig körning eller fylla/droger/stulen motorcykel och då är läget genast ett annat.
Enligt min åsikt så är det dessutom betydligt värre att inte stanna för polismans tecken än att köra 110 på 90-väg men det är ju min egen värdering.
Som vuxen och myndig så har du en skyldighet mot dig själv innan du gör något att faktiskt överväga om riskerna du tar är värda det i förhållande till din vilja att göra just den handlingen.
Kör du för fort så vet du att du kan åka dit för fortkörning. Är det värt det? Försöker du dra ifrån polisen så vet du att risken finns att dom försöker få stopp på dig mot din vilja. Är det värt det.
För min egen del så kör jag för fort ibland men jag försöker välja mina tillfällen och graden av fortkörning då jag gärna vill ha kvar mitt körkort och inte är överdrivet intresserad av att hamna i ett skogsparti med alla ben i kroppen brutna.
Av samma anledning väljer jag att inte dra polisen då jag inte anser att riskerna som jag då skulle utsätta mig för står i proportion till vad som händer om jag stannar. Jag tar böterna även om det svider. Skulle jag dra polisen och i samband med detta klota ordentligt skulle jag inte tycka att det var värt det.