Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det tycker jag också och jag håller med dig i hela ditt inlägg.
Men jag önskar fortfarande att polisen håller sig till lagboken och inte mejar ner mig pga en fortkörning.
Att bli "nermejad" är ju ett inte helt entydigt begrepp. Att polisen trycker mig av vägen ned i diket i säg 30 tycker jag är ok om jag vore jagad. I 200 är ju en annan sak. Men det är ju i det närmaste hypotetiskt. I verkligheten är det ju svårt att få stopp på en hoj med en polisbil eller polishoj, det finns nästan alltid en öppning där man kan pipa förbi.
Ett vanligt hojtrick på 80-talet var ju dessutom att stanna och spela medgörlig, för att för att sedan dra full makaron när poliserna gått ur bilen/klivit av polishojen. Men det tricket går ju inte ens svenska polisen på längre utan de vill gärna trycka omkull hojen lätt med polishojen/-bilen eller kila in den mellan polisfordonet och väggren/räcke om föraren oförklarligt stannar efter en jakt. Just in case.
Men syftet med förföljandet är nog mer att som sagt hålla kontakt med fordonet och dess färdväg så att man kan kalla in fler enheter, notera regnr och via samband utnyttja tiden till att få reda på mer om fordonet och dess ägare och hemadress samt om hojen kan vara stulen. Så att man tex vet om man jagar en misstänkt bankrånare, fortkörare och hojtjuv eller bara en fortkörare.
Hela ovanstående resonemang är nog hypotetiskt, ty med får undantag så brukar ju polisjakt av vanlig fortkörande hoj i Sverige sluta med att endera föraren klarar sig. Eller så kraschar han helt på egen hand och polisen får idka första-hjälpen i väntan på ambulans.
Vår trafikpolis verkar ju fö rätt soft jämfört med tex kollegorna i många andra Europeiska länder. För att inte tala om USA. Vår polis väljer ju tydligen att avbryta jakten om det medför risk för tredje part. I USA verkar ju däremot taktiken var att när jakten passerar den gräns där det blir risk för oskyldiga medborgare så är det lovligt att fiska upp puffran och försöka skjuta sönder däck, kylare och motor på flyktfordonet
Nåväl, vi verkar ju tydligen inte vara så oöverens som jag i förstone trodde.
/J
Last edited: