POLL: Har racingforumet blivit bättre?

Har racingforumet blivit bättre?

• Antal röstningar
    0

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Den här tråden är nog årets gnälligaste.

borde lyftas bort låsas in och grävas ner.

Kanske är så att alla är lite uppspelat och sitter och väntar på herr :) och inte har något bättre för sig än att gnälla lite.

om alla ignorerar dumma inlägg så kommer dom inte att finnas kvar det gäller alla delar av forumet. Klart att inlägg ska komenteras och debateras men är det ren idioti som skrivs så kan det ju vara bättre att bara inte bry sig.

Sätt en stor döskalle på denna tråden den är DÖDSTRIST och leder inte till något.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Hm. Okej, sedan MotoGP-säsongen tog slut (det var ju under de två sista rejsen som det tjafsades så mycket här) så har jag legat lågt i denna delen av forumet. Eller rättare sagt hållt mig passiv och endast läst trådar, inte postat själv. Av flera anledningar. En av dem är att jag inte vill trampa på fler av era (läs ni aktiva RR-förare) tår eftersom jag själv inte tävlar eller ens har licens (än!). Man får alltid känslan av att ens åsikt inte riktigt räknas eftersom man inte tävlar själv och det kan jag delvis förstå. Samtidigt tycker jag att ni som är aktiva axlar ett ansvar att uppmuntra och engagera de som står utanför RR. Att välkomna och sprida er kunskap (som många av er har _mycket_ av). Just denna sista delen känns inte ofta vid, vilket jag tycker är synd (inte för personlig del utanför vår RR som sport). Men ibland finns den där.

Vissa saker bör dock kommenteras.

1) Sandstream. Jag förstår inte varför alla hackar på Sandström. Han postar ofta men detta är inte ekvivalent med att spamma. Han argumenterar för sin åsikt och bemöter nästan alltid frågor och motargumentation. Jag har svårt att se hur detta skulle vara fel. Dessutom nedlåter han sig sällan till ... ..skämt eller personliga påhopp. Stor eloge till Sandy för detta.

2) Tvitaktstaliban-tugget. Det stämmer det oFFkeFF säger och jag är en av dem som skämtsamt andvänt begreppet, även om det inte varit ofta. Detta slutar idag för min del, här och nu. Visste inte att folk tog illa vid sig (eller snarare irriterade sig på det).

3) Valmers och NyTeknik. Jag har stor respekt för båda och vet att de tillför mycket till forumet, även om de ibland gör grova felsteg också. För Valmers är alltid allting antingen svart eller vitt, 0% eller 100% och det lämnas inte ofta utrymme för dialog eller kompromisser. Jag personligen tycker att ett forum är till för att tycka men också för att vinkla åsikter och att föra en dialog. Att få ut något mer än att bara ventilera vad man tycker. Vad gäller NyTeknik skulle jag gärna se att den inte startas 5 trådar om dagen bara för att man kan. Lite självmoderering kan nog vara på sin plats. Likaså att skippa de där personliga påhoppen och de onödiga och kaxiga PM:en, detta är bara infantilt. Mycket vettigt kommer ur NyTeknik men också en hel del mindre bra.

4) Mig själv. Jag fiser runt endel i offtopic-delen av forumet och där läggs ofta ribban i tråden av den som lägger den lägst. Dvs om en tråd börjar balla ur så kommer det alltid att bli värre. Detta har jag tyvärr tagit med mig hit under sista delen av MotoGP-säsongen då det munhöggs endel och jag nappade på en hel del av detta och därmed spammade mer än nödvändigt. Ibland blev det dessutom snöbollseffekten av munhuggeriet och det är svårt att inte försvara sig när folk hoppar på en även om jag var lika god kålsupare. Stort misstag av mig. Ber humble om ursäkt för detta. Delvis därför har jag hållt mig i bakgrunden i denna delen av forumet.

Slutligen vill jag bara säga att Racingforumet endå är en av de bättre delarna på forumet (om inte den bästa t.o.m.), så jag hoppas att vi kan få folk som Björn.e. m.fl. att aktivt delta här igen. Och att ni som är på gränsen av att ge upp inte ger upp. Forumet utgörs av oss alla och av våra inlägg, så om vi tillsammans gör en ansats att höja vår nivå och att istället föregå med gott exempel kanske vi kan vända på den dåliga stämningen.

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Rent krasst, tror alla mer än gärna bjuder in nytt folk till både rr-forumet och den verkliga racingen. Det som kanske blir lite fel är när någon som knappt satt sin fot i verkligheten anser sig ha alla lösningar på problemet/problemen. Att allt är skitenkelt, svart eller vitt.
Har man vart med ett tag vet man att allt inte är så enkelt.
Att förstå hur svensk RR fungerar är inte helt enkelt. Att det är kaos ibland, bra ibland, men att det faktiskt oftast blir bättre.

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
2646149 Vill minnas att du dömde ut svensk rr innan du besökte något race. Vet inte om två besök i år råder bot på det.
Sen beror det nog på personligheten om man drar alla över en kam eller inte.
Att man förespråkar 125/250/tvåtakt innebär exempelvis inte att man sympatiserar med andras tankar.
Nej, då tror jag att du har förstått fel. Visst, jag har ifrågasatt en massa saker precis som är brukligt när man är ny, det ger ju nya kunskaper.
FireSalle skrev:
Du själv verkar älska att skriva inlägg för att uppröra, du är inte sen att slänga ett vedträd på brasan, gärna indränkt i tändvätska.
Och det får han gärna göra om han (och en del andra) klarar av att någon säger emot. Men vissa vill bara vara med och "leka" på sina villkor.
snigel77 skrev:
2646098 Vilken ironi!!! :D
Den störste spammaren av dom alla frågar om forumet har blivit bättre sedan en av moderatorerna bett om allmän skärpning och lite mindre spam.
Kan inte forumägaren ändra hans nick till Spamström, thi
Här har vi ett typexempel på vad jag menar.
En del kan skriva nästan vad som helst utan att någon bryr sig.
Hade jag skrivit ovanstående inlägg om tex NyTeknik hade det blivit liv i lådan :rolleyes:
Nyteknik skrev:
2646192 Ja, det var en galen diskussion om att Veidec-serien och RR:ens framtid i Sverige var helt beroende av att man ändrade reglementetet från 600 till 1000 cc, Svemo var inte kloka och Sköld en ixxot. :rolleyes:
Det är ju din tolkning av det hela.
Min version är att jag trodde stenhårt på att 1000 cc med rätt förare hade gjorde betydligt mer för svensk RR än vad 2005 och 2006 gjorde med 600 cc.
Med facit i handen har det väl aldrig skrivits så lite om RR i svensk media som de två senaste åren. Tror det kommer att vända nästa säsong iom 1000 cc och fler namnkunniga förare.

snigel77

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2006
Hoj
Gixxer 750
sandstream skrev:
2646384En del kan skriva nästan vad som helst utan att någon bryr sig.
Hade jag skrivit ovanstående inlägg om tex NyTeknik hade det blivit liv i lådan :rolleyes:

Precis så är det. Och det beror på att ingen vet vem Snigeln är och han har inte skapat sig en forumprofil som sticker ut.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ni bör känna till att Tomten läser racingforumet. Den som är stygg får inga julklappar :)

snigel77

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2006
Hoj
Gixxer 750
Zee skrev:
2646252 ...

Vissa saker bör dock kommenteras.

1) Sandstream. Jag förstår inte varför alla hackar på Sandström. Han postar ofta men detta är inte ekvivalent med att spamma. Han argumenterar för sin åsikt och bemöter nästan alltid frågor och motargumentation. Jag har svårt att se hur detta skulle vara fel. Dessutom nedlåter han sig sällan till ... ..skämt eller personliga påhopp. Stor eloge till Sandy för detta.

...

Det förstår jag... Han är och surrar som en liten mygga i nästan varenda tråd. Till slut irriterar sig många på att han bara skriver inlägg överhuvudtaget, vad han skriver är ointressant sedan länge. Då kvittar det att han argumenterar och undviker personangrepp, han är för evigt stämplad som en spammer.

Sedan har han ofta och tydligt redogjort för sina ståndpunkter och detta får han på truten för ibland. Speciellt när han har starka åsikter om RR när han inte själv har tävlat. Självklart har alla rätt till sin egen uppfattning när det gäller RR relaterade frågeställningar. Men faktum är att har man inte tävlat så saknar man en dimension i sin egen erfarenhetsbank när det gäller RR. Vissa erfarenheter inom RR kan man ju faktiskt bara tillskansa sig genom att tävla själv.

Detta ser och förstår ibland människor som har tävlingserfarenhet och inser att personen inte alltid har läget klart för sig. Att inte ha erfarenheter från något område i livet fråntar ju inte någon rätten att ha åsikter och uppfattningar om ämnet ifråga. Det är ju en styrka att ge sig tid att lyssna på de som inte alltid är så insatta i ett ämne.

sandstream

Guest
snigel77 skrev:
2646460 Det förstår jag...
Fortsätt med såna inlägg istället så har du iaf min respekt :tummenupp
Plumpa påhopp som tidigare i tråden säger ju bara mer om dig än om den du "hoppar" på.

Bingo skrev:
2646447 Ni bör känna till att Tomten läser racingforumet. Den som är stygg får inga julklappar :)
Tur då att man är så gammal att julklapparna rationaliserats bort för flera år sedan :D

Last edited:

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
ZX6R
snigel77 skrev:
2646460 Det förstår jag... Han är och surrar som en liten mygga i nästan varenda tråd. Till slut irriterar sig många på att han bara skriver inlägg överhuvudtaget, vad han skriver är ointressant sedan länge. Då kvittar det att han argumenterar och undviker personangrepp, han är för evigt stämplad som en spammer.

Sedan har han ofta och tydligt redogjort för sina ståndpunkter och detta får han på truten för ibland. Speciellt när han har starka åsikter om RR när han inte själv har tävlat. Självklart har alla rätt till sin egen uppfattning när det gäller RR relaterade frågeställningar. Men faktum är att har man inte tävlat så saknar man en dimension i sin egen erfarenhetsbank när det gäller RR. Vissa erfarenheter inom RR kan man ju faktiskt bara tillskansa sig genom att tävla själv.

Detta ser och förstår ibland människor som har tävlingserfarenhet och inser att personen inte alltid har läget klart för sig. Att inte ha erfarenheter från något område i livet fråntar ju inte någon rätten att ha åsikter och uppfattningar om ämnet ifråga. Det är ju en styrka att ge sig tid att lyssna på de som inte alltid är så insatta i ett ämne.
Det där inlägget säger ju mer om dig än Sandis.
Är du en tidigare okänd rr-estet, eller har du bara läst dig till argument mot Sandis som andra använt sig av?

Dr.Bike

Guest
sandstream skrev:
2646530 Tur då att man är så gammal att julklapparna rationaliserats bort för flera år sedan :D

App app!

Har inte du lagt in om en ny större kompressor till tomten? :va

Nu ja-lar!
Folk får skriva vilken dynga på racingforumet de vill! Men komma och påstå att tomten inte finns....nu ja.lar. :)

Å så skulle du köra snabbare än Svidi på GR, vilket inte sker = naken ett pace-varv på en SM-tävling, och sen...

:lol

Haha, du e go Sandis!

Men svaret på frågan: Ja forumet har blivit sämre.

Inte för att det spammas, eller diskuteras.

Nä, för att det hela tiden bråkas om vem som har rätten till "sanningen"

Last edited:

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Swedie skrev:
2646028 Vad var så stort då egentligen? Just nu är det även vinter, så det är inte konstigt det är tyst från många.

Kan säkert vara så att det inte finns så mycket av substans att skriva om nu när det inte körs ngn racing.

Sandstream får skilja på orsakssamband och samexisterande faktorer.

" Racingforumet har blivit sämre sän Gustav blev moderator "

" Gatuvåldet har ökat sen vi fick kvinnliga präster "

" Vintrarna har blivit mildare sen vi slutade med vänstertrafik "

etc.

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
oFFkeFF skrev:
2646266 Det som kanske blir lite fel är när någon som knappt satt sin fot i verkligheten anser sig ha alla lösningar på problemet/problemen.

Har man vart med ett tag vet man att allt inte är så enkelt.
Att förstå hur svensk RR fungerar är inte helt enkelt. Att det är kaos ibland, bra ibland, men att det faktiskt oftast blir bättre.

Håller med till viss del men jag tycker det verkar finnas en hel del personer som har tävlat och därigenom tror sig kunna det mesta om RR. B-racing i Sverige skiljer sig nog en hel del från MotoGP tex, så i många fall kan nog en kommentar vara lika mycket "värd" oavsett om den kommer från någon som aldrig tävlat eller någon som tävlat på låg nivå i Sverige (för ingen kanske är tillräckligt insatt egentligen). Vi som har licens får nog inte brösta upp oss för mycket om vi vill att detta forum skall ge fler RR-förare.

Dr.Bike

Guest
bean305 skrev:
2646705 Håller med till viss del men jag tycker det verkar finnas en hel del personer som har tävlat och därigenom tror sig kunna det mesta om RR. B-racing i Sverige skiljer sig nog en hel del från MotoGP tex, så i många fall kan nog en kommentar vara lika mycket "värd" oavsett om den kommer från någon som aldrig tävlat eller någon som tävlat på låg nivå i Sverige (för ingen kanske är tillräckligt insatt egentligen). Vi som har licens får nog inte brösta upp oss för mycket om vi vill att detta forum skall ge fler RR-förare.

Ödmjukt :klappar

Och: Bra sagt.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Chris Ash skrev:
2646024

Storhetstiden var 2002-2003 och i viss mån 2004. Mycket beror på att många av de som skrev läsvärt knappt skriver längre, som Mattias, oFFkeFF, Chrille, Nr 18, BjOrn mfl...
Av de uppräknade är det väl bara bj.O.rn som slutat hänga här? Chrulle gör ju enstaka inhopp i diskussionerna, så han är åtminstone aktiv på nåt vis. Att han är för feg för att göra comeback på banan är ju desto sorgligare.
Det finns ju potential att nå den gamla nivån, men det förutsätter ju att man slutar att ta sej själv på så stort allvar. Man kan heller inte räkna med några kul fighter såhär på höstkanten, det brukar ju vara ganska avslaget vid denna tiden på året. Ser fram mot en ny vår på banorna, i kungaklassen R1000 :yoparty

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
bean305 skrev:
2646705 Håller med till viss del men jag tycker det verkar finnas en hel del personer som har tävlat och därigenom tror sig kunna det mesta om RR. B-racing i Sverige skiljer sig nog en hel del från MotoGP tex, så i många fall kan nog en kommentar vara lika mycket "värd" oavsett om den kommer från någon som aldrig tävlat eller någon som tävlat på låg nivå i Sverige (för ingen kanske är tillräckligt insatt egentligen). Vi som har licens får nog inte brösta upp oss för mycket om vi vill att detta forum skall ge fler RR-förare.

Tycker inte det vimlar av besserwissers här, ganska få till och med.
Det finns några som iofs slutat skriva här men som inte är så aktiva som kört på hög nivå. Pratar man med dem skakar de på huvudet åt vissas kommentarer. Exempelvis skitsnacket om hur kass Stiggy är..
Det är folk som tagit medaljer i EM och kört VM, både fyrtakt som tvåtakt som man får de kommentarerna av.
Tycker väldigt många här, inklusive mig själv, lotsat in mängder med B-förare med hjälp, tips, do's and Don'ts etc.
Ett fåtal har dock dömt ut tipsen, och vetat bäst själv, och sådana personer finns ju alltid som inte vill lyssna på andras erfarenheter..
Personligen lyssnar jag på dem som har lång erfarenhet och talang inom RR, och har lärt mig mycket på det, självklart finns det miljarder saker kvar att lära..
Chrille, Humlan, Björn.e, Gubbstuff, swedie alla möjliga har hjälpt till med rookieguider och personlig "coachning" i trådar här på forumet.

MC Doktorn

Guest
Finns en slags attityd om man inte kört racing eller så är det stämpel på att man är mindre vetande.
Tror många här inte har ett vettigt privatliv och tillbringar för mycket tid här.:fakta

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
MC Doktorn skrev:
2647070
Tror många här inte har ett vettigt privatliv och tillbringar för mycket tid här.:fakta
Det är nåt man verkligen kan skriva under på! Tror det gäller för de flesta, dej själv inkluderad:D

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
MC Doktorn skrev:
2647070 Finns en slags attityd om man inte kört racing eller så är det stämpel på att man är mindre vetande.

Mindre vetande låter rätt nedlåtande, men det är ju rena fakta, har man inte kört roadracing vet man mindre om roadracing. Iofs är man med som mekaniker/anhörig/teamchef så lär man sg nog en hel del också.
Så självklart att man kan lära sig/veta en del utan att ha kört.
Jag är inte utbildad pilot, därför är jag "mindre vetande" än en pilot om flygning.

sandstream

Guest
Dr.Bike skrev:
Å så skulle du köra snabbare än Svidi på GR, vilket inte sker = naken ett pace-varv på en SM-tävling, och sen...
App app app!
Jag skrev att jag skulle köra under 1.30 på Ringen i sommar, inget annat :tungan

oFFkeFF skrev:
2647063Det finns några som iofs slutat skriva här men som inte är så aktiva som kört på hög nivå. Pratar man med dem skakar de på huvudet åt vissas kommentarer. Exempelvis skitsnacket om hur kass Stiggy är.. Det är folk som tagit medaljer i EM och kört VM, både fyrtakt som tvåtakt som man får de kommentarerna av.
Men om de har sån rutin och sånt kunnande, varför ventilerar de inte sina åsikter här då och förklarar hur det ligger till för dem som är inne på fel spår?

Angående Stiggy tror jag inte det finns någon vid sina sinnens fulla bruk som anser att han är kass. Att han får stryk av en ung dansk som kör sitt första år på fyrtakt säger dock en del om hans kvalitér internationellt sett. Kanske en av de bästa i Sverige men bara halvbra ute i stora världen. Vill man skriva om det till att jag tex tycker att han är kass så...

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
2647208
Men om de har sån rutin och sånt kunnande, varför ventilerar de inte sina åsikter här då och förklarar hur det ligger till för dem som är inne på fel spår?

Angående Stiggy tror jag inte det finns någon vid sina sinnens fulla bruk som anser att han är kass. Att han får stryk av en ung dansk som kör sitt första år på fyrtakt säger dock en del om hans kvalitér internationellt sett. Kanske en av de bästa i Sverige men bara halvbra ute i stora världen. Vill man skriva om det till att jag tex tycker att han är kass så...

En kommentar jag fick senast i karlskoga var att vissa inte förstår hur fort och vad som verkligen krävs för att köra i VM. Det verkar liksom inte gå in, och då kan man ju stånga sig blodig. Om man som ung förare siktar internationellt så är det inte så kul att läsa hur "kass" sveriges bästa förare är..
Sen de som satsar så hårt har inte så mycket tid att hänga här heller för den delen.
Det är inte många race som skiljer Robbin och Stiggy på fyrtakt, men Robbin hittade hem fort på 600'an. Bra GP-skolad dessutom som fightades hårt med Mika Kallio här hemma innan de begav sig till GP.
Varken Robbin eller Johan fick åka på fabriksgrejer i GP, så svårt att se hur bra de skulle kunna gjort ifrån sig där. Världsmästare är väl förmodligen för högt siktat.
Men det är INTE dåligt att kunna ta poäng i VM...
En sak svenska förare måste lära sig är att det inte räcker att köra fort här hemma, man måste ut och tävla internationellt för att ta sig högre och bli snabbare.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati