POLL: Har racingforumet blivit bättre?

Har racingforumet blivit bättre?

• Antal röstningar
    0

MC Doktorn

Guest
oFFkeFF skrev:
2647095 Mindre vetande låter rätt nedlåtande, men det är ju rena fakta, har man inte kört roadracing vet man mindre om roadracing. Iofs är man med som mekaniker/anhörig/teamchef så lär man sg nog en hel del också.
Så självklart att man kan lära sig/veta en del utan att ha kört.
Jag är inte utbildad pilot, därför är jag "mindre vetande" än en pilot om flygning.

Nja pilot jämförelsen håller jag inte med om.

Anta att intresset bland oss som kör sporthoj och bana utan att tävla kanske är lika stort och det är väl ingen formell utbildning för att diskutera roadracing.
Gruppen som är intresserade som blandas med de mer kunniga gör ju forumdelen allmänt åtkomlig och rolig i diskussionssynpunkt.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
MC Doktorn skrev:
2647412 Nja pilot jämförelsen håller jag inte med om.

Anta att intresset bland oss som kör sporthoj och bana utan att tävla kanske är lika stort och det är väl ingen formell utbildning för att diskutera roadracing.
Gruppen som är intresserade som blandas med de mer kunniga gör ju forumdelen allmänt åtkomlig och rolig i diskussionssynpunkt.

Håller du inte med om det? Om jag diskuterar flygning med en pilot lär han ha betydligt mer under fötterna än jag. Dock kan jag ju få en ordentlig inblick i hur vissa saker fungerar, trots att jag själv inte spakar.
Men trots allt är jag förmodligen än "mindre vetande", såvida jag kanske inte är flygingenjör eller liknande.
Likadant är det bland sporthojsfolk, är man intresserad tar man reda på saker. Men har man inte besökt en tävling, snackat med en raceförare, mek, arrangör eller annat, då har man förmodligen rätt taskig inblick hur roadracing fungerar, oavsett om det gäller organisation eller själva tävlandet.
Sen kanske man inte blint ska lita på vad en person säger, utan man skaffar sig en bredd genom att prata med flera, för att få en någorlunda nyanserad blick på det hela.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
oFFkeFF skrev:
2647443 Håller du inte med om det? Om jag diskuterar flygning med en pilot lär han ha betydligt mer under fötterna än jag. Dock kan jag ju få en ordentlig inblick i hur vissa saker fungerar, trots att jag själv inte spakar.
Men trots allt är jag förmodligen än "mindre vetande", såvida jag kanske inte är flygingenjör eller liknande.
Likadant är det bland sporthojsfolk, är man intresserad tar man reda på saker. Men har man inte besökt en tävling, snackat med en raceförare, mek, arrangör eller annat, då har man förmodligen rätt taskig inblick hur roadracing fungerar, oavsett om det gäller organisation eller själva tävlandet.
Sen kanske man inte blint ska lita på vad en person säger, utan man skaffar sig en bredd genom att prata med flera, för att få en någorlunda nyanserad blick på det hela.
nämen nu är ni väl ändå ute och snurrar, har man eurosport (speciellt med svenska kommentatorer) så vet man väl ändå det mesta... :)

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
R2 skrev:
2647473 nämen nu är ni väl ändå ute och snurrar, har man eurosport (speciellt med svenska kommentatorer) så vet man väl ändå det mesta... :)

Hähä, Sandy och Äpplet har faktiskt lite koll, bara att de verkar svamla iväg
lite väl mycket när de pratar i tv..
Tror det är deras respektive sidekicks som är de stora banditerna :gnissla

MC Doktorn

Guest
oFFkeFF skrev:
2647443 Håller du inte med om det? Om jag diskuterar flygning med en pilot lär han ha betydligt mer under fötterna än jag. Dock kan jag ju få en ordentlig inblick i hur vissa saker fungerar, trots att jag själv inte spakar.

Faktumet är att vissa som faktiskt tävlat här på SH som kategoriskt uttalar sig nedlåtande om vissa förare som tävlar på MotoGP nivå ger ju inte ett så trovärdigt intryck.
Vilket visar att vissa har svårt att skilja på person och sakfrågor.
Dom personliga påhoppen och den barnsliga sandlåde mentaliteten har stört trovärdigheten i vissa inlägg.
Din jämförelse med piloter har ju inte med det att göra.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
oFFkeFF skrev:

Men du ser väl själv att din liknelse haltar? Jämnförelsen skulle isf vara att hobbypiloter snackar med yrkespiloter eller motsvarande. Menar du att eftersom en person har tävlat i svensk RR så vet man mer om t.ex. MotoGP hojar eller dess förare? Det är ju löjligt. Då skulle inte en AIK-supporter få ha tycke om AIK-spelarna? Jämnför du verkligen alla oss som inte tävlat vs. er aktiva mot ett ingående samtal från ingentingvetande passagerare och en yrkespilot? Kom igen nu.

Vad exakt är det vi icke aktiva inte får åsikter om (eller uttrycka åsikterna här i denna delen av forumet rättare sagt)? Att folk har haft åsikter om SVEMO utan att varit aktiv är en sak, men vart går gränsen? Får jag tycka eller tro mig veta något om Hondas nya MotoGP-hugger? Får man ha åsikter om Pedrosa/Hayden/Estoril? Får man tycka att Stiggy kan/inte kan köra? Får man tha åsikter om däck för bana? Om Knudan utbyggnad är bra/dålig? Om säkerheten på Sturup Raceway?

Bara så vi alla vet vad vi får ha åsikter om och vart vi får ha dem. Kanske lämpligt att starta en ny del i forumet, Racingforumet för idioter som inte kan ett jota om motorcyklar?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
MC Doktorn skrev:
2647517 Faktumet är att vissa som faktiskt tävlat här på SH som kategoriskt uttalar sig nedlåtande om vissa förare som tävlar på MotoGP nivå ger ju inte ett så trovärdigt intryck.
Vilket visar att vissa har svårt att skilja på person och sakfrågor.
Dom personliga påhoppen och den barnsliga sandlåde mentaliteten har stört trovärdigheten i vissa inlägg.
Din jämförelse med piloter har ju inte med det att göra.

Tror nog en del missförstår lite hjältedyrkan/hat.
Jag tycker de flestas inlägg går att skilja på om de är gjorda med lite mindre allvar eller med lite mer substans. En del inlägg är dock väldigt plumpa, en del är svår att se ironin i.
Hayden är en sjujävla förare, det är de flesta som kör VM, men kan ju jämföra förare i samma liga, och då kan någon framstå som "medioker", trots att de kör skiten ur oss alla..

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Zee skrev:
2647535 Men du ser väl själv att din liknelse haltar? Jämnförelsen skulle isf vara att hobbypiloter snackar med yrkespiloter eller motsvarande. Menar du att eftersom en person har tävlat i svensk RR så vet man mer om t.ex. MotoGP hojar eller dess förare? Det är ju löjligt. Då skulle inte en AIK-supporter få ha tycke om AIK-spelarna? Jämnför du verkligen alla oss som inte tävlat vs. er aktiva mot ett ingående samtal från ingentingvetande passagerare och en yrkespilot? Kom igen nu.

Vad exakt är det vi icke aktiva inte får åsikter om (eller uttrycka åsikterna här i denna delen av forumet rättare sagt)? Att folk har haft åsikter om SVEMO utan att varit aktiv är en sak, men vart går gränsen? Får jag tycka eller tro mig veta något om Hondas nya MotoGP-hugger? Får man ha åsikter om Pedrosa/Hayden/Estoril? Får man tycka att Stiggy kan/inte kan köra? Får man tha åsikter om däck för bana? Om Knudan utbyggnad är bra/dålig? Om säkerheten på Sturup Raceway?

Bara så vi alla vet vad vi får ha åsikter om och vart vi får ha dem. Kanske lämpligt att starta en ny del i forumet, Racingforumet för idioter som inte kan ett jota om motorcyklar?

En sak är solklar en förare som kör sm/b-race här hemma lär ju ha mer koll på en tävlingshelg här hemma än någon som inte vart med på en.
En VM-förare lär ha rätt bra koll han också, för han började förmodligen någon gång just på gräsrotsnivån.
Dock menar jag inte att en förare som kanske inte har mer koll än via eurosport, websidor har bättre koll än någon annan som kan läsa sig till saker om motogp. Har jag skrivit det någonstans?
Dock finns det folk här hemma som har rätt bra kontakt med gp-depåerna, och där kan man få lite skvaller/inside info som inte dyker upp på motogp.com.

Har jag någonstans skrivit att man inte får ha åsikter? Jag tycker det är kul att diskutera med folk, lära mig saker, lära andra saker, få reda på grejer man kanske inte visste/glömt bort.
Jag har inte kört sturup, sett banbilder/skisser samt ombordvideo, personligen skulle jag inte tävla där, en åsikt jag skrivit här om.
Har du kört med ett däck på bana är det väl trevligt med en recension, eller kanske hört någon som gillade en typ av däck, fine skriv om det. vet du inte ett skit om däcket i fråga, kanske du inte ska skriva att det suger/är världsbäst.

Alla åsikter är välkomna, räkna inte med att alla håller med om dem..
Precis som jag inte räknar med att alla tycker som jag..

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
2647340 En kommentar jag fick senast i karlskoga var att vissa inte förstår hur fort och vad som verkligen krävs för att köra i VM. Det verkar liksom inte gå in, och då kan man ju stånga sig blodig. Om man som ung förare siktar internationellt så är det inte så kul att läsa hur "kass" sveriges bästa förare är..
Du tjatar om att någon skulle ha skrivit att han är kass. Vart har du läst det?

Sen är det ju inte bara snabbhet som krävs för att få vara med och leka med de stora pojkarna. Rätt nationalitet och pengar verkar vara viktigare.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
2647615 Du tjatar om att någon skulle ha skrivit att han är kass. Vart har du läst det?

Sen är det ju inte bara snabbhet som krävs för att få vara med och leka med de stora pojkarna. Rätt nationalitet och pengar verkar vara viktigare.

Testa sökfunktionen, de inläggen kan lätt räknas i hundratals, om du nu missat dem.
Det har skett en rätt stor förändring i GP-världen de senaste åren, man var tvungen att ha pengar innan också, men nu krävs i stort sett alla på pengar, och stora pengar för att få köra. Snabbhet behövs såklart, men viktigast är att du har pengar med dig.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
oFFkeFF skrev:
2647592
Alla åsikter är välkomna, räkna inte med att alla håller med om dem..
Precis som jag inte räknar med att alla tycker som jag..

Bra svar, det räcker för mig och det är så jag också vill ha det. Du hade inte behövt skriva mer än så. Min poäng var dock att allas åsikter inte alltid känns välkomna här och då är frågan var man får uttrycka sin åsikt utan att bli stämplad som intetvetande n00b.

Ibland får man uppfattningen när att när någon som inte har en avatar med en hoj med ett nummer på som kommer knäskrapandes efter apex som postar en åsikt (liite syftningsfel?) så får denna istället tykna personangrepp som svar istället för vänliga rättvisande och förklarande svar.

Nog tjafsat om detta. Det är snart fredag, pöjkar. Cheer up. :)

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
2647865 Testa sökfunktionen, de inläggen kan lätt räknas i hundratals, om du nu missat dem.
Jag sökte på Stiggy och kass och hittade inte ett enda inlägg där detta skrivits.
Däremot hittade jag några inlägg från 2003 där hans förmåga ifrågasattes.
Skitsamma, det var inte Stiggy den här tråden skulle handla om.

Zee skrev:
Ibland får man uppfattningen att när någon som inte har en avatar med en hoj med ett nummer på som kommer knäskrapandes efter apex som postar en åsikt (liite syftningsfel?) så får denna istället tykna personangrepp som svar istället för vänliga rättvisande och förklarande svar.
Ledsen, men som du ser skyddar inte avataren :näsblod

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...