Poll : Mellangas vid nedväxling ?

Använder du mellangas vid nedväxling?

• Antal röstningar
    0

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
valmers skrev:
Om vi snackar mellangasande under hård bromsning: hur fan gör ni för att vrida på gasen när ni samtidigt klämmer in bromsgreppet? Aldrig fått till det.
Inte jag heller... känns som det kommer att sluta i sandfållan om man ska börja med det :gnissla

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
HansJ skrev:
Bil, kommer med trean i, kopplar ur, spaken i frilage, upp med koppling, gasa till, trampa ur igen, peta i tvaan, upp med kopplingen igen, dvs frikoppla tv[ ggr per v'xling. All sa att dreven pa ingaende axeln i vaxelladan, som sitter efter motor och koppling ska fa samma varv som drevet pa utgaende axeln som snurrar i och med att det ar sammankopplat med bakhjulen.

Den här manövern har jag hört om i flera år nu och folk som säger att de gör så vid "inspirerad" körning, men jag kan inte fatta hur man ska hinna det, finns inte en sportkeps att min taskiga koordination fixar det iaf.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
HansJ skrev:
Bil, kommer med trean i, kopplar ur, spaken i frilage, upp med koppling, gasa till, trampa ur igen, peta i tvaan, upp med kopplingen igen, dvs frikoppla tv[ ggr per v'xling. All sa att dreven pa ingaende axeln i vaxelladan, som sitter efter motor och koppling ska fa samma varv som drevet pa utgaende axeln som snurrar i och med att det ar sammankopplat med bakhjulen.
hmm låter lite jobbit? gäller detta lastbilar eller? :confused:

Treo

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu
p.grip skrev:
Den här manövern har jag hört om i flera år nu och folk som säger att de gör så vid "inspirerad" körning, men jag kan inte fatta hur man ska hinna det, finns inte en sportkeps att min taskiga koordination fixar det iaf.

Går faktiskt förvånande fort efter nåt års övning.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Treo skrev:
Går faktiskt förvånande fort efter nåt års övning.
Siiter i ryggmärgen som allt annat efter ett tag. Körde Land
-Rover genom Sahara, osynkad 1:a och 2:a och taskiga synkringar på resten av växlarna :hihi. När mjuksanden började suga tag i bilen var man tvungen att vara snabb vid nedväxlingarna, annars fick man gräva.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
hehe, en tråd jag hade missat, intressant.
Jag kör inte med nån mellangas, jag kör på gatan och inte på absolut toppvarv när jag växlar ner så risken för att bakhjulet skulle låsa sig är liten (iaf på en rad4a).

Hojar med en jävla massa motorbroms stånkor och säkert twinnar är det ju en annan sak med, på XR600an är det lite fara att bara kugga ner utan att försöka möta lite med gasen åtminstonde.

Ja anser jag iaf, så jag bara bromsar kopplar o lägger i passande lägre växel helt enkelt, bra tråkigt, men så kör jag långsamt med.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
på bana ja - på gata nej, behöver oftast inte hålla varvet uppe på gata för att slippa bakhjulsstuds..ja, jag vet kolla dämpar inställning - har gjort det, och det blir inte bättre än vad det är nu.

Edit: Jag mellan gasar inte alltid utan endast efter en långraka och skall gå ner från tex 6:an till 2:an.

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Stod i Tröskurvan på Gelleråsen och glodde på en Veidec-träning; inte många som mellangasade.

För att det börjar komma halvokej slirkopplingar även till gatmopparna.
Motorbroms är ett jävla gissel för att ta böjar i bra fart.
Mellangas vid uppväxling? Vem fan gör det?
Mellangas vid nerväxling? ja om man har problem med för mycket motorbroms, eller som jag ger en extra dusch soppa att kyla med efter hårda och långa rakor..

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
beror på hur pass snabbt jag stannar och/eller om jag orkar.

kamren

Kamren
Gick med
3 May 2004
Hoj
ZX-9R (Till Salu)
Mellangasning!

Jag har hört hoj i 3 veckor,, visste inte ens att "mellangasning" är ett begrepp..
Men jag har hela tiden gjort det själv,, det känns lixom naturligt för motor och låda att mötas upp.. Men oftast gör man det väl när man kör hårt och växlar ner..
Undrar hur mkt soppa man spar på att inte mellangasa :va

Men som ni säger så spar man ju på lådan istället.. Och då blir det ju billigare med några extra liter per sommar, än en ny låda i framtiden.. :tummenupp

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Era djävlar.. bara för att jag började läsa denna tråden så har jag börjat mellangasa :D

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
sharpedge skrev:
Era djävlar.. bara för att jag började läsa denna tråden så har jag börjat mellangasa :D

Tack. Då är målet uppfyllt... om så bara en till börjar mellangasa, så var det värt besväret :)

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
valmers skrev:
Stod i Tröskurvan på Gelleråsen och glodde på en Veidec-träning; inte många som mellangasade.

Dom flesta supersporthojar (alla i Veidec?) har någon form av slipperkoppling idag, i kombination med en tomgång uppställd till smått hysteriska nivåer..

/B

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...