Poll : Mellangas vid nedväxling ?

Använder du mellangas vid nedväxling?

• Antal röstningar
    0

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Beror ju helt på vilka varvtal du använder och hur du växlar ner inför en kurva... bakhjulet låser sig precis lika lätt om du är på landsväg som om du är på banan :fakta

//jaG

hp skrev:
På bana kan jag förstå att man kan behöva "mellangas" men på gata vid normal körning kan väl den enda positiva effekten vara att mopedisterna vid korvkiosken höjer på ögonbrynen... eller...?

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
men va fan, om man inte kopplar, duttar på gasen och lägger i en lägre växel så smäller ju det om lådan. detta kan man inte missa. :confused:

ni som inte gör detta kan väl skriva i era annonser så att jag inte köper en sådan hoj :tungan

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Gustav1 skrev:
Hmm, men det går ju faktiskt inte att svänga utan att motstyra. (i lite fart)
Däremot går det fint att växla utan att mellangasa. :7peta

Jag vet folk som åkt hela sommrar och funderat varför alla tycker det är så skönt när vägen svänger. Dom har försökt styra med styret i kurvans riktning och verkligen fått brottats med hojen för att den ska ta sig genom kurvan... :dummer

Det GÅR att växla NER utan att mellangasa men det låter allt annat än FINT i lådan om det görs från lite högre varv. Är du inte rädd om din ögonsten? :7peta

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Macho Woman skrev:
Rossi och grabbarna har tid. De svenska rr-förarna också.

Nej. De flesta gör det inte i MotoGP eftersom de har alldeles utmärkta elektroniska system som sköter problematiken med motorbroms etc. Titta nästa race så får du se. I Sverige är det vanligare.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Goodstuff skrev:
Nej. De flesta gör det inte i MotoGP eftersom de har alldeles utmärkta elektroniska system som sköter problematiken med motorbroms etc. Titta nästa race så får du se. I Sverige är det vanligare.
Stod i Tröskurvan på Gelleråsen och glodde på en Veidec-träning; inte många som mellangasade.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Om vi snackar mellangasande under hård bromsning: hur fan gör ni för att vrida på gasen när ni samtidigt klämmer in bromsgreppet? Aldrig fått till det.

sandstream

Guest
Goodstuff skrev:
Nej. De flesta gör det inte i MotoGP eftersom de har alldeles utmärkta elektroniska system som sköter problematiken med motorbroms etc.

Japp, det stämmer! För någor race sedan hade Rossi en kamera placerad så att den filmade hans höger hand. Han släppte av gasen helt inför kurvorna och greppade bromsen och gav ingen mellan gas.

sandstream

Guest
DwD skrev:
men va fan, om man inte kopplar, duttar på gasen och lägger i en lägre växel så smäller ju det om lådan. detta kan man inte missa. :confused:

Beror på vilket varv motorn har. Vid vanlig gatkörning smäller det ingenting i min låda, det hörs knappt att man växlar ner, så det går utmärkt att missa.

DwD skrev:
ni som inte gör detta kan väl skriva i era annonser så att jag inte köper en sådan hoj :tungan

Du menar att jag ska skriva att jag inte växlar ner från +10K :tungan

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Hade en TLR..
sandstream71 skrev:
Beror på vilket varv motorn har. Vid vanlig gatkörning smäller det ingenting i min låda, det hörs knappt att man växlar ner, så det går utmärkt att missa.

Du menar att jag ska skriva att jag inte växlar ner från +10K :tungan

Du får tänka på att vi har en Suzukilådor.. det är ju en viss skillnad :hihi

Jag är dålig på att mellangasa men lådan fungerar klanderfritt och jag kan då inte höra/känna några obehag i lådan vid nedväxling trots relativt hård körning. Men som sagt - det är ju en Suzuki :fakta

.. det här lär man få äta upp -- allvarligt ska jag förska mellangasa mer när jag får kortet tillbaka :gnissla

Treo

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu
Pejo skrev:
Nu ska vi lattja till det lite :tummenupp

Är det någon mer än mig som envisas med att ge mellangas vid nedväxling när man kör personbil ?

Jepp, mellangas (och dubbeltramp) nästan alltid när jag växlar ner med bil. Speciellt vid lite forcerad körning.. M5an motorbromsar rätt bra, fasen vad det bryter på drivlinan om man bara dumpar kopplingen utan mellangas.
Förövrigt lärde jag mig mellangas&dubbeltramp när jag körde alfa 75, med en sån växlar man helt enkelt inte ner utan dubbeltramp om man vill slippa skrap i lådan.. :rolleyes:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
sandstream71 skrev:
Japp, det stämmer! För någor race sedan hade Rossi en kamera placerad så att den filmade hans höger hand. Han släppte av gasen helt inför kurvorna och greppade bromsen och gav ingen mellan gas.
På Yamahan ställer man till det för elektroniken om man mellangasar. Fast det måste vara svårt att vänja sig av med det.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Aldrig gjort och är för gammal för att lära om tror jag.
Fan Macho är alltså ballare än jag på att köra. :(

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
hermes skrev:
nej nej. om man har tid och mellan gasa i inbromsningen så bromsar ni för tidigt. prova att klippa på fullt på bromsen iställer för att konsentrera er på att mellangasa så kanske ni kapar några sekunder på banan. på gatan är det alltid lika soligt att gasa :D
Nu var det ju främst på gata jag menade ;) På banan spelar det väl int så stor roll vem som ser på ;P

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
DwD skrev:
dubbeltrampar?,vad exakt menar ni med det?
Bil, kommer med trean i, kopplar ur, spaken i frilage, upp med koppling, gasa till, trampa ur igen, peta i tvaan, upp med kopplingen igen, dvs frikoppla tv[ ggr per v'xling. All sa att dreven pa ingaende axeln i vaxelladan, som sitter efter motor och koppling ska fa samma varv som drevet pa utgaende axeln som snurrar i och med att det ar sammankopplat med bakhjulen.

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
Jag mellangasar oftast, men jag har inte helt fått in känslan/färdigheten för att mellangasa samtidigt som jag bromsar hårt.

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Gulsnabbtrajja skrev:
Aldrig gjort och är för gammal för att lära om tror jag.
Fan Macho är alltså ballare än jag på att köra. :(

Om du och jag kommer överens om att det är coolt att klota och det borde inte vara några problem, va? :D

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring