Poll : Mellangas vid nedväxling ?

Använder du mellangas vid nedväxling?


  • Antal röstningar
    0
Dubbeltramp

McRae skrev:
Att dom gär det på lastbilar är väl för den osynkade lådan.. eller?
Dom lastbilarna hittar du nog på museet. Helsynkat eller ännu hellre automat är det som gäller nu även på lastbilar. Skitbekvämt kan jag lova!
 
Nu ska vi lattja till det lite :tummenupp

Är det någon mer än mig som envisas med att ge mellangas vid nedväxling när man kör personbil ?

Jag började med det under övningskörningen en gång i tiden, och det sitter i än. Totalt onödigt, totalt töntigt... men man har nåt mer o göra när man sitter o degar i bilen i alla fall...
 
Pejo skrev:
Nu ska vi lattja till det lite :tummenupp

Är det någon mer än mig som envisas med att ge mellangas vid nedväxling när man kör personbil ?

Jag började med det under övningskörningen en gång i tiden, och det sitter i än. Totalt onödigt, totalt töntigt... men man har nåt mer o göra när man sitter o degar i bilen i alla fall...

Inte alls onödigt, det spar ju faktiskt kopplingen!
 
Zeb_Macahan skrev:
Ta ett exempel: Kom på valfri raka och varva på bra, släpp gasen och efter en stund bara spetta i en lägre växel och släpp kopplingen lite bryskt. vips har man ett ormande bakhjul som ett brev på posten, kanske tillockmed låsning.

//jaG

Helt rätt, bakhjulet låser sig mer än gärna. (Inte kul i alla lägen.) :skrämd
 
Eftersom motor o drivlina möter varandra på samma varvtal så behöver man inte slira in växlen, och kopplingen slits mindre...
HansJ skrev:
Kanske snarare växellådan, kopplingen slits väl rimligtvis mer, eller?
 
Pejo skrev:
Eftersom motor o drivlina möter varandra på samma varvtal så behöver man inte slira in växlen, och kopplingen slits mindre...
Jag tänker kanske helt galet, men:
mellangas i bil innebär väl i vart fall s.k. dubbeltrampa? Dvs man kopplar i/ur en extra gång och mellangasar för att få drevet på ingående och utgående axel att passa in i och med att de får samma hastighet. Sen när växlingen är genomförd skall man släppa upp kopplingen, och iofs, om man är snabb efter dubbeltrampet så har motorn rätt varv för hastigheten. Att möta med gasen när man släpper upp kopplingen är väl normalt i vilket fall som helst i stället för att slira upp motorn under motorbroms till rätt varv? Är jag helt snett ute?
 
Näe, jag menade bara mellangas (mellan i och ur växling), inte dubbeltramp.
Jag tror dom flesta bara slirar in växeln, och inte duttar på gasen för att möta upp... min fråga gällde om någon mer än mig överarbetade det hela med att dutta till innan kopplingen släpps upp... välkommen i gänget :tummenupp

HansJ skrev:
Jag tänker kanske helt galet, men:
mellangas i bil innebär väl i vart fall s.k. dubbeltrampa? Dvs man kopplar i/ur en extra gång och mellangasar för att få drevet på ingående och utgående axel att passa in i och med att de får samma hastighet. Sen när växlingen är genomförd skall man släppa upp kopplingen, och iofs, om man är snabb efter dubbeltrampet så har motorn rätt varv för hastigheten. Att möta med gasen när man släpper upp kopplingen är väl normalt i vilket fall som helst i stället för att slira upp motorn under motorbroms till rätt varv? Är jag helt snett ute?
 
Zeb_Macahan skrev:
Mmm, smart sagt, motorbromsa aldrig, det är farligt...

eller kör du tvitakt,,.. då räknas du inte! :fakta

//jaG


Knappt att liten radfyra räknas heller :tungan


Alltid lika spännande att stampa ner en ducce på höga varv... :yoparty
 
Vet att man brukar kunna få se ett och annat bakhjuls släpp på Sviestads trafikdagar då folk mellan gruppen ska in i esset. Om dom använt lite mellan gas hadde dom slupit...
 
Pejo skrev:
Näe, jag menade bara mellangas (mellan i och ur växling), inte dubbeltramp.
Jag tror dom flesta bara slirar in växeln, och inte duttar på gasen för att möta upp... min fråga gällde om någon mer än mig överarbetade det hela med att dutta till innan kopplingen släpps upp... välkommen i gänget :tummenupp
OK, nu greppar jag, lite begreppsförvirring, därav mina "underliga" frågor och påståenden... Jag trodde alla mötte med gasen, lite regn och lite oförsiktighet med kopplingen brukar räcka för att lära de flesta :tummenupp.
/Hasse
 
På bana kan jag förstå att man kan behöva "mellangas" men på gata vid normal körning kan väl den enda positiva effekten vara att mopedisterna vid korvkiosken höjer på ögonbrynen... eller...?
 
OlleR6 skrev:
...å här har jag gått å kännt mig töntig att jag fortfarande håller på å mellangasar :D

Mellangas till folket!
nej nej. om man har tid och mellan gasa i inbromsningen så bromsar ni för tidigt. prova att klippa på fullt på bromsen iställer för att konsentrera er på att mellangasa så kanske ni kapar några sekunder på banan. på gatan är det alltid lika soligt att gasa :D
 
Men märk väl, jag ändrade lite på begreppen jag med, för jag ställde frågan om hur folk gjorde i bil. Där är det nog inte så många.

På hoj fattar jag faktiskt inte varför en del inte ger mellangas...

HansJ skrev:
OK, nu greppar jag, lite begreppsförvirring, därav mina "underliga" frågor och påståenden... Jag trodde alla mötte med gasen, lite regn och lite oförsiktighet med kopplingen brukar räcka för att lära de flesta :tummenupp.
/Hasse
 
Pejo skrev:
På hoj fattar jag faktiskt inte varför en del inte ger mellangas...

Håller med! Ungefär lika med motstyrningen som så många har så OTROLIGT svårt att fatta... Det ska sitta i ryggraden!!! :fatta! Om man har nån känsla för hojåkning det vill säga... :7peta Man ska inte ens behöva fundera över dessa saker.
 
Har aldrig tänkt på hur jag gör men jag tillhör nog nördarna som håller in kopplingen, växlar ner så långt jag ska och sedan gasar.

Jag är alltså en tönt!? :( :banana
 
Ebbe skrev:
Håller med! Ungefär lika med motstyrningen som så många har så OTROLIGT svårt att fatta... Det ska sitta i ryggraden!!! :fatta! Om man har nån känsla för hojåkning det vill säga... :7peta Man ska inte ens behöva fundera över dessa saker.

Hmm, men det går ju faktiskt inte att svänga utan att motstyra. (i lite fart)
Däremot går det fint att växla utan att mellangasa. :7peta
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top