bmwjohan
För farlig för allmänheten
Pejo skrev:Vid nedväxling? Du har nog inte förstått vad som menas med mellangas vid nedväxling...
såg att jag läste lite för snabbt. jag trodde att vi snackade om uppväxling, inte nedväxling.
Pejo skrev:Vid nedväxling? Du har nog inte förstått vad som menas med mellangas vid nedväxling...
bmwjohan skrev:såg att jag läste lite för snabbt. jag trodde att vi snackade om uppväxling, inte nedväxling.
Dom lastbilarna hittar du nog på museet. Helsynkat eller ännu hellre automat är det som gäller nu även på lastbilar. Skitbekvämt kan jag lova!McRae skrev:Att dom gär det på lastbilar är väl för den osynkade lådan.. eller?
Pejo skrev:Nu ska vi lattja till det lite
Är det någon mer än mig som envisas med att ge mellangas vid nedväxling när man kör personbil ?
Jag började med det under övningskörningen en gång i tiden, och det sitter i än. Totalt onödigt, totalt töntigt... men man har nåt mer o göra när man sitter o degar i bilen i alla fall...
Kanske snarare växellådan, kopplingen slits väl rimligtvis mer, eller?jomo skrev:Inte alls onödigt, det spar ju faktiskt kopplingen!
Zeb_Macahan skrev:Ta ett exempel: Kom på valfri raka och varva på bra, släpp gasen och efter en stund bara spetta i en lägre växel och släpp kopplingen lite bryskt. vips har man ett ormande bakhjul som ett brev på posten, kanske tillockmed låsning.
//jaG
HansJ skrev:Kanske snarare växellådan, kopplingen slits väl rimligtvis mer, eller?
Jag tänker kanske helt galet, men:Pejo skrev:Eftersom motor o drivlina möter varandra på samma varvtal så behöver man inte slira in växlen, och kopplingen slits mindre...
HansJ skrev:Jag tänker kanske helt galet, men:
mellangas i bil innebär väl i vart fall s.k. dubbeltrampa? Dvs man kopplar i/ur en extra gång och mellangasar för att få drevet på ingående och utgående axel att passa in i och med att de får samma hastighet. Sen när växlingen är genomförd skall man släppa upp kopplingen, och iofs, om man är snabb efter dubbeltrampet så har motorn rätt varv för hastigheten. Att möta med gasen när man släpper upp kopplingen är väl normalt i vilket fall som helst i stället för att slira upp motorn under motorbroms till rätt varv? Är jag helt snett ute?
Zeb_Macahan skrev:Mmm, smart sagt, motorbromsa aldrig, det är farligt...
eller kör du tvitakt,,.. då räknas du inte!
//jaG
OK, nu greppar jag, lite begreppsförvirring, därav mina "underliga" frågor och påståenden... Jag trodde alla mötte med gasen, lite regn och lite oförsiktighet med kopplingen brukar räcka för att lära de flesta .Pejo skrev:Näe, jag menade bara mellangas (mellan i och ur växling), inte dubbeltramp.
Jag tror dom flesta bara slirar in växeln, och inte duttar på gasen för att möta upp... min fråga gällde om någon mer än mig överarbetade det hela med att dutta till innan kopplingen släpps upp... välkommen i gänget
nej nej. om man har tid och mellan gasa i inbromsningen så bromsar ni för tidigt. prova att klippa på fullt på bromsen iställer för att konsentrera er på att mellangasa så kanske ni kapar några sekunder på banan. på gatan är det alltid lika soligt att gasaOlleR6 skrev:...å här har jag gått å kännt mig töntig att jag fortfarande håller på å mellangasar
Mellangas till folket!
HansJ skrev:OK, nu greppar jag, lite begreppsförvirring, därav mina "underliga" frågor och påståenden... Jag trodde alla mötte med gasen, lite regn och lite oförsiktighet med kopplingen brukar räcka för att lära de flesta .
/Hasse
Pejo skrev:På hoj fattar jag faktiskt inte varför en del inte ger mellangas...
Ebbe skrev:Håller med! Ungefär lika med motstyrningen som så många har så OTROLIGT svårt att fatta... Det ska sitta i ryggraden!!! Om man har nån känsla för hojåkning det vill säga... Man ska inte ens behöva fundera över dessa saker.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|