Poll : Mellangas vid nedväxling ?

Använder du mellangas vid nedväxling?


  • Antal röstningar
    0
HansJ skrev:
Har man osynkat MASTE man dubbeltrampa, annars gar det inte att vaxla ned (eller sa far man mkt jarnfilspan i oljan...). Alla lador slits mindre om man dubbeltrampar eftersom synkringarna inte behover jobba sa mycket.
Ok, hade för mig det sen lumpen..
 
McRae skrev:
Att dom gär det på lastbilar är väl för den osynkade lådan.. eller?

Lastbilar har inte osynkade lådor!!!!!!!

Längre.

Vore koolt ta en sån spis jag kör då och då, en FH12'a på 500 pållar och bygga trike, det vridet borde räcka för att göra 0-200 på några sekunder. På 1500 v/min. Eller så. Jag är inte så teknisk lagd. Blir nog ganska klumpigt ändå...

Detta apropå mellangas som sagt :)
 
Med 125an mellangasade jag alltid för annars fick man ett "härligt" metall mot metall ljud som gav rysningar genom hela ryggen.
På suzin måste jag inte mellangasa men gör det oftast i alla fall.
 
Jag gör det alltid, annars knakar det till rejält, speciellt när man lägger i ettan.

För hög hastighet i förhållande till växeln man lägger i så smäller det rejält också..
 
cRoC skrev:
Jag gör det alltid, annars knakar det till rejält, speciellt när man lägger i ettan.

För hög hastighet i förhållande till växeln man lägger i så smäller det rejält också..


Jag mellangasar mellan varje nedväxling annars får man det trevliga ljudet i ettan som cRoC säger, typ "SMÄLLA!"
 
Något ni har glömt (även jag i tidigare inlägg) är att risken att låsa bakhjulet vid nedväxling vid höga varvtal minskar.

Ta ett exempel: Kom på valfri raka och varva på bra, släpp gasen och efter en stund bara spetta i en lägre växel och släpp kopplingen lite bryskt. vips har man ett ormande bakhjul som ett brev på posten, kanske tillockmed låsning.

Hade man lagt in mina 4 enkla steg (version 1.2) ovan så hade man sluppit ormanden och låsningar. Enkelt. Bäst på bana.

//jaG
 
Pffff. låter mest som fjanterier tycker jag..... Själv blundar jag med ena ögat när jag växlar ner, ok det låter inte så mycket men växlarna trillar i najs som f-n :tummenupp
 
Zeb_Macahan skrev:
Något ni har glömt (även jag i tidigare inlägg) är att risken att låsa bakhjulet vid nedväxling vid höga varvtal minskar.

Ta ett exempel: Kom på valfri raka och varva på bra, släpp gasen och efter en stund bara spetta i en lägre växel och släpp kopplingen lite bryskt. vips har man ett ormande bakhjul som ett brev på posten, kanske tillockmed låsning.

Hade man lagt in mina 4 enkla steg (version 1.2) ovan så hade man sluppit ormanden och låsningar. Enkelt. Bäst på bana.

//jaG


Hehe, varför skulle man släppa kopplingen, har du inga bromsar?
 
DisqoBizkit skrev:
Fan, mellangasa kan eliminera "smällandet vid neväxling alltså?


:nicka

Och om hojen toppar 70 på 1an, lägg då inte i 1ans växel när du kör i 80 även fast du håller in kopplingen till du står still, det påverkar också.
 
Jag säger bara slipper clutch!

SÅ slipper man allt detta!
eller njae mer eller mindre....kanske typ...
Nää en det under lättar ner växlingen stort bara att dumpa handtaget sen ju!
Men man kan få ett klonk på ettan eller tvåan vid nedväxling.
Jag älskar min slipper clutch :tummenupp
 
cRoC skrev:
:nicka

Och om hojen toppar 70 på 1an, lägg då inte i 1ans växel när du kör i 80 även fast du håller in kopplingen till du står still, det påverkar också.

Med risk för att verka dum, vad menar du?

Om man redan lagt in växeln i 80 (vilket jag tro är lite svårt)
Vad händer då när man står still..
 
Nej men jag menar att om du lägger i 1ans växel (som toppar 70) i 80 knyck så smäller det till som in i helvete i lådan, så ska du stanna vid ett rödljus tex, växla ner i låg hastighet.
 
DisqoBizkit skrev:
Med risk för att verka dum, vad menar du?

Om man redan lagt in växeln i 80 (vilket jag tro är lite svårt)
Vad händer då när man står still..

Inget, skadan är redan skedd iom att du lagt i en för låg växel för hastigheten. Bara DET som skadar lådan.

Själv har jag fått en ful(?) ovana att _alltid_ mellangasa vid nedväxling. Säg att man kommer från en raka med 5'an i och skall stanna för stop-skylt. Då rullar jag in mot korset och kanske inte orkar växla förrän sent. I detta läget är väl mellangas genom de första växlarna helt meningslöst va, eller sparar det också på lådan? :va
 
Zeb_Macahan skrev:
Mmm, smart sagt, motorbromsa aldrig, det är farligt...

eller kör du tvitakt,,.. då räknas du inte! :fakta

//jaG

Motorbroms på en rad-4'a finns det? :tungan

Jag har vant mig vid bakhjulsladdar vid nerväxling ser ju också rätt ballt ut dessutom :lol Lite nödig blir man dock när nerväxlingen sker i samband med ingång till kurva :eek:

Är lite dålig på att mellangasa ibland, tycker dock lådan är rätt mjuk & fin ändå men så är det ju en Suzuki också :tungan

Allvarligt, ska nog börja tänka lite mer på att mellangasa om det nu är så skadligt för lådan..
 
Det fräsigaste är dock folk som mellangasar vid uppväxling. Hör man det förstår man juh direkt att föraren egentligen är en RR kille som e ute o glider gata... ELLER.. så tycker man att junioren skall slänga skinnvästen, tvätta bort kramsnusen från framtänderna o parkera den allt för sänkta volvon i skogen.

:tungan
 
cRoC skrev:
Nej men jag menar att om du lägger i 1ans växel (som toppar 70) i 80 knyck så smäller det till som in i helvete i lådan, så ska du stanna vid ett rödljus tex, växla ner i låg hastighet.

Ok, som jag trodde, jo det försöker man ju göra!
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top