Poll : Mellangas vid nedväxling ?

Använder du mellangas vid nedväxling?

• Antal röstningar
    0

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Pejo skrev:
Vid nedväxling? Du har nog inte förstått vad som menas med mellangas vid nedväxling...

såg att jag läste lite för snabbt. jag trodde att vi snackade om uppväxling, inte nedväxling.

Kawarider

Gamla män gör det skönt men sakta
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ZZR 1100-93 Transalp-01 KTM 450 -05
Dubbeltramp

McRae skrev:
Att dom gär det på lastbilar är väl för den osynkade lådan.. eller?
Dom lastbilarna hittar du nog på museet. Helsynkat eller ännu hellre automat är det som gäller nu även på lastbilar. Skitbekvämt kan jag lova!

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Nu ska vi lattja till det lite :tummenupp

Är det någon mer än mig som envisas med att ge mellangas vid nedväxling när man kör personbil ?

Jag började med det under övningskörningen en gång i tiden, och det sitter i än. Totalt onödigt, totalt töntigt... men man har nåt mer o göra när man sitter o degar i bilen i alla fall...

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
Pejo skrev:
Nu ska vi lattja till det lite :tummenupp

Är det någon mer än mig som envisas med att ge mellangas vid nedväxling när man kör personbil ?

Jag började med det under övningskörningen en gång i tiden, och det sitter i än. Totalt onödigt, totalt töntigt... men man har nåt mer o göra när man sitter o degar i bilen i alla fall...

Inte alls onödigt, det spar ju faktiskt kopplingen!

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
Zeb_Macahan skrev:
Ta ett exempel: Kom på valfri raka och varva på bra, släpp gasen och efter en stund bara spetta i en lägre växel och släpp kopplingen lite bryskt. vips har man ett ormande bakhjul som ett brev på posten, kanske tillockmed låsning.

//jaG

Helt rätt, bakhjulet låser sig mer än gärna. (Inte kul i alla lägen.) :skrämd

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Eftersom motor o drivlina möter varandra på samma varvtal så behöver man inte slira in växlen, och kopplingen slits mindre...
HansJ skrev:
Kanske snarare växellådan, kopplingen slits väl rimligtvis mer, eller?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Pejo skrev:
Eftersom motor o drivlina möter varandra på samma varvtal så behöver man inte slira in växlen, och kopplingen slits mindre...
Jag tänker kanske helt galet, men:
mellangas i bil innebär väl i vart fall s.k. dubbeltrampa? Dvs man kopplar i/ur en extra gång och mellangasar för att få drevet på ingående och utgående axel att passa in i och med att de får samma hastighet. Sen när växlingen är genomförd skall man släppa upp kopplingen, och iofs, om man är snabb efter dubbeltrampet så har motorn rätt varv för hastigheten. Att möta med gasen när man släpper upp kopplingen är väl normalt i vilket fall som helst i stället för att slira upp motorn under motorbroms till rätt varv? Är jag helt snett ute?

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Näe, jag menade bara mellangas (mellan i och ur växling), inte dubbeltramp.
Jag tror dom flesta bara slirar in växeln, och inte duttar på gasen för att möta upp... min fråga gällde om någon mer än mig överarbetade det hela med att dutta till innan kopplingen släpps upp... välkommen i gänget :tummenupp

HansJ skrev:
Jag tänker kanske helt galet, men:
mellangas i bil innebär väl i vart fall s.k. dubbeltrampa? Dvs man kopplar i/ur en extra gång och mellangasar för att få drevet på ingående och utgående axel att passa in i och med att de får samma hastighet. Sen när växlingen är genomförd skall man släppa upp kopplingen, och iofs, om man är snabb efter dubbeltrampet så har motorn rätt varv för hastigheten. Att möta med gasen när man släpper upp kopplingen är väl normalt i vilket fall som helst i stället för att slira upp motorn under motorbroms till rätt varv? Är jag helt snett ute?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Zeb_Macahan skrev:
Mmm, smart sagt, motorbromsa aldrig, det är farligt...

eller kör du tvitakt,,.. då räknas du inte! :fakta

//jaG

Knappt att liten radfyra räknas heller :tungan

Alltid lika spännande att stampa ner en ducce på höga varv... :yoparty

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Vet att man brukar kunna få se ett och annat bakhjuls släpp på Sviestads trafikdagar då folk mellan gruppen ska in i esset. Om dom använt lite mellan gas hadde dom slupit...

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Pejo skrev:
Näe, jag menade bara mellangas (mellan i och ur växling), inte dubbeltramp.
Jag tror dom flesta bara slirar in växeln, och inte duttar på gasen för att möta upp... min fråga gällde om någon mer än mig överarbetade det hela med att dutta till innan kopplingen släpps upp... välkommen i gänget :tummenupp
OK, nu greppar jag, lite begreppsförvirring, därav mina "underliga" frågor och påståenden... Jag trodde alla mötte med gasen, lite regn och lite oförsiktighet med kopplingen brukar räcka för att lära de flesta :tummenupp.
/Hasse

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
På bana kan jag förstå att man kan behöva "mellangas" men på gata vid normal körning kan väl den enda positiva effekten vara att mopedisterna vid korvkiosken höjer på ögonbrynen... eller...?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
...å här har jag gått å kännt mig töntig att jag fortfarande håller på å mellangasar :D

Mellangas till folket!

hermes

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD
OlleR6 skrev:
...å här har jag gått å kännt mig töntig att jag fortfarande håller på å mellangasar :D

Mellangas till folket!
nej nej. om man har tid och mellan gasa i inbromsningen så bromsar ni för tidigt. prova att klippa på fullt på bromsen iställer för att konsentrera er på att mellangasa så kanske ni kapar några sekunder på banan. på gatan är det alltid lika soligt att gasa :D

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Men märk väl, jag ändrade lite på begreppen jag med, för jag ställde frågan om hur folk gjorde i bil. Där är det nog inte så många.

På hoj fattar jag faktiskt inte varför en del inte ger mellangas...

HansJ skrev:
OK, nu greppar jag, lite begreppsförvirring, därav mina "underliga" frågor och påståenden... Jag trodde alla mötte med gasen, lite regn och lite oförsiktighet med kopplingen brukar räcka för att lära de flesta :tummenupp.
/Hasse

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Pejo skrev:
På hoj fattar jag faktiskt inte varför en del inte ger mellangas...

Håller med! Ungefär lika med motstyrningen som så många har så OTROLIGT svårt att fatta... Det ska sitta i ryggraden!!! :fatta! Om man har nån känsla för hojåkning det vill säga... :7peta Man ska inte ens behöva fundera över dessa saker.

sandstream

Guest
Har aldrig tänkt på hur jag gör men jag tillhör nog nördarna som håller in kopplingen, växlar ner så långt jag ska och sedan gasar.

Jag är alltså en tönt!? :( :banana

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ebbe skrev:
Håller med! Ungefär lika med motstyrningen som så många har så OTROLIGT svårt att fatta... Det ska sitta i ryggraden!!! :fatta! Om man har nån känsla för hojåkning det vill säga... :7peta Man ska inte ens behöva fundera över dessa saker.

Hmm, men det går ju faktiskt inte att svänga utan att motstyra. (i lite fart)
Däremot går det fint att växla utan att mellangasa. :7peta

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...