Poll: Tappad hjälm skrotad hjälm?

Tappad hjälm Skrotad hjälm?


  • Antal röstningar
    0

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Min granne hade lite oflyt igår. Han la hjälmen på biltaket och en vindpust eller lite för vaxad bil gjorde att hjälmen föll i backen. Det blev lite repor och lät rätt illa när den landade så han skrotade den omgående.

Nu var höjden en bit högre än en MC men vad skulle ni göra om hjälmen föll ner från tanken i asfalten.

Själv är jag kanske övernitisk men tappar jag den från den höjden skrotar jag den. Därav har jag aldrig haft som vana att lägga hjälmen så högt utan jag lägger alltid hjälmen på backen direkt så den inte hamnar där pga olyckliga omständigheter.

Så förutsättningen är. Hjälmen ligger på MC'n ca 1-1,2m över marken och faller ner i asfalten.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Tappat min flera ggr :), du måste vara grymmt bra kund hos hjälm-åf.
är ju ingen vikt i hjälmen när den inte har ett huvud i sig, bara 1400gram sådär, blir inte många joule det inte
 

jetson

Guest
Jag tror den håller för det, från den höjden och utan vikt i.. känns som att dom som säljer hjälmar har detta som bästa säljtrick :)

Har dock aldrig tappat och kommer aldrig tappa en hjälm :tummenupp
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Tappat min flera ggr :), du måste vara grymmt bra kund hos hjälm-åf.
är ju ingen vikt i hjälmen när den inte har ett huvud i sig, bara 1400gram sådär, blir inte många joule det inte

Nej nej, jag har aldrig tappat den men har nog "fallit" för skrämsel propagandan att hjälmen kan bli försvagad av det så som jag skrev jag har aldrig under mina snart 20 år som MC förare lagt hjälmen över markhöjd så har heller aldrig tappat hjälmen.

Varför jag frågade var just det du säger dock. Har sett folk tappa sina hjälmar ofta. Alltså som du säger har tappat samma hjälm flera ggr, undrar mest om hjälmen verkligen skyddar lika bra om det händer något eller om fibrerna har börjat ge sig.
Men kanske man är lite för rädd om hjälmen, kommer dock fortsätta ha hjälmen på backen :)
 
Last edited:

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Storstan
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
En lexan eller polykarbonathjälm klarar den smällen utan problem.
En komposithjälm är mer tveksamt.
Spricker den ska den bytas.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag har ännu inte tappat någon hjälm så jag vet inte helt hur jag skulle göra. Troligtvis så får det bli en inspektion av hjälmen för att se hur den ser ut och därefter ta beslut. Jag tror inte att jag kasserar den rakt av pga princip.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
En lexan eller polykarbonathjälm klarar den smällen utan problem.
En komposithjälm är mer tveksamt.
Spricker den ska den bytas.

Jo där har du ju rätt, plast flexar betydligt mer än fibrer klarar, som istället spricker lite....skulle kanske haft ett plast alternativ :)

Problemet jag har fått för mig är just att fibrerna kan försvagas och gå sönder utan att det syns alls på lacken....
 

12 O`clock

ADRENALINE IS A LIFESTYLE
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ljungnäs
Hoj
Yamaha R1-05 Gsxr 750 -98 stuntedition
Håller med dig! Har aldrig heller tappat någon hjälm och skulle jag göra det är det ny som gäller:tummenupp Lägger också alltid hjälmen på marken! Safety first:)
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Den viktigaste detaljen på en hjälm är inte skalet utan det stötdämpande materialet innanför. Det är ändå det som ska ta upp själva smällen.

Exakt så har jag också fått det förklarat för mig.

En hjälm man slagit i medans man hade huvudet i den skall kasseras eftersom det stötdämpande materialet i inredningen då komprimerats på just det stället, och mist sin funktion.

Denna fakta har hysteri-pellar och hjälmförsäljare sedan modifierat till en mer eller mindre ren lögn, och påstår att om man inte byter ut en tappad hjälm så kommer man att dö dIreCkt!!!11 om man vurpar med den senare.

Det är alltså en från början gammal sanning som mer eller mindre medvetet har missuppfattats och blivit till ren lögn.
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Visst, stoppningen tar upp energin, men det är skalet som fördelar den över ytan. Har du en spricka redan innan en olycka minskar naturligtvis chanserna för hjälmen att göra sitt jobb.

Ingen annan än du själv kan avgöra om hjälmen går att lita på. Tror f*n att en säljare av hjälmar rekommenderar ett byte. De vill nog inte ha det på sitt samvete om något går snett förutom att de tjänar på att sälja en ny.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har jag kraschat med hjälmen och den slagit i ordentligt så byts den annars får den användas vidare.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Visst, stoppningen tar upp energin, men det är skalet som fördelar den över ytan. Har du en spricka redan innan en olycka minskar naturligtvis chanserna för hjälmen att göra sitt jobb.

Ingen annan än du själv kan avgöra om hjälmen går att lita på. Tror f*n att en säljare av hjälmar rekommenderar ett byte. De vill nog inte ha det på sitt samvete om något går snett förutom att de tjänar på att sälja en ny.

Njäee... Inte ens jag själv som lekman kan ju avgöra om hjälmen går att lita på. Om man skulle vilja vara helt säker på att den inte fått sprickor måste man ju röntga den.
Sprickor i hjälmen ser man ju inte med blotta ögat direkt. (Om den inte spruckit som ett äggskal, men då skulle ju ingen vettig människa sätta den på skallen.)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag tappa en hjälm från styret, i den vart det ett jack så då skrota jag den. Hade den inte haft märken hade jag nog inte gjort det..
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Exakt så har jag också fått det förklarat för mig.

En hjälm man slagit i medans man hade huvudet i den skall kasseras eftersom det stötdämpande materialet i inredningen då komprimerats på just det stället, och mist sin funktion.

Denna fakta har hysteri-pellar och hjälmförsäljare sedan modifierat till en mer eller mindre ren lögn, och påstår att om man inte byter ut en tappad hjälm så kommer man att dö dIreCkt!!!11 om man vurpar med den senare.

Det är alltså en från början gammal sanning som mer eller mindre medvetet har missuppfattats och blivit till ren lögn.

Så är det - folk blir blåsta på stålar hela tiden....:D

Frigoliten i hjälmen dämpar smällen - skalets uppgift
är att hålla ihop frigoliten vid en smäll - frigolit är ju inte så friktionståligt...mot asfalt.

Nu kommer riksmongoliden på sporthoj och tjuter snart och påstår att skalet dämpar smällen - nej - lite kanske då den flexar men frigoliten gör huvudjobbet.

Det finns cykelhjälmar i bara frigolit - men där är farten lägre - man har hunnit glida klart innan frigoliten är utnött..där är hjälmen ofta utformad med frigolit och är omgiven av remmar eller flerdelade plastskal - läses färdig "Spräckt hjälm"

Nu ger ju det hårda skalet på hjälmen lite extra skydd då det kollapsar och fördelar kraften om huvet träffar en hård trottoarkant vid glid - men att hålla på att mumla om tappad hjälm,sprickor och sånt - det får en att tro att
dessa hjälmförsäljare även säljer magnetdidlos att dra upp i röven för att skydda för strålning från Uranus och Pluto
 

KidNasty

Inte bara tuffa killar som har tatuering
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Hojlös... Men drömmer om en R1-07 eller nyare.
Tycker dom ska hålla om den ligger på sadeln iaf. Betalar man 4500 kr för en hjälm så betalar man för kvalite. Tappade aldrig min, men jobbigaste är när någon annan tappar ens hjälm :gnissla. Man kan inte bli arg för det var en olycka men man håller på att sprängas inuti :mad: ....
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Kan bara hålla med klockringarn. :)

Har själv tappat hjälmen och inte skrotat den för det. Men, det var ju från knähöjd så det kanske inte räknas... :hihi
 

KidNasty

Inte bara tuffa killar som har tatuering
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Hojlös... Men drömmer om en R1-07 eller nyare.
Jag har ännu inte tappat någon hjälm så jag vet inte helt hur jag skulle göra. Troligtvis så får det bli en inspektion av hjälmen för att se hur den ser ut och därefter ta beslut. Jag tror inte att jag kasserar den rakt av pga princip.


Nej blir ju lite dyrt om man är en klumpig människa:rolleyes: ...
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Är ni inte rädda att det kryper in insekter i den om ni lägger den på marken :rolleyes:

Jag har inte tappat min hjälm än så jag vet inte riktigt vad jag skulle göra, beror på höjd och hur det låter (om jag hör den)... men jag skulle nog känns och klämma lite på den innan jag kasserar den. Har ju en komposithjälm så tanken är ju att den ska spricka men jag vet inte riktigt vilken kraft/fallhöjd som krävs.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Komposithjälmar spricker av små slag. Det är så materialet fungerar MEN det fungerar även efter det fått slag, därav fördelen mellan komposit och plast. Jag tror absolut att en komposithjälm som fått ett slag fortfarande skyddar även om det inte är 100% just pga att materialet är sådant.

Men då är väl en annan fråga om man anser att man kan tappa hjälmen nån gång var går då gränsen innan man tror den börjar bli försvagad? 2? 5? 10? Om materialet spricker lite vid varje smäll hur mycket klarar det då innan det faktiskt är ordentligt försvagat?
Jag har ju inte en aning och funderingen dök upp efter grannen tappade sin från en lite högre höjd och hans hjälm gick sönder. Där var inga direkta märken men dunsen lät helt "fel" och han vågade inte chansa, och försäkringen täcker ju så är hjälmen nyare blir det ju inte som att betala full pris en gpng till.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top