Poll: Tappad hjälm skrotad hjälm?

Tappad hjälm Skrotad hjälm?


  • Antal röstningar
    0
Låt oss säga att 10.000 G stämmer.
Kraften på hjälmen [F] blir alltså 10 000 m/s^2 x 1.4 kg = 14 000N.
Sedan är trycket [P] = F/A. Där jag tar en area ur luften, men ca 5 x 5 cm = 0.0025m^2.
P=14000/0.0025= 56 x 10^6 N/m^2. Alltså 56 Meganewton/m^2.

Nånting säger mig att det inte stämmer.

Ja, visst är det skrämmande när man börjar räkna. Den borde gå sönder.
 
Oj vad hjälmförsäljarna skulle älska mig om jag skulle byta varje gång den gått i backen från backspegeln eller när den legat på sadeln,tror(hoppas) inte den är förbrukad för en sådan liten grej.

När man var yngre och som 14åring tröttnade på moppen och köpte cross istället fick hjälmen känna på grusväg i varierad hastighet ett flertal gånger men helt skadad har man ju inte blivit för det,en crasch på grus med huvud i måste väl vara värre än att tappa en tom,eller?

Landar man bara på ansiktet så fixar hjärnan ett fall från 1,8m utan hjälm,ansiktet blir inte vackert och hjärnan har ont ett par dar men fungerar.

Henrik
 
Håller med dig! Har aldrig heller tappat någon hjälm och skulle jag göra det är det ny som gäller:tummenupp Lägger också alltid hjälmen på marken! Safety first:)

En varningens flagga: En polare la sin hjälm under hojen för att han var så rädd om den när vi var på Gälleråsen och kollade på något event.
När vi kom tillbaka var hjälmen borta...men inte stulen som vi först trodde, den hade bokstavligen BLÅST iväg!!!

Den hade väl rullat iväg ca 20m, med en del små märken och ett helt förstört spegelvisir som följd :mad:

MIN hjälm hängde dock kvar så fint på backspegeln :)

Denna "rullning" kanske inte gör hjälmen obrukbar, men jag vill ändå varna er för att den kan bli lite osnygg!
 
Är ni inte rädda att det kryper in insekter i den om ni lägger den på marken :rolleyes:

Det har jag provat, satt en stund på en klippa vid havet, med hjälmen brevid (för det var en jävla massa 14isar med mopeder där jag parkerade)

När jag sedan skulle fara därifrån startar jag hojen utan att ta på mig hjälmen, men ser sedan i ögonvrån att ett par minibussar var på väg ut från parkeringen, så jag sliter på mig hjälmen och drar iväg för att hinna före dom ut på den slingriga vägen.

När jag hade hunnit före dom stängde jag visiret och började gasa, men ser helt plötsligt en massa myror PÅ INSIDAN VISIRET.

Sedan öppnade och stängde jag visiret var 10 sek för att släppa ut en myra eller tio.

När jag kom till ett lämpligt ställe stannade jag och slet av mig hjälmen och sanerade den.

Jag lovar, en månad efter det nojjade jag om att det kändes som myror i hjälmen, jag hittade dock aldrig fler.

Normalt hänger hjälmen på bakblinkersen när jag går en sväng.
 
Nej, jag hänvisar till Nokias "droptest" för mobiltelefoner. Som görs från just 1,5m.
Accelerationen då en mobiltelefon landar tror jag inte är jämförbar med en hjälm. Det som bestämmer accelerationen vid landning från fritt fall från samma höjd är konstruktionens elasticitet. Jag tror en hjälm är betydligt mer elastisk än en mobiltelefon.
 
De är påhittade siffror så klart. Jag har ju inte något labb med höghastighetskameror att mäta upp tid och deformation med. Det är ett exempel vilket jag antog var självklart.

Jo det fattade jag också. Min poäng var att dina exempelsiffror inte verkade vara särskilt verklighetstrogna. Ungefär som påståendet om 10k G för en hjälm med deformationszoner i 14km/h som jag inte köper.
 
Accelerationen då en mobiltelefon landar tror jag inte är jämförbar med en hjälm. Det som bestämmer accelerationen vid landning från fritt fall från samma höjd är konstruktionens elasticitet. Jag tror en hjälm är betydligt mer elastisk än en mobiltelefon.

:tummenupp
 
Vad tror ni om detta märke (tråd lyft)

Ja då har hjälmen ramlat ner från hojjen, rakt på nått hårt och vasst. Vad tro ni, bara skrota eller?
/Jeff
 

Bifogat

  • Arai.jpg
    Arai.jpg
    18.4 KB · Visningar: 132
Är det inte hål ner till lamineringen(heter det så?)utan bara färgen som är skadad men coatingen hel så ska det vara ok som jag fått berättat för mig.
Känn,kläm och lyssna om det är konstiga krasande ljud,låter det bra så kör på.

Kolfiber dock=skrot.

Henrik
 
På crossen så kastar man ju hjälmen när man har vurpat riktigt hårt.
Jag har förbrukat 3-4hjälmar om jag inte minns fel. Det har varit hjälmar i 4000-5000kr klassen så inga skitsaker precis.
De små smällarna kunde man upptäcka genom att ta bort stoppningen och se sprickor på insidan, då var de slut. (Oftast såg man vart smällen var på utsidan och kunde då söka upp smällen.)
Gjort en riktig smäll, då var hela baksidan på hjälmen spräckt. Gick i 2 delar ca 1dm upp. Då man är glad att man har en schysst hjälm.

Men lite småvurpor tål dem ju, att tappa en hjälm som går i marken. Njeeee, beror ju iof på underlaget man jag tror nog de håller för det.
 
Från ett biltak ned på hårt underlag = skrot, alt kamouflera den till badboll och rulla den mot en miljöpartist eller motsvarande pack på stranden...
 
Alla ni som har nojja över tappade hjälmar, ni byter alltså kruka för ett stenskott också då?? :va
 
En liten fundering som jag har haft efter allt snack om vilken kraft hjälmen har när den slår i backen. Av allvarliga mc-olyckor dvs. dödfall och förtidpensionär etc. hur ofta är det hjärnan tar stryk av smällen eller man får spräckt skalle? Jag har trott att nacken, ryggen bäckenet etc. är det som är största orsaken till att man får ta ner skylten.
 
Alla ni som har nojja över tappade hjälmar, ni byter alltså kruka för ett stenskott också då?? :va

Ja hjälmen är lättare att byta ut än skallen =)

Sveriges vanligaste bil (brukar den kallas iaf) V70 är ca 1.5m hög.

Hjälmen väger 1.5kg för enkelhets skull.

Fallhastighet 19.5km/h (utan luftmotstånd/roation/energi medtagen i beräkning)

Borde då motsvara ett slag från en 1.5kg slägga i 19.5km/h.

Borde då motsvara ett bredsida från en 0.45kg hammare i 65km/h.

Skulle det kännas ok för dig att fortsätta använda den hjälmen för mc-körning? :va

Visst beräkningarna är inte helt hundra men det är sällan ett "tapp av hjälm situation" heller, tog hjälp med beräkningarna och hoppas de har blivit hyggligt korrekt.
 
Jag tänker såhär. Om jag klotar så kommer hjälmen att få ett antal smällar. innebär det då att efter den första så är hjälmen verkningslös när jag studsar runt i mitträcket???

Jag TROR att hjälmen tål att tappas utan att vara förverkad.

På crossen så kastar man ju hjälmen när man har vurpat riktigt hårt.
Jag har förbrukat 3-4hjälmar om jag inte minns fel. Det har varit hjälmar i 4000-5000kr klassen så inga skitsaker precis.
De små smällarna kunde man upptäcka genom att ta bort stoppningen och se sprickor på insidan, då var de slut. (Oftast såg man vart smällen var på utsidan och kunde då söka upp smällen.)
Gjort en riktig smäll, då var hela baksidan på hjälmen spräckt. Gick i 2 delar ca 1dm upp. Då man är glad att man har en schysst hjälm.

Men lite småvurpor tål dem ju, att tappa en hjälm som går i marken. Njeeee, beror ju iof på underlaget man jag tror nog de håller för det.

Det är skillnad på att vurpa och att tappa. när du klotar och slår i hjälmenså komprimeras det stötupptagande i hjälmen och det har ingen minnesefekt. utan är förbrukat.
 
Last edited:
Ja hjälmen är lättare att byta ut än skallen =)

Sveriges vanligaste bil (brukar den kallas iaf) V70 är ca 1.5m hög.

Hjälmen väger 1.5kg för enkelhets skull.

Fallhastighet 19.5km/h (utan luftmotstånd/roation/energi medtagen i beräkning)

Borde då motsvara ett slag från en 1.5kg slägga i 19.5km/h.

Borde då motsvara ett bredsida från en 0.45kg hammare i 65km/h.

Skulle det kännas ok för dig att fortsätta använda den hjälmen för mc-körning? :va

Visst beräkningarna är inte helt hundra men det är sällan ett "tapp av hjälm situation" heller, tog hjälp med beräkningarna och hoppas de har blivit hyggligt korrekt.

Släpper du hjälmen rakt ner från 1.5m på foten så får du knappt ont, skulle jag släppa en järn-detalj på samma ställe skulle jag få ont.

Nog för att jag aldrig tappar min gathjälm, utan den byts när jag har varit i backen.
Crosshjälmen byter jag endast om jag kan upptäcka deformationer eller att det blivit svart en stund.
 
Från 1,5m fritt fall så utsätts den trots allt någon stans mellan 1.000-10.000g lite beroende på hur den landar.

Kommer inte ihåg dom exakta sifrorna nu men jag flexar fritt:) En hårdisk som välter mot en hård yta utstår "1000g" då den är stum en hjälm som släpps från 10 cm utsätts inte för 1000G. Förenklat och med helt fel värden men så att man kan förstå lite.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top