Poll: Tappad hjälm skrotad hjälm?

Tappad hjälm Skrotad hjälm?


  • Antal röstningar
    0

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Låt oss säga att 10.000 G stämmer.
Kraften på hjälmen [F] blir alltså 10 000 m/s^2 x 1.4 kg = 14 000N.
Sedan är trycket [P] = F/A. Där jag tar en area ur luften, men ca 5 x 5 cm = 0.0025m^2.
P=14000/0.0025= 56 x 10^6 N/m^2. Alltså 56 Meganewton/m^2.

Nånting säger mig att det inte stämmer.

Ja, visst är det skrämmande när man börjar räkna. Den borde gå sönder.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Oj vad hjälmförsäljarna skulle älska mig om jag skulle byta varje gång den gått i backen från backspegeln eller när den legat på sadeln,tror(hoppas) inte den är förbrukad för en sådan liten grej.

När man var yngre och som 14åring tröttnade på moppen och köpte cross istället fick hjälmen känna på grusväg i varierad hastighet ett flertal gånger men helt skadad har man ju inte blivit för det,en crasch på grus med huvud i måste väl vara värre än att tappa en tom,eller?

Landar man bara på ansiktet så fixar hjärnan ett fall från 1,8m utan hjälm,ansiktet blir inte vackert och hjärnan har ont ett par dar men fungerar.

Henrik
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Håller med dig! Har aldrig heller tappat någon hjälm och skulle jag göra det är det ny som gäller:tummenupp Lägger också alltid hjälmen på marken! Safety first:)

En varningens flagga: En polare la sin hjälm under hojen för att han var så rädd om den när vi var på Gälleråsen och kollade på något event.
När vi kom tillbaka var hjälmen borta...men inte stulen som vi först trodde, den hade bokstavligen BLÅST iväg!!!

Den hade väl rullat iväg ca 20m, med en del små märken och ett helt förstört spegelvisir som följd :mad:

MIN hjälm hängde dock kvar så fint på backspegeln :)

Denna "rullning" kanske inte gör hjälmen obrukbar, men jag vill ändå varna er för att den kan bli lite osnygg!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är ni inte rädda att det kryper in insekter i den om ni lägger den på marken :rolleyes:

Det har jag provat, satt en stund på en klippa vid havet, med hjälmen brevid (för det var en jävla massa 14isar med mopeder där jag parkerade)

När jag sedan skulle fara därifrån startar jag hojen utan att ta på mig hjälmen, men ser sedan i ögonvrån att ett par minibussar var på väg ut från parkeringen, så jag sliter på mig hjälmen och drar iväg för att hinna före dom ut på den slingriga vägen.

När jag hade hunnit före dom stängde jag visiret och började gasa, men ser helt plötsligt en massa myror PÅ INSIDAN VISIRET.

Sedan öppnade och stängde jag visiret var 10 sek för att släppa ut en myra eller tio.

När jag kom till ett lämpligt ställe stannade jag och slet av mig hjälmen och sanerade den.

Jag lovar, en månad efter det nojjade jag om att det kändes som myror i hjälmen, jag hittade dock aldrig fler.

Normalt hänger hjälmen på bakblinkersen när jag går en sväng.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Nej, jag hänvisar till Nokias "droptest" för mobiltelefoner. Som görs från just 1,5m.
Accelerationen då en mobiltelefon landar tror jag inte är jämförbar med en hjälm. Det som bestämmer accelerationen vid landning från fritt fall från samma höjd är konstruktionens elasticitet. Jag tror en hjälm är betydligt mer elastisk än en mobiltelefon.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
De är påhittade siffror så klart. Jag har ju inte något labb med höghastighetskameror att mäta upp tid och deformation med. Det är ett exempel vilket jag antog var självklart.

Jo det fattade jag också. Min poäng var att dina exempelsiffror inte verkade vara särskilt verklighetstrogna. Ungefär som påståendet om 10k G för en hjälm med deformationszoner i 14km/h som jag inte köper.
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Accelerationen då en mobiltelefon landar tror jag inte är jämförbar med en hjälm. Det som bestämmer accelerationen vid landning från fritt fall från samma höjd är konstruktionens elasticitet. Jag tror en hjälm är betydligt mer elastisk än en mobiltelefon.

:tummenupp
 

AsuddenBurstOf

Icke Medlem
Gick med
4 Oct 2007
Ort
by
Hoj
1989
Vad tror ni om detta märke (tråd lyft)

Ja då har hjälmen ramlat ner från hojjen, rakt på nått hårt och vasst. Vad tro ni, bara skrota eller?
/Jeff
 

Bifogat

  • Arai.jpg
    Arai.jpg
    18.4 KB · Visningar: 132

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det inte hål ner till lamineringen(heter det så?)utan bara färgen som är skadad men coatingen hel så ska det vara ok som jag fått berättat för mig.
Känn,kläm och lyssna om det är konstiga krasande ljud,låter det bra så kör på.

Kolfiber dock=skrot.

Henrik
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
På crossen så kastar man ju hjälmen när man har vurpat riktigt hårt.
Jag har förbrukat 3-4hjälmar om jag inte minns fel. Det har varit hjälmar i 4000-5000kr klassen så inga skitsaker precis.
De små smällarna kunde man upptäcka genom att ta bort stoppningen och se sprickor på insidan, då var de slut. (Oftast såg man vart smällen var på utsidan och kunde då söka upp smällen.)
Gjort en riktig smäll, då var hela baksidan på hjälmen spräckt. Gick i 2 delar ca 1dm upp. Då man är glad att man har en schysst hjälm.

Men lite småvurpor tål dem ju, att tappa en hjälm som går i marken. Njeeee, beror ju iof på underlaget man jag tror nog de håller för det.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Kanske läge att skaffa en drulle försäkring.
Bra ifall man tappar hjälmen till den grad att man är tveksam om man har nåt skydd av den :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Från ett biltak ned på hårt underlag = skrot, alt kamouflera den till badboll och rulla den mot en miljöpartist eller motsvarande pack på stranden...
 

Ozzi

Guest
Alla ni som har nojja över tappade hjälmar, ni byter alltså kruka för ett stenskott också då?? :va
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
En liten fundering som jag har haft efter allt snack om vilken kraft hjälmen har när den slår i backen. Av allvarliga mc-olyckor dvs. dödfall och förtidpensionär etc. hur ofta är det hjärnan tar stryk av smällen eller man får spräckt skalle? Jag har trott att nacken, ryggen bäckenet etc. är det som är största orsaken till att man får ta ner skylten.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Alla ni som har nojja över tappade hjälmar, ni byter alltså kruka för ett stenskott också då?? :va

Ja hjälmen är lättare att byta ut än skallen =)

Sveriges vanligaste bil (brukar den kallas iaf) V70 är ca 1.5m hög.

Hjälmen väger 1.5kg för enkelhets skull.

Fallhastighet 19.5km/h (utan luftmotstånd/roation/energi medtagen i beräkning)

Borde då motsvara ett slag från en 1.5kg slägga i 19.5km/h.

Borde då motsvara ett bredsida från en 0.45kg hammare i 65km/h.

Skulle det kännas ok för dig att fortsätta använda den hjälmen för mc-körning? :va

Visst beräkningarna är inte helt hundra men det är sällan ett "tapp av hjälm situation" heller, tog hjälp med beräkningarna och hoppas de har blivit hyggligt korrekt.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag tänker såhär. Om jag klotar så kommer hjälmen att få ett antal smällar. innebär det då att efter den första så är hjälmen verkningslös när jag studsar runt i mitträcket???

Jag TROR att hjälmen tål att tappas utan att vara förverkad.

På crossen så kastar man ju hjälmen när man har vurpat riktigt hårt.
Jag har förbrukat 3-4hjälmar om jag inte minns fel. Det har varit hjälmar i 4000-5000kr klassen så inga skitsaker precis.
De små smällarna kunde man upptäcka genom att ta bort stoppningen och se sprickor på insidan, då var de slut. (Oftast såg man vart smällen var på utsidan och kunde då söka upp smällen.)
Gjort en riktig smäll, då var hela baksidan på hjälmen spräckt. Gick i 2 delar ca 1dm upp. Då man är glad att man har en schysst hjälm.

Men lite småvurpor tål dem ju, att tappa en hjälm som går i marken. Njeeee, beror ju iof på underlaget man jag tror nog de håller för det.

Det är skillnad på att vurpa och att tappa. när du klotar och slår i hjälmenså komprimeras det stötupptagande i hjälmen och det har ingen minnesefekt. utan är förbrukat.
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Ja hjälmen är lättare att byta ut än skallen =)

Sveriges vanligaste bil (brukar den kallas iaf) V70 är ca 1.5m hög.

Hjälmen väger 1.5kg för enkelhets skull.

Fallhastighet 19.5km/h (utan luftmotstånd/roation/energi medtagen i beräkning)

Borde då motsvara ett slag från en 1.5kg slägga i 19.5km/h.

Borde då motsvara ett bredsida från en 0.45kg hammare i 65km/h.

Skulle det kännas ok för dig att fortsätta använda den hjälmen för mc-körning? :va

Visst beräkningarna är inte helt hundra men det är sällan ett "tapp av hjälm situation" heller, tog hjälp med beräkningarna och hoppas de har blivit hyggligt korrekt.

Släpper du hjälmen rakt ner från 1.5m på foten så får du knappt ont, skulle jag släppa en järn-detalj på samma ställe skulle jag få ont.

Nog för att jag aldrig tappar min gathjälm, utan den byts när jag har varit i backen.
Crosshjälmen byter jag endast om jag kan upptäcka deformationer eller att det blivit svart en stund.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Från 1,5m fritt fall så utsätts den trots allt någon stans mellan 1.000-10.000g lite beroende på hur den landar.

Kommer inte ihåg dom exakta sifrorna nu men jag flexar fritt:) En hårdisk som välter mot en hård yta utstår "1000g" då den är stum en hjälm som släpps från 10 cm utsätts inte för 1000G. Förenklat och med helt fel värden men så att man kan förstå lite.
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
om skja tappa min hjälmk då ska vafemej mitt huvud varra inutti annars äre slöseri på hjlläm skulle jag säja!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top