nej nej,aldrig låta någon använda din hjälm eller använda lånad hjälm.
frigoliten anpassar sig till huvudet och blir riktigt dålig för snärtskador.
min hjälm har legat och hoppat i varenda sandfålla snart i sverige och jag lever fortfarande.
tappat den max 40 ggr och visst är det små lackskador på den men inte har det påverkat fibern.
det som går sönder är ju epoxin dessutom och den har ingen absorberingsfunktion,bara formfunktion.är epoxyn skadad synns det direkt på strukturen,är bara färgen borta är det okej.
samma måtto har de i försvarets riktlinjer för komposit,bara läst flygdelen och ubåtsdelen men samma sak.
så slutsats,skador igenom epoxin ner till första lageret väv ska vara okej men min egen gräns drar jag vid skador på epoxin,så byter jag.
det är svårt att göra de har jag märkt![]()
En lexan eller polykarbonathjälm klarar den smällen utan problem.
En komposithjälm är mer tveksamt.
Spricker den ska den bytas.
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |