Poll: Tappad hjälm skrotad hjälm?

Tappad hjälm Skrotad hjälm?


  • Antal röstningar
    0

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Har kraschat med min hjälm men använder den fortfarande. Så ruggigt konstigt konstruerade kan dem inte vara, när man läser om det förklarar dem det ungefär som en mumms-mumms-bakelse som blir förstörd från insidan.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
nej nej,aldrig låta någon använda din hjälm eller använda lånad hjälm.
frigoliten anpassar sig till huvudet och blir riktigt dålig för snärtskador.

min hjälm har legat och hoppat i varenda sandfålla snart i sverige och jag lever fortfarande.
tappat den max 40 ggr och visst är det små lackskador på den men inte har det påverkat fibern.
det som går sönder är ju epoxin dessutom och den har ingen absorberingsfunktion,bara formfunktion.är epoxyn skadad synns det direkt på strukturen,är bara färgen borta är det okej.
samma måtto har de i försvarets riktlinjer för komposit,bara läst flygdelen och ubåtsdelen men samma sak.
så slutsats,skador igenom epoxin ner till första lageret väv ska vara okej men min egen gräns drar jag vid skador på epoxin,så byter jag.
det är svårt att göra de har jag märkt:)

OK, då kör jag vidare ett par bandagar till med denna hjälm. Bara lacken som skrubbats bort.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hjälmen trillade för försa gången för några veckor sedan när ja hängde den på styret, för att speglarna var borta. Ble någon liten skrapa men inte en orsak att slänga hjälmen för.
 

Speedy_83

speedy
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Asmundtorp
Hoj
Cbr 600rr 03´
tappade min hjälm i förregår, gled ur handen bara. så sjukt irriterande. Grymt klumpigt!!!..blir köpa ny och ha den andra som reserv...
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Det är många handlare & diverse annat kunnigt folk som påstår att det ska bytas när man har tappat en hjälm , men finns det några tester/dokument som bevisar vad som kan hända ? eller är det bara ett sälj trick ?
 

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Norrort
Hoj
-98 Kawasaki ZX-6R (Såld), GSX-R1000 K5
Jag har lyckats med konststycket som beskrivs i trådstarten! Hade tagit bilen till garaget och skulle ut och köra, ställde hjälmen på biltaket medan jag plockar ihop andra grejer, sedan började det duggregna och jag ändrade mig... Tror ni att jag kom ihåg hjälmen på taket? Icke! Den åkte i backen när jag svängde runt för att komma från parkeringen, ingen aning om hur det lät när den slog i marken men jag tycker inte att skadan ser särskilt allvarlig ut. Jag använder den fortfarande, har inte klämt ordentligt på den ännu dock, ska göra det nästa gång jag har den i min hand. Det är en X-lite x701 om någon är intresserad, komposit har jag för mig.
Blir lite oroad när jag läser den här tråden, så det blir en ordentlig syning nästa gång jag har den i min hand.
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
En lexan eller polykarbonathjälm klarar den smällen utan problem.
En komposithjälm är mer tveksamt.
Spricker den ska den bytas.

Så är det! Håller med fullständigt! :tummenupp

En plast hjälm studsar vilket kanske inte är så skoj om man åker i backen!

En komposithjälm är gjord med ett innermaterial för att den inte skall studsa vid impact! Vilket innebär att när den väl åkt i marken är innandömet kört och förbrukat! Och då är det på egen risk om man fortsätter använda den!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top