nej nej,aldrig låta någon använda din hjälm eller använda lånad hjälm.
frigoliten anpassar sig till huvudet och blir riktigt dålig för snärtskador.
min hjälm har legat och hoppat i varenda sandfålla snart i sverige och jag lever fortfarande.
tappat den max 40 ggr och visst är det små lackskador på den men inte har det påverkat fibern.
det som går sönder är ju epoxin dessutom och den har ingen absorberingsfunktion,bara formfunktion.är epoxyn skadad synns det direkt på strukturen,är bara färgen borta är det okej.
samma måtto har de i försvarets riktlinjer för komposit,bara läst flygdelen och ubåtsdelen men samma sak.
så slutsats,skador igenom epoxin ner till första lageret väv ska vara okej men min egen gräns drar jag vid skador på epoxin,så byter jag.
det är svårt att göra de har jag märkt
En lexan eller polykarbonathjälm klarar den smällen utan problem.
En komposithjälm är mer tveksamt.
Spricker den ska den bytas.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |