Poll: Tappad hjälm skrotad hjälm?

Tappad hjälm Skrotad hjälm?

• Antal röstningar
    0

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Det man sett som fungerar som stötdämpande material i hjälmar är oftast frigolit.
Lite mer avancerade hjälmar har riktigt styv och kompakt frigolit.

Finns det fler sorters material i hjälmar som används till att dämpa smällen , istället för frigolit ??

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Fast man sågar och har sönder hjälmskalet i fyra delar så spelar det nästan ingen roll - bara frigoliten inne i hjälmen är hel.

Det kan bli bättre och det kan bli sämre.

Det finns vissa undantag från detta.

*Om en med totalsprucken hjälm glider med huvet mot en kant
just där sprickan är så kan kanten slå sönder frigoliten och paja hjärnan - men eftersom föraren redan kör mc så är den pajad från första början. - no probs

*Fall i ganska hög hastighet med hel hjälm.
Skalet studsar vid anslaget,föraren börjar och glida och stannar sen.
Det stöddiga skalet som var helt gav studsade så kraftigt så det blev nackskador.

Ett sprucket börjar inte och studsa.
Jmf med en en punkterad fotboll - frigoliten gör jobbet inne i hjälmen - och det håller ihop frigoliten vid en vurpa.

Nu är det inte sagt att en cykelhjälm ihophållen av band är bättre
i alla lägen . ett helt skal kan vara värdefullt.

*knallar i väg o köper aktier i diverse hjälmtillverkare"

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Hjälmens skal ska ju sprida kraften över ett större område... alltså inte bara materialet inuti som gör allt jobb.

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Så är det - folk blir blåsta på stålar hela tiden....:D
- det får en att tro att
dessa hjälmförsäljare även säljer magnetdidlos att dra upp i röven för att skydda för strålning från Uranus och Pluto

Vafan, menar du att dom inte funkar :va
Å jag som tjöpte 2

Ozzi

Guest
Nej nej, jag har aldrig tappat den men har nog "fallit" för skrämsel propagandan att hjälmen kan bli försvagad av det så som jag skrev jag har aldrig under mina snart 20 år som MC förare lagt hjälmen över markhöjd så har heller aldrig tappat hjälmen.

Varför jag frågade var just det du säger dock. Har sett folk tappa sina hjälmar ofta. Alltså som du säger har tappat samma hjälm flera ggr, undrar mest om hjälmen verkligen skyddar lika bra om det händer något eller om fibrerna har börjat ge sig.
Men kanske man är lite för rädd om hjälmen, kommer dock fortsätta ha hjälmen på backen :)

Hur gör du när du bär hjälmen...går du med krökt rygg då?:rolleyes:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
OM en hjälm skulle vara så dålig att den försämras av ett fall från 1-1,5m, så skulle jag genast allvarligt oroad.

Den dagen man åker i backen med huvudet före så är jag tämligen säker på att huvudet kommer att slå i flera gånger. Självklart tar första smällen mest energi. Men den skulle inte bli obrukbar till nästa smäll 1 sekund senare.

Som tidigare sagt. Det är först när det är ett huvud i hjälmen som den "frigoliten" komprimeras.

Mats

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag åker omkring med en 7 år gammal hjälm som jag har tappat några gånger, jag har ingen aning om den är sämre nu än när den var ny men sen tänker jag inte krascha heller :näsblod
Crosshjälmen har jag kraschat rejält med 2ggr men även den får hänga med ett tag.
Jag har inte gått på "myten" om tappade hjälmar men vill man vara på den säkra sidan så köper man en ny. Jag är så snål så jag struntar i den just nu...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har inte råd att byta hjälm varje gång jag tappar den.

(otroooligt klumpig...)

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
OM en hjälm skulle vara så dålig att den försämras av ett fall från 1-1,5m, så skulle jag genast allvarligt oroad.

Den dagen man åker i backen med huvudet före så är jag tämligen säker på att huvudet kommer att slå i flera gånger. Självklart tar första smällen mest energi. Men den skulle inte bli obrukbar till nästa smäll 1 sekund senare.

Som tidigare sagt. Det är först när det är ett huvud i hjälmen som den "frigoliten" komprimeras.

Mats

Från 1,5m fritt fall så utsätts den trots allt någon stans mellan 1.000-10.000g lite beroende på hur den landar.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Själv köpte jag åtta nya hjälmar förra året p ga stenskott i 120 km/h.

Not!

Från 1,5m fritt fall så utsätts den trots allt någon stans mellan 1.000-10.000g lite beroende på hur den landar.

Då får du nog räkan om eller ge mig lösning här.

Du pratar dessutom om en spridning med faktor 10.:va

Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08

Not!

Nej, jag hänvisar till Nokias "droptest" för mobiltelefoner. Som görs från just 1,5m.

SpaceAce

Azzazzin
Gick med
30 Jun 2008
Hoj
1 st. R1 -09 gata, 1 st. R1 -09 bana
Fick du 8 stenskott på hjälmen på ett år??
Har själv kört i 10 år o aldrig fått ett stenskott på hjälmen
vad ja vet iaf.
Du måste ha världens backflyt i sånna fall...
Tappad hjälm=köpt hjälm eller va de nu brukar stå i affärerna
är ju bara en hint till kunderna o ta de lugnt me hjälmarna.
Tror nog dom håller för mer än o tappas en gång från en meter typ...

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Nej, jag hänvisar till Nokias "droptest" för mobiltelefoner. Som görs från just 1,5m.

Vid vilken hastighet träffar ett föremål marken om det faller fritt från 150 cm?
Räknat på en gravitationskraft avrundat till 10m per sekundkvadrat.

En G-kraft på 10000G oavsetten fallhöjd på x meter fixar inte en hjärna på långa vägar kan jag misstänka. Jag är inte neurolog så jag vet inte utan det är mina lekmannamässiga gissningar på fysiologi som kommer fram i detta stycke.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Vid vilken hastighet träffar ett föremål marken om det faller fritt från 150 cm?
Räknat på en gravitationskraft avrundat till 10m per sekundkvadrat.

En G-kraft på 10000G oavsetten fallhöjd på x meter fixar inte en hjärna på långa vägar kan jag misstänka. Jag är inte neurolog så jag vet inte utan det är mina lekmannamässiga gissningar på fysiologi som kommer fram i detta stycke.

Typ 14km/h

Nej det tror inte jag heller en hjärna klarar. Därför har man hjälm. Att hjälmen utsätts för dessa krafter är inte samma sak som att huvet gör det. Det beror på hur snabbt något stannar. Ju mindre deformations zon desto fler g. Ska du stanna en massa på 1,5kg som kommer med 14km/h och de bromsas upp på 0,001s under en sträcka av 0,001m så blir det många g. Ditt huvud tex kanske deformerar 10 eller 100ggr mer än hjälmen varför också retardationen faller med lika mycket.

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
Sku jag tappa min hjälm sku ja nog inte köpa ny, för som någon tidigare nämnde pallar dom inga för ett fall på 1,5 meter så hur klarar dom sig när man lägger ner i 100-200 km/h?? Men blir de synliga skador så de börjar de väl nli dags...

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Typ 14km/h

Nej det tror inte jag heller en hjärna klarar. Därför har man hjälm. Att hjälmen utsätts för dessa krafter är inte samma sak som att huvet gör det. Det beror på hur snabbt något stannar. Ju mindre deformations zon desto fler g. Ska du stanna en massa på 1,5kg som kommer med 14km/h och de bromsas upp på 0,001s under en sträcka av 0,001m så blir det många g. Ditt huvud tex kanske deformerar 10 eller 100ggr mer än hjälmen varför också retardationen faller med lika mycket.

Utveckla gärna var siffrorna 0,001s och 0,001m kommer ifrån. 1ms är väldigt kort stund och 1mm deformation känns väldigt lite.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Låt oss säga att 10.000 G stämmer.
Kraften på hjälmen [F] blir alltså 10 000 m/s^2 x 14 N = 140 000N.
Sedan är trycket [P] = F/A. Där jag tar en area ur luften, men ca 5 x 5 cm = 0.0025m^2.
P=140 000/0.0025= 560 x 10^6 N/m^2. Alltså 560 Meganewton/m^2.

Nånting säger mig att det inte stämmer.

Om en tjej med stilletklackar ställer sig på någons tå med ena klacken och hela sin vikt, vilket är tillräckligt för att bryta en tå, så utsätts den för trycket P=6 x 10^6 N/m^2 om hon väger 60 kg och A=1x1cm.

Hjälmen utsätts alltså för nästan 100 ggr så mycket tryck som det krävs för att knäcka en tå.

Last edited:

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Verkar ju som om vissa byter hjälm om dom råkat lagt en skit i hållet hjälem ligger åt.

Seriöst, det är nog rätt lugnt att andvända en hjälm man tappat om det inte var från 2-3 meter man tappade den och den fick spräckt plast eller stora märken.

Fan ni kanske ska börja försäkra era hjälmar. Byter ni hjälm när ni får en humla på hjälmen i farter över 150km/h också, för det blir ju en rätt fin smäll ?

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Utveckla gärna var siffrorna 0,001s och 0,001m kommer ifrån. 1ms är väldigt kort stund och 1mm deformation känns väldigt lite.

De är påhittade siffror så klart. Jag har ju inte något labb med höghastighetskameror att mäta upp tid och deformation med. Det är ett exempel vilket jag antog var självklart.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
I ungdomen åkte jag med en sån där skinnhuva och airgoogles. Jag är hel säker på att även en tappad modern hjälm skyddar bättre än det.

Not!

År du säker på att du inte glömt att ta på hjälmen vid något av stenskotten ?

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...