Poll: Tappad hjälm skrotad hjälm?

Tappad hjälm Skrotad hjälm?


  • Antal röstningar
    0

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Om en hjälm skulle spricka av att bli tappad på marken, då vet i fan om jag vill ha den på mig om jag trillar...

Man ska nog inte bowla med sin nya Arai för skojs skull, men nog håller den för att bli tappad. Nu ser jag till att aldrig tappa min, men händer det så händer det.
 

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600 1996
Låt oss ta fram formlerna som vi lärde oss i skolan för lite överslagsberäkning:

W = m*g*h

W = (m * v * v) / 2

Där m är vikten i kg
Där g är gravitationen 9.81
Där h är höjden i meter
Där v är hastigheten i meter per sekund

Där 3,6 är omräkningsfaktorn från km/h till meter per sekund.

Om vi antar att vi tappar en hjälm (1,3 kg) från 1,5 ms höjd får vi:

W = m * g * h

W = 1,3 *9,81 * 1,5

W = 19 Joule

Antag nu att vi stoppar in huvudet i hjälmen och låter den färdas med olika hastigheter innan den slår i något hårt. Huvudet väger 2,2 kg och hjälmen 1,3 kg och hastigheten är 5 km/h.

W = m * v * v / 2

W = 3,5 * (5/3,6) * (5/3,6) / 2

W = 3 Joule


3 Joule vid 5 km/h
14 Joule vid 10 km/h
30 Joule vid 15 km/h
54 Joule vid 20 km/h
84 Joule vid 25 km/h
122 Joule vid 30 km/h
165 Joule vid 35 km/h
216 Joule vid 40 km/h
273 Joule vid 45 km/h
338 Joule vid 50 km/h

Vad säger då beräkningen ovan? Jo, om huvudet slår i något hårt i 12 km/h så motsvarar det samma energi som när man tappar hjälmen från 1, 5 m höjd.

Notera också att vi har monterat bort resten av kroppen från hjälmen i denna beräkning, hur man nu gör det i verkligheten.

Nu är det i och för sig sällan som det tar tvärstopp när man krockar, men det känns som att det finns mycket större risker att oroa sig för när man kör motorcykel än om man har tappat hjälmen från styret.

Jag har tappat mina plasthjälmar massor med gånger och de har fungerat när jag har kört om kull och slagit i huvudet, och om det skulle vara så farligt att tappa hjälmen kan man fundera på hur grabbarna i MotoGp vågar fortsätta att tävla när de har vurpat och MC fortfarande har motorn igång.
 
Last edited:

AsuddenBurstOf

Icke Medlem
Gick med
4 Oct 2007
Ort
by
Hoj
1989
Det är en kolfiber

Är det inte hål ner till lamineringen(heter det så?)utan bara färgen som är skadad men coatingen hel så ska det vara ok som jag fått berättat för mig.
Känn,kläm och lyssna om det är konstiga krasande ljud,låter det bra så kör på.

Kolfiber dock=skrot.

Henrik

Det är bara lacken som är borta. Och ja, det är en kolfiber hjälm.
(ska försöka ta en bättre bild, med macro typ)
/Jeff
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är bara lacken som är borta. Och ja, det är en kolfiber hjälm.
(ska försöka ta en bättre bild, med macro typ)
/Jeff

Kan ha missuppfattat det här med kolfiber=skrot om man tappar den,är bara vad jag hört.
Tycker själv det låter ömtåligt men törs inte säga annat utan mer kunskap om det.

Om du klämmer lite på hjälmen och hör krasande ljud så kan det vara en spricka,om det är ok eller inte att åka med är inget jag kan svara på utan det är Du själv som måste ta det beslutet.

Personligen skulle jag köra med den om det bara var färgskada och det inte låter konstigt om man klämmer lite på den men det är jag det,är inte den som oroar mig i onödan.

Kan du inte under körning släppa att hjälmen varit i backen så blir det en belastning för dig oavsett om den är lika bra som ny och då är det lika bra att byta,allt som tar fokus från körningen är anledningenen till att du ska ha hjälm på när du åker ut och är det hjälmen i sig så byt.

Henrik
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Är det så, kanske värt att kolla upp. Vad går det under för försäkring då tro? Nån drulle tror jag inte jag har.

Nja att det alltid är så är väl kanske inte hela sanningen men jag har tillägg på hemförsäkringen = allriskförsäkring och den är ganska vattentät, sk drulleförsäkring. Bara plugga på villkoren på ditt hemförsäkringsbolags hemsida.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Släpper du hjälmen rakt ner från 1.5m på foten så får du knappt ont, skulle jag släppa en järn-detalj på samma ställe skulle jag få ont.

Nog för att jag aldrig tappar min gathjälm, utan den byts när jag har varit i backen.
Crosshjälmen byter jag endast om jag kan upptäcka deformationer eller att det blivit svart en stund.

Jo men vad säger det? 1.5kg hjälm tror jag känns skapligt på foten men visst träffar den de mjukare delarna ovanpå foten så gör det väl inte jettteont. Skillnaden är dock att foten flexar, det gör inte asfalten nämnvärt.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Fasen bara att maila Mythbuster ju! Hade varit en intressant nöt för dem att knäcka en gång för alla....

Jag behåller hjälmen. Ni som byter är ni lika försiktiga på alla områden i era liv? Cyklar ni utan hjälm tex?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Fasen bara att maila Mythbuster ju! Hade varit en intressant nöt för dem att knäcka en gång för alla....

Jag behåller hjälmen. Ni som byter är ni lika försiktiga på alla områden i era liv? Cyklar ni utan hjälm tex?

Hell no! Min cykelträning är farlig.
 

Bifogat

  • tra5.jpg
    tra5.jpg
    12.7 KB · Visningar: 79
  • tra4.jpg
    tra4.jpg
    13.5 KB · Visningar: 80
  • tra1.jpg
    tra1.jpg
    48.3 KB · Visningar: 97
  • tra2.jpg
    tra2.jpg
    46.3 KB · Visningar: 90
  • tra3.jpg
    tra3.jpg
    55 KB · Visningar: 82

miQ

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Regn
Hoj
9 år fyllda
Tappad hjälm är inga problem. Skulle bli dyrt att byta varje gång :huvet

Såg ett videoklipp på nätet, tror det var förra året, där någon tidning/tv-program/något i den stilen snackade om hjälmar. De hade med chefen för Arai och frågade honom om tappade hjälmar då de hade fått in mycket frågor om det. Hans svar var att det inte är några problem.
Han förklarade att så länge det inte är någon massa(huvud) i hjälmen som tar emot smällen så flexar det bara.
Även något svagt minne av något test där det sågar isär hjälmar efter fall från olika höjd, kommer ej ihåg om det var i samma program.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Sen kan man ju se det så här också:

Har man som motto att ha låg tolerans för sin hjälm och eventuella missöden med den så är man troligtvis en smula försiktigare, iaf om man ska tro uttalanden i denna tråd :tummenupp De som inte har för avsikt att byta sin hjälm när de tappat den har då tappat den eller liknande femtioelva ggr. Har tre mc-hjälmar, tappade är dom inte heller.
 

Wivi

Utanlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Ja
Hoj
(-80, Honda CB 650 R I P) Honda VFR 800 FI
Helt ärligt (utan och begripa ett s-t om kolfiber)......om en hjälm spricker av ett fall från 1-1,5 m (utan skalle i) så måste det väl vara en riktig dålig hjälm!!????

En resväska håller bättre!!! (Och då pratar vi polypropylen, polykarbonat och äv ABS).

"Tappade" själv min sprillans nya hjälm (á 3.500:) från ca 60-70 cm höjd - den landade på visiret som blev repigt. Köpte ett nytt visir som inte var "billigt" direkt.....
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Vurpade med min hjälm i sommras, skrubbade den lite. Kommer köra den på bana igen i helgen med livet som insats... Kanske får låna en hjälm av någon bekant istället...
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Borde inte svara efter som att jag bara skummat tråden, men kan inte låtabli.

För mig är hjälmen är en slitvara som byts med 2-3års intervall oavsett om man tappar den eller ej.

Är naturligtvis rädd om hjälmen men skulle I N T E köpa ny bara för att den åker i backaen nån gång då och då. LÄGG AV.

Det är fettproduktionen från mitt huvud som tar kål på hjälmarna inte de fåtal marksyningar de får. (måste byta kuddvar 2ggr/vecka).:D
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
En lexan eller polykarbonathjälm klarar den smällen utan problem.
En komposithjälm är mer tveksamt.
Spricker den ska den bytas.

Kan jag hålla med om:tummenupp Men som sagt kompsit och glasfiber är det mer tveksamt även om det bara är 13-1500g det rörsig om. Microsprickor!!!!:huvet Dessa är MYCKET styvare i ytstrukturen och vid små skador i denna kan den mycket enkelt mer LR mindre kollapsa.:gnissla Eststern/epoxin är en bärande del i konstuktionen, och när denna skadas lite reduceras hållfastheten väsentligt. Detta fick jag beskrivet utav en båtbyggare!!! Han byggde på sin tid F1-båtar
Utifrån hans förklaring så kan man nästan säga att hjälmar är ENGÅNGS artiklar. Självklar drabbas även hjälmar av ÅLDERDOM "plast"hjälmarna åldras snabbare än komposit d:eek: Vid normal användning kan man räkna med omkr.5 år på "plastisar" å OTAPPADE komposit 7-8år. livslängderna e' jante 100 på men det är vad "experterna säjer
Tappad hjälm bör bytas snarast, vicke fall om det rör sig om glasfiber/kompposit. Skrämsel propaganda????? Näeh, varför chansa:mattias Låt inte snålheten bedra visheten/säkerheten

Kunkel
 
Last edited:

Snöstorm

Sponsor
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Norrland
Hoj
Honda
en norsk och en svensk slog vad om vad som var säkrast hjälm eller luva
norsken släppte ut sin toppluva från 1000m höjd
resten kan ni räkna ut själv
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Vurpade med min hjälm i sommras, skrubbade den lite. Kommer köra den på bana igen i helgen med livet som insats... Kanske får låna en hjälm av någon bekant istället...

nej nej,aldrig låta någon använda din hjälm eller använda lånad hjälm.
frigoliten anpassar sig till huvudet och blir riktigt dålig för snärtskador.

min hjälm har legat och hoppat i varenda sandfålla snart i sverige och jag lever fortfarande.
tappat den max 40 ggr och visst är det små lackskador på den men inte har det påverkat fibern.
det som går sönder är ju epoxin dessutom och den har ingen absorberingsfunktion,bara formfunktion.är epoxyn skadad synns det direkt på strukturen,är bara färgen borta är det okej.
samma måtto har de i försvarets riktlinjer för komposit,bara läst flygdelen och ubåtsdelen men samma sak.
så slutsats,skador igenom epoxin ner till första lageret väv ska vara okej men min egen gräns drar jag vid skador på epoxin,så byter jag.
det är svårt att göra de har jag märkt:)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Världens säkraste hjälm kommer från världskriget ;) klarar den ett helt krig ska den no fan palla lite asfalt :)

Samma här med hjälmar, jag har vart i backen ett antal gånger med samma hälm i över 10år, undra hur den mår :D vill jag hälst inte grubla på, grublar mer på att hojen ska transportera mig från pungt A till B, hälst så snabbt som möjligt, mindre tid på väg spar liv :D
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
jensobert in da house:
känns som att dom som säljer hjälmar har detta som bästa säljtrick


Vet inte om en seriös hjälmnasare använder sig av det som säljtrick, som många påpekat är det det stötupptagande materialet (frigloit som oftast) som är det känsligaste i en hjälm, har man slagit kolan i backen med hjälmen på JA då ska den inte användas mer den har gjort sitt i stötupptagning och ofta är skalet även det försvagat. Tappar men hjälmen kan man ganska lätt konstatera om skadan är så allvarlig att den bör bytas, som någon sa tål en plasthjälm sådana skador bättre än en carbon/kevlar/glasfiber som faktiskt kan få sprickor eller flisor utslagna ur skalet och då tycker jag att den inte ska användas mer men som sagt en bedömningsfråga....

DP says: En av mina hjälmhyllor i garaget gav upp och spred ut ett 10-tal krukor på golvet men ingen så skadad att den gick i sopen...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top