Låt oss ta fram formlerna som vi lärde oss i skolan för lite överslagsberäkning:
W = m*g*h
W = (m * v * v) / 2
Där m är vikten i kg
Där g är gravitationen 9.81
Där h är höjden i meter
Där v är hastigheten i meter per sekund
Där 3,6 är omräkningsfaktorn från km/h till meter per sekund.
Om vi antar att vi tappar en hjälm (1,3 kg) från 1,5 ms höjd får vi:
W = m * g * h
W = 1,3 *9,81 * 1,5
W = 19 Joule
Antag nu att vi stoppar in huvudet i hjälmen och låter den färdas med olika hastigheter innan den slår i något hårt. Huvudet väger 2,2 kg och hjälmen 1,3 kg och hastigheten är 5 km/h.
W = m * v * v / 2
W = 3,5 * (5/3,6) * (5/3,6) / 2
W = 3 Joule
3 Joule vid 5 km/h
14 Joule vid 10 km/h
30 Joule vid 15 km/h
54 Joule vid 20 km/h
84 Joule vid 25 km/h
122 Joule vid 30 km/h
165 Joule vid 35 km/h
216 Joule vid 40 km/h
273 Joule vid 45 km/h
338 Joule vid 50 km/h
Vad säger då beräkningen ovan? Jo, om huvudet slår i något hårt i 12 km/h så motsvarar det samma energi som när man tappar hjälmen från 1, 5 m höjd.
Notera också att vi har monterat bort resten av kroppen från hjälmen i denna beräkning, hur man nu gör det i verkligheten.
Nu är det i och för sig sällan som det tar tvärstopp när man krockar, men det känns som att det finns mycket större risker att oroa sig för när man kör motorcykel än om man har tappat hjälmen från styret.
Jag har tappat mina plasthjälmar massor med gånger och de har fungerat när jag har kört om kull och slagit i huvudet, och om det skulle vara så farligt att tappa hjälmen kan man fundera på hur grabbarna i MotoGp vågar fortsätta att tävla när de har vurpat och MC fortfarande har motorn igång.