POLL: Varför åker du inte och kollar RR-tävlingar?

Jag åker inte på RR-tävlingar för att:

• Antal röstningar
    0

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
Var på stcc mantorp 2009 tror jag det var, fick sån huvudvärk av ljudet, inte från hojarna utan från högtalaren som överröstade hojarna x3, fast man hörde ändå inte vad de sa.
Jävligt trist var det, massa jävla trista bilar sen kördes typ 6 varv superbike innan det rödflaggades.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Det jag undrar över är

1) Måste man köpa biljetter innan eller går det bra att dyka upp och betala på plats ?

2) Hur länge innan behöver man komma dit?

3) Vad gäller för Lördagen och vad gäller för Söndagen?

Är det såhär:
Lördag = diverse kval, tider 09:00 - 12:35
Söndag = diverse tävlingar, tider 13:25 - 16:20

Har jag tolkat det rätt?

Har aldrig varit och sett på RR så det skulle ju kunna vara kul. :)

1) Du betalar på plats vid grinden :tummenupp

2) Du kommer den tiden du är intresserad av att komma :tummenupp

3) Under både lördag & söndag gäller samma tidsschema. Kval på förmiddagen och tävling på eftermiddagen.

Schema för Lördag & Söndag:

09.00-09.20 Junior Cup (kval)
09.25-09.55 SST 600 (kval)
10.05-10.35 125 GP (kval)
10.45-11.15 Nordic SB (kval)
11.25-11.55 Rookie 1000 (kval)
12.05-12.35 Rookie 600 (kval)
13.25 Junior Cup (tävling)
14.00 SST 600 (tävling)
14.35 125 GP (tävling)
15.10 Nordic SB (tävling)
15.45 Rookie 1000 (tävling)
16.20 Rookie 600 (tävling)

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
körde mitt livs första real roadracing race förra helgen i tjeckien.det är helt klart det bästa arrangemanget i min roadracing karriär.
i depån fanns ex antal matställen+öl tält. racet var gratis för publiken dock kostade de lite att komma in i depån men där va det fullt me publik.
å vilket bemötande man fick när man kom ner på kvällen helt otroligt de fixade mat trots att de egentligen inte var öppet.

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Det är för låg ljudnivå. Inte så mycket motorupplevelse som tex dragracing.

:tummenupp

Min licens har jag låtit gå ut och det blir mindre och mindre trackdays för min del dessutom. Ljudnivån är en stor beståndsdel för mitt racingintresse iaf.

Kan tyckas löjligt, Men ljudet av maxade motorer ger mig ståpäls.
Och när jag går på RR i sverige blir det sällan ståpals längre.

Som förare är det mindre viktigt i ett race, Men nu pratar vi som sagt om att åka och TITTA/LYSSNA på racing. Avsaknaden av ljud suger !!!

Inget som TS och andra entusiastiska utövare kan ändra på tyvärr, Så mitt inlägg kanske är meningslöst ur den synvinkeln. Men ändock en del av förklaringen till lite publik för vissa.

mvh

joe hill

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
Big Red Pig
Re: Jörgens nattliga inlägg som nu tagits bort.
Synd att du tog bort inlägget. Jag tyckte du hade en riktigt bra åsikt. Din analys av målgruppen instämmer jag verkligen med. Och det är nog inte alls dumt om SVEMO och RR arrangörer/klubbar skulle fundera lite över det du skrev. Putsa gärna lite på inlägget men lägg upp det igen:tummenupp

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag och en kompis var till Falkenberg igår och tittade.
När de skulle ha extra betalt för att sitta på läktaren så struntade vi i det och gick runt istället, tycker faktiskt att vi fick en bättre upplevelse då.
Man kan ju gå nästan vart man vill ju.

Missade de första kvalen, men under Nordic SB stod vi i depån.. Man hör hur alla hojarna ylar förbi. Det är lite som att vara på konsert, där man inte bara hör musiken, utan även känner basgångarna. Här kunde man verkligen känna vibrationerna från hojarna som dundrar förbi. Alla körde fort men när det kommer någon som vrider på lite extra kunde man riktigt känna farten när de swishar förbi. I början stod man bara och flina för det var sån känsla. Men efter ett tag blev man lite lomhörd och gick och titta på andra ställen.
Kunde som sagt stå lite var man ville så man kunde variera lite var man ville stå.
Kan gå förbi förarnas tält och titta och snacka lite om man vill.

500px-Falkenbergs_Motorbana_%28Sweden%29_track_map.svg.png

Jag kan inte namnen på de olika sektionerna på Falkenbergs motorbana, men när det sen var race i Nordic SB så stod vi ungefär vid 4:an på ovanstående bild. Det var en Ducce som när den kom förbi och inte hade andra hojar bakom sig så kunde man höra den brööööla ända till den svänger runt vid 8:an.

Ni som inte tycker det låter något?? Är ni döva eller går ni på crack eller ? :confused:

Eller ni kanske sitter i er bil på parkering och tittar någonstans där ni kan få en liten glimt av någon hoj någonstans?

Vi som gick runt lite grann, på vissa ställen hade vi inte kunnat komma mycket närmare hojarna utan att gå ut och ställa oss på banan.

Något jag blev förvånad över var skillnaden ljudmässigt mellan Junior Cup och 125 GP.
I Junior Cup så var det väldigt tydligt att det var små 2-taktare som blåste förbi (det är väl 125:eek:r ?)
Men i 125 GP lät de ungefär som större hojar när de dundrade förbi, när racet var klart och de sakta rullade in mot depå området så var det ganska tydligt att det inte var några 600:eek:r eller 1000 kubikare. Men som sagt när de drog förbi i full fart lät de inte alls som Junior Cup hojarna.
Hur kommer det sig ?

Sen är det klart att om man har någon släkting eller nära vän som kör som man kan heja på så är det väl en sak. Men om man inte har någon direkt koppling till någon av förarna eller koll på vilka de är så man inte bryr sig om vem som kommer på vilken placering så blir det mest samma samma.
Så vi kom väl ungefär när det var 125GP kval och åkte hem när det var Rookie 1000 race och var nöjda med det.
Men vi hade en trevlig dag. :tummenupp
Tack till er som körde och de som snackade med oss. :)

På eftermiddagen nära 4:an på ovanstående karta så hade någon parkerat en fin naken Honda CBX. Är det någon här på SH som har den?
:samåkning ?

Har sett youtube klipp och så, men skulle gärna höra en sån live!

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Något jag blev förvånad över var skillnaden ljudmässigt mellan Junior Cup och 125 GP.
I Junior Cup så var det väldigt tydligt att det var små 2-taktare som blåste förbi (det är väl 125:eek:r ?)
Men i 125 GP lät de ungefär som större hojar när de dundrade förbi, när racet var klart och de sakta rullade in mot depå området så var det ganska tydligt att det inte var några 600:eek:r eller 1000 kubikare. Men som sagt när de drog förbi i full fart lät de inte alls som Junior Cup hojarna.
Hur kommer det sig ?
Därför att JR-Cup hojarna är gatcyklar som därmed är tysta och körs original.
125GP är renodlade racehojar som de som körs i 125GP-VM och därför mycket mer trimmade och låter mycket mer.

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Ni som inte tycker det låter något?? Är ni döva eller går ni på crack eller ? :confused:

Hahaha, Nä, inget crack för min del. Jag älskar den formuleringen dock. Kör med den själv ibland.

Det låter som att du inte varit på WSBK, Motogp, F1, Sko uno m mm ?
Du skulle märka en viss skillnad mot vad du nyss hört. jag lovar.

Men men, Alla har vi våra referensvärden. Jag tycker det är toppen att du gillade vad du hörde ! Det räcker dock ej för mig längre. ajajaj !

Mvh

Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Synd att jag inte såg detta innan!
Biljetter finns att köpa på plats.
Kom när du vill, gärna med lite tid innan racen så du hinner gå runt i depån och kika.
Ja kval på förmiddagen och race på efm brukar det vara.
Hoppas du åkte dit ändå! :tummenupp
Har inte läst igenom hela tråden, så jag ber om ursäkt om jag missat något.
Men jag funderar att åka till Falkenberg i helgen, verkar bli bra väder på Lördag.

På:
http://www.falkenbergsmotorklubb.nu/

Såg jag detta:
----------
Entre Scandinavian Open /SM Roadracing
21-22 MAJ 2011 på Falkenbergs Motorbana
Lördag 150:-/st
Söndag 150:-/st
Helgbiljett 250:-/st
Läktare 50:-/st /dag
----------

och

----------
Lördag o Söndag 21 - 22 Maj
KVAL
Junior Cup 09.00-09.20
SST 600 09.25-09.55
125 GP 10.05-10.35
Nordic SB 10.45-11.15
Rookie 1000 11.25-11.55
Rookie 600 12.05-12.35

TÄVLING (ca: tider)
Junior Cup 13.25
SST 600 14.00
125 GP 14.35
Nordic SB 15.10
Rookie 1000 15.45
Rookie 600 16.20
----------

Det jag undrar över är

1) Måste man köpa biljetter innan eller går det bra att dyka upp och betala på plats ?

2) Hur länge innan behöver man komma dit?

3) Vad gäller för Lördagen och vad gäller för Söndagen?

Är det såhär:
Lördag = diverse kval, tider 09:00 - 12:35
Söndag = diverse tävlingar, tider 13:25 - 16:20

Har jag tolkat det rätt?

Har aldrig varit och sett på RR så det skulle ju kunna vara kul. :)

Edit: Såg att du skrev att du var där. KUL!:tummenupp

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Re: Jörgens nattliga inlägg som nu tagits bort.
Synd att du tog bort inlägget. Jag tyckte du hade en riktigt bra åsikt. Din analys av målgruppen instämmer jag verkligen med. Och det är nog inte alls dumt om SVEMO och RR arrangörer/klubbar skulle fundera lite över det du skrev. Putsa gärna lite på inlägget men lägg upp det igen:tummenupp

Jag kände att jag inte hade energin att försvara/debattera inlägget. Och då var det bäst att ta bort det innan det träffade fläkten sas. Så jag ångrar inte inlägget, men jag har inte orken att backa upp det.
Såg din pluspoäng

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad stod det...?

Det var främst jämförelser till två mer publikdragande motorsporter, dragracing och speedway, och varför jag tror de tycks gillas mer av den svenska motorpubliken jmf med RR. Jag har inte inlägget sparat

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Alldeles för fula paraplyflickor i Sverige helt enkelt.

Nej, men det är ärligt talat ganska så tråkigt och könlöst att kolla på. För sterilt och organiserat kring regelverket vilket gör det så mycket tråkigare än vad det borde vara.
Fri trimning och lite vartgupp på rakorna och lösgrus i kurvorna och jag skulle åka omedelbart bums och kolla på det.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
En fråga som kanske inte hör hemma här men i såna fall får ni plocka bort den: Finns det tävlingar på för mc på gocartbana i Sverige? Typ motarder eller nåt?

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Avståndet helt klart, förr kunde man åka 30 mil enkel för att glo lite tävlingar men nuförtiden känns de som att avståndet är för långt.

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Det var främst jämförelser till två mer publikdragande motorsporter, dragracing och speedway, och varför jag tror de tycks gillas mer av den svenska motorpubliken jmf med RR. Jag har inte inlägget sparat
Ok, hade varit intressant att läst det...:krama

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Innan jag började med bankörning och sedan Roadracing så har jag kört sporthoj på gata i många år.

Och då hade jag ingen aning om att det fanns roadracingtävlingar regelbundet i Sverige. Och åkte inte på någon tävling alls. Trodde det var något som hände typ 1 gång om året och ansåg det omöjligt att pricka in och brydde mig inte.

När jag körde som rookie så var jag ju redan på tävlingarna SO/SM. Och gillar att kolla på många av klasserna.
STCC åkte jag till kanske en gång på flera år för att se eliten. Men i övrigt gillar jag inte bilsporter och det var bara ett race motorcyklar.

Nu när jag kört ProSuperbike 2 år, så åker jag inte till SO/SM för att eliten inte kör där. Och jag åker inte till STCC för att det bara är 13 startande motorcyklar och resten av dagen är det bara bilar. Och det är inte värt att åka 60-100 mil för att se det.

SM/ProSuperbike på Anderstorp åkte jag till. Och trots flera svagheter i arrangemanget så tyckte jag det var roligt.

Kommer nog åka dit nästa år igen om det blir så.

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
Har lite för långt att åka...
När jag har möjlighet att vara ledig, mitten av sommaren, så är det få race.

Men i år ska jag försöka att se racet som går 1-2juli (om jag minns datumen rätt).

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Jag är själv lite dålig på att hålla koll på när det går tävlingar, och kanske lite för slö för att kolla upp det..:rolleyes: Men jag tror att jag skulle besöka fler tävlingar om jag blev påmind om dom via reklam etc.

Falkenberg och Anderstorp ligger inte allt för avlägset så några andra banor är egentligen inte så intressanta att åka till om det inte är ett speciellt event där.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå det, finns det någon karta med alla banor i Sverige utmärkta?
Eller för den delen någon sida där majoriteten gör reklam för rejs? :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning