Jag skulle ändå vilja veta vad du grundar det antagandet på. Jag vill ju helst få det till att det var helt naturligt att jag fick pisk så inte anledningen är en hoj med slut motor.
Om man förenklar lite av vad som skrivits tidigare. Porschen gör i 320hk utförande 286km/h. Det är ungefär samma som Gixxern borde klara. Men visst borde hojen vara snabbare mellan 250-285? För rejset blev så att Porschen bestämde axet upp till runt 250, att Gixxern är snabbare upp dit hade jag aldrig någon nytta av. Detta är viktigt och får inte glömmas bort. Om vi antar att ryggsäcken (den var proppfull) stal 10 km så toppar Gixxern ca 275. Då måste man fråga sig om det är helt orimligt att 911:an har bättre trycka från 250…?
Detta kan jag nog älta hur länge som helst
Men den filmen sa ju faktiskt ingenting. Dock går säkert Oljekylds hoj bättre än min, han har väl en -03 som säkert är mappad och så.
Du kan nog vara rätt lugn angående din motors skick...
För det första lär du inte hitta någon hoj (hayabusa o dyl inräknat) som kan sätta emot särskilt mycket i hastigheter över 250 i jämförelse med en sportbil (och då räknar jag inte BMW's fyrkantiga lådor heller)
Detta eftersom i de hastigheterna är aerodynamiken viktigare än effekten, en 320hk Porsche klår utan ansträngning en BMW med långt högre effektsiffror...
Varför? Jo, vindresistansen ökar i kubik mot hastighetsökningen... dvs det om det vid 100 knyck krävs 50 hk för att orka, så krävs det vid 200 knyck 4 ggr så mycket alltså 200 hk...
Omvänt innebär det här att en Porsche med mycket bättre aerodynamik (kanske dubbelt så bra?!) klarar att hålla jämna steg med en 4 ggr mindre motor än BMW'n... och eftersom han har klart mer än det så, tja... Bye,bye...
I ditt lilla race skulle jag nog våga påsta att Porschen hade ett liknande övertag, kanske dubbelt så bra aerodynamik med din ryggsäck inräknad, mao effekten blir ungefär densamma som om han haft i jämförelse 4*320 hk... (och innan ni börjar spamma, tänk RELATIVT)...
Med andra ord... du kan ha världens största motor, men ändå bli frånkörd av en liten klen motor i rätt chassi... Och Porsche är ökänt hala...
även om cabar är liiite sämre än sina syskon...
Och, ja, jag är medveten om att det är rätt mycket förenkling i min beräkning... men jag tänker inte beräkna C/V på fordonen (plus rullmotstånd och effektförlustindex osv... sånt gör jag på jobb...
)
Jag skulle ändå vilja veta vad du grundar det antagandet på. Jag vill ju helst få det till att det var helt naturligt att jag fick pisk så inte anledningen är en hoj med slut motor.
Om man förenklar lite av vad som skrivits tidigare. Porschen gör i 320hk utförande 286km/h. Det är ungefär samma som Gixxern borde klara. Men visst borde hojen vara snabbare mellan 250-285? För rejset blev så att Porschen bestämde axet upp till runt 250, att Gixxern är snabbare upp dit hade jag aldrig någon nytta av. Detta är viktigt och får inte glömmas bort. Om vi antar att ryggsäcken (den var proppfull) stal 10 km så toppar Gixxern ca 275. Då måste man fråga sig om det är helt orimligt att 911:an har bättre trycka från 250…?
Detta kan jag nog älta hur länge som helst
Men den filmen sa ju faktiskt ingenting. Dock går säkert Oljekylds hoj bättre än min, han har väl en -03 som säkert är mappad och så.
Du kan nog vara rätt lugn angående din motors skick...
För det första lär du inte hitta någon hoj (hayabusa o dyl inräknat) som kan sätta emot särskilt mycket i hastigheter över 250 i jämförelse med en sportbil (och då räknar jag inte BMW's fyrkantiga lådor heller)
Detta eftersom i de hastigheterna är aerodynamiken viktigare än effekten, en 320hk Porsche klår utan ansträngning en BMW med långt högre effektsiffror...
Varför? Jo, vindresistansen ökar i kubik mot hastighetsökningen... dvs det om det vid 100 knyck krävs 50 hk för att orka, så krävs det vid 200 knyck 4 ggr så mycket alltså 200 hk...
Omvänt innebär det här att en Porsche med mycket bättre aerodynamik (kanske dubbelt så bra?!) klarar att hålla jämna steg med en 4 ggr mindre motor än BMW'n... och eftersom han har klart mer än det så, tja... Bye,bye...
I ditt lilla race skulle jag nog våga påsta att Porschen hade ett liknande övertag, kanske dubbelt så bra aerodynamik med din ryggsäck inräknad, mao effekten blir ungefär densamma som om han haft i jämförelse 4*320 hk... (och innan ni börjar spamma, tänk RELATIVT)...
Med andra ord... du kan ha världens största motor, men ändå bli frånkörd av en liten klen motor i rätt chassi...