Porschen tog en mumsbit

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Det kan ändå inte varit 320häst i den om din hoj är frisk, turbovarianten är det däremot fullt möjligt i högfart.
Jag skulle ändå vilja veta vad du grundar det antagandet på. Jag vill ju helst få det till att det var helt naturligt att jag fick pisk så inte anledningen är en hoj med slut motor.

Om man förenklar lite av vad som skrivits tidigare. Porschen gör i 320hk utförande 286km/h. Det är ungefär samma som Gixxern borde klara. Men visst borde hojen vara snabbare mellan 250-285? För rejset blev så att Porschen bestämde axet upp till runt 250, att Gixxern är snabbare upp dit hade jag aldrig någon nytta av. Detta är viktigt och får inte glömmas bort. Om vi antar att ryggsäcken (den var proppfull) stal 10 km så toppar Gixxern ca 275. Då måste man fråga sig om det är helt orimligt att 911:an har bättre trycka från 250…?
Detta kan jag nog älta hur länge som helst :huvet

Men den filmen sa ju faktiskt ingenting. Dock går säkert Oljekylds hoj bättre än min, han har väl en -03 som säkert är mappad och så.
 
Last edited:

totte_kott

Ser inget vidare ut.......genom fönstren
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Varberg
Hoj
DR350S -91, XT1200Z -11
Fyrhjulga motorfordon borde förbjudas, hetsa en stackars oskyldig hojåkare på det viset.:D
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Man kör inte ifrån en Mustang Shellby Cobra -07 heller.... Har jag märkt.. :rolleyes:

En liten story om det på tråden Söder om landsvägen..... :D
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Bli ifrånåkt av konstiga saker kan vara dödande för hela själen.
Kom körandes på min alldeles egna favoritstrecka, när jag känner en konstig lukt av "muskler". Visar sig att jag kommer ikapp en orange volvo 140, rishögs-edition. Men den hade ett märkligt stort avgassystem. Första och enda tanken som flög genom mitt huvud var: HCJ-trimmad bonne.
Sedan var det väl bara att vrid på R1´ans gasrulle och dra förbi. Kommer upp jämnsides och lägger märke till "Sparco" stolar, 5-punktsbälte i rött, rallyhörlurar på föraren och himsket breda däck. Sedan säger det bara "PANG!!!!!" och så var den rishögen 300 meter längre fram :confused: .
Dra mig i benet, hade inte en chans i blekfeta helvetet att komma ikapp den:mad: .
Bestämde mig för att lägga av och se mig besegrad. Snackade med en polare någon dag senare och det visade sig att den lilla rackaren till bil hade 600+ hk under huven och ett chassi som klarar det mesta. Finns tydligen en likadan fast grön i samma område, plus en toktrimmad Porsche 924 som ser ut som skit men går som f.......

Kändes väl efter konstaterandet ändå hyfsat OK att ha blivit avhängd när någon har gjort sig så stort besvär för att kunna dra det mesta:)
Det är en av få saker inom bilvärlden som fakstist är coolt. En riktig sleeper. :yoparty
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
mmm sleepers rokkar... gick en bmw 633 csi turbo här i krokarna förut.. tror dom hade 600hk på hjulen i den... gjorde strippen på 11.01 eller nått sånt med hjulspinn första 200m iaf..
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Sedär ja.

Har inte kollat själv utan det var ju bara djungeltelegrafen. Kanske snubben heller inte orkat ringa runt till alla bolagen, rik knös. Man vet ju vad vissa bolag vill ha för att helförsäkra en blade.

Bor du på östermalm? Var tydligen väldigt stor skillnad mellan olika de olika stadsdelarna.

Haha, nej det är klart, det kan nog kosta bortåt hundringen om man ska försäkra en 07-turbo eller om man bara har otur med försäkringsbolaget. Förstår inte varför det skulle vara nån skillnad mellan de olika stadsdelarna? Kan säga att stölddelen av försäkringen var den i särklass största delen av premien, trots garage. Var rätt sugen på att skaffa en 911 ett tag men ägarkostnaderna blir så höga i längden så det är tyvärr bara att glömma för tillfället:gnissla
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83

TweetyBird

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
VTR 1000F
Jag skulle ändå vilja veta vad du grundar det antagandet på. Jag vill ju helst få det till att det var helt naturligt att jag fick pisk så inte anledningen är en hoj med slut motor.

Om man förenklar lite av vad som skrivits tidigare. Porschen gör i 320hk utförande 286km/h. Det är ungefär samma som Gixxern borde klara. Men visst borde hojen vara snabbare mellan 250-285? För rejset blev så att Porschen bestämde axet upp till runt 250, att Gixxern är snabbare upp dit hade jag aldrig någon nytta av. Detta är viktigt och får inte glömmas bort. Om vi antar att ryggsäcken (den var proppfull) stal 10 km så toppar Gixxern ca 275. Då måste man fråga sig om det är helt orimligt att 911:an har bättre trycka från 250…?
Detta kan jag nog älta hur länge som helst :huvet


Men den filmen sa ju faktiskt ingenting. Dock går säkert Oljekylds hoj bättre än min, han har väl en -03 som säkert är mappad och så.

Du kan nog vara rätt lugn angående din motors skick...:)

För det första lär du inte hitta någon hoj (hayabusa o dyl inräknat) som kan sätta emot särskilt mycket i hastigheter över 250 i jämförelse med en sportbil (och då räknar jag inte BMW's fyrkantiga lådor heller)

Detta eftersom i de hastigheterna är aerodynamiken viktigare än effekten, en 320hk Porsche klår utan ansträngning en BMW med långt högre effektsiffror...

Varför? Jo, vindresistansen ökar i kubik mot hastighetsökningen... dvs det om det vid 100 knyck krävs 50 hk för att orka, så krävs det vid 200 knyck 4 ggr så mycket alltså 200 hk...

Omvänt innebär det här att en Porsche med mycket bättre aerodynamik (kanske dubbelt så bra?!) klarar att hålla jämna steg med en 4 ggr mindre motor än BMW'n... och eftersom han har klart mer än det så, tja... Bye,bye... :)

I ditt lilla race skulle jag nog våga påsta att Porschen hade ett liknande övertag, kanske dubbelt så bra aerodynamik med din ryggsäck inräknad, mao effekten blir ungefär densamma som om han haft i jämförelse 4*320 hk... (och innan ni börjar spamma, tänk RELATIVT)...

Med andra ord... du kan ha världens största motor, men ändå bli frånkörd av en liten klen motor i rätt chassi... Och Porsche är ökänt hala...:) även om cabar är liiite sämre än sina syskon...

Och, ja, jag är medveten om att det är rätt mycket förenkling i min beräkning... men jag tänker inte beräkna C/V på fordonen (plus rullmotstånd och effektförlustindex osv... sånt gör jag på jobb...:) )

Jag skulle ändå vilja veta vad du grundar det antagandet på. Jag vill ju helst få det till att det var helt naturligt att jag fick pisk så inte anledningen är en hoj med slut motor.

Om man förenklar lite av vad som skrivits tidigare. Porschen gör i 320hk utförande 286km/h. Det är ungefär samma som Gixxern borde klara. Men visst borde hojen vara snabbare mellan 250-285? För rejset blev så att Porschen bestämde axet upp till runt 250, att Gixxern är snabbare upp dit hade jag aldrig någon nytta av. Detta är viktigt och får inte glömmas bort. Om vi antar att ryggsäcken (den var proppfull) stal 10 km så toppar Gixxern ca 275. Då måste man fråga sig om det är helt orimligt att 911:an har bättre trycka från 250…?
Detta kan jag nog älta hur länge som helst :huvet


Men den filmen sa ju faktiskt ingenting. Dock går säkert Oljekylds hoj bättre än min, han har väl en -03 som säkert är mappad och så.

Du kan nog vara rätt lugn angående din motors skick...:)

För det första lär du inte hitta någon hoj (hayabusa o dyl inräknat) som kan sätta emot särskilt mycket i hastigheter över 250 i jämförelse med en sportbil (och då räknar jag inte BMW's fyrkantiga lådor heller)

Detta eftersom i de hastigheterna är aerodynamiken viktigare än effekten, en 320hk Porsche klår utan ansträngning en BMW med långt högre effektsiffror...

Varför? Jo, vindresistansen ökar i kubik mot hastighetsökningen... dvs det om det vid 100 knyck krävs 50 hk för att orka, så krävs det vid 200 knyck 4 ggr så mycket alltså 200 hk...

Omvänt innebär det här att en Porsche med mycket bättre aerodynamik (kanske dubbelt så bra?!) klarar att hålla jämna steg med en 4 ggr mindre motor än BMW'n... och eftersom han har klart mer än det så, tja... Bye,bye... :)

I ditt lilla race skulle jag nog våga påsta att Porschen hade ett liknande övertag, kanske dubbelt så bra aerodynamik med din ryggsäck inräknad, mao effekten blir ungefär densamma som om han haft i jämförelse 4*320 hk... (och innan ni börjar spamma, tänk RELATIVT)...

Med andra ord... du kan ha världens största motor, men ändå bli frånkörd av en liten klen motor i rätt chassi...
 
Last edited:

IronMike

Guest
jag förstod inte riktigt va du menade med ditt inlägg. jag antar att bilen toppfartade ifrån med rejält god marginal.

nej fifan, bilen va chanslös trots 580 hk V8 kompressor... gixxern stack iväg som skjuten ur en kanon, tog direkt försprång på 100 meter inom loppet av ett par 2-3 sekunder max. Rullande start 100 km/h.

Vi hade väl behövt köra rullande start 250 för att det skulle blivit jämt, för att sen bilen tagit över vid 300 bläcket, bilen i fråga gjorde 330 riktiga km/h, men hojjen var överlägsen 0-hojjens topfart.
 

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
2hjulslös
En kompis har en Porsche 911 Carerra 4S -04 den har 254 Kw = drygt 340+ hk då den är fabrikstrimmad av Porsche (20-25 hk). Enligt GPS gör den 301 Km/h med två personer i bilen testat av honom själv.

Tycker inte alls det låter konstigt att en SPORTbil skulle ha bättre toppfart än en mc. Acc det är ngt annat det.

//B
 

Dennis_I

Norrland är vackert =)
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Gällivare och i ryggsäcken
Hoj
CBR1000RR -08
Har en Steg 1 Mitsubishi EVO IX, den gör på GPSen 275km/h, den är inte det minsta aerodynamisk med alla vingar å luftintag, Min zx10r gör lite drygt 290 på GPS på varvreggen, INte stor skillnad, en bil med 100HK till å aerodynamik så håll i hatten :tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Har en Steg 1 Mitsubishi EVO IX, den gör på GPSen 275km/h, den är inte det minsta aerodynamisk med alla vingar å luftintag, Min zx10r gör lite drygt 290 på GPS på varvreggen, INte stor skillnad, en bil med 100HK till å aerodynamik så håll i hatten :tummenupp

De där rallybilarna kan vara snabba! Jag blev frånkörd av en Subaru Impreza ifjol. Stannade dock inte och snackade med föraren så jag vet inga detaljer om just den bilen.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
mmm sleepers rokkar... gick en bmw 633 csi turbo här i krokarna förut.. tror dom hade 600hk på hjulen i den... gjorde strippen på 11.01 eller nått sånt med hjulspinn första 200m iaf..

Fick häng av en bmw 300 någonting från en påfart tänkte jag skulle visa honom hur fort det kan gå men när jag tittade i backspegeln i 250 så är han på väg att köra om...:confused:
 

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Sånna här hoj mot bil disskusar är rätt roliga att titta på. Vissa är helt bestämda på att hojar måste vara bättre än bilar.:D
Och så finns det tvärtom givetvis.
Jag tycker inte heller att det är så konstigt att bilar kan gå väldigt fort om det är rätt bil med rätt motor, luftmotstånd osv.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Ja bilar är snabbare 260+ om det är klös i dem, men vill se den bil fan som hänger på en sporthoj på vanlig gata, inte klistrad stripp med feting slicks.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top