JT
I feel the need, the need for speed!
Du kan nog vara rätt lugn angående din motors skick...
För det första lär du inte hitta någon hoj (hayabusa o dyl inräknat) som kan sätta emot särskilt mycket i hastigheter över 250 i jämförelse med en sportbil (och då räknar jag inte BMW's fyrkantiga lådor heller)
Detta eftersom i de hastigheterna är aerodynamiken viktigare än effekten, en 320hk Porsche klår utan ansträngning en BMW med långt högre effektsiffror...
Varför? Jo, vindresistansen ökar i kubik mot hastighetsökningen... dvs det om det vid 100 knyck krävs 50 hk för att orka, så krävs det vid 200 knyck 4 ggr så mycket alltså 200 hk...
Omvänt innebär det här att en Porsche med mycket bättre aerodynamik (kanske dubbelt så bra?!) klarar att hålla jämna steg med en 4 ggr mindre motor än BMW'n... och eftersom han har klart mer än det så, tja... Bye,bye...
I ditt lilla race skulle jag nog våga påsta att Porschen hade ett liknande övertag, kanske dubbelt så bra aerodynamik med din ryggsäck inräknad, mao effekten blir ungefär densamma som om han haft i jämförelse 4*320 hk... (och innan ni börjar spamma, tänk RELATIVT)...
Med andra ord... du kan ha världens största motor, men ändå bli frånkörd av en liten klen motor i rätt chassi... Och Porsche är ökänt hala... även om cabar är liiite sämre än sina syskon...
Och, ja, jag är medveten om att det är rätt mycket förenkling i min beräkning... men jag tänker inte beräkna C/V på fordonen (plus rullmotstånd och effektförlustindex osv... sånt gör jag på jobb... )
Där håller jag inte med helt...
I sommras racade lite jag med en Ferrari 360 Modena med min ZX12R på motorvägen. Jag svängde på motorvägen och gasa till som man brukar då passerade jag bland annat Ferrarin, jag saktade ner för att lägga mig i en lämplig marchfart ca 140 km/h. Plötsligt upptacker jag at jag har en Ferrari två meter bakom mig. Jag fattade vinken, petade ner i trean och försvann, Ferrarin hade inte en suck från den farten. Detta upprepades några gånger tills jag tröttnade och gjorde några kilometer i 300+. Sedan saktade jag ner till 140 igen och fortsatte min resa. efter bara någon minut ser jag två strålkastare närma sig FORT, det kunde bara vara en sak, Ferrarin! Ner i trean igen full gas. Ferrarin kommer i mycket hög fart 250+ och passerar mig nästan, vid 270 km/h ligger vi sida vid sida och sedan drar jag långsamt ifrån till toppfart (ca 335 km/h enligt mätaren). Sedan saktade jag ner, jag hade inget mer att bevisa ZX12:an ÄR snabbare än en Ferrari 360.
Både ZX12R och Ferrari 360 har en toppfart kring 300 km/h men hojen har betydligt bättre acceleration i alla hastigheter.
På motorvägen går det inte att jämföra en litershoj med några år på nacken med en ZX12R eller en Busa, efter 250 km/h är skillnaden stor.
Jag håller inte med angående Posche vs BMW, jag har haft en BMW M5 med 400 hk av förra generationen och den toppade 296 enligt GPS medans en Porsche 996 med lika många hästar toppade 302 med samma GPS. Ingen direkt jätteskillnad.
Idag kör jag en Audi S6 av förra generationen den har en V8 på 340 hk. Med den skulle jag inte ens drömma om att raca mot min Kawasaki det är inte ens en värdig motståndare helt enkelt.
Jag tveksam om inte trådskaparen stötte på en 911 Turbo ingen vanlig Carrera. Jag har kört en hel del 996 och en vanlig Carrera coupe är ganska seg efter 260.