Porschen tog en mumsbit

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Du kan nog vara rätt lugn angående din motors skick...:)

För det första lär du inte hitta någon hoj (hayabusa o dyl inräknat) som kan sätta emot särskilt mycket i hastigheter över 250 i jämförelse med en sportbil (och då räknar jag inte BMW's fyrkantiga lådor heller)

Detta eftersom i de hastigheterna är aerodynamiken viktigare än effekten, en 320hk Porsche klår utan ansträngning en BMW med långt högre effektsiffror...

Varför? Jo, vindresistansen ökar i kubik mot hastighetsökningen... dvs det om det vid 100 knyck krävs 50 hk för att orka, så krävs det vid 200 knyck 4 ggr så mycket alltså 200 hk...

Omvänt innebär det här att en Porsche med mycket bättre aerodynamik (kanske dubbelt så bra?!) klarar att hålla jämna steg med en 4 ggr mindre motor än BMW'n... och eftersom han har klart mer än det så, tja... Bye,bye... :)

I ditt lilla race skulle jag nog våga påsta att Porschen hade ett liknande övertag, kanske dubbelt så bra aerodynamik med din ryggsäck inräknad, mao effekten blir ungefär densamma som om han haft i jämförelse 4*320 hk... (och innan ni börjar spamma, tänk RELATIVT)...

Med andra ord... du kan ha världens största motor, men ändå bli frånkörd av en liten klen motor i rätt chassi... Och Porsche är ökänt hala...:) även om cabar är liiite sämre än sina syskon...

Och, ja, jag är medveten om att det är rätt mycket förenkling i min beräkning... men jag tänker inte beräkna C/V på fordonen (plus rullmotstånd och effektförlustindex osv... sånt gör jag på jobb...:) )

Där håller jag inte med helt...

I sommras racade lite jag med en Ferrari 360 Modena med min ZX12R på motorvägen. Jag svängde på motorvägen och gasa till som man brukar då passerade jag bland annat Ferrarin, jag saktade ner för att lägga mig i en lämplig marchfart ca 140 km/h. Plötsligt upptacker jag at jag har en Ferrari två meter bakom mig:). Jag fattade vinken, petade ner i trean och försvann, Ferrarin hade inte en suck från den farten. Detta upprepades några gånger tills jag tröttnade och gjorde några kilometer i 300+. Sedan saktade jag ner till 140 igen och fortsatte min resa. efter bara någon minut ser jag två strålkastare närma sig FORT, det kunde bara vara en sak, Ferrarin! Ner i trean igen full gas. Ferrarin kommer i mycket hög fart 250+ och passerar mig nästan, vid 270 km/h ligger vi sida vid sida och sedan drar jag långsamt ifrån till toppfart (ca 335 km/h enligt mätaren). Sedan saktade jag ner, jag hade inget mer att bevisa ZX12:an ÄR snabbare än en Ferrari 360.:tummenupp

Både ZX12R och Ferrari 360 har en toppfart kring 300 km/h men hojen har betydligt bättre acceleration i alla hastigheter.

På motorvägen går det inte att jämföra en litershoj med några år på nacken med en ZX12R eller en Busa, efter 250 km/h är skillnaden stor.

Jag håller inte med angående Posche vs BMW, jag har haft en BMW M5 med 400 hk av förra generationen och den toppade 296 enligt GPS medans en Porsche 996 med lika många hästar toppade 302 med samma GPS. Ingen direkt jätteskillnad.

Idag kör jag en Audi S6 av förra generationen den har en V8 på 340 hk. Med den skulle jag inte ens drömma om att raca mot min Kawasaki det är inte ens en värdig motståndare helt enkelt.

Jag tveksam om inte trådskaparen stötte på en 911 Turbo ingen vanlig Carrera. Jag har kört en hel del 996 och en vanlig Carrera coupe är ganska seg efter 260.
 

Sir:C

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
västerås
Hoj
GSX-R 1000 K6 banhoj/KTM 530 -08
Vet hur jobbigt det kan vara att bli dragen av en bil. Blev avhängd av en ruf porsche/hemmamek raktfram.
Körde jämt med han från typ 50 - 200 nåt, sen försvann han när han gasade på, dock var han snäll och vänta in mig när man låg på allt vad som gick. (Stenskott i 300 gör ont!)
Stanna senare och snacka lite med han, runt 700 - 800hk i kärran inte så konstigt att man fick kämpa för att följa med.
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6

Stanna senare och snacka lite med han, runt 700 - 800hk i kärran inte så konstigt att man fick kämpa för att följa med.

Just det, ungefär såna bilar krävs för att hänga på eller dra förbi en modern hoj.
Körde mot en trimmad 9-3 nyligen, drygt 300hk. Vi startade från 50-60km/h och när jag nådde 250km/h var Saaben så långt bakom att jag knappt kunde urskilja att det var en bil jag såg i backspegeln.
Sen att diverse monsterbilar efter några kilometer i 300+ kan sega sig förbi, är för mig lika självklart som ointressant.
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
en med förmycke pengar?

Men är det inte bättre att lägga samma pengar på att hårdtrimma sin GT2:a direkt då? :va Eller ännu hellre, köpa Carrera GT:n direkt :)

Det här är en snabb rackare som man fått sett baklysena på, jag körde 929.

1509-83068.jpg

En av världens häftigaste familjeräsers! :tummenupp

Är det en RS4 eller en trimmad S4? Det kanske till och med är en trimmad RS4, vad är gjort med den?
 
Last edited:

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Min mätare stannar på 299?

Gör en ryggsäck så mycket?

Den tog bort ca 2.34 % så ja det kan jag lova, om inte mer :rolleyes:
Men som tidigare nämnts, en 320 hk porsche kan inte ta en gixxer 1000 i de farterna. Men du kanske körde lite fegt :tungan

Tycker dock inte det är roligt att köra så mycket fortare än 220-230 med hoj, då ska det va bil istället
 

powerman

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
metanol sportster, nu startad med 85% nitro, Har en vanlig sportster oxå ;-)
Detta var den mest skratt retande tråd jag läst på länge, den ene ljuger eller drömmer mer än den andre, tror nog att författare skulle passa vissa personer bättre... 300km är djävligt fort och det är inte många ställen det går att köra i den farten mer än några sekunder möjligtvis. en fördel med dom farterna är att om någon kör vällt finns det en dåre mindre:mad:
 

Nicotin

Guest
Detta var den mest skratt retande tråd jag läst på länge, den ene ljuger eller drömmer mer än den andre, tror nog att författare skulle passa vissa personer bättre... 300km är djävligt fort och det är inte många ställen det går att köra i den farten mer än några sekunder möjligtvis. en fördel med dom farterna är att om någon kör vällt finns det en dåre mindre:mad:


bah större delen av e18 kan man hålla stumt...
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Men är det inte bättre att lägga samma pengar på att hårdtrimma sin GT2:a direkt då? :va Eller ännu hellre, köpa Carrera GT:n direkt :)



En av världens häftigaste familjeräsers! :tummenupp

Är det en RS4 eller en trimmad S4? Det kanske till och med är en trimmad RS4, vad är gjort med den?


En MTM trimmad RS4+ om jag kommer ihåg rätt, ska se om jag hittar info.
 
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
Street Triple, Ktm Freeride
Suger mycket mer pung, att man med största sannolikhet skulle bli avhängd av en snabb bil med bra väghållning på småvägar........
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Det går en Supra i trakterna som har 775 hästar (på hjulen) inhysta.
-Kör den ifrån en?
-Är påven katolik?
 

Kneedrag

Guest
fy skämmes
Skaffa en tremod och ta bort den "teorietiska toppfartsspärren" på sukkan.
 

TweetyBird

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
VTR 1000F
Åtta ggr så mycket effekt blir det väl? Alltså 400 hk i ditt exempel.

Sant... det var jag som var dåligt vaken där...:)

Med andra ord även relativ effektskillnad mellan en ryggsäcksutrustad gixxerförare och en såphal Porsche blir större än jag påstod...:)
 

TweetyBird

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
VTR 1000F
Där håller jag inte med helt...

I sommras racade lite jag med en Ferrari 360 Modena med min ZX12R på motorvägen. Jag svängde på motorvägen och gasa till som man brukar då passerade jag bland annat Ferrarin, jag saktade ner för att lägga mig i en lämplig marchfart ca 140 km/h. Plötsligt upptacker jag at jag har en Ferrari två meter bakom mig:). Jag fattade vinken, petade ner i trean och försvann, Ferrarin hade inte en suck från den farten. Detta upprepades några gånger tills jag tröttnade och gjorde några kilometer i 300+. Sedan saktade jag ner till 140 igen och fortsatte min resa. efter bara någon minut ser jag två strålkastare närma sig FORT, det kunde bara vara en sak, Ferrarin! Ner i trean igen full gas. Ferrarin kommer i mycket hög fart 250+ och passerar mig nästan, vid 270 km/h ligger vi sida vid sida och sedan drar jag långsamt ifrån till toppfart (ca 335 km/h enligt mätaren). Sedan saktade jag ner, jag hade inget mer att bevisa ZX12:an ÄR snabbare än en Ferrari 360.:tummenupp

Både ZX12R och Ferrari 360 har en toppfart kring 300 km/h men hojen har betydligt bättre acceleration i alla hastigheter.

På motorvägen går det inte att jämföra en litershoj med några år på nacken med en ZX12R eller en Busa, efter 250 km/h är skillnaden stor.

Jag håller inte med angående Posche vs BMW, jag har haft en BMW M5 med 400 hk av förra generationen och den toppade 296 enligt GPS medans en Porsche 996 med lika många hästar toppade 302 med samma GPS. Ingen direkt jätteskillnad.

Idag kör jag en Audi S6 av förra generationen den har en V8 på 340 hk. Med den skulle jag inte ens drömma om att raca mot min Kawasaki det är inte ens en värdig motståndare helt enkelt.

Jag tveksam om inte trådskaparen stötte på en 911 Turbo ingen vanlig Carrera. Jag har kört en hel del 996 och en vanlig Carrera coupe är ganska seg efter 260.


Från 140 knyck SKALL inte en Ferrari 360 ha en susning... oavsett vad för hoj man kör... för bövelen, jag hänger av en Ferrari i de farterna med min 11år gamla "sport-tourer"...:rolleyes:
Att jag sen kroknar långt innan dess toppfart är en annan femma...:D

Däremot är det en annan sak när du passerar 250 knyck... Jo, det är sant att Busan och en del andra såphala hojar också presterar rätt bra, men här snackar vi om att sega sig ifrån inte direkt "hänga av"... Accelerationen här är klart mindre både på hojen och bilen, kurvan planar ut rätt kraftigt...

Ang BMW (som representant för mindre lyckad aerodynamik) vs en såphal sportbil... Jo toppfarten är den samma, men jag är villig att satsa rätt mycket pengar på att Porschen når toppfarten klart före BMW'n som i slutet av sin effektkurva kämpar mot ett vindmotstånd som växer brantare och brantare samtidigt som accelerationen mattas i takt med motorns effektkurva mattas...

Med andra ord, sida vid sida på en oändlig raka vinner Porschen... den tar ledningen i acc och sedan måste BMW'n köra fortare för att hinna ikapp, vilket är omöjligt med samma toppfart...

Samma gäller en sporthojsförare med handikapp på ryggen... Testa du att rejsa en Ferrari med en ryggsäck... du lär nog få ett annat resultat än senaste försöket...
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Du kan nog vara rätt lugn angående din motors skick...:)

För det första lär du inte hitta någon hoj (hayabusa o dyl inräknat) som kan sätta emot särskilt mycket i hastigheter över 250 i jämförelse med en sportbil (och då räknar jag inte BMW's fyrkantiga lådor heller)

Detta eftersom i de hastigheterna är aerodynamiken viktigare än effekten, en 320hk Porsche klår utan ansträngning en BMW med långt högre effektsiffror...

Varför? Jo, vindresistansen ökar i kubik mot hastighetsökningen... dvs det om det vid 100 knyck krävs 50 hk för att orka, så krävs det vid 200 knyck 4 ggr så mycket alltså 200 hk...

Omvänt innebär det här att en Porsche med mycket bättre aerodynamik (kanske dubbelt så bra?!) klarar att hålla jämna steg med en 4 ggr mindre motor än BMW'n... och eftersom han har klart mer än det så, tja... Bye,bye... :)

I ditt lilla race skulle jag nog våga påsta att Porschen hade ett liknande övertag, kanske dubbelt så bra aerodynamik med din ryggsäck inräknad, mao effekten blir ungefär densamma som om han haft i jämförelse 4*320 hk... (och innan ni börjar spamma, tänk RELATIVT)...

Med andra ord... du kan ha världens största motor, men ändå bli frånkörd av en liten klen motor i rätt chassi... Och Porsche är ökänt hala...:) även om cabar är liiite sämre än sina syskon...

Och, ja, jag är medveten om att det är rätt mycket förenkling i min beräkning... men jag tänker inte beräkna C/V på fordonen (plus rullmotstånd och effektförlustindex osv... sånt gör jag på jobb...:) )
Ditt resonemang verkar logiskt så jag köper det. Iron Mikes race verkar mer varit ett kortare dragrace.
Fast jag tror inte Porschens aerodynamik är mer än kanske 10-15% bättre än en BMW M
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top