Postnords budbärare ljuger och suger!

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Svårt när man beställer från utlandet och de hamnar i Postnords händer när de kommer in i Sverige. :(


Postnord kör ju för övrigt en massa reklam nu om hur saker och ting fungerar.
Tycker vissa omskrivningar är smått komiska.

Reklamen:https://www.expressen.se/brandstudio/postnord/paket-fran-kina--sa-fungerar-det/


Fast nu brukar ju paketen komma till Sverige på ungefär 1-2 veckor. Sen ligger de och mognar tills de når sina 2 månader och hittar fram eller försvinner.

Med många led tror jag Postnord menar turerna mella de olika ICA-butikerna och företagscentren ute i landet innan de hitta fram till mottagaren.
Trodde det här avreglerandet skulle innebära att man hade valfrihet att välja andra leverantörer än postnord.. sen tror jag china post inte hör ett knyst om hur uselt deras post hanteras i alla världens små skitländer som sverige, ett ickeproblem för alla utom privata konsumenter. Enda vi skulle ha möjlighet att påverka direkt är just postnord då antar jag. Meeeen jag tror det löser sig när dom fått anställt några tusen nyanlända.. som dom kan fylla alla nya terminaler med som utlovats. Sverige har bara lite "växtvärk"..
 

Raderad medlem 51742

Guest
I praktiken är det ju nästan omöjligt att välja annan transportör för sista kedjan i länken än Postnord när man beställer från exempelvis Tyskland eller England. Förr tyckte jag det varierade mer vilken transportör det blev (UPS, DHL, TNT, FedEx osv), men numera verkar det mesta hamna hos Postnord. Vet inte om det beror på att Postnords utländska samarbetspartners tagit över marknadsandelar av andra eller om att de utländska företagen i högre utsträckning tecknat avtal med Postnord som sista länk i kedjan. Enda undantaget verkar fortfarande vara UPS, men det känns som ett alternativ som allt fler e-handlare slutat att erbjuda.

Väntar fortfarande på mitt paket som Postnord "misslyckades" med att levererera hem till mig i torsdags. Nu verkar det vara borttappat nånstans på sorteringsanläggningen.

Postnord gör en massa reklam för att man numera via appen kan välja hur man vill få paketet levererat, men det där gäller ju bara för paket som skickas inom Sverige och där e-handlaren tecknat just den tjänsten med Postnord. För alla paket som skickas från andra länder i Europa tror jag det är ungefär så här:

Den utländska transportören säljer leveransen till ett lågt pris via den aktuella e-handlaren och i avtalet ingår hemkörning. Detta avtal skall Postnord då som samarbetspartner uppfylla när leveransen kommer till Sverige. Problemet är bara att Postnord varken har förmåga eller ekonomi till att göra det, baserat på den ersättning de får från ursprungstransportören. Därför ser de till att bara göra det absolut minsta som krävs så att det skall verka som att de uppfyller sin del av avtalet. Därav att man sätter i system i att "låtsas" som att man försöker leverera hem till folk men inte gör det. Hade man kört paketet direkt till servicestället hade man brutit mot avtalet med ursprungstransportören, men genom att göra ett "misslyckat leveransförsök" får man det att se ut som att man fullgjort avtalet och istället lägger över ansvaret på kunden för att det fallerade.

Jag är övertygad om att alla misslyckade leveranser är en del av ett allvarligt systemfel.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
I praktiken är det ju nästan omöjligt att välja annan transportör för sista kedjan i länken än Postnord när man beställer från exempelvis Tyskland eller England. Förr tyckte jag det varierade mer vilken transportör det blev (UPS, DHL, TNT, FedEx osv), men numera verkar det mesta hamna hos Postnord. Vet inte om det beror på att Postnords utländska samarbetspartners tagit över marknadsandelar av andra eller om att de utländska företagen i högre utsträckning tecknat avtal med Postnord som sista länk i kedjan. Enda undantaget verkar fortfarande vara UPS, men det känns som ett alternativ som allt fler e-handlare slutat att erbjuda.

Väntar fortfarande på mitt paket som Postnord "misslyckades" med att levererera hem till mig i torsdags. Nu verkar det vara borttappat nånstans på sorteringsanläggningen.

Postnord gör en massa reklam för att man numera via appen kan välja hur man vill få paketet levererat, men det där gäller ju bara för paket som skickas inom Sverige och där e-handlaren tecknat just den tjänsten med Postnord. För alla paket som skickas från andra länder i Europa tror jag det är ungefär så här:

Den utländska transportören säljer leveransen till ett lågt pris via den aktuella e-handlaren och i avtalet ingår hemkörning. Detta avtal skall Postnord då som samarbetspartner uppfylla när leveransen kommer till Sverige. Problemet är bara att Postnord varken har förmåga eller ekonomi till att göra det, baserat på den ersättning de får från ursprungstransportören. Därför ser de till att bara göra det absolut minsta som krävs så att det skall verka som att de uppfyller sin del av avtalet. Därav att man sätter i system i att "låtsas" som att man försöker leverera hem till folk men inte gör det. Hade man kört paketet direkt till servicestället hade man brutit mot avtalet med ursprungstransportören, men genom att göra ett "misslyckat leveransförsök" får man det att se ut som att man fullgjort avtalet och istället lägger över ansvaret på kunden för att det fallerade.

Jag är övertygad om att alla misslyckade leveranser är en del av ett allvarligt systemfel.
Jag håller absolut med där, nån högre chef har fått en snilleblixt och sparat miljoner här. Hade varit guld om ett större antal postnord-anställda går ut offentligt med bekräftelse på denna inofficiella hantering.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag håller absolut med där, nån högre chef har fått en snilleblixt och sparat miljoner här. Hade varit guld om ett större antal postnord-anställda går ut offentligt med bekräftelse på denna inofficiella hantering.

Det behöver inte ens handla om något uttalat. Systemfelet kan lika gärna bestå i att ledningen skapat så usla förutsättningar för organisationen att kunna uppfylla åtagandet att de helt enkelt inte kan agera på något annat sätt. Det som gör detta alternativ så tragiskt är att det i såna fall blir mycket svårt att bevisa och kunna ställa någon till svars för eländet!

UPPDATERING: Paketet från England som i förra veckan sorterades i Härryda (Göteborg) och i torsdags skulle vara under utkörning till mitt hem befinner sig nu i... *trumvirvel* ...... SEGELTORP!! :huvet :mad: :4skrika :död
 

Raderad medlem 51742

Guest
Man kanske borde skicka ett paket med aktiv GPS-tracker för att se vart sakerna egentligen befinner sig.

Det är dags för Uppdrag Granskning att göra följande:

Skicka 100 paket till olika adresser och från olika ställen (även utomlands). Rigga varje paket med GPS-tracker och kameror som kan filma i flera riktningar. Se vad som händer.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är dags för Uppdrag Granskning att göra följande:

Skicka 100 paket till olika adresser och från olika ställen (även utomlands). Rigga varje paket med GPS-tracker och kameror som kan filma i flera riktningar. Se vad som händer.

Skulle behövas ett par veckors batteritid för all elektronik, så det skulle nog vara lite svårt att genomföra. :hihi
 

Raderad medlem 51742

Guest
Skulle behövas ett par veckors batteritid för all elektronik, så det skulle nog vara lite svårt att genomföra. :hihi

Elektroniken behöver även vara exceptionellt stöttålig och klara att utsättas för vädrets makter.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Elektroniken behöver även vara exceptionellt stöttålig och klara att utsättas för vädrets makter.
Kan ju bli ett fint samarbete med tracker-tillverkare. Lansera en tracker som överlever postnords hantering= bra reklam
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nackdelen med vårt nya samhälle där allt ska ske online utom leveranserna till närmaste postterminal/postkontor/hemleverans. Borde man egentligen vara förundrad över att det ser ut som det gör att det ligger massor med paket skickat från Kina. Billigt producerat skit kan jag tänkta mig i 99% av fallen för att stilla folks konsumtionsiver.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tro det eller ej men jag fick ett paket från PostNord idag som bara rest sen den 27'de!!! :banana
Killen som körde ut kom dessutom och knacka på dörren! :tummenupp
Normalt stannar dom vid parkeringen och tutar tills grannarna ringer och klagar.

Blev så paff att jag glömde ta hans namn så man kan be om honom för alla körningar. :hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Haha, så sant.
Finns inte många trackers som klarar av 1-8 veckors drifttid :crash

Man kan ju stoppa med ett batteri i paketet?

Det finns trackers som går i flera dygn på ett litet inbyggt batteri, stoppa i ett 14Ah batteri i paketet så vore det väl f-n om ens postnord kunde hålla på det tills batteriet är tomt.

Min hygrometer som jag har i Cigarrlådan är programmerad att vakna en gång i timmen, slå på WiFi och sända data, vill man spara ström så ställer man ner det till någon gång per dygn
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
I praktiken är det ju nästan omöjligt att välja annan transportör för sista kedjan i länken än Postnord när man beställer från exempelvis Tyskland eller England. Förr tyckte jag det varierade mer vilken transportör det blev (UPS, DHL, TNT, FedEx osv), men numera verkar det mesta hamna hos Postnord. Vet inte om det beror på att Postnords utländska samarbetspartners tagit över marknadsandelar av andra eller om att de utländska företagen i högre utsträckning tecknat avtal med Postnord som sista länk i kedjan. Enda undantaget verkar fortfarande vara UPS, men det känns som ett alternativ som allt fler e-handlare slutat att erbjuda.

I min by (södra Skåne) hamnar UPS på postens lager i konsumbutiken, medan DHL av någon anledning levereras till en blomsterhandlare en bit bort, så det verkar vara varierande vilka som hanteras av posten.

I just mitt fall är det betydligt bättre att få leverans med posten, Konsum har öppet till nio och ligger närmre. Blomsterhandlaren stänger kl 6 och bombarderar en med sms att man måste hämta sitt paket för att dom har fullt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I min by (en mil utanför Umeå) finns inget ombud, så när jag får paket så snurrar dom på lyckohjulet för att se vilket ombud jag ska få hämta hos, jag har hämtat hos MINST tio olika ombud.

Nu senast var det hos ett helt nytt ställe som jag aldrig varit till.

Jag har en känsla av att dom var lägsta budgivare när det upphandlades, för det ligger fan inte centralt till för någon.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Paketet kom fram till slut... Efter misslyckad leverans och många dagars fördröjning lovade kundtjänst till slut att någon i terminalen skulle leta rätt på paketet och höra av sig till mig. Detta resulterar i att paketet skickas på en lastbil från Härryda till Stockholm (förmodligen för att bearbetas i deras leta-reda-på-process) och sedan tillbaka igen. Till slut dyker paketet upp på utlämningsstället. Ytterligare en dag senare får jag ett mycket trevligt mail från PostNord som meddelar att de nu äntligen hittat mitt paket. Enligt deras system befinner sig paketet nu hemma hos mig. De kan därför avsluta ärendet och önskar mig en trevlig dag.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fick ett brev igår den 6 dec daterat 171110.
Bästa är när sådana brev är räkningar. Då blir ens känslor för Postnord som störst.

Edit Lägger till denna nyhet

"Enligt Postnords senaste undersökning, utförd av Kantar Sifo, kom 93 procent av breven fram på en dag. Men i en undersökning av Demoskop, utförd på uppdrag av en grupp landsbygdsföretag, kom bara 64 procent av breven fram dagen därpå."

http://omni.se/nytt-test-tredjedel-av-breven-inte-framme-i-tid/a/EoW51a
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bästa är när sådana brev är räkningar. Då blir ens känslor för Postnord som störst.

Edit Lägger till denna nyhet

"Enligt Postnords senaste undersökning, utförd av Kantar Sifo, kom 93 procent av breven fram på en dag. Men i en undersökning av Demoskop, utförd på uppdrag av en grupp landsbygdsföretag, kom bara 64 procent av breven fram dagen därpå."

http://omni.se/nytt-test-tredjedel-av-breven-inte-framme-i-tid/a/EoW51a

Jag har bytt till elektronisk faktura på allt som går, eftersom att postnord lyckas slarva bort en skrämmande mängd fakturor för mig. De kommer inte ens fram för sent, de bara försvinner helt. Synd att man inte kan få paketen skickade elektroniskt. :fakta
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top