I praktiken är det ju nästan omöjligt att välja annan transportör för sista kedjan i länken än Postnord när man beställer från exempelvis Tyskland eller England. Förr tyckte jag det varierade mer vilken transportör det blev (UPS, DHL, TNT, FedEx osv), men numera verkar det mesta hamna hos Postnord. Vet inte om det beror på att Postnords utländska samarbetspartners tagit över marknadsandelar av andra eller om att de utländska företagen i högre utsträckning tecknat avtal med Postnord som sista länk i kedjan. Enda undantaget verkar fortfarande vara UPS, men det känns som ett alternativ som allt fler e-handlare slutat att erbjuda.
Väntar fortfarande på mitt paket som Postnord "misslyckades" med att levererera hem till mig i torsdags. Nu verkar det vara borttappat nånstans på sorteringsanläggningen.
Postnord gör en massa reklam för att man numera via appen kan välja hur man vill få paketet levererat, men det där gäller ju bara för paket som skickas inom Sverige och där e-handlaren tecknat just den tjänsten med Postnord. För alla paket som skickas från andra länder i Europa tror jag det är ungefär så här:
Den utländska transportören säljer leveransen till ett lågt pris via den aktuella e-handlaren och i avtalet ingår hemkörning. Detta avtal skall Postnord då som samarbetspartner uppfylla när leveransen kommer till Sverige. Problemet är bara att Postnord varken har förmåga eller ekonomi till att göra det, baserat på den ersättning de får från ursprungstransportören. Därför ser de till att bara göra det absolut minsta som krävs så att det skall verka som att de uppfyller sin del av avtalet. Därav att man sätter i system i att "låtsas" som att man försöker leverera hem till folk men inte gör det. Hade man kört paketet direkt till servicestället hade man brutit mot avtalet med ursprungstransportören, men genom att göra ett "misslyckat leveransförsök" får man det att se ut som att man fullgjort avtalet och istället lägger över ansvaret på kunden för att det fallerade.
Jag är övertygad om att alla misslyckade leveranser är en del av ett allvarligt systemfel.