Postnords budbärare ljuger och suger!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Postnordkälla: ”Paket länsas av personal – skickas inte till Kina”
Hävdar att personalen stjäl innehållet och bränner emballaget ?*Postnord: Allting är möjligt - men det är osannolikt ?*Bilderna inifrån
Källa:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...aket-lansas-av-anstallda-sands-inte-till-kina

"Men en mängd drabbade kunder hörde därefter av sig till Aftonbladet och berättade att detta sker året runt - inte bara tillfälligt just nu. De berättade om paket som försvunnit spårlöst.
Postnord svarade att det i så fall kunde bero på att varan inte scannats på rätt sätt, att sms-numret är fel eller att avsändande kund har fel uppgifter."

"En Postnordkälla hävdar att personal stjäl innehållet i paket. Källan har själv tagit bilder som ska visa spår efter det. "

"Jag upptäckte det i somras men vet inte hur länge det varit så, säger källan och berättar att det ligger 1000-tals öppnade och länsade paket vid den aktuella anläggningen.
– Så att dom skickas tillbaks är lögn. Dom blir länsade av personalen!
" Första gången som jag märkte det så var det två säckar som rivits sönder och det vällde ut öppnade paket. Sedan var där väldigt mycket skor och kläder och annat som låg bland paketen. Men allt av större värde var borta. Jag såg tomma hörlurslådor och så vidare."

Maria Ibsén, pressansvarig vid PostNord, har låtit undersöka bilderna.
Hon säger att de verkar röra en återvinningshantering som Postnords internationella gren Direct Link har för vissa kunder från Asien.
– I överenskommelsen ingår att så kallade obeställbara försändelser, sådant som inte kunnat delas ut av någon anledning, eller försändelser som returnerats av mottagaren, inte går tillbaka till avsändaren utan omhändertas för återvinning/destruktion.
Det betyder att paket försvinner på det här sättet också?
– Ja, alltså av något skäl så har inte mottagaren antingen kunnat nås, eller velat hämta ut det, eller skickat tillbaks det av något skäl, säger Maria Ibsén. Och den avsändande kunden har sagt: vi vill inte ha tillbaks det här.

Postnord_borttappat.jpg

Om en anställd länsar ett paket och slänger förpackningen bland det som skall destrueras så kommer det inte att märkas med andra ord.
Det kan ju förklara vart mina försändelser tagit vägen....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Självklart så handlar det om stölder när paket försvinner. Hur skulle dom annars försvinna?

Det märkliga är väl att dom istället för att söka felkällor hos sig själva så avsade dom sig istället från att ta ansvar över saker som förstörs eller försvinner.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Självklart så handlar det om stölder när paket försvinner. Hur skulle dom annars försvinna?
Håller med dig om att stölder nog är en stor del av försvinnandena.
Men de har ju även: en sorteringsmaskin som tuggar sönder större brev (stod i media för 1(?) år sen).
Returer till Kina pga. att de inte skickat ut avier.
Returer för att personer i t.ex. Skåne inte hämtat ut paket, som inte aviserats och legat på Ica i Skelefteå i 3 veckor.
Svarta hålet/Bermuda triangeln där paket försvinner ut i tomma intet och sen kanske dyker upp i en annan dimension.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Frun fick ett meddelande igår om att dom försökt leverera ett paket men inte lyckats och att det nu fanns att hämta ut i Kiruna.
Ringde kundtjänst och frågade om dom hade ett utdelningsställe som det inte var 30 mil enkel väg till.
Det hade dom tydligen så paketet skulle dirigeras om. :banana

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag hade en beställning som de påstår att de försökt leverera i torsdags men tydligen var ingen hemma för att ta emot paketet, trots att tjejen är sjukskriven och hemma hela dagarna.

Ingen större skräll där, det följer samma mönster som man vant sig vid, men det var lite meckigt när jag försökte hämta paketet hos ombudet då det mätte ca 80x80x80cm och vägde ca 15 kg. Tjejen är som sagt sjukskriven pga kroniska ryggbesvär och jag har för tillfället ena handen i gips, så en hemleverans hade verkligen varit att föredra.

Jag antar att jag får vara glad att det kom fram över huvud taget, även om det var på fi... på håret att jag fick med det hem.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Okej med lite gnäll på DHL också?

12:e Hong Kong.
13:e Tyskland, Danmark, Malmö. Ombed att välja utlämningsställe. Hur gick det här till så snabbt???
14:e Ankommit till utlämningsstället enligt DHL. Inget paketet ankommit till utlämningsstället enligt butiksinnehavaren.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Så, nu är de sista E-bay köpen reklamerade också.... Har 0 hopp om att de skall dyka upp.

Så här brukar det se ut:
Postnord_Malaysia.jpg
Sen är det helt tyst tills jag lessnar 2 månader senare och reklamerar det som saknat.
:huvet:mad:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ni bhöver inte tro på mig men jag berättar iaf.

Mor min väntade på en "present" från ett bilföretag, en leasingmuta hon inte räknat med. Bilen var ju redan leasad. Produkten restad hos företaget som förmedlar prylarna. Beräknas kunna skickas ut den 6/12. Inget hörs och hon tror det skitit sig alt den kommer senare. Plötsligen finns den på en postnordcentral 5 mil bort och hon får trenne alternativ på leverans. Hämta där, hämta på utlämningsställe i byn hon bor eller få paketet hemlevererat. Chansar vilt och beställer hem och väljer en kvällstid utav de föreslagna.

Nu kommer det absurda. En trevlig yngling dyker upp på utsatt tid med ett i stort sett oskadat paket. Med vederbörlig respekt för den gamla damen lotsar han henne genom signering på den omöjliga handenheten där i stort sett alla skriver som femåringar i affekt. Han lämnar sedan med med artiga tillönskningar om en god afton samt stundande julhelg.

Plötsligt händer det, om än några dagar sent av orsak som varken är känd eller av betydelse i det aktuella fallet.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Avier levererades i min postlåda nyss om att paket finns att hämta på Framnäsvagen 1!:huvet

Jag planerar så jag är hemma när det ska komma paket så jag vet att de inte varit här. De vet också för nu var det inget ljug om att jag inte varit hemma.
Hemkörning? Vi jobbar inte på det viset... :arsele

Men man får se det positiva, jag fick avierna i postlådan! :tummenupp
Snart finns väl all min post, inte bara paketen, att hämta på Framnäsvägen 1! :(

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Postnord har hitta ett sätt att komma tillrätta med den stora mängden paket från Kina.
Första grejen är att de skall numera momsa in allt från första kronan. Det är ju iofs lagkrav, men det hade Postnord struntat i att göra då volymen på paket varit för stor.
Men nu skall de momsa in allt.

Nästa grej däremot kommer att döda handeln från Kina helt.
De inför en avgift på allting de momsar. Dvs. alla paket från Kina. Egentligen alla paket som kommer från länder utanför EU. Så alla stora handelssidor som Ebay, Wish, Alibaba kommer att bli minst 125 SEK dyrare per vara du köper.
Varans värde spelar ingen roll. Den kan vara 3 SEK eller 5000 SEK. Den administrativa avgiften blir 125 SEK.

Så den där saken för 15:- med frakt du beställde från Kina tidigare kommer nu att kosta:
15 + 3,75 (moms) + 125 (Postnords administrativa avgift) = 143,75 SEK

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Och som grädde på moset så säger koncernchefen:
"Hanteringen kommer också göra att det kan ta ännu längre tid att få varorna eftersom vi inte får leverera varorna till kunden innan momsen är inbetald."

Längre tid än några månader då.... :crash

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
1. Momslotteriet säger jag inget om men avgiften känns sådär, en mellanhandel inom EU kan bli en god affär =)

2. Beställer man bara till ett utlämningsställe borde inte momsen leda till någon fördröjning och vad ska kosta Postnord ens i närheten av 125 pengar att driva in moms med ett fungerande system?

3. Postnord har inget monopol så avgiften borde väl kunna priskrigas ner?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Spännande jag har ca 30 paket med fräshuvuden o frässtål på väg till mig från kina.

Men jag hittade en sida i tyskland som momsfritt kunde leverera från kina till sverige i går.

I www samhället kommer tjänster lika snabbt att kringgå nya regler o lagar som nya lagar o regler kommer till :))

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Postnord har hitta ett sätt att komma tillrätta med den stora mängden paket från Kina.
Första grejen är att de skall numera momsa in allt från första kronan. Det är ju iofs lagkrav, men det hade Postnord struntat i att göra då volymen på paket varit för stor.
Men nu skall de momsa in allt.

Nästa grej däremot kommer att döda handeln från Kina helt.
De inför en avgift på allting de momsar. Dvs. alla paket från Kina. Egentligen alla paket som kommer från länder utanför EU. Så alla stora handelssidor som Ebay, Wish, Alibaba kommer att bli minst 125 SEK dyrare per vara du köper.
Varans värde spelar ingen roll. Den kan vara 3 SEK eller 5000 SEK. Den administrativa avgiften blir 125 SEK.

Så den där saken för 15:- med frakt du beställde från Kina tidigare kommer nu att kosta:
15 + 3,75 (moms) + 125 (Postnords administrativa avgift) = 143,75 SEK

Fast tidigare har dom haft en gräns vid varuvärde €22, under det har dom inte lagt på något, eftersom det skulle bli oförsvarligt dyrt mot varans pris.

Nu ska dom lägga på från första kronan, men bara från Kina, övriga länder ska fortsätta att släppas igenom under €22.

Ett ensidigt handelshinder mot ett enskilt land MAO.

Nåja, även om det här panikbeslutades så ska det utredas, dras i långbänk, beslutas, överklagas, omformuleras, tas nytt beslut osv osv

Jag fortsätter att köpa billigt från Kina tills mina paket börjar torska, alla paket jag måste betala för att få ut får ligga kvar på posten tills dom skickar det i retur till Kina, då får dom se om den hanteringen blir mindre resurskrävande.

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Jag fortsätter att köpa billigt från Kina tills mina paket börjar torska, alla paket jag måste betala för att få ut får ligga kvar på posten tills dom skickar det i retur till Kina, då får dom se om den hanteringen blir mindre resurskrävande.

Tyvärr bor vi i Löfven diktaturen Sverige - och är det för många som gör som du säger, så kan jag lova att de hittar på att börja skicka ut inkasso kravobrev om man inte hämtar ut sina paket.
Bara se som nu där remiss är ute för ändring av grundlag för att inskränka på lagen för yttrandefrihet - för att lagligt kunna ljuga/undanhålla sanningen för Svenska Befolkningen.

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tyvärr bor vi i Löfven diktaturen Sverige - och är det för många som gör som du säger, så kan jag lova att de hittar på att börja skicka ut inkasso kravobrev om man inte hämtar ut sina paket.
Bara se som nu där remiss är ute för ändring av grundlag för att inskränka på lagen för yttrandefrihet - för att lagligt kunna ljuga/undanhålla sanningen för Svenska Befolkningen.
Så kan det gå när man röstar in ett alkoholskadat foster som Zteffe till statsminister.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Då är det bara att börja storbeställa dildos till herrar beslutsfattare, så får dom lösa ut dom för 150:- st :banana

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Postnord skickade tydligen en avi till avsändaren i Nederländerna istället för till mig om att ett paket finns att hämta i Täby. Det känns som att infon kom rätt. Tack. :3freak

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...