Postnords budbärare ljuger och suger!

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Så hur har det gått för Postnord nu när de börjat ta ut moms och administrationsavgift då?
Jo.....Inte så bra

"Postnord byggde på ett par veckor upp en gigantisk kontrollapparat där alla paket fördes till en tullterminal i Örebro. För att få ut sina paket var svenskar tvungna att först betala ut
Nu visar nya siffror att det inte har gått som väntat för Postnord.
– Ungefär hälften av 400 000 personer som vi aviserat har betalt in sina avgifter"

Vad trodde de skulle hända? Att alla skulle glatt betala 75:- + varans värde på några kronor x moms eller att folk skulle tänka "skit i det, Postnord kan köra upp paketet någonstans"

"Samtidigt som bara hälften har betalat avgifterna, har Svenska staten bara har fått in 2,8 miljoner, en bråkdel av de momsintäkter som Tullverket hade i sina kalkyler i slutet av 2017."

Har Tullverket seriöst räknat på att paketvolymen skall ligga på samma nivå som tidigare när det sammanlagda priset på varorna höjts i snitt med 100-150%...? :dummer

"Trots att antalet inkomna paket minskar nu, ligger det ändå nära en halv miljon paket på terminalen i Örebro där kunderna inte har fått någon avisering."

Varför skulle Postnord ändra på ett vinnande system. Man låter paketen ligga på någon terminal och mogna i någon månad samt aviserar inte kunden.
Hur försöker då Postnord lösa detta....? Man kanske funderar att börja avisera folk om att deras paket finns på terminalen i Örebro.....Nej, man letar efter nya lagerlokaler så att man får plats med fler paket. :crash

http://24uppsala.se/2018/03/27/nya-siffror-avslojar-paketkris-hos-postnord/

Det måste ju kännas extra bra med tanke på att de byggt en ny, gigantisk anläggning här i Örebro, som togs i drift nu i vintras. Jag antar att de inte räknat med att agera lager åt en halv miljon paket när de bedömde hur stor den behövde vara.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Så hur har det gått för Postnord nu när de börjat ta ut moms och administrationsavgift då?
Jo.....Inte så bra

"Postnord byggde på ett par veckor upp en gigantisk kontrollapparat där alla paket fördes till en tullterminal i Örebro. För att få ut sina paket var svenskar tvungna att först betala ut
Nu visar nya siffror att det inte har gått som väntat för Postnord.
– Ungefär hälften av 400 000 personer som vi aviserat har betalt in sina avgifter"

"Trots att antalet inkomna paket minskar nu, ligger det ändå nära en halv miljon paket på terminalen i Örebro där kunderna inte har fått någon avisering."
Kundbeteendet är ungefär som väntat, problemet är att vi inte får ut aviseringarna snabbt nog och därmed får lagra en massa i onödan. Det har varit rätt tufft att sätta upp hela denna apparat på så kort tid och IT-systemen har inte pallat trycket.
Utvecklingsstörning verkar vara ett krav för chefsjobb nuförtiden. Fy fan.
Det är väl bra att vi har en meningsfull sysselsättning på dagarna?
Nu ska jag beställa lite mer grejor, är det någon som har något tips på stora/otympliga grejor som kostar ingenting och har gratis frakt från Kina?

Ytterkrukor i plast har man ju alltid nytta av
Vill du straffa någon rekommenderar jag Tullverket eller politikerna som bestämt att momsen ska in från första kronan. PostNord hade gärna sluppit denna hantering om vi kunnat.

/Chef på PostNords huvudkontor.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nja mellanchefer brukar ju bara vara smådryga och klenbegåvade, jag pratar om dom som bestämmer vilken mängd skit du ska vada igenom dagligen. Själv är jag svetsare och mina två överlevande hjärnceller slåss oavbrutet

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har ungefär 10 kinapaket i Örebro, 2st kom fram efter att det här hade införts.

Nu är det skitgrejor för $1 i alla paketen, och absolut inget jag behöver, så dom kan gott få lagra paketen max tid och sedan skicka tillbaka dom till avsändaren så att jag eventuellt får tillbaka min dollar, får jag inte det har jag förlorat max en hundring

Nu ska jag beställa lite mer grejor, är det någon som har något tips på stora/otympliga grejor som kostar ingenting och har gratis frakt från Kina?

Borde inte badbollar vara nästan gratis? Det borde ju inte kosta många ören att få dom uppblåsta... ;)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag har ungefär 10 kinapaket i Örebro, 2st kom fram efter att det här hade införts.

Nu är det skitgrejor för $1 i alla paketen, och absolut inget jag behöver, så dom kan gott få lagra paketen max tid och sedan skicka tillbaka dom till avsändaren så att jag eventuellt får tillbaka min dollar, får jag inte det har jag förlorat max en hundring

Haha grejen är ju kul men säljarna riskerar i än högre mån banna Sverige.
Åtgärden skulle vara effektiv om alla gjorde det.Postnord måste hyra in 10 container
fartyg för o skicka tebax allt.

Då skulle Röven och Co bli hängda på allmän plats

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Säljarna har redan slutat leverera till Sverige, två av grejerna jag beställde i går fick jag mail från säljarna att dom ville återbetala istället för att leverera.

Andra säljare hade redan på sidan i röd text att dom inte levererar till Sverige.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Skillnaden mellan en diktatur och en demokrati är att besluten bara tar lite längre tid i en demokrati.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kundbeteendet är ungefär som väntat, problemet är att vi inte får ut aviseringarna snabbt nog och därmed får lagra en massa i onödan. Det har varit rätt tufft att sätta upp hela denna apparat på så kort tid och IT-systemen har inte pallat trycket.

Det är väl bra att vi har en meningsfull sysselsättning på dagarna?

Vill du straffa någon rekommenderar jag Tullverket eller politikerna som bestämt att momsen ska in från första kronan. PostNord hade gärna sluppit denna hantering om vi kunnat.

/Chef på PostNords huvudkontor.
Nu tycker jag faktiskt det inte är fair att du, persoligen ta emot skit från mig eller någon annan om Postnord. Jag skäller hellre på den stora organisationen.
Men...
Aviseringarna har ju inte fungerat långt innan momsen skulle betalas. Den slutade fungera någon gång våren/sommaren 2017. Någonstans där slutade man avisera random paket och de började skickas ut till tjotahejti i väntan på att skickas tillbaka.

Nu är ju momsandet förvisso statsapparatens fel, men de tar ju inte 75 SEK för tjänsten att titta på innehållsdeklarationen och sen fylla i en inbetalningsblankett på datorn. Om man räknar på hur mycket en anställd tjänar så borde han hinna med 2-3 sådana ärenden per timme för att motivera priset för det hela. Vilket ur ett effektivitetsperspektiv är....tja....ganska dåligt i dessa datoriserade tider. Eller så tycker Postnord att hela momsdeklarationsgrejen är en intressant kassako som man kan mjölka ut nu när man gör förluster på andra områden.
Fast det gick ju inge vidare med tanke på resultatet över folks betalningsvilja.

//Kund som saknar någonstans mellan 6-7 paket sen Juni förra året och som numera nästan helt gått över till att bruka Schenker eller någon annan leverantör för paket när möjlighet finns.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu har kravbreven börjat droppa in, Postnord tvättar effektivt bort alla trackingnummer från utlandet och kletar dit ett eget, så det är fullständigt omöjligt att veta om man betalar 75kr för en ersättningsdel som har skickats gratis i ett garantiärende och som man har väntat på och fått trackingnummer för att kunna följa, eller för en av 1000 plastbuttplugs som polaren har fyllebeställt för att jävlas.

Lösningen är att låta alla paket ligga tills dom skickas tillbaka, och sedan be den man ska ha paket ifrån att skicka en gång till med annat fraktsätt.

https://www.svd.se/momsprotesten-200-000-paket-fran-kina-ej-uthamtade

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag beställde en regplåt till gammelbilen förra veckan. När den kom var den alldeles tillknöglad, och paketet var vikt, trots att det uttryckligen står på det att det inte får böjas :huvet

Det ska bli kul att se hur nästa regplåt som jag beställde i morse ser ut.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Många bud nu... :va

"Enligt Backteman fanns förra veckan drygt 700 000 försändelser på lager, varav 200 000 var aviserade."
SVD igår, 180405

"Vi har lyckats administrera moms och hantera varenda sändning som kommit in sedan den 1 mars från tredje land"
DN idag, 180406
https://www.dn.se/ekonomi/ovantat-mycket-nathandel-bakom-forsenade-paket/

Eller menar de att de 500 000 paketen man inte administrerat moms på kom innan 1 mars. Då har de ju suttit på dem i längre än 1 månad utan att göra nått :3freak

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Många bud nu... :va

"Enligt Backteman fanns förra veckan drygt 700 000 försändelser på lager, varav 200 000 var aviserade."
SVD igår, 180405

"Vi har lyckats administrera moms och hantera varenda sändning som kommit in sedan den 1 mars från tredje land"
DN idag, 180406
https://www.dn.se/ekonomi/ovantat-mycket-nathandel-bakom-forsenade-paket/

Eller menar de att de 500 000 paketen man inte administrerat moms på kom innan 1 mars. Då har de ju suttit på dem i längre än 1 månad utan att göra nått :3freak

Skulle ju iofs inte förvåna om de legat och tjuvhållit en massa paket för att sedan kunna lägga på avgift för momshanteringen.

Men det skulle väl komma ut...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu skall vi se hur det här går (tänkte att jag skall försöka ta upp leveranser som går bra också, om den nu går bra :tungan)
Beställde ett avgassystem till Transportern från Polen. Det kostade 1/3 av vad dem kostar i Sverige.

Beställde det den 3 april.
Det skickades den 4 april från Polen.
Fick mail idag, 9 april, att "Beräknad leverans är 2018-04-11, före klockan 16."
Det står "Levereras till Dörren" och vi har alltid någon hemma. Samt att hela gården är kameraövervakad. Så kör det in en bil på infartsvägen så finns det med på bild.
Väntar med spänning hur det går nu... :D

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Hoj
Affar
Nu skall vi se hur det här går (tänkte att jag skall försöka ta upp leveranser som går bra också, om den nu går bra :tungan)
Beställde ett avgassystem till Transportern från Polen. Det kostade 1/3 av vad dem kostar i Sverige.

Beställde det den 3 april.
Det skickades den 4 april från Polen.
Fick mail idag, 9 april, att "Beräknad leverans är 2018-04-11, före klockan 16."
Det står "Levereras till Dörren" och vi har alltid någon hemma. Samt att hela gården är kameraövervakad. Så kör det in en bil på infartsvägen så finns det med på bild.
Väntar med spänning hur det går nu... :D

Dom kommer köra förbi i alldeles för hög hastighet och göra ett litet tutande så om det inte står någon och fysiskt hindrar bilen så lär du inte få något avgassystem, motbevisa mig gärna om jag har fel.:crash

/A

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Idag dök paketet upp kl. 12:00 ganska exakt.
Levererat fram till dörren.

Iofs 1 dag innan beräknad levererans, som skulle vart imorgon.

Så bra jobbat Postnord :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag fick bara 4 brev till med krav för att få ut en massa paket, plus att jag fick en avisering i appen tidigare i dag

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år