Grattis till er som har lite lycka med Postnord då...
Mitt borttappade paket lämnade USA 17 april med flyg och Postnord har fortfarande ingen som helst jävla aning om var det befinner sig...
Två andra paket lämnade USA 5 juni med flyg och denna vecka fick jag tullinbetalningskortet för båda...nästan fyra veckor efter att flyget landat...
Mitt sista paket beställdes torsdag innan midsommar, skickades avsiktligt med en annan speditör och helt plötsligt står Jetpak-killen och knackar på garagedörren en vecka senare...Inget tjafs, inga sökningar på trackingnummer och inga fakturor som måste betalas i förskott...
Gissa vilken lösning jag väljer från och med nu...?
PostNörd
kan veta var ditt paket finns men du har bara inte hittat någon som gör sitt jobb!
Första gången jag hämtade paket på hemliga stället i Sötälje, som inte går att hitta på nätet, så visade killen där precis vad som hänt mitt paket. Kundtjänst kunde inte hitta det men han fixade det på två röda på datorn.
På frågan om han hade speciell behörighet eller kunskap var svaret - Nej, alla på företaget kan kolla det!
Hur får man människor att trivas på jobbet och
dessutom göra det de har betalt för?
Om jag fick bestämma skulle se till att alla chefer som inte kan jobbet utan "bara" är chefer, antingen lär sig jobbet eller "går vidare till nya, spännande uppgifter" som de ändå måste göra efter 3 - 5 år. För när någon som inte kan ditt jobb bestämmer hur du ska göra blir det ofta inte bra. Ofta blir det "Dum gör som dum säger" utan ifrågasättande. För du får inte vara "bakåtsträvare" som inte är "förändringsbenägen" när du påpekar att förändringen som inte fungerade med förre och förrförre chefen troligen inte kommer att fungera nu heller.
- Men vi måste väl prova?
Sen har vi slöhögarna till anställda som aldrig kommer att göra mer än minsta möjliga. Och smitarna som smiter undan så ofta det går.
Men de flesta vill faktiskt göra ett bra jobb och känna sig uppskattade.
De två som levererat paket som de ska har kanske inte fått arbetsgivarens uppskattning men min har de fått!