Postnords budbärare ljuger och suger!

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Engelsmannen har inte dropshippat till dig då?

Jag drabbades av det, skulle köpa en elektronik grej från Kina, men hittade en välrenomerad säljare i tysklan.

Den skulle kosta 550:- från Kina, och 700:- från tyskland, då jag hade lite bråttom valde jag tyskland, för jag räknade med minst 100:- i utpressningsavgift från Postnord (när dom inte vet priset på varan brukar dom dra till med det) om jag tog den från Kina.

Tysken beställde då åt mig, från en Kinesisk säljare, med leverans direkt hem till mig.

När jag fick vänta oerhört länge ändå på paketet kontaktade jag tysken och fick ett kinesiskt spårningsnummer, så jag anade att det skulle komma ett utpressningsbrev, så jag upplyste surt tysken om att det var hans problem att betala in paketet till EU/Sverige och att det var 75kr +25% av varans värde, eftersom han hade satt ett pris inklusive shipping.

Utpressningsbrevet kom, och det var på en hundring, så jag betalade det och fick paketet.

Tysken gjorde misstaget att kontakta Ebay och fråga om han verkligen var skyldig att betala avgiften, och Ebay tog min sida, har man satt pris inklusive shipping, och inte skrivit någon disclaimer om att ytterligare avgifter kan tillkomma, då ska paketet levereras till kunden för det utsatta priset inclusive frakt.

Jag vet inte om tysken fick kalla fötter att jag skulle rapportera honom till Ebay, eller om han bara shabblade själv, men han betalade tillbaka 700:- +75:- +25% till mig... :D

Jag fick alltså betalt för att ta emot en vara gratis från honom...
Det där har jag också "råkat ut" för. Beställde en vara inom Europa. Tänkte att prispåslaget ändå skulle bli billigare än PostNords straffavgifter, plus att jag skulle få varan mycket snabbare.
Likförbannat skickas varan från Kina och jag måste därför straffas, utöver de två extra månadernas väntetid. Paketet måste ju ligga på Arlanda en månad innan PostNord ids skicka nån avi, sedan skall det ligga en månad till innan de skickar iväg paketet till mej.
Så jag gjorde det enda rätta och bad säljaren ersätta mej för tull, moms och hanteringsavgiften.
Fick tillbaka hela summan för varan... :rodnar

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Honda 500 AF
Engelsmannen har inte dropshippat till dig då?

Jag drabbades av det, skulle köpa en elektronik grej från Kina, men hittade en välrenomerad säljare i tysklan.

Den skulle kosta 550:- från Kina, och 700:- från tyskland, då jag hade lite bråttom valde jag tyskland, för jag räknade med minst 100:- i utpressningsavgift från Postnord (när dom inte vet priset på varan brukar dom dra till med det) om jag tog den från Kina.

Tysken beställde då åt mig, från en Kinesisk säljare, med leverans direkt hem till mig.

När jag fick vänta oerhört länge ändå på paketet kontaktade jag tysken och fick ett kinesiskt spårningsnummer, så jag anade att det skulle komma ett utpressningsbrev, så jag upplyste surt tysken om att det var hans problem att betala in paketet till EU/Sverige och att det var 75kr +25% av varans värde, eftersom han hade satt ett pris inklusive shipping.

Utpressningsbrevet kom, och det var på en hundring, så jag betalade det och fick paketet.

Tysken gjorde misstaget att kontakta Ebay och fråga om han verkligen var skyldig att betala avgiften, och Ebay tog min sida, har man satt pris inklusive shipping, och inte skrivit någon disclaimer om att ytterligare avgifter kan tillkomma, då ska paketet levereras till kunden för det utsatta priset inclusive frakt.

Jag vet inte om tysken fick kalla fötter att jag skulle rapportera honom till Ebay, eller om han bara shabblade själv, men han betalade tillbaka 700:- +75:- +25% till mig... :D

Jag fick alltså betalt för att ta emot en vara gratis från honom...
-

:lol :lol :lol
/H

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Honda 500 AF
Det har väl säkert skrivits tidigare i nåt inlägg, men det kan vara värt att repetera;
PostMord anställer på korttidkontrakt, dvs. inga fasta anställningar för chaufförer. Men efter en viss tid måste PostNord anställa (enligt någon lag), men det gör de inte, vilket betyder att arbetaren måste sluta.
Därmed kommer en annan chaufför som ska läras upp (men det görs sällan, man får lära sig själv, under tiden man försöker att arbeta så att säga).
Summeringen blir att en färsk arbetare aldrig hinner lära sig yrket på den korta tid som korttidkontraktet gäller för.
Hur ska då chauffören hinna lära sig sitt arbete? Det gör han/hon inte och slarvar och bryr sig INTE ETT SKIT om dina (och mina) paket som ska levereras.
SÅ.

P.S. Den lokala brevbäraren (cyklandes i de 9 år jag har bott i området) i det område där jag bor, har numera lärt sig att det ÄR ide' att ringa på dörrklockan och se om jag är hemma, innan han tar med sig det lilla paketet (som inte går in genom brevinkastet) tillbaka till kontoret. :banana D.S.

/H

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det har väl säkert skrivits tidigare i nåt inlägg, men det kan vara värt att repetera;
PostMord anställer på korttidkontrakt, dvs. inga fasta anställningar för chaufförer. Men efter en viss tid måste PostNord anställa (enligt någon lag), men det gör de inte, vilket betyder att arbetaren måste sluta.

I min ungdom drabbade det mig två gånger.

Första firman anställde mig i början av sommaren, då dom hade skitmycket att göra under somrarna.
När jag hade jobbat mina 3 månader, med mycket övertid, kom chefen förbi och ville ha igen nyckeln
"Du slutar ju egentligen på måndag, men jag tänkte ge dig en dag ledigt för att du har ställt upp så bra och jobbat övertid"
Jag frågade dom andra anställda varför jag inte fick fortsatt och svaret var "Du var bara semestervikarie, men annonseras jobbet ut som sådant får man färre sökande, så därför skrivs alltid "Provanställning" i annonsen"

Nästa firma var på senhösten, dom hade skitmycket att hinna med innan jul, så det jobbades en jävla massa övertid där med, när jag kom in och jobbade på mellandagarna fick jag veta att jag inte skulle få fortsätta.

Samma sak där, dom anställde alltid ett par gubbar innan jul som aldrig fick förlängt, det hade dom sysslat med i många år, jag hade IOFS fått en förvarning av en kollega som sa "Räkna inte med att det blir någon tjänst av det här, vi har alltid lite att göra efter nyår"

Då härsknade jag till och pratade med min arbetsförmedlare (det var på den gamla goda tiden när platsjournalen var en papperstidning man hämtade klockan 6 på Onsdags morgonen utanför Arbetsförmedlingen)
och berättade att jag hade jobbat arslet av mig och en massa övertid på två ställen som egentligen skulle ha annonserat efter korttids vikariat istället.

Min arbetsförmedlare kollade upp saken och ringde mig och sa, "Nästa år kommer dom inte att få göra så här igen"
Båda företagen sökte nästa år "Vikarier" och angav exakt mellan vilka datum...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu så...
Det såg ju bra ut den 27/11 men har gått nedåt sen dess.

Ökade på inköpen online när Amazon.se öppnade och det gav väl ungefär förväntat resultat.
Saknar 3 paket totalt nu.
1st skickat 10 nov och ingen kommunikation sen dess. 1st den 13 november och det vill Postnord nu ha moms och deklarationsavgift för samt 1st från den 15 november som verkar vara på väg..någonstans...

Amazon.se skickar ju varor från egna lager och från säljare. Vissa säljare är i Kina. Då vill ju Postnord ha moms och deklarationsavgift på det.
Fast Amazon.se skriver själva på sin sida att:

"Tull- eller importavgifter kan tillkomma för leveranser från länder utanför den Europeiska unionen när försändelsen når ditt land.
Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter."

https://www.amazon.se/gp/help/custo...=201911100&qid=1606746492&sr=1-1&tag=oid04-21

Så nu försöker jag få säljaren i Kina att ta kostnaden. :rofl
Får se hur det här går och hur länge de vill sälja till Sverige om det kostar dem över 100 spänn för varje paket.

Samt att jag stör mig på Postnords formulering på deras "krav"meddelande.
"Genom att betala för importmoms och deklarationsavgift godkänner du att PostNord blir utsedd till direkt tullombud och samtycker till att tjänsten genast och automatiskt utförs samt att det därmed inte finns någon ångerrätt."

Nä, jag vill inte godkänna Postnord som mitt tullombud. Men gör jag inte det så skickar de tillbaka paketet. Inga andra val kan göras liksom.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Märkligt sammanträffande att den här tråden dök upp just nu, för jag sitter precis i telefonkö för att försöka reda ut om det är FedEx eller PostNord som har knullat upp kungligt...

Jag betalade en tullfaktura tidigare i morse och fick sedan ett SMS från PostNord om att inte bara ett utan två paket fanns redo för hämtning...Inget konstigt med det, jag väntar på flera paket med gamla snöskoterdelar så gott som hela tiden...

Jag hämtar paketen och åker hem för att se vilka delar som kommit denna gång. Upptäcker då att det ena paketet inte alls är till mig...Paketet är fullt med kläder som jag inte har beställt och under den taffligt påkletade adresslappen från PostNord med mitt namn och min adress syns en helt annan lapp från FedEx...till en kvinna med någon typ av polskt namn boendes på Smögen...

Jag vill naturligtvis säkerställa att morgonens tullfaktura enbart handlade om mina egna delar (detta är stört omöjligt att tyda på det papper jag fick). Jag är inte sugen på att betala tull och moms för kläder som en polsk kärring beställt...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Märkligt sammanträffande att den här tråden dök upp just nu, för jag sitter precis i telefonkö för att försöka reda ut om det är FedEx eller PostNord som har knullat upp kungligt...

Jag betalade en tullfaktura tidigare i morse och fick sedan ett SMS från PostNord om att inte bara ett utan två paket fanns redo för hämtning...Inget konstigt med det, jag väntar på flera paket med gamla snöskoterdelar så gott som hela tiden...

Jag hämtar paketen och åker hem för att se vilka delar som kommit denna gång. Upptäcker då att det ena paketet inte alls är till mig...Paketet är fullt med kläder som jag inte har beställt och under den taffligt påkletade adresslappen från PostNord med mitt namn och min adress syns en helt annan lapp från FedEx...till en kvinna med någon typ av polskt namn boendes på Smögen...

Jag vill naturligtvis säkerställa att morgonens tullfaktura enbart handlade om mina egna delar (detta är stört omöjligt att tyda på det papper jag fick). Jag är inte sugen på att betala tull och moms för kläder som en polsk kärring beställt...

Lägg upp kläderna på Tradyra och låt tanten/random person köpa (tillbaka) dem så har du ju gjort dig en hacka på att betala tull/moms :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Så snabbt går det inte att få paketen efter tullfakturan är betald, dina tullade paket kommer om en vecka...

Du har inte betalt något för det du hämtade ut.

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Det där har jag också "råkat ut" för. Beställde en vara inom Europa. Tänkte att prispåslaget ändå skulle bli billigare än PostNords straffavgifter, plus att jag skulle få varan mycket snabbare.
Likförbannat skickas varan från Kina och jag måste därför straffas, utöver de två extra månadernas väntetid. *klipp*

Någon som har ett förslag på hur man i dessa gränslösa tider söker fram säljare på Ebay, Amazon etc. som faktiskt:

1: Bedriver affärsverksamhet i Europa (skatt / moms osv)

och

2: Skeppar från europeiskt lager (på riktigt alltså, inte bara flyger in grejor allteftersom)

Jag går bet på det....

Annat:
Postnord har LEVERERAT!
2020-11-15 Beställt (Aliexpress)
2020-12-07 stod paketet som "tullspärrat" så jag letade upp det och betalade tullavgiften
2020-12-08 kom utpressningsbrevet...men var ju redan betalt.
2020-12-09 kom så brevbärarinnan komma farande i sitt ljusblå lilla eldrivna fordon och ta mig tusan, paketet landade i rätt brevlåda!!

Undrens tid är inte förbi alltså... :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Någon som har ett förslag på hur man i dessa gränslösa tider söker fram säljare på Ebay, Amazon etc. som faktiskt:

och

2: Skeppar från europeiskt lager (på riktigt alltså, inte bara flyger in grejor allteftersom)

Jag går bet på det....

Annat:
Postnord har LEVERERAT!
2020-11-15 Beställt (Aliexpress)
2020-12-07 stod paketet som "tullspärrat" så jag letade upp det och betalade tullavgiften
2020-12-08 kom utpressningsbrevet...men var ju redan betalt.
2020-12-09 kom så brevbärarinnan komma farande i sitt ljusblå lilla eldrivna fordon och ta mig tusan, paketet landade i rätt brevlåda!!

Undrens tid är inte förbi alltså... :tummenupp

På Ebay är dom tvungen att ange från vilket land varan skickas, är det en Tysk säljare ska dom skicka paketet från Tyskland.
Dom som tidigare sysslade med dropshipping tar numera emot paketen och postar dom till slutkund, vilket gör att dom inte kan vara lika billiga längre.

Sen finns det ju droppshippare som har tagit det till en annan nivå och har egna lager för dom produkter dom säljer mycket av och beställer sällanvaror varje dag från Kina

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Så snabbt går det inte att få paketen efter tullfakturan är betald, dina tullade paket kommer om en vecka...

Jo, det har jag visst...!

Jag är lika förvånad som du, men den tullfaktura jag betalade i morse visade sig faktiskt vara för det av dagens paket som tillhörde mig (och bara det paketet...!). Jag kom fram på FedEx supportlinje och en hjälpsam dam tog emot min felanmälan, kollade så att jag inte betalat för något annat än mitt eget paket och bokade dessutom upphämtning av det felaktiga paketet.

Jag begriper inte heller hur faktura och paket kan komma samma dag, men jag misstänker att det är något som strular i överföringen mellan FedEx och PostNord.

En annan lärdom av dagen är hur taffliga tullfakturorna som går ut till kunderna faktiskt är. Man har ju precis ingen aning om vad man betalar för eller vilket paket fakturan är kopplad till. Damen på FedEx kunde se helt andra saker (än de som finns med på fakturan) i deras system.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Postnord ska ju inte släppa paketen från utpressningscentralen innan utpressningen är betald, för om den inte betalas ska ju paketet gå tillbaka.

Hade du väntat ett dygn med att betala hade du ju kunnat hämta ut paketet utan att betala, och så får det ju inte gå till

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
En liten "marknadsundersökning" som jag gjorde i veckan i stockholmsområdet. Beställde från 2 olika leverantörer till 8 olika adresser, där samtliga jobbar hemma på dagarna. Ena sändningen via Postnord, den andra via Best. Hemleverans var det som var beställt, samma adresser / portkoder till båda leverantörerna. Resultatet:
Postnord lyckades leverera 2 av 8 paket, resten fick mess om att de sökt / inte kunnat leverera och skulle hämta på utlämningsställe (poppis i Covid tider ....). Best lyckades med 8 av 8. Förvånad? Nej, men ändå att det skulle vara så illa.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En liten "marknadsundersökning" som jag gjorde i veckan i stockholmsområdet. Beställde från 2 olika leverantörer till 8 olika adresser, där samtliga jobbar hemma på dagarna. Ena sändningen via Postnord, den andra via Best. Hemleverans var det som var beställt, samma adresser / portkoder till båda leverantörerna. Resultatet:
Postnord lyckades leverera 2 av 8 paket, resten fick mess om att de sökt / inte kunnat leverera och skulle hämta på utlämningsställe (poppis i Covid tider ....). Best lyckades med 8 av 8. Förvånad? Nej, men ändå att det skulle vara så illa.

Jag hoppas att du ringde postnord och krävde utkörning med hänvisning till Corona.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag fick en tullfaktura i brevlådan i måndags och betalade via Swish. Idag kom det en lapp i lådan att paketet skulle finnas på ICA 8 km hemifrån. För nån timme sen åkte jag dit för att få beskedet att det inte fanns, men troligen kommer imorgon.

Ännu värre var det med DHL igår. En kund ville veta när de får ett paket. När jag väl fick prata med kundtjänst sa de att leverans skulle ske idag eller imorgon så jag mailade informationen till kunden. När jag sände det hämtades ett meddelande från kunden "paketet anlänt". :huvet

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

och

Jag går bet på det....
På Ebay kan du ju välja "Europe" under "Item location" om du bläddrar ner i listan till vänster. Det garanterar inte att du slipper dropshipping från Kina, men om säljarer försöker sej på nåt sånt får de smisk av Ebay och du får ersättning.

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
På Ebay kan du ju välja "Europe" under "Item location" om du bläddrar ner i listan till vänster. Det garanterar inte att du slipper dropshipping från Kina, men om säljarer försöker sej på nåt sånt får de smisk av Ebay och du får ersättning.

Sant, det filtret finns och det filtrerar möjligen bort ett par säljare enligt "2" men punkten "1" kvarstår att lösa:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Vad det gäller brevtjänster (de flesta mindre "paket") så lagras de alltid på ett särskilt lager i väntan på inbetalning men när det gäller pakettjänster så kan de lagras hos det lokala ombudet så det är möjligt att du betalat för paketet du hämtade. Dock lär det finnas ett annat paket som saknar adresskort någonstans med dina saknade delar i.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag är helt hundra på att jag betalade tull och moms på morgonen för paketet jag hämtade på eftermiddagen. Det är liksom redan bekräftat av damen jag pratade med på FedEx. Hon kan naturligtvis inte svara på hur två identiska kopior av samma adresslapp hamnade på två paket istället för ett. Det hörs - med önskvärd tydlighet - att detta är något som uppstått i PostNord's ägo...Jag tänker inte heller stå i telefonkö för att gräva djupare i detta, jag nöjer mig med att åter få bekräftelse på att PostNord är ett företag i förfall.

Jag kan inte heller se att jag saknar något paket just nu. Kollade samtliga beställningar nu i morse och inget annat jag har på beställning har lämnat det amerikanska landet.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år