Det där har jag också "råkat ut" för. Beställde en vara inom Europa. Tänkte att prispåslaget ändå skulle bli billigare än PostNords straffavgifter, plus att jag skulle få varan mycket snabbare.Engelsmannen har inte dropshippat till dig då?
Jag drabbades av det, skulle köpa en elektronik grej från Kina, men hittade en välrenomerad säljare i tysklan.
Den skulle kosta 550:- från Kina, och 700:- från tyskland, då jag hade lite bråttom valde jag tyskland, för jag räknade med minst 100:- i utpressningsavgift från Postnord (när dom inte vet priset på varan brukar dom dra till med det) om jag tog den från Kina.
Tysken beställde då åt mig, från en Kinesisk säljare, med leverans direkt hem till mig.
När jag fick vänta oerhört länge ändå på paketet kontaktade jag tysken och fick ett kinesiskt spårningsnummer, så jag anade att det skulle komma ett utpressningsbrev, så jag upplyste surt tysken om att det var hans problem att betala in paketet till EU/Sverige och att det var 75kr +25% av varans värde, eftersom han hade satt ett pris inklusive shipping.
Utpressningsbrevet kom, och det var på en hundring, så jag betalade det och fick paketet.
Tysken gjorde misstaget att kontakta Ebay och fråga om han verkligen var skyldig att betala avgiften, och Ebay tog min sida, har man satt pris inklusive shipping, och inte skrivit någon disclaimer om att ytterligare avgifter kan tillkomma, då ska paketet levereras till kunden för det utsatta priset inclusive frakt.
Jag vet inte om tysken fick kalla fötter att jag skulle rapportera honom till Ebay, eller om han bara shabblade själv, men han betalade tillbaka 700:- +75:- +25% till mig...
Jag fick alltså betalt för att ta emot en vara gratis från honom...
Likförbannat skickas varan från Kina och jag måste därför straffas, utöver de två extra månadernas väntetid. Paketet måste ju ligga på Arlanda en månad innan PostNord ids skicka nån avi, sedan skall det ligga en månad till innan de skickar iväg paketet till mej.
Så jag gjorde det enda rätta och bad säljaren ersätta mej för tull, moms och hanteringsavgiften.
Fick tillbaka hela summan för varan...