Postnords budbärare ljuger och suger!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Postnord Majorna Göteborg sköter sig.
20210603 fick jag ett meddelande om att nu var paketen överlämnade till Hongkongpost.
20210607 kom SMS om att betala momsen, som jag betalade.
20210608 kom meddelande om att paketen ankommit till Sverige
20210609 ca 12:30 ringer det på dörren och Postnordmannen kollar om någon hemma.
Och nu hemma, bara bära till garaget och montera.

Bifogat

• 20210609-Paketen-Framme.jpg
    20210609-Paketen-Framme.jpg
    219 KB · Visningar: 15

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
20210603 fick jag ett meddelande om att nu var paketen överlämnade till Hongkongpost.
20210607 kom SMS om att betala momsen, som jag betalade.
Jag tror inte på det där...
Hur lyckades du få PostNord att tullklarera paket på 5 dagar?
Det tar ju månader för dem att göra det.
Jag har många exempel på lååånga hanteringstider, men inga på korta tider. Är det kort tid har det alltid varit någon annan än PostNord inblandad.
Det måste helt enkelt ha varit någon annan inblandad i tullklareringen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tror inte jag heller min ip 86 klassade volt mätare är i Sverige och är tullad sedan 6-7 veckor men post nord vet inte var den är.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Wiseguy, Moddlaren
Så här tror jag det går till för det är 2:a leveransen från Kina som funkat på samma sätt.
SMS från Postnord om det är dags betala moms. SMSn kommer 20210607 kl 15:06 och 15:14
Jag betalar momsen direkt bara någon timme efter SMS:en är det klart. Att det tar så lång tid beror på att jag måste mata in webbadresserna i datorn. Använder inte mina gamla mobiler till bank.....
20210608 kommer meddelande om att paketen har kommit till Sverige när jag kollar i spårningstjänsten.
Så nu gissar jag:
Paketen kommer med Kinesiskt fraktflyg till någonstans i Tyskland. Från någonstans i Tyskland skickas info till Postnord om moms och när momsen är betald (först då) lämnar paketen Flygplatsterminalen och importeras i EU. Lastas på bil och är i Sverige 20210608.
Jag förväntade mig att få ett meddelande om hur jag ville ha leveransen men det fick jag aldrig utan idag ringer det bara på dörren sonen öppnar, vad var det ? säger jag för det finns ingen där.
Svar: Det var från Postnord han ville bara kolla om någon var hemma blir sonens svar.
Jag sticker ner och bär upp det ena paketet. Postmannen tar det andra paketet.
Förklaringen till det går så snabbt:
1) Kineserna vet hur papperna ska fyllas i.
2) Pakethanteringen sker nere i Tyskland.
3) Paketen ligger antagligen i en kinesisk "Frihamnsterminal" i Tyskland. Paketen importeras inte till EU innan momsen betald.
4) När momsen är betald så är det "två vanliga EU-paket" som lämnar den kinesiska Frihamnsterminalen och lämnas över till fraktfirma.
5) Och med den takten paketen var hos mig så kanske Auctmarts betalt för Expressleverans. Vad vet jag.
Nu kommer frågan hur lång tid det kommer ta för mig att montera.
Förhoppningen är att den gula hojen ska synas lite bättre och öka säkerheten jämfört med original i svart metallic.
När jag kollar på Custom Declarations så har jag som vanligt på ledig adressrad
lagt in efter gatuadressen
Mobil 0767123456
Dessutom har Mr Wong sett till att det står Tel. +46767123456 och min mailadress på Customs deklarations utsida.
Så det ska vara lätt få tag i mig.
Customs declarations, ja under den fliken ligger 7 st papper......undrar hur många kopior som tullen redan plockat ur innan jag fick resten ?

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Wiseguy, Moddlaren
Så här tror jag det går till för det är 2:a leveransen från Kina som funkat på samma sätt.
SMS från Postnord om det är dags betala moms. SMSn kommer 20210607 kl 15:06 och 15:14
Jag betalar momsen direkt bara någon timme efter SMS:en är det klart. Att det tar så lång tid beror på att jag måste mata in webbadresserna i datorn. Använder inte mina gamla mobiler till bank.....
20210608 kommer meddelande om att paketen har kommit till Sverige när jag kollar i spårningstjänsten.
Så nu gissar jag:
Paketen kommer med Kinesiskt fraktflyg till någonstans i Tyskland. Från någonstans i Tyskland skickas info till Postnord om moms och när momsen är betald (först då) lämnar paketen Flygplatsterminalen och importeras i EU. Lastas på bil och är i Sverige 20210608.
Jag förväntade mig att få ett meddelande om hur jag ville ha leveransen men det fick jag aldrig utan idag ringer det bara på dörren sonen öppnar, vad var det ? säger jag för det finns ingen där.
Svar: Det var från Postnord han ville bara kolla om någon var hemma blir sonens svar.
Jag sticker ner och bär upp det ena paketet. Postmannen tar det andra paketet.
Förklaringen till det går så snabbt:
1) Kineserna vet hur papperna ska fyllas i.
2) Pakethanteringen sker nere i Tyskland.
3) Paketen ligger antagligen i en kinesisk "Frihamnsterminal" i Tyskland. Paketen importeras inte till EU innan momsen betald.
4) När momsen är betald så är det "två vanliga EU-paket" som lämnar den kinesiska Frihamnsterminalen och lämnas över till fraktfirma.
5) Och med den takten paketen var hos mig så kanske Auctmarts betalt för Expressleverans. Vad vet jag.
Nu kommer frågan hur lång tid det kommer ta för mig att montera.
Förhoppningen är att den gula hojen ska synas lite bättre och öka säkerheten jämfört med original i svart metallic.
När jag kollar på Custom Declarations så har jag som vanligt på ledig adressrad
lagt in efter gatuadressen
Mobil 0767123456
Dessutom har Mr Wong sett till att det står Tel. +46767123456 och min mailadress på Customs deklarations utsida.
Så det ska vara lätt få tag i mig.
Jämfört med mitt sista paket jag klagade över då:
-Jag betalar momsen typ max någon minut efter att jag fått sms:et och kollat deras bilder på paketet. Nu fick jag ju momsmeddelandet typ 2 månader efter att de fått paketet då.
-Mitt senaste gick också med flyg. Förvisso till Holland först och sen Sverige. Det skedde på normaltid. Men Postnord petade ju inte på det på 2 mån efter att det spårats till Sverige.
-All information som krävdes för tullklarerring stod klart och tydligt på mitt paket. Även sådanna småsaker som att det står SE-[postnummer] och adressen innehåller inga konstiga å,ä eller ö.
Även telefonnummer till mig var i +46 format.

Mitt var förvisso inte ett expresspaket. Varken på beställningen eller i själva leveransen ?

Så jag förstår fortfarande inte varför det skiljer så mycket...?

Edit: Det vore väl iofs om skälet är att Postnord medvetet sitter och fördröjer paket som inte betalats extra för. De tjänar väl inga pengar på de vanliga paketeten och kanske medvetet sitter och lagerhåller dem så att folk skall sluta använda den vanliga (olönsamma?) fraktmetoden och vill att folk skall betala för expressleverans. Som de sen tjänar mera på...?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Hittade en liten lapp på paketen, skriven 2 Juni 2021 i Hongkong.
Stämmer med att paketen överlämnades till Hongkong post 3 Juni, i varje fall kunde jag då spåra paketen till Hongkong Post 3 Juni. Adressen på lappen är
SESTOCSEA
STOCKHOLM EMS
Posten AB
och när jag sökte så fann jag inget SESTOCSEA men på det fanns lite på
https://www.qwant.com/?q=sestocsea+STOCKHOLM+ems+Posten+AB&t=web
Så dagens gissning är att "Frihamnen" finns i Sverige och ankommet Sverige var när det lämnade "Frihamnen" nånstans i Sverige.

Bifogat

• 20210602-SESTOCSEA.jpg
    20210602-SESTOCSEA.jpg
    196.5 KB · Visningar: 7

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Igår levererade PostNord ett paket med speglar till spegeldörrar, 8 speglar totalt. Paketet var ordentligt kantstött för att inte säga mosat. Tyvärr tog min flickvän emot leveransen, jag hade vägrat paketet och sagt att de fått ta det med tillverkaren.
Nåja, speglarna kan ju ha överlevt? Idag började jag montera. Två av åtta speglar var inte mosade. Hurra. Det satt flera röda klistermärken med texten GLAS på, så det var väl därför de attackerat det extra energiskt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
I väntans tider?

Sweden, The transport of the shipment item has started in the country of the sender

2021-04-20 13:24
Sweden, The shipment item has arrived at the country of destination

Sweden, The shipment item is being customs cleared by us

2021-03-23 00:29
PostNord, We have received a notification from your shipper that they are preparing an item for you. The tracking information will be updated when the parcel is handed over to PostNord

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
I väntans tider?

Sweden, The transport of the shipment item has started in the country of the sender

Sweden, The shipment item has arrived at the country of destination

Sweden, The shipment item is being customs cleared by us

2021-03-23 00:29
PostNord, We have received a notification from your shipper that they are preparing an item for you. The tracking information will be updated when the parcel is handed over to PostNord
Verkar som du valt Standardfrakt. Prova Expressfrakt i fortsättningen. Jag väljer alltid Expressfrakt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Verkar som du valt Standardfrakt. Prova Expressfrakt i fortsättningen. Jag väljer alltid Expressfrakt.
Jo men saken har ju varit i Sverige hos post nord sedan 20,nde april och tullen betalades även den 20,nde april.

Verkar som om post nord slarvat bort saken då den inte går att spåra längre utan får bara svaret att post nord ansvarar inte för ev leverantörs försening.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Då skall vi se....
Var ju tvungen att testa det här nya med att betala svensk moms på saker beställda i utlandet och att sådant går smidigare när saker skickas med express.

Behövde en del till Blackbirden ganska omgående och tog och la en beställning via E-bay. Svensk moms betalades och expressfrakt beställdes.
Saken skickas från Polen.

Söndag 11/7 - Beställning gjordes
Måndag 12/7 - Paketet packeterades, skickades och jag fick trackingnr på morgonen.
Kunde följa paketet och såg att det minsann åkte iväg också.
Tisdag 13/7 - Paketet i Sverige enligt polska posten. Ooohh. Det var snabbt, men ingen info från Postnord. Söker efter paketet och då kan jag lägga till det i Postnord-appen. Infon där är dock att de fått förhandsinformation om det den 12/7 och att det sedemera är på väg. Ingen info från 13/7. Samt att de informerar mig om att det är ett sådant där "Importpaket" *tvi*tvi*
Onsdag 14/7 - Radiotystnad.....
Torsdag 15/7 - Radiotystnad....

Ren gissning så kommer jag inte få några uppdateringar innan jag får ett sms att leverans kunde ej ske, fast vi har folk hemma 24/7/365 och kameror på gårdsplanen. Sen kör de paketet till närmaste ombud nästa vecka eller någon random vecka därefter.
Men jag blir glatt överraskad om det faktiskt fungerar och skriver det här.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fortsättning då...

Måndag 12/7 - Paketet packeterades, skickades och jag fick trackingnr på morgonen.
Tisdag 13/7 - Paketet i Sverige enligt polska posten. Ooohh. Det var snabbt, men ingen info från Postnord. Söker efter paketet och då kan jag lägga till det i Postnord-appen. Infon där är dock att de fått förhandsinformation om det den 12/7 och att det sedemera är på väg. Ingen info från 13/7. Samt att de informerar mig om att det är ett sådant där "Importpaket" *tvi*tvi*
Fredag 16/7 - Radiotystnad...
Lördag 17/7 - Postnord meddelar att de har paketet i landet. I Stockholm.... Nu var det ju iofs i landet redan under tisdagen och då i rätt landsände. Dvs. det där jag bor. Men visst man kan skicka upp det till Stockholm också. Sen att det tagit 3-4 dagar att färdas upp dit är ju säkert snabbt enligt Postnord mått.
Det hade ju förvisso varit snabbare hos mig om man istället för rundturen till Sthlm kört ut det till mig, men, men....

Så nu gissar jag på.... torsdag nästa vecka så kommer jag få ett "kunde ej levereras finns hos ombud" meddelande, i bästa fall.
I värsta fall är det väl och hälsar på i Örebro innan det hälsar på i Göteborg.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Fortsättning då...

Lördag 17/7 - Postnord meddelar att de har paketet i landet. I Stockholm.... Nu var det ju iofs i landet redan under tisdagen och då i rätt landsände. Dvs. det där jag bor. Men visst man kan skicka upp det till Stockholm också. Sen att det tagit 3-4 dagar att färdas upp dit är ju säkert snabbt enligt Postnord mått.
Det hade ju förvisso varit snabbare hos mig om man istället för rundturen till Sthlm kört ut det till mig, men, men....

Så nu gissar jag på.... torsdag nästa vecka så kommer jag få ett "kunde ej levereras finns hos ombud" meddelande, i bästa fall.
I värsta fall är det väl och hälsar på i Örebro innan det hälsar på i Göteborg.
Påminner lite om mitt Abba Stand för några år sedan. Efter inte kunnat levereras för porten var låst (vi har inget portlås) så blev det Högsbo, Härryda, Stockholm=Tomteboda där det låg när mitt lokala utlämningsställe på Ostindiegatan spårade det åt mig. När jag var där och frågade efter paketet. Några dagar senare dök det upp, trasigt paket, på Hemköp Stigbergstorget.
Hemköp = Ej vanliga utlämningsstället.
Och jag uppmanades stående i Hemköp kolla om allt var med....
Jag gav bara upp, visste ju inte exakt vad som skulle vara med. Men det var OK.
Ett stödben lite böjt men ingen praktisk betydelse när det gäller hantera hojen, "bara kosmetiskt".

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Med samma tålamod som en kleptoparasit över obevakad räkmacka på uteserveringen så väntar jag på växelreglage till cykel. Postat 14 Juli i Rosersberg, Sverige...

Bifogat

• 20210719-16-46-13-Försändelsen-är-på-väg.png
    20210719-16-46-13-Försändelsen-är-på-väg.png
    32.7 KB · Visningar: 13
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
För att vara ett expresspaket så ligger mitt paket väldigt stilla i Sthlm just nu utan några uppdateringar...
Ok, för att det var söndag igår, men det är vardag idag...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Paketet framme.

Söndag 18/7 - Radiotystnad...
Måndag 19/7 - Radiotystnad...
Tisdag 20/7 - 04-tiden Paketet är åter i rätt del av landet och på väg.
07-tiden "En avi har skickats till mottagaren" Antar att de menar att de har postat en avi som skickas med Postnord som i sin tur delar ut posten varannan dag. Det är ju inte en expresservice som är värd namnet.
På tal om det... skulle jag inte få hem paketet. Det var ju liksom en del av att skicka det med express. :va
Nåväl vid 12-tiden fick jag meddelande i appen att det låg hos ombudet.
Paketet hämtat.

Slutresultat är att jag inte behövde betala moms en gång till vid köp inom EU. Jag hade ju betalat svensk moms redan. Jag slapp också Postnordavgiften för momshantering.
Expressleverans från Polen till Sverige tar 8 dagar med en vända upp till Sthlm för lite sightseeing.
5 dagar av dessa 8 bestod av radiotystnad från Postnords sida där inga läsningar av paketet skedde. Dvs. ingen hantering av det skedde. 1 av dessa dagar var förvisso en söndag, så den kan ju räknas bort. Men fortfarande låg paketet stilla i 4 dagar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag bjuder på en Postnord reklamannons från FB som uppenbarligen är riktad till alla som får sina paket levererade till fel ombud.
Postnord tänker på er ?:rofl

Postnord_0.jpg

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag bjuder på en Postnord reklamannons från FB som uppenbarligen är riktad till alla som får sina paket levererade till fel ombud.
Postnord tänker på er ?:rofl
Jo, man brukar verkligen vara sugen på att ge PostNord en chans till att slarva bort saker...

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Flera gånger när jag bokat hemkörning av PostNord har de bara gett fan i att komma. Ett paket bokade jag flera gånger men dom struntade i det. Erbjöds att hämta sju mil hemifrån men hade ju betalt för hemkörning. Slutade med att jag hävde köpet och säljaren fick ta tillbaka eländet. Undrar om dom börjat använda någon annan nu?

Hursomhelst så läste jag att amazon köpt in en flotta av bilar nu som ska konkurrera ut alla andra i Europa genom att köra för nästan ingenting. Så ja, undrar hur det går... Vi kommer få betala ännu mer till PostNord med skattepengar för att hålla alla tjänstemän och odugliga chefer med lön och avgångsvederlag när de "misslyckas" åter igen?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati