Postnords budbärare ljuger och suger!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att fokus på lagrummet, och formuleringen "...skyddet för avsändarnas och mottagarnas personliga integritet upprätthålls." är den juridiska nyckeln ur ett mottagarperspektiv, gällande Postnords ansvar.

Ur Postnords perspektiv är det inte deras eller mottagarens problem om försändelsen inte kommer fram, då det är avsändaren som valt "tjänsten", och därmed från Postnords perspektiv är ansvarig. Har jag fått veta efter 2 veckors brevväxling med Postnord.

Men det är väl och andra sidan inte rättligt prövat? Och kommer väl heller aldrig bli.

Men skulle Postnord få en lång rad anmälningar på sig så kanske dom ändrar sig utan att det kommer till någon rättsinstans.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Men det är väl och andra sidan inte rättligt prövat? Och kommer väl heller aldrig bli.

Men skulle Postnord få en lång rad anmälningar på sig så kanske dom ändrar sig utan att det kommer till någon rättsinstans.
Därför jag gjort anmälan till PTS; tycker inte dom uppfyller lagens intention utifrån 6 §, och PTS är tillsynsmyndighet.

Fast vad vet jag, kanske redan finns ett prejudikat...

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Anmäl till PTS.

Driv linjen att förfarandet att utan mottagarens godkännande lämna försändelser där det är möjligt för vem som helst att stjäla försändelen inte är förenligt med Postlag (2010:1045) 6 § - "Postverksamhet ska bedrivas så att den tillgodoser rimliga krav på tillförlitlighet och så att skyddet för avsändarnas och mottagarnas personliga integritet upprätthålls." Krydda gärna med att väsentligt risk för röjande av personuppgift även föreligger.

Ska bli kul att se vad deras respons blir ;).

Stör mig så in i helvete att Postnord själva avsäger sig allt ansvar, och gång på gång kommer undan med det...

Maila till pts@pts.se
Jag gissar att svaret blir att varubrev trots namnet inte räknas som ett brev utan som ett paket och då är inte postlagen tillämplig. Det är dock bara en gissning.

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag gissar att svaret blir att varubrev trots namnet inte räknas som ett brev utan som ett paket och då är inte postlagen tillämplig. Det är dock bara en gissning.
Tror samma. Vi får se hur det pelar ut...

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Fick svar i dag. Tror jag är något på spåret iaf. Stod bl.a:

"PTS har ett pågående tillsynsärende som rör Postnords tjänst varubrev. Då tillsynsärendet är under utredning har PTS ännu inte någon möjlighet att redogöra för vår bedömning av Postnords tjänst."

Ska se om det går att få ut ärendet. Och sen fortsätta peta på dom med pinnen regelbundet :lol...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fraktkostnaden för varubrev är sänkt med ungefär 10kr efter årsskiftet, så nåt positivt blev det av att Postnord börjat skicka dessa paket direkt till mottagaren.

Nu måste jag bara se till att fixa kartonger som går ner i dörrinkasten.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Fraktkostnaden för varubrev är sänkt med ungefär 10kr efter årsskiftet, så nåt positivt blev det av att Postnord börjat skicka dessa paket direkt till mottagaren.

Nu måste jag bara se till att fixa kartonger som går ner i dörrinkasten.
Spelar ingen roll med storlek det hänger en fin blå påse på postlådan i varierande storlek varje dag trotts varannandags utkörning, men paket i blå påsar körs tydligen ut varje dag.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och vi tyckte vi hade problem med paket som försvinner... ?

Det där ska vara ca en månad efter att dom städade spåret enligt en kommentar jag har läst.

Polisen har gett upp där, snatteri ingriper dom inte mot i Californien, och gängplundringar av varuhus blir vanligare ända upp i dom nordligaste staterna.

Vad hände med att hänga tågrånare på torget?
En fin gammal tradition som höll nere antalet något oerhört.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Så väldigt otroligt jävligt eländigt trött på att hitta mina vinylskivor hängandes i blå plastpåsar i regn o rusk, förklarade för lantbrevbäraren att jag Icke vill ha blå plastpåsar med vinylskivor värda flera 1000 tals kronor hängandes i vind o vatten.. Men det går tydligen inte att slippa detta det bestäms tydligen högre upp o dessa högre personer har inget namn ingen adress o inget tele nr så dessa upplyft herrar/damer går ej att nå för att dryfta detta delikata beteende som post jävla ord börjat med.

Jag vill hämta mina skivor på postens utlämning ställe ingen annanstans?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så väldigt otroligt jävligt eländigt trött på att hitta mina vinylskivor hängandes i blå plastpåsar i regn o rusk, förklarade för lantbrevbäraren att jag Icke vill ha blå plastpåsar med vinylskivor värda flera 1000 tals kronor hängandes i vind o vatten.. Men det går tydligen inte att slippa detta det bestäms tydligen högre upp o dessa högre personer har inget namn ingen adress o inget tele nr så dessa upplyft herrar/damer går ej att nå för att dryfta detta delikata beteende som post jävla ord börjat med.

Skicka som REK kräver väl fortfarande att man legitimerar sig och det går ju endast att göra på utlämningställe.

Nu en historia som inte berör Postnord, utan BRING.
Detta är en positiv Postnord historia eftersom de är inte de som gjorde fel.
:hej
Hade beställt en sak via Amazon och hade hemleverans som valt alternativ. Detta har hittills inte varit ett problem, utan det har fungerat bra.
Dock inte denna gång.
Dagen leverans skulle ske så får jag på eftermiddagen ett sms med:
"Ditt paket från AMAZON EU kunde inte levereras. Paketet körs till ombud"
Så i helv**e heller.
Jag var hemma hela dagen. Jag har inte sett någon BRING bil i kamerorna som övervakar allt.
Skriver ned allt detta i min kontakt med kundtjänst och säger nått i stil med att "Ska ni börja göra som Postnord och fejka bomkörningar nu..."
Dagen efter, direkt på morgonen, så levereras mitt paket hem till mig utan knyssel.
Kundtjänst återkopplade aldrig gällande mitt meddelande.
Men jag gissar att de inte vill bli som Postnord....

Summasumarum så är jag fortfarande nöjd med BRING ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

När man skickar så kan man välja upphämtning, men det kan bli avsevärt dyrare.

2kg varubrev om man har avtal med posten kostar exempelvis 119kr med avhämtning och 58kr till din brevlåda.

Skickar jag 2 kg som privatperson kostar det 99kr oavsett till postlåda eller ombud.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
När man skickar så kan man välja upphämtning, men det kan bli avsevärt dyrare.

2kg varubrev om man har avtal med posten kostar exempelvis 119kr med avhämtning och 58kr till din brevlåda.

Skickar jag 2 kg som privatperson kostar det 99kr oavsett till postlåda eller ombud.
Eller så begär man chenker som tar 66 spänn för 15 skivor o hämtas på utlämningsställe.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Se till att avsändaren väljer en tjänst som inte innebär avlämning utan kvittens. Man bör inte skicka saker värda flera tusen med varubrev helt enkelt.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Drabbades av en svår chock i fredags, Beställde en grej från Kjell&Co i torstags.
Tio över tolv dan efter kom ett SMS att det fanns hos ombudet. Postnord!!!
Visserligen var paketet vattenskadat, men innehållet oskadat.
Men samma dag kom ett brev om att dom går över till varannan dags utdelning.

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Som sagt postnord är fulla av lögn, sökte på leverans av ett däck som jag beställde den 6/1.
enligt historiken så har dom försökt ringa, skicka SMS samt skickat avisering med brev men allt detta är en stor lögn, helvetes skitföretag.
Givetvis kollade jag så att mina kontaktuppgifter är korrekta.
1643100322929.png

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Idag har dom registrerat att ett 70cm långt paket är 7 meter långt och därför kan bli försenat. :jisses Brevbäraren hämtade paketet paradoxalt nog med en liten VW Caddy igår.

Jag hoppas bara att jag inte får en fet automatgenererad faktura för att jag överskridit måtten.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag hoppas bara att jag inte får en fet automatgenererad faktura för att jag överskridit måtten.
yes-you-do-hell.gif

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...