Prejad av vägen för att hon var kvinna och körde om

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Folk tenderar att se rasism och främlingsfientlighet som en och samma.

Jo, det har jag märkt...
Och "folk" tenderar att inte se när en afrikan uttrycker sig svepande om grisrosa som rasism även om det faktiskt är det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, det har jag märkt...
Och "folk" tenderar att inte se när en afrikan uttrycker sig svepande om grisrosa som rasism även om det faktiskt är det.

De där argumenten körde jag för min mamma när jag var liten. buhuhu...men Kalle var värre än mig...
Buhuhu... Nisse kastade mer sand än mig på Lisa... buhuhu...

Bara för att det finns grisar i alla grupper behöver man ju inte själv bete sig som ett svin.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
De där argumenten körde jag för min mamma när jag var liten. buhuhu...men Kalle var värre än mig...
Buhuhu... Nisse kastade mer sand än mig på Lisa... buhuhu...

Bara för att det finns grisar i alla grupper behöver man ju inte själv bete sig som ett svin.

Håller med.
Nu tog jag inte upp det exemplet för att på något sätt använda det som ett argument, bara som exempel på att uttrycket "rasism" används fel titt som oftast.
Jag känner mig hyfsat oberörd när jag blir kallad svenne, eller diverse andra påhittiga uttryck som har med min etniska tillhörighet att göra. Folk får tom kalla mig rasist om de blir lyckligare av det, jag kommer däremot antagligen att säga att de kallar mig det på felaktig grund.
För lite rasist kan man nog säga att jag är, jag har fördomar gentemot en del grupper människor. Inget jag är stolt över, men jag är iaf medveten om det och gör mitt bästa för att motverka att mina fördomar påverkar min bedömning av andra mäniskor.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
29 år och inte drogpåverkad dessutom.

Det är nog något magiskt med 29. Liraren som prejade mig var nyss fyllda 29. Men inte sögs han in av polisen och åtalas för vårdslöshet och framkallande av fara. Men det är väl för att jag inte är kvinna och sonen som åkte med är tonåring och inte ett småbarn.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Håller med.
Nu tog jag inte upp det exemplet för att på något sätt använda det som ett argument, bara som exempel på att uttrycket "rasism" används fel titt som oftast.
Jag känner mig hyfsat oberörd när jag blir kallad svenne, eller diverse andra påhittiga uttryck som har med min etniska tillhörighet att göra. Folk får tom kalla mig rasist om de blir lyckligare av det, jag kommer däremot antagligen att säga att de kallar mig det på felaktig grund.
För lite rasist kan man nog säga att jag är, jag har fördomar gentemot en del grupper människor. Inget jag är stolt över, men jag är iaf medveten om det och gör mitt bästa för att motverka att mina fördomar påverkar min bedömning av andra mäniskor.

:tummenupp Visst har jag också mina fördomar mot olika grupper. Men inget blir bättre av att skapa krig och motsättningar mellan alla dessa grupper.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Det är nog något magiskt med 29. Liraren som prejade mig var nyss fyllda 29. Men inte sögs han in av polisen och åtalas för vårdslöshet och framkallande av fara. Men det är väl för att jag inte är kvinna och sonen som åkte med är tonåring och inte ett småbarn.

Kanske dags att börja preja lite andra bilar då, när man har åldern inne o allt?

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Jag kan också hänvisa till källor som stödjer min synpunkt.
Och, ja, det är sorgligt att folk ska se tomtar och troll i varenda liten kommentar. Islamofobi är inte rasism, ordet rasism har inte med religion att göra. Att wikipedia och en obildad pöbel som editerar wikipedia inte förstår bättre får stå för dem. För wikipedia lider av en massa faktafel överallt. För att inte tala om att de som "äger" artiklarna där tenderar att censurera bort forskare och andra som försöker rätta upp faktafelen... Wikipedia är rätt okej som ett ställe att hitta länkar till vettig information, men som informationskälla lämnar sidan övrigt att önska... Men den är ju iaf bättre än tex conservapaedia...

Visst har wikipedia sina brister men det är väldigt ofta bra sakliga artiklar, men visst är laddade ämnen/artiklar värda att granska källorna lite närmare på.

Det finns massa olika begrepp som jag ser inom samma sfär av värderingar, vilket är fel eftersom de givetvis finns de personer som klarar av att hålla sin stånd punkt mot tex. bara islam. Min erfarenhet är att det gärna kommer till lite värderingar av mer rasistisk karaktär.

xenofobi (främlingsfientlighet), islamofobi och antisemitism är för mig samma sfär av bristande människosyn.

Att inte få kritisera islam kommer bli ödestigert, men det är skillnad på fördomar och mer saklig kritik. Personligen gillar jag ingen religion men skulle inte kalla mig ateist eftersom det oftast uppstår en pöbel/mobb/retard stämningen med sådant hat mot religion som bara kan liknas till de som är helt frälsta av sin religion. Det är pöbel stämningen jag motsätter mig eftersom det sällan leder till sakliga argument som håller i en diskussion.

Men jag är dålig på att se skillnad på de olika begreppen, men det är kul att diskutera:tummenupp

http://ferrada-noli.blogspot.se/2009/03/att-definiera-kulturrasism.html

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Visst har wikipedia sina brister men det är väldigt ofta bra sakliga artiklar, men visst är laddade ämnen/artiklar värda att granska källorna lite närmare på.

Det finns massa olika begrepp som jag ser inom samma sfär av värderingar, vilket är fel eftersom de givetvis finns de personer som klarar av att hålla sin stånd punkt mot tex. bara islam. Min erfarenhet är att det gärna kommer till lite värderingar av mer rasistisk karaktär.

xenofobi (främlingsfientlighet), islamofobi och antisemitism är för mig samma sfär av bristande människosyn.

Att inte få kritisera islam kommer bli ödestigert, men det är skillnad på fördomar och mer saklig kritik. Personligen gillar jag ingen religion men skulle inte kalla mig ateist eftersom det oftast uppstår en pöbel/mobb/retard stämningen med sådant hat mot religion som bara kan liknas till de som är helt frälsta av sin religion. Det är pöbel stämningen jag motsätter mig eftersom det sällan leder till sakliga argument som håller i en diskussion.

Men jag är dålig på att se skillnad på de olika begreppen, men det är kul att diskutera:tummenupp

Diskutera är alltid roligt, speciellt om det håller sig på en någorlunda intellektuell nivå. :tummenupp
Håller helt med om att xenofobi, islamofobi och antisemetism och en hel del andra fobier och antismer i princip är samma gamla rädla för olika klädd i nya fina kläder (eller ord) och vilken praktfull klädnad man vill kla sin egen rädsla i...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kanske dags att börja preja lite andra bilar då, när man har åldern inne o allt?

Japp. Vid 30 är det för sent - då får du bara köra ner rutan och skrika. Se till att ha en tung bil så du inte åker av själv.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Japp. Vid 30 är det för sent - då får du bara köra ner rutan och skrika. Se till att ha en tung bil så du inte åker av själv.

En gammal mercedes 300D av W123-snitt duger bra. Är lite trött i motorn kanske, men den är en tung tysk pansarbest. :D

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Fast det är inget rasistiskt i att kritisera Islam om det nu faktiskt är själva religionen i sig man är kritisk mot och inte utövarna. Det är heller inget rasistiskt i att kritisera Kristendomen om det nu är själva kristendomen du kritiserar.

Men ser man till den "kritik" många gärna vill komma med så är det väldigt sällan självaste religionen i sig utan hur vissa ur gruppen Muslimer/Kristna beter sig och då blir det genast farligt får då klumpar man ihop väldigt många i sina åsikter.
Frågan du då skall ställa dig är om det du vill säga, kan du säga det om ALLA som tror på den religionen eller vad det nu gäller? Det är VÄLDIGT sällan man kan göra det och då skall man inse att det man tycker har med individer att göra och inte ett folkslag, religion eller vad man nu "vill" uttala sig om för typ av gruppering.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ja, folk drar rent för stora växlar tror jag. Du är nog inte rasist, men lite fördomsfull. Undrar Two stroke man blockar alla som har lite fördomar?

Inget är svart eller vitt för all del. Tack för svaret. Jag känner mig inte som rasist vilket fick mig upprörd men vi har alla olika bestick i lådan. En del har bara sked tex.

Jag har vänner som verkligen är rasister och för mig är skillnaden uppenbar men det finns nog flera nyanser av grått. Förutfattade meningar? ptja så kanske det är trots allt. Jag har vänner från flera nationaliteter och religioner. Är själv lite halvblandad om man ser tillbaka och kan varken se mig som viking eller arier ;)

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
vilket är fel eftersom de givetvis finns de personer som klarar av att hålla sin stånd punkt mot tex. bara islam. Min erfarenhet är att det gärna kommer till lite värderingar av mer rasistisk karaktär.

Jaha intressant... är därav var jag rasistisk för att?

"Byt ut islamiskt mot neger, jude, tattare, blatte eller polack, det är fortfarande inte rasistiskt du förmedlar bara din upplevelse?"

Du ser fortfarande inte skillnaden mellan islamiskt och vissa andra uttryck du skriver ovan?
Då jag personligen tycker att vissa av de andra orden faktiskt är rasistiska till grunden. Men jag måste erkänna att jag har väldigt dålig koll förövrigt... Men det där ser bara illa ut i mina ögon!

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Utvisa kamelryttaren:banana Jävla stolpskott och gift med en äldre kvinna för att få uppehållstillstånd verkar det som:tungan

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Nu har ju tråden ändå spårat ur... men det är intressant med termer. Islamofobi är ett strålande exempel, ungefär i klass med frågan "har du slutat slå din fru ännu?"

En fobi är en rädsla som saknar rationell koppling till verkligheten. Min fru är livrädd för spindlar, jag känner detsamma för ormar. I båda fallen vet vi att riskerna med båda dessa djur i Sverige är obefintliga, men det botar föga vår irrationella rädsla.

När det gäller min negativa inställning Islamism (ej islam) så stämplas jag som islamofob. Att jag ogillar sharialagar, att anses vara en "kuf", hedersvåld, rätten att slå kvinnor etc. skall alltså ses som en irrationell rädsla och inte en logisk tanke. Det är bara att gratulera Expo eller vem det nu var som kom på detta perfekta namn *ironi*

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu har ju tråden ändå spårat ur... men det är intressant med termer. Islamofobi är ett strålande exempel, ungefär i klass med frågan "har du slutat slå din fru ännu?"

En fobi är en rädsla som saknar rationell koppling till verkligheten. Min fru är livrädd för spindlar, jag känner detsamma för ormar. I båda fallen vet vi att riskerna med båda dessa djur i Sverige är obefintliga, men det botar föga vår irrationella rädsla.

När det gäller min negativa inställning Islamism (ej islam) så stämplas jag som islamofob. Att jag ogillar sharialagar, att anses vara en "kuf", hedersvåld, rätten att slå kvinnor etc. skall alltså ses som en irrationell rädsla och inte en logisk tanke. Det är bara att gratulera Expo eller vem det nu var som kom på detta perfekta namn *ironi*

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!