Presidentvalet i USA 2024

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Han är världens mest framgångsrika afroamerikan, det tycker jag vi skall respektera och inte snacka massa skit om
Man kan absolut beundra Musk för det han gjort inom näringslivet, men till och med med amerikanska mått mätt, där det tillhör det normala att inflytelserika kapitalister påverkar politiken på ett mer direkt sätt, finns det nog en hel del skäl att problematisera Musks speciella ställning i förhållande till Trump. Särskilt också sett i ljuset av vilket stort inflytande han har över samhällsdebatten via X.

Att han nu även går in och försöker påverka politiken i såväl Tyskland som Storbrittannien väcker förstås också berättigad kritik.

En företagare skall förstås inte vara exkluderad från att påverka demokratin och vädra sina åsikter som alla andra, men det som blir problematiskt är om en sådan person kan utnyttja sin position för att skaffa sig unika fördelar eller förbigå demokratin.

Sådana farhågor kan lätt uppfattas som överdrivna, men man behöver inte ens gå utanför den allra innersta kretsen kring Trump och i det republikanska partiet för att hitta beundrare av Curtis Yarvin. Yarvin förespråkar ju att ersätta USA:s demokrati med någon slags auktoritär teknomonarki, där en modern variant av upplysta despoter styr samhället mer som om de vore VD för ett företag.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man kan absolut beundra Musk för det han gjort inom näringslivet, men till och med med amerikanska mått mätt, där det tillhör det normala att inflytelserika kapitalister påverkar politiken på ett mer direkt sätt, finns det nog en hel del skäl att problematisera Musks speciella ställning i förhållande till Trump. Särskilt också sett i ljuset av vilket stort inflytande han har över samhällsdebatten via X.

Att han nu även går in och försöker påverka politiken i såväl Tyskland som Storbrittannien väcker förstås också berättigad kritik.

En företagare skall förstås inte vara exkluderad från att påverka demokratin och vädra sina åsikter som alla andra, men det som blir problematiskt är om en sådan person kan utnyttja sin position för att skaffa sig unika fördelar eller förbigå demokratin.

Sådana farhågor kan lätt uppfattas som överdrivna, men man behöver inte ens gå utanför den allra innersta kretsen kring Trump och i det republikanska partiet för att hitta beundrare av Curtis Yarvin. Yarvin förespråkar ju att ersätta USA:s demokrati med någon slags auktoritär teknomonarki, där en modern variant av upplysta despoter styr samhället mer som om de vore VD för ett företag.
Jag säger inte att du har fel, men jag noterar att det har varit standard procedur att framgångsrika amerikanska män lägger sig i samhället. Att Musk lägger sig i Europa är tydligen inte bra, men när Soros gör det så var det inte några indignerade texter i MSM.

Frågan handlar om höger- respektive vänsterpolitik, det är alltid problem med högern (Musk, Murdoch) men aldrig problem med vänstern (Soros, Gates).

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Jag säger inte att du har fel, men jag noterar att det har varit standard procedur att framgångsrika amerikanska män lägger sig i samhället. Att Musk lägger sig i Europa är tydligen inte bra, men när Soros gör det så var det inte några indignerade texter i MSM.

Frågan handlar om höger- respektive vänsterpolitik, det är alltid problem med högern (Musk, Murdoch) men aldrig problem med vänstern (Soros, Gates).

Som jag skrev tillhör det vardagen i amerikansk politik att storkapitalister påverkar politiken och det kan man förstås kritisera även när det gäller t ex Soros och Gates, eller som i Sverige där det sker på ett omvänt sätt genom att gamla avdankade politiker hamnar i inflytelserika positioner i näringslivet och sedan kan dra fördelar av sina ingångar i politiken.

Men jag tror det är otillräckligt att tolka det som nu sker enbart utifrån det klassiska höger-vänster-rastret för hur vi skall tänka.

Jag vet inte hur mycket du har satt dig in i vad Curtis Yarvin gör eller hur den typ av tankegångar han står för har fått fäste bland en krets inflytelserika personer som JD Vance, Peter Thiel och Steve Bannon, men också just Elon Musk.

JD Vance säger sig ha influerats mycket av Patrick Deneen. Har du satt dig in i hans tankegångar? Jag läste hans bok "Why liberalism failed" och det var en intressant inblick.

Det finns alltså tankegångar och personer som idag i högsta grad påverkar den innersta kretsen republikaner som för bara ett par år sedan hade setts som väldigt extrema bland mainstreamrepublikaner.

Som jag tolkar mycket av tankegångarna är de stundtals neo-reaktionära, men framför allt finns det en syn där man ser hela idén med den amerikanska demokratin och dess institutioner som körd och dömd att gå under. Det kan råda lite delade meningar om detta är något man aktivt skall verka för eller mer som en utveckling som är oundviklig och som man inte kommer försöka förhindra (men kanske snarare spä på genom att undergräva tilliten till institutionerna), men där man sedan vill ersätta demokratin med något liknande det Curtis Yarvin förespråkar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
”Look what happened in Sweden last night!!!” (Trump) :lol

Vilka är det egentligen som förleds av MSM, dvs bara tar del av det som skrivs av vanliga journalister? Kan det rentav vara så att de som bara får sin uppfattning av omvärlden utifrån sina flöden är de som är förledda?

Hur kommer det sig att den tidigare republikan-idolen Tucker Carlson aldrig nämns längre? Ljög han? (Trick question)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som jag skrev tillhör det vardagen i amerikansk politik att storkapitalister påverkar politiken och det kan man förstås kritisera även när det gäller t ex Soros och Gates,
Det kan man, har tex du gjort det?

Finns sådana problematiserande och eftertänksamma reportage att läsa i MSM?

Jag måste ha missat båda delar, beklagar.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det kan man, har tex du gjort det?

Finns sådana problematiserande och eftertänksamma reportage att läsa i MSM?

Jag måste ha missat båda delar, beklagar.
Whataboutism?

Jag trodde jag just kritiserade dem.
Frågan jag ställde var ifall du var insatt i de tankegångar från exempelvis Curtis Yarvin och Patrick Deneen som fått stort inflytande hos topp-republikaner. Men då tolkar jag ditt svar som att du inte hade en aning om detta. Tack.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det vet jag inte, jag noterar bara att högerpolitik exakt alltid och utan undantag misstänkliggörs i och av media. Så även nu när Musk vill stödja högerpolitiker.
Kanske det, men det är inte ett argument emot varför det kan vara relevant att diskutera de saker jag just tog upp.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det kan det så klart vara.
Du vill alltså inte diskutera frågan jag tog upp? Helt ok och då räcker det att säga det. Men kanske finns det andra som är mer insatta i det jag tog upp som vill diskutera saken?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du vill alltså inte diskutera frågan jag tog upp? Helt ok och då räcker det att säga det. Men kanske finns det andra som är mer insatta i det jag tog upp som vill diskutera saken?
Vilken av frågorna? Inlägg 2341 var intressant, sedan tycker jag att ämnet skiftade.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Vilken av frågorna? Inlägg 2341 var intressant, sedan tycker jag att ämnet skiftade.
Det handlade som sagt om hur Elon Musk tillsammans med bl.a. JD Vance, Peter Thiel och Steve Bannon påverkats av Curtis Yarvin eller liknande idéer som han företräder, där man är kritisk mot demokratin i sin nuvarande form och hellre vill se någon slags techno-monarki.

Men vi kan ju istället diskutera att några republikaner nu föreslagit Elon Musk som talman i representanthuset 🤣

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC