Presidentvalet i USA 2024

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
På filmerna ser det ut som att prickskytten bakom Trump redan pekar sitt vapen åt det hållet skotten senare kommer ett bra tag innan skottlossningen börjar. Kan det vara relaterat till uppgifterna att skytten var rapporterad som misstänkt person befann sig på taket, dvs att SS visste att någon som inte borde vara där var på taket men missade att han hade ett vapen med sig?

(Nej, jag tror inte på konspirationsteorier varken om att SS "lät det ske" för att bli av med Trump eller att det var stagat av Trumpgänget för att få sympatier)
Ja, det mest troliga är väl en ensam skytt, i kombination med att SS och polisen gjort misstag, även om inget kan uteslutas förrän det är klarlagt.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tur att grabben inte hade läst klassikern "Schakalen" och förstått hur lönnmördare ska gömma sig i bebyggelse!

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tror annars inte att man kan räkna med att detta påverkar valet jättemycket.

Hur många här skulle rösta på den ni ogillar mest i svensk politik för att den blev skjuten i örat? Inte jag i alla fall.
Det är väl snarare de som tänkt strunta i att rösta som kanske tycker att det är värt att ge honom sitt stöd.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
1. Han tänker benåda de som dömdes för att vara inblandade i attacken 6/1.
2. Han vill använda militär mot civilbefolkningen för att stävja brottslighet.
3. Han har sagt att det är viktigt att klämma åt media som rapporterat negativt om honom.
4. Han vill ha dödsstraff för fler mindre förseelser.
5. Han har sagt att rättsordningen ska ändras så att institutioner där det är lättare att byta ut personal ska få större makt än folkvalda.
6. Han har uttryckt att de borde bomba Mexiko för att minska inflödet av droger därifrån.
7. Han har lovat att återinföra ett inreseförbud för personer med fel världsbild.
8. Han har pratat om att alla gravida måste registreras så att de inte kan utföra abort.
Åh fan, låter mycket.

Svårt att se att allt det där är korrekt eller steg mot fascism även om några saker låter lite anmärkningsvärt. Undrar om något av det kan vara överdrivet av någon som står långt från honom ideologiskt. Tror du det finns en sådan risk?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har inte följt rapporteringen så noga. Men killen som sköt vad har kommit fram om honom? Såg bara lite tidigt idag på morgonen att han var i 20år åldern och bodde några mil därifrån.
Men är det någon galning så brukar dom ha lagt upp filmer/brev och en massa saker på alla plattformar som finns idag innan dom gör det

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag har inte följt rapporteringen så noga. Men killen som sköt vad har kommit fram om honom? Såg bara lite tidigt idag på morgonen att han var i 20år åldern och bodde några mil därifrån.
Men är det någon galning så brukar dom ha lagt upp filmer/brev och en massa saker på alla plattformar som finns idag innan dom gör det

Fått något stipendium så han var väl relativt begåvad. Registrerad republikan men ett halvår innan det donerat pengar till projekt drivet av demokraterna.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Åh fan, låter mycket.

Svårt att se att allt det där är korrekt eller steg mot fascism även om några saker låter lite anmärkningsvärt. Undrar om något av det kan vara överdrivet av någon som står långt från honom ideologiskt. Tror du det finns en sådan risk?
Det är inte enstaka uttalanden som gett mig den bilden jag har av honom. Eftersom källorna jag använt är engelskspråkiga så är ordvalen mina egna, men en del kommer från hans egen hemsida och annat är uttalanden i olika framträdanden.

Ett annat problem är ju att veta vad han egentligen kommer göra eftersom han ena stunden ska ge tillstånd till vindkraftverk off shore för att i ett senare tillfälle säga att vägen framåt är "drill, man, drill".
Vad han lovar verkar bero helt på vem han talar till. Det är förstås en vanlig sjuka bland politiska talare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är inte enstaka uttalanden som gett mig den bilden jag har av honom. Eftersom källorna jag använt är engelskspråkiga så är ordvalen mina egna, men en del kommer från hans egen hemsida och annat är uttalanden i olika framträdanden.

Ett annat problem är ju att veta vad han egentligen kommer göra eftersom han ena stunden ska ge tillstånd till vindkraftverk off shore för att i ett senare tillfälle säga att vägen framåt är "drill, man, drill".
Vad han lovar verkar bero helt på vem han talar till. Det är förstås en vanlig sjuka bland politiska talare.
Ja han är olämplig av en rad skäl men någon fascism kommer han varken vilja (tror jag) eller kunna (vet jag) införa.

En del av det du listade är väl inte konstigt heller.

Jag tycker inte USA verkar ha blivit sämre 2016-2020 (som kan tillskrivas presidenten) och tror det blir ganska bra med honom som president 2024-2028 också även om en del grejer är oroande (Ukraina, inflation tex).

Inför valet 2016 var det ett helt ok program på SVT/dox där Trumps (o)lämplighet bemöttes på ett ganska odramatiskt sätt.

En jag jobbade lite med/åt 2016, amerikan, sade att det bästa med valet var att Hillary förlorade och det sämsta var att Trump vann, det tycker jag sammanfattar även 2024.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Ja han är olämplig av en rad skäl men någon fascism kommer han varken vilja (tror jag) eller kunna (vet jag) införa.
Vilka delar av fascismen tycker du saknas?
Auktoritär nationalism
Paramilitär milis
Personkult
Nationens återfödelse

Klipp från Wikipedia:
Den amerikanske historikern Robert O. Paxton ger en arbetsdefinition av fascism som "en form av politiskt beteende som markeras av en besatthet med samhällets förfall, förnedring eller förföljelse och av en kompenserande dyrkan av enhet, energi och renhet, i vilket ett massbaserat parti av hängivna militanta nationalister som arbetar i ett olustigt men effektivt samarbete med traditionella eliter överger demokratiska friheter och eftersträvar sina mål av intern rensning och extern expansion med våld och utan etiska och lagliga begränsningar".

gurkburk

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
MT-09 2024, KLX 250
Vilka delar av fascismen tycker du saknas?
Auktoritär nationalism
Paramilitär milis
Personkult
Nationens återfödelse

Klipp från Wikipedia:
Den amerikanske historikern Robert O. Paxton ger en arbetsdefinition av fascism som "en form av politiskt beteende som markeras av en besatthet med samhällets förfall, förnedring eller förföljelse och av en kompenserande dyrkan av enhet, energi och renhet, i vilket ett massbaserat parti av hängivna militanta nationalister som arbetar i ett olustigt men effektivt samarbete med traditionella eliter överger demokratiska friheter och eftersträvar sina mål av intern rensning och extern expansion med våld och utan etiska och lagliga begränsningar".
Att du tycker ditt eget utklipp från wikipedia stämmer in på Trump och republikanerna tyder bara på att du lever i en åsiktsbubbla

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Många frågetecken absolut. Inget proffs som sköt vad det verkar som, snarare en förvirrad ungdom. Det är ej en klen kaliber typ rimfire (.22 salongsgevär), det är en militär kaliber motsvarande försvarets AK5. Inget prickskyttevapen som du säger men 100-150m är inget avstånd för en van skytt. Skulle han träffat i ansiktet hade hela baksidan av huvudet exploderat. Otrolig tur.
Var har du hittat vilken kaliber som användes? Det enda jag hittar är att det var en AR15, och det är ju inte särskilt säker information eftersom att det ofta felrapporteras att vapen med plast är AR15.
Och även om AR-15 stämmer så finns den ju i nästan alla kalibrar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
En jag jobbade lite med/åt 2016, amerikan, sade att det bästa med valet var att Hillary förlorade och det sämsta var att Trump vann, det tycker jag sammanfattar även 2024.
Zeihan postade en video om det för ett par veckor sedan där han sa att det inte var något lockande val.
Deluded Biden vs Demented Trump eller nåt sånt.

Synd att de inte lyckades vaska fram ett par bättre kandidater än dessa två. Fan vet om inte Bernie Sanders hade haft en bättre chans på att ena landet än dessa två.

gurkburk

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
MT-09 2024, KLX 250
Var har du hittat vilken kaliber som användes? Det enda jag hittar är att det var en AR15, och det är ju inte särskilt säker information eftersom att det ofta felrapporteras att vapen med plast är AR15.
Och även om AR-15 stämmer så finns den ju i nästan alla kalibrar.

Läste på X att FBI sagt att det var rem .223 i samband med identifieringen av skytten men det kanske är debunkat? En rimfire patron är jag tveksam till klarar semi automatik i en AR15. Sorry om jag hade fel

Edit: Du har rätt, verkar inte finnas någon sådan info släppt. Säkert en missuppfattning pga att det är den vanligaste kalibern

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Läste på X att FBI sagt att det var rem .223 i samband med identifieringen av skytten men det kanske är debunkat? En rimfire patron är jag tveksam till klarar semi automatik i en AR15. Sorry om jag hade fel

Edit: Du har rätt, verkar inte finnas någon sådan info släppt. Säkert en missuppfattning pga att det är den vanligaste kalibern
AR-15 i .22lr fungerar utmärkt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...