Presidentvalet i USA 2024

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Beskriv gärna under vilka premisser detta skulle vara iscensatt för att gynna Trump.
Det vet jag inte. Att skytten skulle haft för avsikt att träffa just som han gjorde är väldigt osannolikt, om än inte uteslutet. Innan vi vet det exakta motivet kan det förstås finnas många tänkbara motiv, de flesta av dem pekandes mot att avsikten var att döda Trump.

Utfallet blev hursomhelst att det lär gynna honom.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det som är mest oroande är inte att USA är splittrat utan att samma krafter fortsätter elda på splittringen, här som där.

Massinvandring, BLM, woke, PLO, transmän osv - allt detta sker över våra huvuden. Ingen har bett om det, varför sker det och vem vill ha konflikten? Vem tjänar på den? Kina är en, finns fler?

Vi kommer aldrig läka så länge det slängs på mer bensin på brasan.
Diktaturer vinner på att demokrati-länder splittras. Vi behöver hålla ihop och helt ta bort beroendet till dessa diktaturer (olja, gas, elektronik, elbilar batterier mm)

Som det är nu får de västvaluta till att fortsätta sin vidriga hantering av deras invånare och krig med andra länder.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Trump vände tydligen på huvudet precis innan skottet, så det är ju möjligt att det inte var ett dåligt skott, bara en jävla stor dos tur för Trump.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Beskriv gärna under vilka premisser detta skulle vara iscensatt för att gynna Trump.
Nu tror jag ju på inget sätt att det är iscensatt för att gynna Trump, men:
En skytt sätter sig i position, sätter ett par skott i luften, Trump klipper sig i örat med någon liten pryl, SS kommer i rörelse, skytten skjuter några andra för att ge det hela lite pondus, och sedan dödas skytten så han inte kan prata.

Men som sagt, jag tror inte på det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det vet jag inte. Att skytten skulle haft för avsikt att träffa just som han gjorde är väldigt osannolikt, om än inte uteslutet. Innan vi vet det exakta motivet kan det förstås finnas många tänkbara motiv, de flesta av dem pekandes mot att avsikten var att döda Trump.

Utfallet blev hursomhelst att det lär gynna honom.
Låter sjukt långsökt och extremt fantasifullt att tassa ut i de där markerna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Trump vände tydligen på huvudet precis innan skottet, så det är ju möjligt att det inte var ett dåligt skott, bara en jävla stor dos tur för Trump.
Det vet jag inte, inget som framkommer då tydligt i filmen tycker jag. Sedan vet jag inte om att skjuta i huvudet alls. Eller har han en tillräckligt tjock väst för att stoppa gevärsammunition?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Låter sjukt långsökt och extremt fantasifullt att tassa ut i de där markerna.
Vet inte om jag tassar ut i några marker. Jag lämnar öppet för alla alternativ tills vi vet, men konstaterar att motiv för att gynna Trump inte kan uteslutas, även om det förefaller osannolikt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det vet jag inte, inget som framkommer då tydligt i filmen tycker jag. Sedan vet jag inte om att skjuta i huvudet alls. Eller har han en tillräckligt tjock väst för att stoppa gevärsammunition?
Nä du har helt rätt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vet inte om jag tassar ut i några marker. Jag lämnar öppet för alla alternativ tills vi vet, men konstaterar att motiv för att gynna Trump inte kan uteslutas, även om det förefaller osannolikt.
Det är ett av de värsta foliehatterier jag hört faktiskt. Man kan inte slänga ur sig sådant där, tycker jag, om man inte har något som håller för en samlad teori. Skulle han stått väldigt still just då för att kulan skulle snudda örat? 😅

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det framstår som obegripligt och tror det är svårt att hitta enskilda anledningar, utan det är snarare resultatet av en mängd olika faktorer som samverkat över tid.

Man kan se det som ett tecken på ett svagare och mer splittrat USA, präglat av en arbetarklass och medelklass som upplever att det mesta blivit sämre. Samtidigt har vänstern gått all-in på woke, blivit mer radikala och skapat splittring i sina egna led. Båda sidor definierar sig mer utifrån vad de är emot än vad de är för.

I det läget har en populist som Trump kommit in och ändrat spelplanen.

I en sådan politisk miljö blir det oerhört svårt för andra republikanska kandidater att komma in - de kommer lätt framstå som mellanmjölk.

För demokraterna är det ännu svårare. Vilket politiskt projekt går det just nu att skapa bred enighet kring förutom att vara emot Trump och som dessutom skall tilltala de som är så missnöjda? Och vem är beredd att satsa på den karriären, med tanke på svårigheterna att vinna tillräckligt stöd?

Jag tror vi ser resultatet av två partier som ruttnat inifrån under lång tid. Det framstår som en nation som tappat såväl känslan av gemensam identitet som hoppet om framåtskridande. Kanske finns det bra kandidater i bakgrunden, men som väntar med att träda fram till ett läge när nuvarande politiker redan kört allt i botten så det finns en längtan efter att bygga upp landet igen. Men för det behövs det hopp. Det saknas just nu.
Skitbra sammanfattning, Tack!
Medhåll

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det är ett av de värsta foliehatterier jag hört faktiskt. Man kan inte slänga ur sig sådant där, tycker jag, om man inte har något som håller för en samlad teori. Skulle han stått väldigt still just då för att kulan skulle snudda örat? 😅
Nu fultolkar du mig. Du får väl säga till polisen att genast utesluta alla teorier utom de som pekar på att motivet är att döda Trump. Innan man har fakta på bordet tror jag det är oklokt att låsa in sig på ett spår. Att lämna fler valmöjligheter öppna är inte samma sak som att förespråka motsatsen till det mest uppenbara motivet.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Kollat på filmklippet flera gånger nu och visst ser det ut som att Trump skulle kunna ha haft turen att råka vrida på huvudet i precis rätt ögonblick, om man väger in reaktionstiden för skytten liksom tiden för kulan (och ljudet) att nå fram.

EDIT:
Det rapporteras att skotten skall ha avlossats 125 meter från Trump. Det ger 0,14 sekunder för kulan att färdas, givet att kulans hastighet från en AR-15 skall vara ca 900 m/s. Lägg till en reaktionstid på minst 0,18 sekunder (vid visuellt stimuli) och vi snackar om en total tid på ca 0,3 sekunder. För att skytten ens i teorin skall ha haft en chans att hinna justera siktet (givet att det hamnade fel när Trump vred på huvudet) måste det alltså ha gått mer än 0,3 sekunder mellan att Trump vred på huvudet tills dess att skottet träffade. Kollar man på filmklippen ser det ut att vara kortare tid än så (ljudet av skotten tar förstås längre tid att nå fram).

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu fultolkar du mig. Du får väl säga till polisen att genast utesluta alla teorier utom de som pekar på att motivet är att döda Trump. Innan man har fakta på bordet tror jag det är oklokt att låsa in sig på ett spår. Att lämna fler valmöjligheter öppna är inte samma sak som att förespråka motsatsen till det mest uppenbara motivet.
Nej jag fultolkar inget, men man behöver mer torrt på fötterna eller åtminstone någon typ av teori innan man börjar spekulera hej vilt.

Annars kan du ju ta exakt vilken händelse som helst och börja fundera, bilolycka i Värmland kan egentligen vara en rökridå för att dölja fiskeripolitikens smutsiga baksida.

Men visst, jag är öppen för vad som helst, enligt SVT och bbc tyder det på att Secret Service var inblandade, men de kan ju underbygga det med vittnesmål och jag tror absolut att deep state i någon form existerar så det är mycket möjligt. Och logiskt.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Nej jag fultolkar inget, men man behöver mer torrt på fötterna eller åtminstone någon typ av teori innan man börjar spekulera hej vilt.

Annars kan du ju ta exakt vilken händelse som helst och börja fundera, bilolycka i Värmland kan egentligen vara en rökridå för att dölja fiskeripolitikens smutsiga baksida.

Men visst, jag är öppen för vad som helst, enligt SVT och bbc tyder det på att Secret Service var inblandade, men de kan ju underbygga det med vittnesmål och jag tror absolut att deep state i någon form existerar så det är mycket möjligt. Och logiskt.
Läs mina inlägg igen. Om du fortfarande tolkar det på det sättet måste jag vara totalt inkapabel att lyckas förmedla min avsikt till dig i skrift, så då hjälper det nog inte vad jag skriver. ¯\_(ツ)_/¯

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år