Presidentvalet i USA 2024

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Möjligen inte men det blir också skumt att debattera men inte komma fram till något. Tycker jag.
En gång var fjärde år tvingas man göra ett val, men det innebär inte att jag därmed svär trohetsed gentemot en kyrka. Ja försöker diskutera med argument. Ibland har jag en bestämd åsikt i en sakfråga, ibland lutar jag åt ena eller andra hållet, ibland är jag mer osäker och ibland bryr jag mig inte.

Men det intressanta tycker jag är att diskutera frågor, att förhoppningsvis alla som deltar kan lära sig något och att det skal bli intressant att fortsätta. Att direkt deklarera en åsikt kan fungera som en stoppboll där fortsatt argumentation då enbart innebär att man inte längre diskuterar utan utbyter halmgubbar och då blir det ointressant eftersom jag då inte längre lär mig något utan mest blir dummare.

Givetvis landar jag i ställningstaganden, men som jag oftast är beredd att ompröva. Som sagt, någon särskild sakpolitisk fråga du undrade över?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja det minns jag verkligen inte och ännu mindre att du berättat det så i det har du då rätt - minnet sviker på ålderns höst.
Ingen fara, går inte att minnas allt. Den märkliga implikationen blir iaf att eventuella anklagelser om att jag skulle röstat fel då måste riktas mot dig själv 😉
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Haha den där får jag också hela tiden.
Men Musk har ju iaf numera att göra med presidentvalet i USA. Blir oerhört intressant att se vad han hittar på i den där effektiviseringskommisionen. Nästan så jag vill att Trump vinner bara för det. Får vi se USA:s svar på Milei? Tror på riktigt det kan vara en potentiell valvinnare, eller valförlorare… börjar poppa popcorn redan nu!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men Musk har ju iaf numera att göra med presidentvalet i USA. Blir oerhört intressant att se vad han hittar på i den där effektiviseringskommisionen. Nästan så jag vill att Trump vinner bara för det. Får vi se USA:s svar på Milei? Tror på riktigt det kan vara en potentiell valvinnare, eller valförlorare… börjar poppa popcorn redan nu!
Musk är ju ett geni, blev så klart impopulär när han bytte sida. Så genomskinligt. 😅
Twitter var väldigt bra tills det infördes yttrandefrihet, då var det väldigt dåligt!
Allt det där är bra skäl att stödja Trump.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Musk är ju ett geni, blev så klart impopulär när han bytte sida. Så genomskinligt. 😅
Twitter var väldigt bra tills det infördes yttrandefrihet, då var det väldigt dåligt!
Allt det där är bra skäl att stödja Trump.
Nu är jag inte amerikan så jag slipper lyckligtvis ta ställning för eller emot Trump, men jag är övertygad om att Musk har förmåga att komma upp med banbrytande förändringar, och de kommer vara kontroversiella. Samtidigt tror jag inte det blir så mycket av det. Det är väldigt stor skillnad på att vara en absolut monarki som i Musks företag och att verka inom en demokrati som USA. Men en spännande resa kommer det absolut bli.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu är jag inte amerikan så jag slipper lyckligtvis ta ställning för eller emot Trump, men jag är övertygad om att Musk har förmåga att komma upp med banbrytande förändringar, och de kommer vara kontroversiella. Samtidigt tror jag inte det blir så mycket av det. Det är väldigt stor skillnad på att vara en absolut monarki som i Musks företag och att verka inom en demokrati som USA. Men en spännande resa kommer det absolut bli.
Det här med att effektivisera offentlig sektor är ju lite av en paradox, ska de gå på bidrag?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det här med att effektivisera offentlig sektor är ju lite av en paradox, ska de gå på bidrag?
Du tänker på de anställda? Ja det är ju uppenbarligen en fråga som inte går att ducka på samma sätt som när man är ett privat företag i USA. Lite bumerang-effekt på den kanske.

Men sen tror jag (och jag har satt mig in en hel del i hur Musk driver företag) inte det bara handlar om antalet människor och den typiska föreställningen i företagsvärlden om att skapa effektivitet genom att minska headcount. Musk kommer rikta in sig på att minska byråkrati och att de som arbetar i offentlig sektor måste tillföra värde. Snarare göra saker enklare genom att ta bort sådant som gör beslut långsamma.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Systemet är inte felet, felet är politikerna, partierna de företräder och medias vänsterkollaps.

Varför har inte Sverige ett försvar? För att FP och MP fått bestämma.

Men ja, kanske hade varit bättre om vissa frågor beslutades av kungahuset, tex om vi ska ha ett försvar eller inte.
Att Sverige inte har ett försvar är som jag ser det en trestegsraket.
Steg ett: Gymnasisten och Moderaten Carl 500 % Bildt sätter tusentals svenska företag i konkurs genom att försöka förvara kursen för den svenska kronan med hög ränta. Utrustning, maskiner auktioneras ut av konkursförvaltarna, mycket går till utlandet.
Steg två: Socialdemokraterna under Göran Persson lägger under slutet av 90-talet ner beredskapslagren som i händelse av krig ska försörja Sveriges befolkning med mat, bränsle osv. För att försöka få ordning på statsfinanserna efter Steg ett.
Steg ett som (s) stödde tills valutareserven var tömd.
Steg tre: Moderaterna under Reinfeldt konstaterar att utan beredskapslagren klarar Sverige inte ett längre krig än EN vecka.
Sedan blir det kapitulation på grund av att befolkning börjar svälta.
Så varför ha ett militärt försvar för mer än EN vecka. Och så beslutar (m)-regeringen att det gamla militära värnpliktsförsvaret ska läggas ner och ersättas med ett EN-veckas militärt yrkesförsvar. Officerarna sägs upp och utrustning för ½-miljon värnpliktiga säljs ut eller skrotas.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att Sverige inte har ett försvar är som jag ser det en trestegsraket.
Steg ett: Gymnasisten och Moderaten Carl 500 % Bildt sätter tusentals svenska företag i konkurs genom att försöka förvara kursen för den svenska kronan med hög ränta. Utrustning, maskiner auktioneras ut av konkursförvaltarna, mycket går till utlandet.
Steg två: Socialdemokraterna under Göran Persson lägger under slutet av 90-talet ner beredskapslagren som i händelse av krig ska försörja Sveriges befolkning med mat, bränsle osv. För att försöka få ordning på statsfinanserna efter Steg ett.
Steg ett som (s) stödde tills valutareserven var tömd.
Steg tre: Moderaterna under Reinfeldt konstaterar att utan beredskapslagren klarar Sverige inte ett längre krig än EN vecka.
Sedan blir det kapitulation på grund av att befolkning börjar svälta.
Så varför ha ett militärt försvar för mer än EN vecka. Och så beslutar (m)-regeringen att det gamla militära värnpliktsförsvaret ska läggas ner och ersättas med ett EN-veckas militärt yrkesförsvar. Officerarna sägs upp och utrustning för ½-miljon värnpliktiga säljs ut eller skrotas.
Låter mer eller mindre 99% korrekt ja
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
IMG_0111.png
Trump fälld på samtliga 34 punkter.
Men med hänsyn till det stundande valet får han respit till efter valet med själva straffet. Det återstår att se hur de republikanska väljarna bedömer saken; de anser ju sig annars ha en ”konservativ” syn på familj, privatliv och moral. Dvs anti-Trump. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
View attachment 503338
Trump fälld på samtliga 34 punkter.
Men med hänsyn till det stundande valet får han respit till efter valet med själva straffet. Det återstår att se hur de republikanska väljarna bedömer saken; de anser ju sig annars ha en ”konservativ” syn på familj, privatliv och moral. Dvs anti-Trump. :)
Antingen blir han den första president som benådar sig själv eller blir det antagligen fängelse.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Trump är ju känd för att hålla sig till vetenskapen… hahahahaaa. Injecera blekmedel mot Covid osv. Bland mycket annat, den mannen är fullständigt rubbad.

vad nu svensk skola har med Trump och amerikanska presidentvalet att göra?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att Sverige inte har ett försvar är som jag ser det en trestegsraket.
Steg ett: Gymnasisten och Moderaten Carl 500 % Bildt sätter tusentals svenska företag i konkurs genom att försöka förvara kursen för den svenska kronan med hög ränta. Utrustning, maskiner auktioneras ut av konkursförvaltarna, mycket går till utlandet.
Steg två: Socialdemokraterna under Göran Persson lägger under slutet av 90-talet ner beredskapslagren som i händelse av krig ska försörja Sveriges befolkning med mat, bränsle osv. För att försöka få ordning på statsfinanserna efter Steg ett.
Steg ett som (s) stödde tills valutareserven var tömd.
Steg tre: Moderaterna under Reinfeldt konstaterar att utan beredskapslagren klarar Sverige inte ett längre krig än EN vecka.
Sedan blir det kapitulation på grund av att befolkning börjar svälta.
Så varför ha ett militärt försvar för mer än EN vecka. Och så beslutar (m)-regeringen att det gamla militära värnpliktsförsvaret ska läggas ner och ersättas med ett EN-veckas militärt yrkesförsvar. Officerarna sägs upp och utrustning för ½-miljon värnpliktiga säljs ut eller skrotas.
Glöm inte bort de årtionden av att låna till välfärdsutgifter och övervärdering av kronan som låg bakom kollapsen som Bildt försökte ränta bort.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top