Presidentvalet i USA 2024

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Trump är ju känd för att hålla sig till vetenskapen… hahahahaaa. Injecera blekmedel mot Covid osv. Bland mycket annat, den mannen är fullständigt rubbad.

Ja det var väl inte den mest begåvade frågan som han ställt.

vad nu svensk skola har med Trump och amerikanska presidentvalet att göra?

Den svenska skolan är marginellt bättre än Trump University? :va
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Tillbaka till Trump. Förutom att vara en dömd brottsling, verkar han vara vid sina sinnens fulla bruk, hur de nu var när de fungerade?

För alla klart tänkande framstår han rimligen som en lallande dåre, påhejad av ett stort antal tokskallar som hyllar kejsarens fina kläder.

En skam för USA att han varit president och är kandidat för en period till.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är det förresten orimligt att begära att man visar id-kort vid röstning? Jag kan tycka att det är rimligt, men varför tycker inte Demokraterna det? Vad kan skälen till det vara? Dela upp er i små grupper och diskutera, redovisa om femton minuter.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Där finns en liten genomgång om vad hur och varför.
Utan att tycka något särskilt i frågan så kan nog konstateras att frånvaron av ”Skatteverket” och liknande institutioner innebär andra sätt att garantera ”en person - en röst”.

Som jag förstått det så är lagarna olika för olika delstater och det finns andra sätt än ID för att rösta säkert. Men som så ofta driver partierna frågor som anses gynna de egna väljarna. Endast Trump talar dock om ”fraud” samtidigt som han kräver att man skall ”hitta” ett tiotusental röster som inte finns…
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Glöm inte bort de årtionden av att låna till välfärdsutgifter och övervärdering av kronan som låg bakom kollapsen som Bildt försökte ränta bort.
Istället för att som Traditionellt i Sverige devalvera SEK med tex 20 % efter valet.
Hur många "vanliga" devalveringar gjorde Sverige efter 2:a världskriget fram till Kronförsvaret ?
Vilka regeringar gjorde devalveringarna ?
Minns första gången mamma körde bil till Spanien slutet 1950-talet. D-Marken stod som jag minns i 35 svenska öre. Hamburg var mycket ruiner och tegelstenshögar men mitt bland tegelstenshögarna stod en bunker ca 15x15x15 meter upp "oskadd".
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är skrämmande när jag känner flera intelligenta?, normala? amerikaner o svenskamerikaner som jag vet röstar på Trump o ser demokraterna som en fara för USA
För att Kamala har så mycket sämre politik. Easy as that.

Men ja, Trump är too much.

Såg att en typ sinnessjuk missbrukare i närheten där jag bor börjat använda MAGA keps och USA -byxor.

Jag tror att för att förstå varför Trump trots allt drar röster så fundera på var du själv står politiskt. Så tittar du på det parti längst ifrån dina egna åsikter. Vad skulle krävas för att du skulle rösta på dem? Inget skulle få mig att göra det, jag skulle hellre skita i hela grejen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Där finns en liten genomgång om vad hur och varför.
Utan att tycka något särskilt i frågan så kan nog konstateras att frånvaron av ”Skatteverket” och liknande institutioner innebär andra sätt att garantera ”en person - en röst”.

Som jag förstått det så är lagarna olika för olika delstater och det finns andra sätt än ID för att rösta säkert. Men som så ofta driver partierna frågor som anses gynna de egna väljarna. Endast Trump talar dock om ”fraud” samtidigt som han kräver att man skall ”hitta” ett tiotusental röster som inte finns…
Ja jag läste också på lite innan jag postade.

Tycker fortsatt att det är bisarrt att motarbeta identifiering vid röstning.

 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
I Sverige är vi så vana vid att ha personnummer och bli identifierade hela tiden att vi inte tänker på det. I USA har man aldrig haft det på samma sätt och det finns en mer djupt rotad misstänksamhet mot staten, inklusive att deras konstitution trycker mer på negativa rättigheter. Sett i det ljuset är det inte så konstigt att man inte haft ID-krav vid röstning, även om det kan tyckas väldigt konstigt ut ett svenskt perspektiv.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är verkligen under all kritik.

Men från det till att Kamala ska sätta pristak på mat, eeeehhh nä.
Nä det är verkligen polariserat även om skillnaderna politiskt kanske inte är så enorma som det kan låta i debatten. Därför borde ju Republikanerna kunna skaka fram en enda rimlig kandidat liksom.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I Sverige är vi så vana vid att ha personnummer och bli identifierade hela tiden att vi inte tänker på det. I USA har man aldrig haft det på samma sätt och det finns en mer djupt rotad misstänksamhet mot staten, inklusive att deras konstitution trycker mer på negativa rättigheter. Sett i det ljuset är det inte så konstigt att man inte haft ID-krav vid röstning, även om det kan tyckas väldigt konstigt ut ett svenskt perspektiv.
Det var ungefär det jag menade också. Samtidigt skall man inte underskatta potentialen i att kunna påstå att valen riggas med hänvisning till detta. Det finns alltid människor som vill se konspirationer i allting. Deep state osv.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nä det är verkligen polariserat även om skillnaderna politiskt kanske inte är så enorma som det kan låta i debatten. Därför borde ju Republikanerna kunna skaka fram en enda rimlig kandidat liksom.
Ja tror att det just nu är systemiskt omöjligt att få fram rimliga kandidater i dagens politiska klimat i USA. Är man rimlig får man inte tillräcklig uppmärksamhet i sociala medier.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det var ungefär det jag menade också. Samtidigt skall man inte underskatta potentialen i att kunna påstå att valen riggas med hänvisning till detta. Det finns alltid människor som vill se konspirationer i allting. Deep state osv.
Fenomenet med sociala medier gör att de extrema åsikterna och konspirationsteorierna är det som får spridning, när de egentligen borde vara randfenomen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nä det är verkligen polariserat även om skillnaderna politiskt kanske inte är så enorma som det kan låta i debatten. Därför borde ju Republikanerna kunna skaka fram en enda rimlig kandidat liksom.
Ja de hade ju flera vettiga kandidater men Trump tog hem nomineringen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nick Fuentes förklarar bra vad "the big lie" åstadkommit och vad det innebär för alla som trodde på lögnen att Trump nu erkänt att han faktiskt förlorade "with a whisker".
Start till 3:03 (vet inte hur man klipper).
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
För att Kamala har så mycket sämre politik. Easy as that.

Men ja, Trump är too much.

Såg att en typ sinnessjuk missbrukare i närheten där jag bor börjat använda MAGA keps och USA -byxor.

Jag tror att för att förstå varför Trump trots allt drar röster så fundera på var du själv står politiskt. Så tittar du på det parti längst ifrån dina egna åsikter. Vad skulle krävas för att du skulle rösta på dem? Inget skulle få mig att göra det, jag skulle hellre skita i hela grejen.
Tänkvärt.....
Endast två partier i Sverige - Vänster o Höger, och "mitt" parti har en bindgalen ledare - vad f-n skulle jag göra????
De flesta röstar ändå med plånboken.
Att flera tongivande republikaner nu lämnar Trump för Harris ger mig en känsla av att han nu bedöms vara tokigare än Hitler o Stalin
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tänkvärt.....
Endast två partier i Sverige - Vänster o Höger, och "mitt" parti har en bindgalen ledare - vad f-n skulle jag göra????
De flesta röstar ändå med plånboken.
Att flera tongivande republikaner nu lämnar Trump för Harris ger mig en känsla av att han nu bedöms vara tokigare än Hitler o Stalin
Ja jag vet inte, men som sagt, att man själv skulle ta den politiker som står längst ifrån en - otänkbart för de flesta.

Eller hand upp den som kunde välja längst bort på skalan.

Någon?
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top