Presidentvalet i USA 2024

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Europa upprätthåller inte våra gränser. Det finns det otaliga exempel på.
Självklart var även det bra av Trump, att stärka upp Europas försvar 5-6 år innan Ryssland invaderade Ukraina.
Ryssland invaderade Ukraina 2014.

Georgien 2008.

Allt medan Trump begick skattebrott och låg runt med porrstjärnor.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ryssland invaderade Ukraina 2014.

Georgien 2008.

Allt medan Trump begick skattebrott och låg runt med porrstjärnor.
Bevisligen känner du alltså till att Trump inte var USAs president vare sig 2008 eller 2014, var på han av naturliga skäl inte heller hade börjat pressa övriga NATO länder att ta ansvar för sitt försvar, för vilket både du och jag borde vara honom mycket tacksam.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tycker du gör ologiska poänger. Ja, Ryssland kränker länder omkring deras gränser. Exakt vad svaret skall vara på det och varför man gjort på ena eller andra sättet kan man förstås diskutera, även om det är rätt svårt med tanke på att sådana militära bedömningar brukar vara hemliga.

Men jag får inte riktigt ihop hur du kopplar ihop den frågan till det jag skrev om strategi i förhållande till Rysslands angrepp på Ukraina (en tredje linje). Menar du att Sverige och andra Europeiska länder skall välja en egen strategi i den frågan baserat på de kränkningar som gjorts? Det får du gärna utveckla för jag får inte ihop logiken.
Min tes är att Ryssland kränker olika länders luftrum systematiskt av strategiska skäl, för att uppnå något större än att flyga flygplan i någon annans luftrum för sakens skull.

Jag tycker det är sannolikt att de gör det för att signalera något eller skapa en bild av något.

När de beter sig på detta sätt gör de små länder nervösa och vi funderar på vår förmåga och känner oss hotade. Vi blir rädda.

Nu ser USA att vi alla är rädda, och att vi är rädda betyder att vi kommer inte försvara oss (alla som påstår något annat är svaret skyldigt, när försvarade Sverige något av värde med någon insats?).

Så, nu vet USA att hela ansvaret för Ukraina vilar på dem och vad fan ska det göra det för? Där av är det nu en negativ men fullt logisk utveckling.

Alla förstår väl också att Kamala är inte en ledartyp av tex Obama eller Clintons kaliber, hon är direkt olämplig att vara president och kommer inte försvara USA och definitivt inte lösa Ukraina.

Kriget pågår och det måste få ett slut. Och hey I got news - det kommer få ett slut.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Min tes är att Ryssland kränker olika länders luftrum systematiskt av strategiska skäl, för att uppnå något större än att flyga flygplan i någon annans luftrum för sakens skull.

Jag tycker det är sannolikt att de gör det för att signalera något eller skapa en bild av något.

När de beter sig på detta sätt gör de små länder nervösa och vi funderar på vår förmåga och känner oss hotade. Vi blir rädda.

Nu ser USA att vi alla är rädda, och att vi är rädda betyder att vi kommer inte försvara oss (alla som påstår något annat är svaret skyldigt, när försvarade Sverige något av värde med någon insats?).

Så, nu vet USA att hela ansvaret för Ukraina vilar på dem och vad fan ska det göra det för? Där av är det nu en negativ men fullt logisk utveckling.

Alla förstår väl också att Kamala är inte en ledartyp av tex Obama eller Clintons kaliber, hon är direkt olämplig att vara president och kommer inte försvara USA och definitivt inte lösa Ukraina.

Kriget pågår och det måste få ett slut. Och hey I got news - det kommer få ett slut.
Så hur anser du att USA respektive Europa nu skall agera?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Öka trycket rejält eller ge bort Krim och gå vidare.
Jag kan eventuellt hålla med dig om det förstnämnda alternativet, beroende på vad du menar och under förutsättning att det bygger på en grundlig analys och underrättelser som visar att en sådan strategi med rätt stor säkerhet skulle vara framgångsrik och inte kasta in världen i ett världskrig. Sådan information har jag inte tillgång till som lekman så jag kan inte bedöma hur realistiskt det är.

Att ge bort Krim... antar att du då utgår från att det skulle få stopp på kriget och inte heller leda till ytterligare rysk aggressivitet mot andra länder?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag kan eventuellt hålla med dig om det förstnämnda alternativet, beroende på vad du menar och under förutsättning att det bygger på en grundlig analys och underrättelser som visar att en sådan strategi med rätt stor säkerhet skulle vara framgångsrik och inte kasta in världen i ett världskrig. Sådan information har jag inte tillgång till som lekman så jag kan inte bedöma hur realistiskt det är.

Att ge bort Krim... antar att du då utgår från att det skulle få stopp på kriget och inte heller leda till ytterligare rysk aggressivitet mot andra länder?
Enda sättet att garantera ingen framtida rysk aggression är ju att tillintetgöra dem alt invadera och ockupera, så det är nog svårt att sia om. Alla sket totalt i Krim fram till februari 2022. Vi kan återgå till att strunta i det bara och låta han ta det, alla sanktioner kan vi behålla och upprätta stora baser i alla angränsande NATO-länder.

Jag tror inte det är framgångsrikt att fortsätta så här, det kommer ändå sluta med någon typ av fred och eftergift de två involverade. Varför inte exekvera nu?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Enda sättet att garantera ingen framtida rysk aggression är ju att tillintetgöra dem alt invadera och ockupera, så det är nog svårt att sia om. Alla sket totalt i Krim fram till februari 2022. Vi kan återgå till att strunta i det bara och låta han ta det, alla sanktioner kan vi behålla och upprätta stora baser i alla angränsande NATO-länder.

Jag tror inte det är framgångsrikt att fortsätta så här, det kommer ändå sluta med någon typ av fred och eftergift de två involverade. Varför inte exekvera nu?
Det går ju att tänka sig att båda alternativen kan innehålla ett element av "hit, men inte längre". I det första alternativet ge Putin ett val, men om han inte följer det - öka trycket rejält så det blir smärtsamt.

I det andra alternativet sätta upp tydliga kriterier att fortsatta aggressioner från Ryssland kommer leda till X, kombinerat med att det också finns uppbackning i förmåga och vilja att det också kan bli konsekvenser.

Men samtidigt är frågan hur säkra något av dessa scenarier är. Väst är idag betydligt svagare än förr, dagens ekonomi är väldigt sårbar och det finns starka och potentiellt allierade länder till Ryssland (t ex Kina) som gör att en bedömning av utfallet blir väldigt komplex.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det går ju att tänka sig att båda alternativen kan innehålla ett element av "hit, men inte längre". I det första alternativet ge Putin ett val, men om han inte följer det - öka trycket rejält så det blir smärtsamt.

I det andra alternativet sätta upp tydliga kriterier att fortsatta aggressioner från Ryssland kommer leda till X, kombinerat med att det också finns uppbackning i förmåga och vilja att det också kan bli konsekvenser.

Men samtidigt är frågan hur säkra något av dessa scenarier är. Väst är idag betydligt svagare än förr, dagens ekonomi är väldigt sårbar och det finns starka och potentiellt allierade länder till Ryssland (t ex Kina) som gör att en bedömning av utfallet blir väldigt komplex.
Om Kina får välja på väst eller Ryssland så tror jag nog Putin är under tåget.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ryssland invaderade Ukraina 2014.

Georgien 2008.

Allt medan Trump begick skattebrott och låg runt med porrstjärnor.
Att Ryssland invaderade Ukraina beror på att Ukraina ville gå med i Nato. Det kan ju Ryssland inte acceptera, lika lite som att USA skulle tillåta stater i Latinamerika att samarbeta militärt med Ryssland.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Israel "attackerar" (nåja) Irans ambassad i Libanon.

Exakt vad hindrar Sverige eller Ukraina att attackera Rysslands ambassad i Stockholm? Vad? Vem? Varför?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Röstfiske coming up.
Israel "attackerar" (nåja) Irans ambassad i Libanon.

Exakt vad hindrar Sverige eller Ukraina att attackera Rysslands ambassad i Stockholm? Vad? Vem? Varför?
Wienkonventionen?

Annars är det lite mysko att bomba ambassader i sitt eget land. Men visst, ligger den väl isolerat så man kan garantera att tredjepart klarar sig så må det gå. Men är det inte enklare att utvisa hela bunten?

Ukraina kan såklart bomba ambassaden i Sverige, men då får de nog räkna med att vi och många andra nationer drar in stödet. Och det borde vara enklare att bomba något som är lite närmare.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Röstfiske coming up.

Wienkonventionen?

Annars är det lite mysko att bomba ambassader i sitt eget land. Men visst, ligger den väl isolerat så man kan garantera att tredjepart klarar sig så må det gå. Men är det inte enklare att utvisa hela bunten?

Ukraina kan såklart bomba ambassaden i Sverige, men då får de nog räkna med att vi och många andra nationer drar in stödet. Och det borde vara enklare att bomba något som är lite närmare.
Vi kan så klart diskutera formerna men Ryssland tillåts vad jag vet ha en beskickning i Sverige, likaså andra skurkstater som Iran, Nordkorea, Turkiet. Varför?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Israel "attackerar" (nåja) Irans ambassad i Libanon.

Exakt vad hindrar Sverige eller Ukraina att attackera Rysslands ambassad i Stockholm? Vad? Vem? Varför?
Att attackera en utländsk ambassad är liktydigt med att attackera landet ifråga. Sånt kan bara Israel göra, eftersom de sanktioneras av USA.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top