Presidentvalet i USA 2024

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är helt och hållet övertygad om att min närvaro knappast skulle vara en fördel för Ukraina. Mina 4,5 dagars utbildning på I3 i Örebro sitter inte så hårt i minnet och det kan vara så att jag missade några detaljer som de gick igenom i senare delar av kursen.
Jag är helt och hållet övertygad om att många skulle säga att du kan göra mer än du gör och framför allt att det borde vara mer i ditt intresse än i gängse amerikans att göra det.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja det är att betrakta som uteslutet.

Ryssland har flera gånger testat gränserna mot andra NATO-länder, tex Polen, Estland, Sverige, Finland och UK. Detta är mycket sannolikt ett effektivt sätt att visa USA att deras allierade inte är att lita på. USA ska inte rädda Europa igen, inte denna gång. Det tycker inte USA, Trump, knappt någon alls, inte jag i alla fall. Och det är bla vad detta handlar om. Ryssland bitchar runt oss och vi vågar inget göra, så klart ska inte en skattebetalare eller rekryt i Tennessee ta ansvar för det.
Ja i det avseendet sammanfaller nog Putins intressen med det politiska narrativet hos framför allt Trump just nu, men jag tror att det finns mer militärstrategiska överväganden i bakgrunden som av naturliga skäl inte ingår i den politiska pajkastningen på samma sätt, men som har viss reell betydelse.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja det är att betrakta som uteslutet.

Ryssland har flera gånger testat gränserna mot andra NATO-länder, tex Polen, Estland, Sverige, Finland och UK. Detta är mycket sannolikt ett effektivt sätt att visa USA att deras allierade inte är att lita på. USA ska inte rädda Europa igen, inte denna gång. Det tycker inte USA, Trump, knappt någon alls, inte jag i alla fall. Och det är bla vad detta handlar om. Ryssland bitchar runt oss och vi vågar inget göra, så klart ska inte en skattebetalare eller rekryt i Tennessee ta ansvar för det.
Avtal skall hållas.
Jag tyckte det var helt rätt av Trump att kräva att andra länder betalar sin del av NATO enligt avtal.
Men om man gör det skall naturligtvis USA fullfölja sin del av avtalet och strida för det land som anfalls.
Precis som alla andra NATO-länder ska.
Vare sig man är en rekryt i Tennessee eller i Bayern.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja i det avseendet sammanfaller nog Putins intressen med det politiska narrativet hos framför allt Trump just nu, men jag tror att det finns mer militärstrategiska överväganden i bakgrunden som av naturliga skäl inte ingår i den politiska pajkastningen på samma sätt, men som har viss reell betydelse.
Vad skulle vara mer strategiskt än att upprepade gånger kränka NATO, visa alla inklusive USAs båda presidentkandidater att alla Rysslands grannar har låg försvarsvilja. Det är ju som att beställa indraget stöd.
Europa kan bevisligen inte försvara sig självt, antingen står vi under USAs beskydd eller Sovjetunionens "beskydd".

Så tråkigt, ovärdigt och ynkligt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Avtal skall hållas.
Jag tyckte det var helt rätt av Trump att kräva att andra länder betalar sin del av NATO.
Men om man gör det skall naturligtvis USA fullfölja sin del av avtalet och strida för det land som anfalls.
Europa upprätthåller inte våra gränser. Det finns det otaliga exempel på.
Självklart var även det bra av Trump, att stärka upp Europas försvar 5-6 år innan Ryssland invaderade Ukraina.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Självklart var även det bra av Trump, att stärka upp Europas försvar 5-6 år innan Ryssland invaderade Ukraina.
Jag är inte riktigt med på vad du far efter?
Finns det något NATO-land som avstått territorier till något icke NATO-land? Isf vilket?
Eller menar du någon enstaka överflygning? Isf har nog NATO tassat in över Ryssland också.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Givetvis behöver Europa ta ett betydligt större ansvar för sin egen säkerhet och det är bra att det går i den riktningen, men det är delvis en annan och betydligt mer långsiktig fråga än den om vilken strategi man skall ha gentemot Ryssland i frågan om Ukraina. En sådan strategi kan inte baseras på önsketänkande om hur det borde vara, utan om vilka utfall olika strategier kan ge i det möjlighetsrum som finns idag.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Givetvis behöver Europa ta ett betydligt större ansvar för sin egen säkerhet och det är bra att det går i den riktningen, men det är delvis en annan och betydligt mer långsiktig fråga än den om vilken strategi man skall ha gentemot Ryssland i frågan om Ukraina. En sådan strategi kan inte baseras på önsketänkande om hur det borde vara, utan om vilka utfall olika strategier kan ge i det möjlighetsrum som finns idag.
Det är ingen som önsketänker här, Sverige och Finland samt Polen har under kriget kränkts av Ryssland. Man the fuck up.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Avtal skall hållas.
Jag tyckte det var helt rätt av Trump att kräva att andra länder betalar sin del av NATO enligt avtal.
Ja och det gäller ju samtidigt att inte glömma bort att såväl värdegemenskapen som alliensen mellan Europa och USA är något väldigt värdefullt som behöver bevaras och utvecklas, inte minst i dessa tider där t ex Kina konkurrerar om utrymmet. Demokratiska länder blir en svagare kraft när den istället borde bli starkare.

I det avseendet tycker jag det är väldigt olyckligt med den isolationistiska retorik som Trump använder och som riskerar att bidra ytterligare till ett sammanfallande väst. Sen skall naturligtvis alla länder bidra på ett rättvist sätt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är inte riktigt med på vad du far efter?
Finns det något NATO-land som avstått territorier till något icke NATO-land? Isf vilket?
Eller menar du någon enstaka överflygning? Isf har nog NATO tassat in över Ryssland också.
Ryssland kränker systematiskt våra och andras gränser. Vad är syftet? Att undergräva vår trovärdighet tror jag. Mission accomplished.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det är ingen som önsketänker här, Sverige och Finland samt Polen har under kriget kränkts av Ryssland. Man the fuck up.
Nu är du så där provokativ och grälsjuk som du brukar vara på fredagarna. Jag tror du förstod vad jag menade.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja och det gäller ju samtidigt att inte glömma bort att såväl värdegemenskapen som alliensen mellan Europa och USA är något väldigt värdefullt som behöver bevaras och utvecklas, inte minst i dessa tider där t ex Kina konkurrerar om utrymmet. Demokratiska länder blir en svagare kraft när den istället borde bli starkare.

I det avseendet tycker jag det är väldigt olyckligt med den isolationistiska retorik som Trump använder och som riskerar att bidra ytterligare till ett sammanfallande väst. Sen skall naturligtvis alla länder bidra på ett rättvist sätt.
Europa vände ryggen till USA efter 9/11. Vi har mycket kvar att bevisa.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj

Precis!
inte ofta jag citerar Johan Pehrson men hans -"Ensam är inte stark. Ensam är bara...ensam!" håller jag helt med om.
(Nu kommer säkert Brooklyn komma in och berätta att det inte alls var Johan som myntade det. ;) )

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Ryssland kränker systematiskt våra och andras gränser. Vad är syftet? Att undergräva vår trovärdighet tror jag. Mission accomplished.
Som jag skrev har säkert NATO kränkt deras gränser ungefär lika ofta med det skrivs det nog inte så mycket om i vår media och ven faan tror på rysk media.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Man the fuck up är en uppmaning till länder som systematiskt kränks av u-landet Ryssland.
Som jag skrev långt tidigare så tycker jag vi borde sätta "röda linjer" också precis som Ryssland.
Vekhet mot styrka fungerar ungefär lika bra som tolerans mot intolerans.
Det gick väl en rysk drönare över Rumänien i natt igen?
En gång till och vi tillåter Ukraina att använda alla vapen mot ryssland.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som jag skrev långt tidigare så tycker jag vi borde sätta "röda linjer" också precis som Ryssland.
Vekhet mot styrka fungerar ungefär lika bra som tolerans mot intolerans.
Det gick väl en rysk drönare över Rumänien i natt igen?
En gång till och vi tillåter Ukraina att använda alla vapen mot ryssland.
En gång till och Rumänien bombar Moskva

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Jag noterar att du verkar känna dig illa till mods när man spetsar till saker och faktiskt måste välja ett ben att stå på.
Jag tycker du gör ologiska poänger. Ja, Ryssland kränker länder omkring deras gränser. Exakt vad svaret skall vara på det och varför man gjort på ena eller andra sättet kan man förstås diskutera, även om det är rätt svårt med tanke på att sådana militära bedömningar brukar vara hemliga.

Men jag får inte riktigt ihop hur du kopplar ihop den frågan till det jag skrev om strategi i förhållande till Rysslands angrepp på Ukraina (en tredje linje). Menar du att Sverige och andra Europeiska länder skall välja en egen strategi i den frågan baserat på de kränkningar som gjorts? Det får du gärna utveckla för jag får inte ihop logiken.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år