Presidentvalet i USA 2024

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Att kalla Demokraterna och deras ytterkanter som krupit sig allt längre in för kommunister tycker jag är relativt korrekt faktiskt.
Hela wokeriet bygger på lika utfall och inte lika möjligheter.

Vi har BLM, vi har transproblematiken, vi har överstatligheten, vi har krav på inskränkning av rättigheter, vi har nog en hel del som går att etikettera som väldigt extremt inom Demokraterna.
Även republikanerna har krupit närmare sin ytterkant så med samma motivering kan man kalla republikaner för diverse tilltal åt det hållet. De har ju dessutom mer eller mindre öppet flörtat med halvgalna konspirationer som Qanon och PIzzagate där hot om våld är vardagsmat.

Detta har tidigare triggat våld och hot om våld mot demokrater, exempelvis kidnappningsförsök av tidigare talman Nancy Pelosi, där hennes man blev skadad, samt incidenter där folk med vapen har försökt ta sig in på demokratiska möten samt direkta skjutningar mot demokratiska kontor.

Att det skulle drabba Trump själv är förvisso beklagligt men inte så jättekonstigt. Och att gnälla om att motståndaren gör det man själv har gjort i åtta-nio år är bara patetiskt.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Att etiketteringen ökar när tonläget skruvas inför valet är inte det intressanta utan snarare vad som ligger bakom - hur t ex Trumps tidigare stabschef John Kelly som arbetat med Trump en längre tid i säkerhetsfrågor varnar för hans auktoritära drag, hur olämplig han är som president och ger exempel på hur Trump har uttryckt hur han borde haft tyska generaler (underförstått Hitlers generaler) under sig. Detta skall ses i ljuset av hur stor andel av de som ingått i Trumps tidigare administration som nu tagit avstånd från honom.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Att etiketteringen ökar när tonläget skruvas inför valet är inte det intressanta utan snarare vad som ligger bakom - hur t ex Trumps tidigare stabschef John Kelly som arbetat med Trump en längre tid i säkerhetsfrågor varnar för hans auktoritära drag, hur olämplig han är som president och ger exempel på hur Trump har uttryckt hur han borde haft tyska generaler (underförstått Hitlers generaler) under sig. Detta skall ses i ljuset av hur stor andel av de som ingått i Trumps tidigare administration som nu tagit avstånd från honom.
Inte "underförstått Hitlers". Kelly försökte rädda honom genom att föreslå att det kanske var Bismarcks eller tidigare preussiska generaler som Trump menade, men då stod Trump på sig att det var generalerna under andra världskriget som avsågs.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Inte "underförstått Hitlers". Kelly försökte rädda honom genom att föreslå att det kanske var Bismarcks eller tidigare preussiska generaler som Trump menade, men då stod Trump på sig att det var generalerna under andra världskriget som avsågs.
Ja det rådde hur som helst knappast någon tvekan om vad som avsågs.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ja det rådde hur som helst knappast någon tvekan om vad som avsågs.
Vilket får oss tillbaka till grundproblemet att knäppgökar försöker skjuta Trump med största sannolikhet beror mer på saker han faktiskt säger och vill göra än vilka beskrivande ord Harris och andra demokrater använder för att beskriva honom.

Sen ska såklart ingen bli skjuten för sina åsikter så secret service måste självklart göra sitt jobb att skydda både honom och andra kandidater så att eventuella knäppgökar inte lyckas komma till skott. Men gråtandet över elaka beskrivningar som skulle trigga detta är patetiskt och inte så lite sten i glashus.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Även republikanerna har krupit närmare sin ytterkant så med samma motivering kan man kalla republikaner för diverse tilltal åt det hållet. De har ju dessutom mer eller mindre öppet flörtat med halvgalna konspirationer som Qanon och PIzzagate där hot om våld är vardagsmat.

Detta har tidigare triggat våld och hot om våld mot demokrater, exempelvis kidnappningsförsök av tidigare talman Nancy Pelosi, där hennes man blev skadad, samt incidenter där folk med vapen har försökt ta sig in på demokratiska möten samt direkta skjutningar mot demokratiska kontor.

Att det skulle drabba Trump själv är förvisso beklagligt men inte så jättekonstigt. Och att gnälla om att motståndaren gör det man själv har gjort i åtta-nio år är bara patetiskt.
Jag har inte sett de extrema avarterna du verkar ha sett.

Ge mig gärna något jämförbart med de saker jag listade eller på ett konkret exempel som att borgmästaren Lightfoot försvarade terrorn som drabbade Chicago.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Vilket får oss tillbaka till grundproblemet att knäppgökar försöker skjuta Trump med största sannolikhet beror mer på saker han faktiskt säger och vill göra än vilka beskrivande ord Harris och andra demokrater använder för att beskriva honom.

Sen ska såklart ingen bli skjuten för sina åsikter så secret service måste självklart göra sitt jobb att skydda både honom och andra kandidater så att eventuella knäppgökar inte lyckas komma till skott. Men gråtandet över elaka beskrivningar som skulle trigga detta är patetiskt och inte så lite sten i glashus.
Både och, skulle jag säga, utan att för den skull förringa dumheterna som strömmar ur Trumps mun. Det är extremt polariserat nu och ytterligheterna får näring och förstärker varandra. Är man emot wokeism och andra extrema ytterligheter på vänsterkanten skall man absolut inte rösta Trump till makten eftersom det är det säkraste sättet att ge dessa rörelser ännu mer näring mot en extrem utveckling. Det är också i det sammanhanget Trump är som mest problematisk - han har varken värderingsmässig karta eller moralisk kompass, så i ett sådant läge, med en ytterligare radikaliserad vänster kommer det inte finnas några spärrar mot åtgärder som inte riktigt förknippas med demokrati.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, det där med Hitlers generaler är ju urbota dumt. Dels för optiken, men också för att Hitlers generaler försökte ta livet av honom 5 gånger. Och Hitler själv ignorerade sina generalers råd om hur han borde föra kriget, för i princip nästan varje stort misstag han gjorde så hade hans generaler sagt att det var en dålig idé.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Ja, det där med Hitlers generaler är ju urbota dumt. Dels för optiken, men också för att Hitlers generaler försökte ta livet av honom 5 gånger. Och Hitler själv ignorerade sina generalers råd om hur han borde föra kriget, för i princip nästan varje stort misstag han gjorde så hade hans generaler sagt att det var en dålig idé.
Inte för att det hade varit bättre om Hitlers generaler hade varit 100% lojala i alla lägen, men gör ju åtminstone uttalandet dumt i dubbel bemärkelse.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Inte för att det hade varit bättre om Hitlers generaler hade varit 100% lojala i alla lägen, men gör ju åtminstone uttalandet dumt i dubbel bemärkelse.
Hitlers generaler var väl som wehrmacht i stort lojala Tyskland, de var överlag inte alls förtjusta i despoten på toppen.
Men det är ju trippledumt, för inte nog med att han säger att han vill ha generaler som försöker mörda honom, han säger att han vill ha kompetenta generaler som han kan ignorera när de kommer med goda råd. Och hela grejen med Hitler då såklart, men den är ju rätt uppenbart dum.
Och vad jag har förstått så har han redan ignorerat kompetent folk som försökt ge honom råd ganska ofta, så det kanske stämmer rätt bra ändå... Det han vill ha är alltså folk som jobbar under honom som tycker så illa om honom att de vill mörda honom?

En bombastisk narcissist till demagog som dras till starka män, och som säger rätt korkade saker skapligt ofta är väl en rätt kort och koncis sammanfattning av honom...

Hur lång tid tar det innan han benådar sig själv om han blir vald tror folket här?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag har kallats för idiot ibland, det har vi väl alla någon gång. Men ännu har jag inte behövt psykiatrisk vård, och jag har lyckats behålla mitt jobb, samt kan jag räkna, läsa och skriva, faktiskt även en liten musikkarriär i demo-scenen, med mera bakom mig. Min uppfattning av världen idag, åtminstonne det jag hör om USA och valet, är att det finns ganska många som faktiskt står bakom Trump.

Om man då kallas "idiot" för det så kan det dessvärre tolkas som en förolämpning mot dom äkta idioterna. Dom som inte rår för att dom är >>idioter<<

Vi får heller inte frångå faktum att det även finns elaka idioter, illvilliga våldsamma och tyvärr obotliga monster som man brukade lobotomera eller helt enkelt avrätta förr. Men dom är få i förhållande mot dom godhjärtade, gulliga, rara och enormt kärleksfulla mindre vetande som vi har ett gemensamt ansvar för... Låt dom bara inte svara i telefonen.

Att kalla någon för idiot kan av oss här endast tolkas som grovt skoj, skämt, ungefär som att svära i kristna termer typ gud, fan, jävlar, helvete, osv. Dvs inget man tar på allvar. En politisk åsikt å andra sidan har mer vikt och logik, och tål argumenteras. Vi kan nog vara överens om att det inte har något som helst att göra med äkta idioter.

Att kalla Trump för "idiot" är ett monumentalt misstag. En idiot bygger inga golfbanor, han talar inte till ett helt folk i TV, han har inget miljondollarteam bakom sig som stödjer honom. Han kan möjligtvis ha fel i en eller flera saker, lika gärna som att han har rätt i lika många saker.

Mitt intresse i pajen är min nyfikenhet vad han faktiskt kan åstadkomma om han får möjligheten. Då vi dagligen ser hur världsekonomin går åt helvete, hur gränser raseras och hur orättvist folk kan behandlas i sitt eget land, så tycker jag att det är dags för lite nya tag nu. Extravagant och klumpigt? Ja kanske, men så omvänt från den tidigare impotenta halvmessyren vi hittills sett. När cirkusen inte längre har nåt bra att bjuda på - in med clownerna och dom farliga trixen! (i musikvärlden kallas det "rockenroll")

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nivån på kampanjjournalistiken vet sannerligen inga gränser.

Utgår från att vi slipper höra om rekordvärme och alla andra "rekord" och "extrem".

1000037297.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Gillar den snubbens videos överlag. Han har oftast en ganska balanserad syn på saker

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Det pågår redan fullt med valpåverkan i alla fall.

Hur än valet går så finns det fog för att syna både ett och tusenfalt annat.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tyskarna borde svettas. Synd men bra.

Trumps slagpåse – Tyskland stor förlorare

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Tyskarna borde svettas. Synd men bra.

Trumps slagpåse – Tyskland stor förlorare

På vilket sätt är det bra?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...