Presidentvalet i USA 2024

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Du har rätt!
Jag tänkte enbart på lotterierna vid jämförelsen.
Att de arbetar via fackföreningar är inte så konstigt med tanke på att de är LOs politiska gren, dvs ungefär som Sinn Féin förhåller sig till IRA.
Ja, dj..lar, LO är alltså Sossarnas militära gren, en terroristorganisation i syfte att vad? :va
Stoppa amerikaniseringen? :tungan

Har Tammer eller Birger tagit över detta konto? Eller är det bara ren okunskap?

Tack vare påskupproret och bildandet av republiken Irland 1922 så heter det United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. Men hundra år senare översätts UK fortfarande vanligtvis med Storbritannien så varför vara förvånad. :huvet

Nu har jag träffat sympatisörer för både LO och IRA och ja, den jämförelsen skulle jag inte göra... ;)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ja, dj..lar, LO är alltså Sossarnas militära gren, en terroristorganisation i syfte att vad? :va
Stoppa amerikaniseringen? :tungan
Läser du så illa? SAP är skapat av fackföreningar för att driva politik och Sinn Fein var gamla IRA-gubbar som driver frågan politiskt. Inte tvärtom.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
som the boss sa.... änten är man höger extrem eller bara en idiot om man håller på trumpeten
det den mest vidriga, barnsliga, egoist som finns.
har du sett dokumentären om när han byggde sin golfbana i skottland ?? leta upp den o titta o kom tillbaka o säg han är något värd att satsa på
- Alltså Trumpis är visserligen inte rätt stöpt, men "The Boss" är ju en protestsångare.
Såna har en tendens att missa det stora hela i sin iver att slå mot auktoriteter och styrning generellt.
Ungefär som man tar ett barn till tandläkaren - inte fan vill ungen dit och det känns för jäkla jobbigt inombords att behöva tvinga dit stackarn...men lik förbannat är det en bra grej i slutändan.
Visst var det en makalöst bra liknelse o inte alls utanför scoopet?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Läste om nedanstående i lokaltidningen så jag letade upp var det kom ifrån.
Gissar att anhängare blir imponerade av en "stark ledare" istället för det andra, kanske lite otrevliga, ordet.

As Election Nears, Kelly Warns Trump Would Rule Like a Dictator​

John Kelly, the Trump White House’s longest-serving chief of staff, said that he believed that Donald Trump met the definition of a fascist.

----

“In many cases, I would agree with some of his policies,” he said, stressing that as a former military officer he was not endorsing any candidate. “But again, it’s a very dangerous thing to have the wrong person elected to high office.
Image
Former President Donald J. Trump, wearing a blue suit and red tie, speaks into a microphone.

Mr. Kelly said that Mr. Trump met the definition of a fascist. Credit...Doug Mills/The New York Times

He said that, in his opinion, Mr. Trump met the definition of a fascist, would govern like a dictator if allowed, and had no understanding of the Constitution or the concept of rule of law.
He discussed and confirmed previous reports that Mr. Trump had made admiring statements about Hitler, had expressed contempt for disabled veterans and had characterized those who died on the battlefield for the United States as “losers” and “suckers” — comments first reported in 2020 by The Atlantic.
Steven Cheung, a spokesman for Mr. Trump’s campaign, assailed Mr. Kelly in a statement, calling Mr. Kelly’s accounts of his time in the White House “debunked stories” and saying Mr. Kelly had “beclowned” himself.

Here are excerpts from, and audio of, Mr. Kelly’s comments.
Kelly said that based on his experience, Trump met the definition of a “fascist.”
In response to a question about whether he thought Mr. Trump was a fascist, Mr. Kelly first read aloud a definition of fascism that he had found online.
“Well, looking at the definition of fascism: It’s a far-right authoritarian, ultranationalist political ideology and movement characterized by a dictatorial leader, centralized autocracy, militarism, forcible suppression of opposition, belief in a natural social hierarchy,” he said.

Kelly on Trump and Fascism​

Listen · 1:44 min

Mr. Kelly said that definition accurately described Mr. Trump.
“So certainly, in my experience, those are the kinds of things that he thinks would work better in terms of running America,” Mr. Kelly said.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De jobbar verkligen hårt på att få till en potentiellt fjärde skytt ser jag.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det här med att hitta ord som man vet att ingen trivs med, det är vänstern bra på.

Tycker ändå högern är bra på att komma ikapp men ändå årtionden efter.

Tänk om Trump nu kunde vara lite smart och vända andra kinden till så att Kamala framstår som den hatiska och omogna.

1000036660.jpg

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag tror inte Trump är en fascist i ordets rätta bemärkelse. Han saknar helt värderingar, moralisk kompass eller ens förhållningssätt till sanning. Han är däremot fullblodsnarcissist och skulle inte tveka att göra fascistiska saker om det gör honom populär hos pöbeln.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag tror inte Trump är en fascist i ordets rätta bemärkelse. Han saknar helt värderingar, moralisk kompass eller ens förhållningssätt till sanning. Han är däremot fullblodsnarcissist och skulle inte tveka att göra fascistiska saker om det gör honom populär hos pöbeln.
Fast att staten tar över allt ägande brukar inte vara väldigt populärt bland folket som tenderar att rösta på Trump.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Vad har det med saken att göra?
Fascister är lite som alla andra totalitära styrelseskick förtjusta i att ta över ägandet av all produktion. Det har ju iaf lite relevans när man svänger sig med uttryck som fascism.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Fascister är lite som alla andra totalitära styrelseskick förtjusta i att ta över ägandet av all produktion. Det har ju iaf lite relevans när man svänger sig med uttryck som fascism.
Att ta över ägandet av produktionsmedlen är åtminstone inget jag typiskt förknippar med fascism, snarare kommunism, och hittar inget som stödjer det påståendet. Däremot hård statlig kontroll.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Att ta över ägandet av produktionsmedlen är åtminstone inget jag typiskt förknippar med fascism, snarare kommunism, och hittar inget som stödjer det påståendet. Däremot hård statlig kontroll.
Mjoh, fascism brukar använda oligarkliknande strukturer och ha hård kontroll över de få ägande individerna, och gärna mörda dem som inte lyder ordentligt och överföra ägandet till en ny individ.
Och det skiljer sig väl från kommunism i just det att de har det extra steget med syndabockar utanför partiet.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Mjoh, fascism brukar använda oligarkliknande strukturer och ha hård kontroll över de få ägande individerna, och gärna mörda dem som inte lyder ordentligt och överföra ägandet till en ny individ.
Och det skiljer sig väl från kommunism i just det att de har det extra steget med syndabockar utanför partiet.
Det har nog förekommit, men du skrev "staten tar över allt ägande" och det är som sagt inget utmärkande drag för fascism, så jag ser inte riktigt varför det har bäring på det jag först skrev.

Att Trump skulle få för sig att driva igenom någon slags övertag av privat ägande låter extremt osannolikt.

Det finns däremot en massa andra saker som är utmärkande för fascism som t ex elitstyre, massmobilisering, personkult, antiliberalism, att trycka ned oppositionen med våld osv. Frågan handlade alltså om att Trump kan tänkas ägna sig handlingar som kan betraktas som fascistiska, inte för att han bekänner sig till något slags fascistisk ideologi, utan för att han gör det som stärker hans narcissistiska ego och skiter i vilket.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det har nog förekommit, men du skrev "staten tar över allt ägande" och det är som sagt inget utmärkande drag för fascism, så jag ser inte riktigt varför det har bäring på det jag först skrev.

Att Trump skulle få för sig att driva igenom någon slags övertag av privat ägande låter extremt osannolikt.

Det finns däremot en massa andra saker som är utmärkande för fascism som t ex elitstyre, massmobilisering, personkult, antiliberalism, att trycka ned oppositionen med våld osv. Frågan handlade alltså om att Trump kan tänkas ägna sig handlingar som kan betraktas som fascistiska, inte för att han bekänner sig till något slags fascistisk ideologi, utan för att han gör det som stärker hans narcissistiska ego och skiter i vilket.
Fair enough.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
har du sett dokumentären om när han byggde sin golfbana i skottland ??
"Det var 2006 som Trump offentliggjorde planerna att förvandla Menie Estate, strax norr om Aberdeen, till en av världens främsta golfresorter. 2012 öppnade Trump International Golf Links. Enligt The Trump Organisation har man spenderat runt 1,3 miljarder kronor på resorten."

Jag gillar golf. Om Trump också gör det så har vi väl något gemensamt?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är inte fascist bara en i raden av etiketter man kan kleta på någon för att slippa sakfrågor? Det är i alla fall min tolkning.

Ett hyfsat bra riktmärke för om något är en etikett är att fundera på: finns det någon som använder denna etikett om sig själv? Om inte, är det möjligen väldigt sannolikt att det är en härskarteknik?

Rasist - nej
Fascist - nej
Islamofob - nej
Antisemit - ja
Bög - ja
Mongo - nej
Kommunist - ja
Miljömupp - nej
Ornitolog - ja

Så, om någon kallar dig fascist eller miljömupp - slappna av.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det här med att hitta ord som man vet att ingen trivs med, det är vänstern bra på.

Tycker ändå högern är bra på att komma ikapp men ändå årtionden efter.

Tänk om Trump nu kunde vara lite smart och vända andra kinden till så att Kamala framstår som den hatiska och omogna.

Trump har ju historiskt varit den som slängt mest dylika begrepp om motståndare. Kommunist och marxist är bara två av grejerna och knappast något du vill bli kallad i USA med den (förvisso berättigade) skräck man har för kommunism där, och inte något någon demokrat är i närheten av att vara, men det har han kallat både henne och andra demokrater ett antal gånger, de är hot mot USA och ska slängas i fängelse etc., några av de senare attackerna finns samlade här. https://www.pbs.org/newshour/politi...harris-at-campaign-rally-in-erie-pennsylvania

Men nu när någon kallar Trump för något ska det gråtas ut och man ska börja säga att man sopar väg för skyttar och våldsdåd mot Trump. Patetiskt är bara förnamnet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Trump har ju historiskt varit den som slängt mest dylika begrepp om motståndare. Kommunist och marxist är bara två av grejerna och knappast något du vill bli kallad i USA med den (förvisso berättigade) skräck man har för kommunism där, och inte något någon demokrat är i närheten av att vara, men det har han kallat både henne och andra demokrater ett antal gånger, de är hot mot USA och ska slängas i fängelse etc., några av de senare attackerna finns samlade här. https://www.pbs.org/newshour/politi...harris-at-campaign-rally-in-erie-pennsylvania

Men nu när någon kallar Trump för något ska det gråtas ut och man ska börja säga att man sopar väg för skyttar och våldsdåd mot Trump. Patetiskt är bara förnamnet.
Att kalla Demokraterna och deras ytterkanter som krupit sig allt längre in för kommunister tycker jag är relativt korrekt faktiskt.
Hela wokeriet bygger på lika utfall och inte lika möjligheter.

Vi har BLM, vi har transproblematiken, vi har överstatligheten, vi har krav på inskränkning av rättigheter, vi har nog en hel del som går att etikettera som väldigt extremt inom Demokraterna.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år