Pris för Mc-lappen ?

artard

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2009
Hoj
ktm 530 05
Fick en komentar att jag var en geggmoppe åkare,

Nej nu är det dags att ta lappen för Mc

vad kan det kosta mellan tumme och pekfinger?

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Tog intensiv kurs 2 veckor körde inget hemma alls kostade 15 loppor

Daniel S

'Captain Slow'
Gick med
10 May 2006
Hoj
ZX6R fighter
För min del kostade alla avgifter, prov och körlektioner 4500 kronor. Men då övningskörde jag en del privat och fick en körskolelärare som insåg att jag kunde köra.

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Allt inkl lemp, böcker, körlektion, bana, teori, uppkörning gick på 5300kr.

KTManders

Medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
KTM 990 sm
Du får nog räkna på en 10-papp, (minst!) max 15 ? körskolorna är ganska dyra och släpper inte gärna iväg någon elev för tidigt även om du är en "naturlig-talang" pga att dom vill förmodligen tjäna en slant oxå :gnissla

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Siktade på max 10.000 kr, landade lite över det pga att jag fick pröjsa föräkring på en Hoj jag lånade att övningsköra privat med...

Men bortser man från den hojen så låg det nog runt 8.000-10.000 kr totalt...

/Jocce

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Men vad FAN! Geggmoppeåkare är en komplimang, det är betydligt hårdare än att åka till fiket i gimpsuit (även om det är kul med :D ), men kortet är bra att ha ändå. ;)
Kör du enduro seriöst, och har b-kort är det *nada* problem att ta a, det är lite teori att sparka igång med NU, och köra ett par lektioner för att få känsla för gathojen i trafik, sedan ett par till på manöverbanorna.
Tar du det seriöst, tar teorin via skola och köper allt material, och kan köra båge - så är det inga problem att komma under 10 lock, och kan du traggla banorna privat sparar du ett par, tre till.

Jag började med teorin i januari förra året, skrev i april, körde upp i maj - efter en höst/vinter med geggmoppestyrning i halkiga stenrösen, busenkelt.

/J

JonExt

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
Honda Nsr
Mitt a1 kort gick på ca 8000:- och då övningskörde jag inte något alls privat.
Men som sagt så är det mycket som spelar roll, eftersom du verkar ha kört hoj ett tag så har du ju inga problem att lära dig hantera den och om du har bilkörkort så har du trafikerfarenhet och kan trafikreglerna. Så du bör väl komma lätt undan?

ShawnXIII

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
03,Hayabusa LE,
För min del kostade alla avgifter, prov och körlektioner 4500 kronor. Men då övningskörde jag en del privat och fick en körskolelärare som insåg att jag kunde köra.

shit hur gick det till?
min uppkörning gick på typ 3500:- (fick ju hyra en hoj av skolan) + några hundringar för teoriprovet så börjar man ju närma sig 4000 loppor redan där! blev det en halv lektion eller? :)

det är säkert pris skillnad på sthlm och andra ställen i landet men jag hamnade på ca 10 tusen, då hade var det ungefär som om jag fortfarande hade napp när första lektionen kom. hade aldrig kört innan.

tycker jag själv kom väldig billigt undan men hade ju världens bästa körskola :) hehe

peterlunkan

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Honda CBR 600 rr -03
Jadu, beror på hur duktig du är på att köra :p
Men på Roslagens Trafikskola kostar en lektion a 40 minuter 440 spänn sen så kör man oftast dubbla lektioner så 880 spänn.
Som sagt så vet jag ju inte hur duktig just du är. Men du lär ju behöva några lektioner till manöverbanorna, att öva in krypkörning, undanmanöver och bromsning. Sen utöver det blir det väl några lektioner i trafiken.

Teoriprov 125 riksdaler

Uppkörning, 1700 spänn till vägverket och 700 spänn för att hyra hojen av körskolan men det är ju valfritt.

Tillverkning av körkort 150?

Hoppas det är till någon hjälp iaf! Alla siffror kanske inte stämmer men det ska vara i närheten iaf :)

Marcus E

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
Husaberg 650 (Såld) KTM 625 (såld) Honda cbr600 (såld) Kawasaki zx-10r
Mitt gick på 1720:- uppkörning + Teori.

Just de 200:- eller va det va för att trycka nytt körkort.

Jaakoobssoon

Member!
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
.
Tog mitt Mc kort förra sommaren, kostade just över 4000 (2 kör lektioner + 1 uppkörning)... Så man kan komma undan riktigt billigt... Lycka till!

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Finns flera faktorer som spelar in o totalkostnaden för MC kortet. Vissa kostnader är lika för samtliga "elever".

Du har följande kostnader som jag kommer på on top of my head:

Lämplighetsintyget 220kr (syntestet är gratis på bilskolorna tror jag)
Litteraturen (körkortsboken, MC boken) ca 400-600kr
Inskrivning på bilskola för att kunna göra frågorna via nätet 1000kr
Avgift för teoriprov på VV kontoret 220kr
Handledarkostnad ifall man ska övningsköra lite privat 170kr
Tillverkninga av körkort 120kr
Fotografering 80kr
Körprov 1500kr
Körlektioner trafikskola (varierar 400-800kr/lektion)

Reserverar mig för vissa kostnader såsom inskrivning på trafikskola för att kunna köra frågorna via nätet, kostnaden för körlektioner och litteraturen (köpte mina begagnade av 2007:s utgåva). Resten är taget från VV:s hemsida.

Tror att hela mitt kalas gick lös på ca 6000-6500 ungefär. Tog 6 lektioner. Vill också passa på att nämna en parantes i sammahanget. Bli inte snål och tänk att "fan jag skiter i körlektionerna o sparar pengar". Jag tänkte så innan, men ack vad jag är glad att jag inte gick den vägen. Grundläggande körutbildning är livräddande och du får flertalet bra tips (förutsatta att du får en bra körlärare). Sen lär du har större chans att faktiskt klara uppköringen som utan riktig vägledning kan blir svår att lyckas med. Sen finns det säkert andra på SH som kanske inte delar min uppfattning men det får stå för dom.

Edit: Ser att flera gett dig svar.

Last edited:

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
smäll på sm skulor på ktm:en(om det är en exc dvs) så tar du konbanorna och krypkörningen som en dans, körde dom i höstas med 525:an, gick lätt även fast jag inte kört dom på 1,5 år sen lätt mc kortet. ta några lektioner för att träna placering och att få nån som skriker "tita döda vinkeln", var väll det jag behövde träna på till lätt mc, och lite trafikvana.

artard

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2009
Hoj
ktm 530 05
då vet jag vad man ska hosta fram, geggmoppe åkare lät så töntigt haha, kö är inga konstigheter är ju bara matrial och teorin som ska sitta bra

helt klart värt att ta kortet kan man sätta på sm däck på enduron och stick ut och leka utan att ha klump i magen

tackar

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Köpte hoj på hösten och körde upp på våren som privatist. Intyg för mig själv och 2 handledare, 2 teoriprov, 1 uppkörning. Inga lektioner. Lånade böcker. Övade själv 2 gånger på manöverbanan. Klart o betart.

Blev av med kortet 3 veckor senare men det är en annan historia...

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
R1200GS
Min körkortsblogg skrev:
* Körkortstillstånd - 220 kr
* MC-lektioner, paket 10 st á 55 min - 5 900 kr
* Kunskapsprov - 220 kr
* Förarprov - 1500 kr
* MC-lektioner, paket 5 st á 55 min - 3 000 kr
* MC-lektion, 1 st. á 55 min - 630 kr
* Uppvärmning och lån av MC till uppkörning - 1 900 kr
* Tillverkningsavgift & fotografering - 200 kr

Summa: 13 570 kr - varav 2 140 kr är avgift till lst resp. vv.
All körning i trafikskola!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...