Ja ännu en tråd om priset på mc. JA jag vet att priset sätts av tillgång och efterfrågan!
Håller på och hjälper en kamrat att handla en 1L sporthoj och har blivit väldigt ställd över hur marknaden fungerar. Marknadskrafterna borde rimligtvis fungera i en branch som denna men så verkar inte vara fallet.
I detta fall så vill herren lägga 60-80kkr och få en modern 1L sportmoppe. Märke är mindre viktigt då köparen saknar preferenser och jag anser att det mer är personlig smak än någon reell skillnad.
Har surfat runt en hel del och kontaktat säljare på blocket samt ett flertal handlare.
Billigaste GSXR1000 -08 med 5 års garanti kostar NY 89900:-
Där finns ett flertal cyklar till salu för liknande pris hos flera oberoende handlare. Kontaktade då de 4 Suzukihandlare som ligger närmast mig och frågade vad de hade i lager och för vilka priser de kunde släppa cyklarna. De var mest intresserade av att sälja beg cyklar av motsvarande årsmodell för 90kkr. Uttagna 08-09 därmed med garanti som snart löper ut dessutom. Så jag gick vidare i livet och började maila säljarna på blocket.
Priserna på beg 08-09 verkar ligga på 75-85 kkr dvs ungefär lika mycket som cyklarna idag säljs ut för nya. Mailade och ringde ett flertal säljare och var intresserad men sa att en ny cykel kostar 89900 så ditt nuvarande pris är inte aktuellt för mig. Den vanligaste reaktionen var "men jag har ju betalat 140kkr för cykeln" eller " men den är extrautrustad med miniblinkers/(fyll i valfritt menlöst tillbehör för någon tusing)" när jag försöker pruta...
För i min föreställningsvärld så är en beg cykel som rullat 1 mil direkt värd 5kkr mindre än ny hos handlare. Är cykeln tagen i bruk och har rullat några hundra mil samt de 5 år garanti har tickat något år så är det minst 15kkr till.
Är det jag som är snål och tycker att folk övervärderar sitt skrot eller borde jag bara rekommendera kamraten att köpa en ny cykel?
Håller på och hjälper en kamrat att handla en 1L sporthoj och har blivit väldigt ställd över hur marknaden fungerar. Marknadskrafterna borde rimligtvis fungera i en branch som denna men så verkar inte vara fallet.
I detta fall så vill herren lägga 60-80kkr och få en modern 1L sportmoppe. Märke är mindre viktigt då köparen saknar preferenser och jag anser att det mer är personlig smak än någon reell skillnad.
Har surfat runt en hel del och kontaktat säljare på blocket samt ett flertal handlare.
Billigaste GSXR1000 -08 med 5 års garanti kostar NY 89900:-
Där finns ett flertal cyklar till salu för liknande pris hos flera oberoende handlare. Kontaktade då de 4 Suzukihandlare som ligger närmast mig och frågade vad de hade i lager och för vilka priser de kunde släppa cyklarna. De var mest intresserade av att sälja beg cyklar av motsvarande årsmodell för 90kkr. Uttagna 08-09 därmed med garanti som snart löper ut dessutom. Så jag gick vidare i livet och började maila säljarna på blocket.
Priserna på beg 08-09 verkar ligga på 75-85 kkr dvs ungefär lika mycket som cyklarna idag säljs ut för nya. Mailade och ringde ett flertal säljare och var intresserad men sa att en ny cykel kostar 89900 så ditt nuvarande pris är inte aktuellt för mig. Den vanligaste reaktionen var "men jag har ju betalat 140kkr för cykeln" eller " men den är extrautrustad med miniblinkers/(fyll i valfritt menlöst tillbehör för någon tusing)" när jag försöker pruta...
För i min föreställningsvärld så är en beg cykel som rullat 1 mil direkt värd 5kkr mindre än ny hos handlare. Är cykeln tagen i bruk och har rullat några hundra mil samt de 5 år garanti har tickat något år så är det minst 15kkr till.
Är det jag som är snål och tycker att folk övervärderar sitt skrot eller borde jag bara rekommendera kamraten att köpa en ny cykel?
Last edited: