Jag TROR att det fuskas lite här och där och att det inte enbart är i Pro Superbike. Ämnet är dock, av förklarliga skäl, en smula tabu och jag tror inte att någon vill anmäla någon annan så länge de själva inte har rent mjöl i påsen.
Sen kan man undra om kompetens att plocka isär en motor och se vad som är ändrat verkligen finns på plats under tävlingshelgerna? Det krävs nog en hel del erfarenhet av trimning för att veta vad och vart man ska kolla på.
Jo.. Men utan insikt så trodde jag det var för PSBK som för STCC.
I lördags eftermiddag/kväll fick Poolstar riva i stort sett hela bilen för att kolla framvagn, kolla vingen, mäta ventillyft (på alla burkar) och en rad andra saker. (Hade han som skruvade i soffan igår)
De kan fuska obemärkt där också, men inte om man står på pallen för de kollas kategoriskt. Sen finns det säkert saker de gör som ingen vet, inte ens vi i "familjen". Men några stora, väsentliga saker ska tydligen vara extremt svårt att kringgå. Är ju lite trist om hojarna fuskar då.
Mästerskapsmässigt är PSBK kul för att det till skillnad från WSBK är hojar som gatåkaren kan känna igen. Det "ska" inte vara så stora skillnader egentligen, vilket faktiskt är lite kul. (Sen vet jag också att däck, dämpare, QS, fotpinnesatser och de tusen andra sakerna spelar rätt stor roll.. Men det ger fortfarande lite märkeskänsla också, inte bara eloger till teamen som kan trimma hårdast)
RC8R i IDM t.ex.. Inte mkt som stämmer på den mot en som rullar på gata.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Jaja.. Kul att se iaf. Synd att inte live-timing systemet funkade bara. Nätet var helt nere.
Där har nån en konstruktiv kritik till arrangörer och banägare. Säg åt dem att slänga ut ett gäng routrar runt banorna (där folk står), så man kan följa racen mer än att bara se om nån gått +- 50 meter til han framför. Med tiderna live så blir det MKT roligare att kolla!